Circuits Online Voeding 2016

Dit topic is gesloten

is er uit die aanhanger co voeding bouwpaketten nog geen compleet werkende voeding gebouwd? tssk, men heeft weinig tijd voor de hobby tegenwoordig :P

elektuur 82 voeding in meerdere varianten op experimenteerprint in 1 weekend gebouwd gehad, incl bewerken van de behuizing ( ook niet m'n favoriete werk ). het avondeten schoof naar middernacht en de vloer onder de werkbank was niet zichtbaar meer maar ok :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jawel, hier dus; hij deed het net voor middernacht op de dag van de beurs. Regelt mooi vanaf nu 0V, even getest op 1.5A om af te stellen. Nog geen kastje natuurlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Jinny

Golden Member

Sparky, wat is er bij jou anders dan bij mij?
Waar zit het verschil dat de jouwe wel regelt en die van mij niet?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Beiden een trafo met midden aftakking ? Zit daar nog verschil in ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Ik gebruik voor de voeding een trafo met middenaftak inderdaad, dwz, twee aparte gelijke wikkelingen die ik aan elkaar bind...
Zie mijn gewikkelde trafo op de vorige pagina...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

@Jinny, Ja dat zag ik, mijn vraag was meer , vertoond hij dit gedrag ook op een trafo zonder middenaftakking.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

De hoofdvoeding gaat nog uit een oude regelbare voeding, daar wordt de trafo nog niet gebruikt...
Kan ik wel simuleren eventueel, maar dat lijkt me niet nodig...??

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb hier een werkende PCB opgebouwd met eigen componenten.
Werkt goed.
Als input een externe voeding.Dus geen midden aftakking in gebruik.Ook die onderdelen niet geplaatst.

PS: als je niet met midden aftakking werkt maar met bijv relais, dan zijn er twee comparatoren vrij om dus ook twee relais te schakelen -> 4 schakel opties.

Als ik het goed begrijp: Blackdog, Sine, Benl2C e.d. opgebouwd met EIGEN componenten werkt goed. De Kit versies met componenten niet.
Dan zal er mogelijk toch ergens iets verkeerd geleverd zijn, of iets buiten spec's. Ik neem aan dat er, hopelijk, geen China leverancier in de keten zat die het niet zo nauw neemt.

TonHek

Een puzzeltje dus.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Zoek nog maar even intensief verder naar mogelijke fouten, zodat wij Belgen (KUNNEN) beginnen bouwen met aangepaste zaken.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
RAAF12

Golden Member

Op 28 maart 2016 12:04:22 schreef TonHek:
Als ik het goed begrijp: Blackdog, Sine, Benl2C e.d. opgebouwd met EIGEN componenten werkt goed. De Kit versies met componenten niet.
Dan zal er mogelijk toch ergens iets verkeerd geleverd zijn, of iets buiten spec's. Ik neem aan dat er, hopelijk, geen China leverancier in de keten zat die het niet zo nauw neemt.

TonHek

Een puzzeltje dus.

Volgens mij heeft Blackdog een complete set in de kitversie in elkaar gezet. Rotte opamp?

Op 28 maart 2016 12:38:32 schreef RAAF12:
[...]

Volgens mij heeft Blackdog een complete set in de kitversie in elkaar gezet. Rotte opamp?

Blackdog had een eerste "niet officiële" versie. Nog voordat het ontwerp definitief was. En naar ik begreep alleen de print. En hij heeft een paar mods naar Sine/Martijn gedaan. Daarna is het spul in productie gegaan, en zijn de onderdelen besteld bij de leveranciers.
Maar ja, ik kan er natuurlijk naast zitten.
Rotte opamp.... je zou zomaar gelijk kunnen hebben :-(

TonHek
[edit] mss ook interessant of de werkende versies een Tip hebben ipv de kit torren. Zeker interessant is ook de stroombron verlagen.
[edit2] Dantos hieronder. Nog een puzzeltje erbij .... (staat de stroom instelpot goed?)
[edit3] Wat heel normaal is bij een labvoeding is een stroombron tussen de uitgangsklemmen, na de shunts, die ontbreekt hier ook. Zou wel een stukje stabiliteit toevoegen. Die ga ik er zeker bijzetten als de initiële problemen achter de rug zijn. (kan wel een meetfout geven)

