PC aansluiting (RS 232?) op Intergas CV ketel HR 28/24

Het is geschikt om te lezen en te schrijven.

@Martin-B: welk schema bedoel je dan? Verwijzen naar een pagina die vol staat met links naar schema's is niet echt handig.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zoals je kunt zien is het schema gepost op 31-10-2010, het schema heeft dus ook de datum 31-10-2010 dit is nu ongeveer op pagina 275. Andere gebruikers hebben geen moeite met het vinden van het schema. Ik denk dat het niet verstandig is dat je aan de cv ketel gaat lopen knoeien daar ik het idee heb dat je niet geheel op de hoogte bent met de materie.

Shiptronic

Overleden

Zoeken word wel lastig als je de naam niet weet, en zoeken op datum werkt niet, waarom niet gewoon de link posten ?

Zoekwoord is "intergas"

max232 eq max233 233 cable modem upgrade adapter.doc

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Die link was 5 jaar geleden leuk, maar nu heb je er niets meer aan, je zoekt je een ongeluk. Directe link is zinvoller: http://www.uploadarchief.net/files/download/max232%20eq%20max233%20233…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de toelichting, Martin B. Weet iemand of je speciale commando's moet geven aan de controller van de ketel om b.v. ntc temperaturen uit te lezen? Of transmit hij deze data om de zoveel tijd vanzelf over de interface?

Er bestaat software van Intergas om de cv ketel te kunnen uitlezen.

Ik weet dat er software bestaat. Mij gaat het om er zelf iets in elkaar te bouwen om de data te kunnen analyseren. Ik heb al een systeem om mijn meter uit te lezen, dit zou hiermee gekoppeld kunnen zijn. Het alternatief is on zelf 2 ntc op de buizen te plakken en een data acquisitie kaart te nemen. Data uit de ketel PLC leek mij beter.

Als je de Intergas software installeert en je kijkt vervolgens welke commando's. er naar de ketel worden bestuurt dan weet je volgens mij wat je weten wilt.

Shiptronic

Overleden

Heb je een link naar de software ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die vraag moet je volgen mij niet stellen op het forum.

Shiptronic

Overleden

Waarom niet, als dat vrij te verkrijgen software is geen probleem, ook als er voor betaald moet worden geen probleem, alleen verwijzen naar illegale methodes om de software te verkrijgen is niet de bedoeling.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De software kun je kopen bij Intergas voor circa 180 euro.

Shiptronic

Overleden

ok, dat word prijzig, maar je zou met een terminal progje al kunnen zien wat voor data er voorbij komt, iets van realtem of putty bijvoorbeeld.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo heren

Mijn ketel is Intergas HR 28, en de communicatie is gelukt. :-)

Ik heb een standaard TTL/RS232 interface tussen mijn CV en de compoort van mijn PC gezet, dan werkt hij volgens onderstaande procedure:
Communiceren doe je niet met standaard ascii karakters maar met een string van Chr(xx) waardes, waarbij xx staat voor de hexwaarde "00" tot "FF"
D.m.v. Meekijken met IDG (Intergas Diagnostic Software) gelukt:

Comm settings zijn 9600 N 8 1

Stuur (TX) naar je CV de hex waardes :

53 3F 0D

Men krijgt dan bijvoorbeeld terug de volgende 32 hexwaardes:

HEX Ascii
65 0C 50 0C 46 0C 77 0A 97 F3 96 F3 58 02 00 00 e.P.F.w.—ó–óX...
00 00 00 00 00 00 00 00 7E 00 41 40 00 FF 00 FF ........~.A@.ÿ.ÿ

Let wel je krijgt alleen de 32 hexwaardes terug en niet de ascii waardes die er achter staan
Deze hexwaardes krijg ik uit de PLC van mijn CV.

Hierin staan dus alle gegevens:
t1,t2,t3,t4,t5,t6,temp_set,fanspeed_set,fanspeed,fan_pwm,opentherm,roomtherm,tap_switch,gp_switch,pump,dwk,gasvalve,io_signal,spark,io_curr,displ_code,ch_pressure

Nu moet ik alleen nog weten hoe je de hex waardes moet behandelen om de betekenis te destilleren.

Voor mijn Solaredge omvormer van mijn zonnepanelen is het gelukt (122 hexwaardes), maar hier was een mooi document van per byte.

Voor de Intergas ketel nog niet gevonden, dus wie helpt aan de byte definities voor de CV ketel..... wie helpt mij (ons allen bij deze)

Lambiek

Special Member

Wij hebben ook zo'n ketel, nu begint het interessant te worden. :)
Maar hoe ga je die hex waarde vertalen, heb je al een idee?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
PE9SMS

Special Member

Zeker interessant (ik heb ook zo'n ketel). Dit was iets wat ook op mijn todo lijstje staat. Maar ja, tijd is schaars. En ik heb die Intergas software niet. Als je nu eens die bytes vastlegt samen met de gegevens die in de software op dat zelfde moment worden weergegeven, dan moet het wel uit te vinden zijn. Zoals je zelf al zegt heb je waarschijnlijk niks met de ASCII tabel te maken. Het kan wel zijn dat die bytes opgedeelt zijn in bitvelden. En bitvelden van verschillende bytes kunnen weer één parameter vormen. Ik puzzel graag mee.

This signature is intentionally left blank.

Het zijn 32 bytes en 22 velden blijkbaar. Dus niet even simpel 2 bytes/parameter. Wordt inderdaad een leuke puzzel. De velden zijn dus niet allemaal hetzelfde kwa breedte.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 11 maart 2016 22:39:00 (20%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Anoniem

Een alternatief kun je vinden op: http://otgw.tclcode.com/index.html
Dit sluit je aan tussen de Opentherm thermostaat en de ketel. Je kunt dan de verschillende temperaturen zien. Als je geluk hebt kun je zelfs de kamerhermostaat bedienen met de PC.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 12 maart 2016 01:05:12 (31%)

Je hebt dus de software van Intergas? Als je nu eens een plaatje stuurt met de actuele waarden(screenshot van de grafiek). Een de data die je via de seriele poort krijgt. Waarschijnlijk kunnen we hier dan wel de juiste parameter bij de juiste byte/word.

Shiptronic

Overleden

Spelen met knopje/instellingen, en dan kijken wat de response is geeft vaak ook een indicatie

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

Ik vond zojuist op de engestalige wikipedia (opentherm pagina) de protocol specificatie. Weliswaar v2.2 (huidig is 3.0), maar toch...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze denk ik:
http://www.domoticaforum.eu/uploaded/Ard%20M/Opentherm%20Protocol%20v2…

Overigens heb je hier niets aan om de seriële verbinding werkend te krijgen.

Lambiek

Special Member

Op 12 maart 2016 13:04:16 schreef zerox:
Overigens heb je hier niets aan om de seriële verbinding werkend te krijgen.

Inderdaad, ik dacht dat het over de software versie V2.2 ging. Maar helaas.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.