Ik wacht nog even met het bestukken van mijn 3 printjes :-)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Bij mij werkt de spanningsregeling wel goed (met trafo met middenaftakking).
De stroomregeling echter niet, zodra ik de voeding belast gaat de spanning onderuit.

bprosman

Golden Member

Moet ik dan toch al de mijne in elkaar zetten ? :+. Was nog bezig met het vergaren van de rest van de onderdelen.
// Beetje offtopic.
Wat kunnen deze printpennen hebben qua stroom en zijn er ervaringen met betrouwbaarheid op de langere termijn ?
Wilde ze eigenlijk gebruiken op mijn voeding.

https://www.eoo-bv.nl/7973-large_default/25xschuif-pp1-zink.jpg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Net het printje uit de kit aangesloten in mijn testopstelling.
Wel met de TIP142 en de sense draden aangesloten.

De eerste testen geven aan dat hij werkt zoals de bedoeling is.
Gewoon vanaf 0V tot op het ogenblik 28V, dit zonder belasting aan de uitgang.

Wat heb ik aangepast voor mijn gebruik
De stroom door de LED van de stroombron, deze is vrij hoog en niet nodig voor de 20uA basistroom van de stroombron transistor.
En de weerstand in de emittor van de stroombron transistor, deze is nu 220 Ohm.
Dit resulteerd in een stroombron die ongeveer 5mA levert en voor mijn gebruikte transitoren is dit ruim voldoende.

Wat leverde deze aanpassingen nu op, een veel stabielere uitgangspanning na het inschakelen veroorzaakt door het opwarmen van de componenten.
Bij de testprint, zonder dat ik hier aandacht aan had besteed, zat dit rond de 15mV.
Nu is dit ongeveer 10x minderen en binnen 5 minuten vrijwel stabiel.
De laatste stap die ik ga doen is de U en de I potmeters van een hogere waarde kiezen denk dan aan 2K of 5K.
De 1K potmeters nemen nu gezamelijk 10mA uit de +5V voeding op,
en ze zijn nu de grootste verbuikers van de +5V voeding.

Voor de duidelijkheid, bovenstaande opmerkingen hebben niets met jullie niet werkende voedingen te maken.
Dat ik het werkend heb, geeft wel aan dat de print goed is en de schakeling werkt.

Wat jullie in ieder geval kunnen doen als je toch niet meer dan zeg 2-Ampere uit deze voeding trekt, in ieder geval de emittor weerstand van de stroombron hoger maken.
220 Ohm heeft dan mijn voorkeur, dan is er nog steed ruim voldoende reserve aanwezig
en heeft de LM324 het een stuk makkelijker.

Laters meer en gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 28 maart 2016 13:43:05 schreef blackdog:
De eerste testen geven aan dat hij werkt zoals de bedoeling is.
Gewoon vanaf 0V tot op het ogenblik 28V, dit zonder belasting aan de uitgang.

Een van de klachten is dat onder belasting de spanning in elkaar zakt.

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12,

Wat betreft het instorten van de spanning bij diverse bouwers.
Laten de bouwers maar zien hoe opgebouwd en wat precies de condities waren.

De bouwers kunnen zelf een aantal basis metingen doen aan de schakeling als de stroombegrensing niet goed werkt.

Ook voor de stroombegrensings opamp geld als standaard,
dat beide ingangen het zelfde potentiaal hebben als de loop gesloten is (LED X1 aan).

Is de X1 LED uit, dat is de stroombegrensing niet in werking en zullen de ingangen van de opamp U2C een verschillend potentiaal hebben.
De uitgang van opamp U2C zal dan een spanning hebben die net boven de "0" zal zitten (drempel van de diode die er overheen staat)

De uitgang van de voeding mag maar een paar mV inzakken bij zeg 2-Ampere als de bedrading goed is gemaakt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zojuist voeding getest met 24v 5w lamp.
Input externe 30 voeding.
Ook onder belasting spanning en stroom instelling werken perfekt!
Alles netjes regelbaar en wat ik nu ontdek dat de spanning en stroomledjes tegelijk branden als de ingangs spanning te laag is.

blackdog

Golden Member

Hi BenI2C,

Over welke ingangsspanning heb je het, de voeding die de Powersectie gebruikt?
Is de +5V en de -5V op dat moment stabiel?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Progressie!

Spanning zakt niet meer in bij zwaardere belasting. Advies van Blackdog opgevolgd, alle testkabeltjes vervangen door fatsoenlijke bedrading.

Beetje zorgelijk is nog de warmteontwikkeling.. Denk dat mijn koeling niet voldoende is. Bij 15V 150mA wordt het koellichaam 45 C.

Op 28 maart 2016 10:10:22 schreef Jinny:
Sparky, wat is er bij jou anders dan bij mij?
Waar zit het verschil dat de jouwe wel regelt en die van mij niet?

Dat die van mij wel correct opgebouwd is? :-p

Overigens was dat met de onderdelen van een kit, dus geen eigen componenten buiten de trafo, gelijkrichter, en bufferelco.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 maart 2016 16:57:53 schreef Dantos:
Progressie!

Spanning zakt niet meer in bij zwaardere belasting. Advies van Blackdog opgevolgd, alle testkabeltjes vervangen door fatsoenlijke bedrading.

Beetje zorgelijk is nog de warmteontwikkeling.. Denk dat mijn koeling niet voldoende is. Bij 15V 150mA wordt het koellichaam 45 C.

Is zo te zien ook niet een heel groot koellichaam.
Je meet nu denk ik ook in een ongunstig gebied aangezien X3 brand (spanningsverdubbeling). Dit is natuurlijk niet slecht aangezien Blackdog ook al aangaf, ga uit van de slechtste situatie.
Bij kortsluiting komt er aardig wat spanning over de transistoren te staan met de ingestelde stroomsterkte.

Jinny

Golden Member

Op 28 maart 2016 18:36:06 schreef SparkyGSX:
[...]Dat die van mij wel correct opgebouwd is? :-p

Overigens was dat met de onderdelen van een kit, dus geen eigen componenten buiten de trafo, gelijkrichter, en bufferelco.

Wow, fijne reactie...
Ik dom wijf kan dat natuurlijk niet en kan beter in de keuken koekjes bakken... :( :(

Ik heb ook met de delen van de kit opgebouwd en waarde voor waarde opgebouwd en nagemeten...
Moment van inschakelen lijkt het een moment te werken, waarna het zaakje stopt...

Ik ga de tips verwerken.

Op 28 maart 2016 12:38:32 schreef RAAF12:
[...]

Volgens mij heeft Blackdog een complete set in de kitversie in elkaar gezet. Rotte opamp?

Ik heb twee kits, en de opamps uitgewisseld, geen effect.

[Bericht gewijzigd door Jinny op maandag 28 maart 2016 20:54:25 (18%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Jinny op maandag 28 maart 2016 20:54:12 (99%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 28 maart 2016 20:46:03 schreef Jinny:
[...]
Ik dom wijf kan dat natuurlijk niet en kan beter in de keuken koekjes bakken... :( :(

Dat heb ik niet gezegd hè, de " :-p " stond er ook niet voor niets. Dit was gewoon een geintje, het was niet mijn bedoeling om je hiermee op je tenen te trappen.

Ik zie een paar mogelijkheden:

- ofwel, je hebt toch iets fout gedaan bij het opbouwen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien je alles gecontroleerd hebt, en er meerdere mensen zijn met hetzelfde of een vergelijkbaar probleem. Ik kan me niet voorstellen dat al die mensen precies hetzelfde fout doen, zeker niet na de waarschuwing voor die vervelende 120 ohm en 10k weerstanden. (welke idioot maakt ze nu zo?!?)

- de tweede, meer waarschijnlijke optie lijkt me dat er iets op het randje zit in het ontwerp, en wij de mazzel hadden dat ons kitje net aan de goede kant van de toleranties zat.

- optie 3 is dat ons kitje het ook niet goed doet, maar we gewoon niet lang genoeg hebben gemeten om dat vast te stellen. Het was al tegen middernacht dat hij voor het eerst aan ging, en we hebben gecontroleerd dat de spanning zonder belasting regelbaar was (van 0 tot ongeveer 30V, dat heb ik wel gecheckt), en de stroomregeling afgesteld op 1.5A, met alleen een 3 ohm weerstand eraan. Het zou dus kunnen dat dit kitje ook niet helemaal goed is, om dat vast te stellen zou ik toch nog wat uitgebreider moeten gaan meten.

Overigens was dit het kitje dat ik voor een vriend had gekocht, en we samen bij hem thuis in elkaar hebben gezet. Ik heb hem dus niet thuis beschikbaar om aan te meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten