Nieuw laser en dergelijke topic deel 3

Dit topic is gesloten

Een goede niet-Co laservriend van mij (o.a. ook in bezit van een setje Catweazle's) leest hier wel eens wat en kwam nog met wat opmerkingen:

- Eh, ik bedacht me net,gaat het safetyboard niet gigantisch in de fout als je de polarity jumpers op de drivers omzet?

- Volgens mij ligt de PE van mijn catweasle drivers aan de gnd. Of in elk geval aan de bev. gaatjes. meet het wel na als ik thuis ben. Ik herinner mij een aardlus die verholpen was nadat ik de print op kunstof busjes had gezet.

- Ik vemoed dat die jongen een delay aan moet passen, point, M of blank delay. Wel vind ik die losse puntjes in z'n frame een beetje raar.

-Het verschil tussen ge- en ongebalanceerd valt over het algemeen aan te passen met de size (NIET de gain) potmeters op de driver. mits de galvos wel die hoek halen @ die snelheid natuurlijk.

Ik vermoed zelf dat je blankingtrubbels als het *iets* met je parralelle-poort hardware, OS of driver te maken hebben. Dat soort dingen is bij een kritische timing best lastig lijkt me.

Ik heb het zelf nu even druk met werk, zal niet zo veel op CO zijn als sommige dagen.

Op 15 december 2004 15:40:50 schreef mp3jay:
Ledfreak, ik heb je net een e-mail gestuurd op je (hotmail)adres zoals vermeld in je forum-profiel.

ik had het gezien ja ;-)

Heb ik goed begrepen dat Medialas geen Catweazle's meer in productie heeft?

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Op 16 december 2004 02:11:59 schreef Scoob:
Heb ik goed begrepen dat Medialas geen Catweazle's meer in productie heeft?

zover ik weet wel hoor
de midemoves zijn echt geen vervanger voor de catwaezle lc2

Op 15 december 2004 18:59:04 schreef Aart:
Een goede niet-Co laservriend van mij (o.a. ook in bezit van een setje Catweazle's) leest hier wel eens wat en kwam nog met wat opmerkingen:

quote:
- Eh, ik bedacht me net,gaat het safetyboard niet gigantisch in de fout als je de polarity jumpers op de drivers omzet?

- Volgens mij ligt de PE van mijn catweasle drivers aan de gnd. Of in elk geval aan de bev. gaatjes. meet het wel na als ik thuis ben. Ik herinner mij een aardlus die verholpen was nadat ik de print op kunstof busjes had gezet.

- Ik vemoed dat die jongen een delay aan moet passen, point, M of blank delay. Wel vind ik die losse puntjes in z'n frame een beetje raar.

-Het verschil tussen ge- en ongebalanceerd valt over het algemeen aan te passen met de size (NIET de gain) potmeters op de driver. mits de galvos wel die hoek halen @ die snelheid natuurlijk.

Ik vermoed zelf dat je blankingtrubbels als het *iets* met je parralelle-poort hardware, OS of driver te maken hebben. Dat soort dingen is bij een kritische timing best lastig lijkt me.

Ik heb het zelf nu even druk met werk, zal niet zo veel op CO zijn als sommige dagen.

Oke, ik quote reply er even doorheen...

- Eh, ik bedacht me net,gaat het safetyboard niet gigantisch in de fout als je de polarity jumpers op de drivers omzet?

Ik verwacht inderdaad nog veel meer lastige dingen als ik het safetyboard ga aansluiten, maar voor zover is het bordje
nog niet eens aangesloten..

- Volgens mij ligt de PE van mijn catweasle drivers aan de gnd. Of in elk geval aan de bev. gaatjes. meet het wel na als ik thuis ben. Ik herinner mij een aardlus die verholpen was nadat ik de print op kunstof busjes had gezet.

De PE ligt inderdaad aan de gnd, er wordt in de manual ook aangeraden om de print op metalen busjes te monteren zodat hij via de busjes ook kan grounden, ik ben nog in test fase dus zover is het nog niet, PE is aarde bij mij, en het board ligt op een niet geleidende ondergrond.

- Ik vemoed dat die jongen een delay aan moet passen, point, M of blank delay. Wel vind ik die losse puntjes in z'n frame een beetje raar.

Ik kan in de software een blanking delay instellen, heb ik stap voor stap geprobeerd, helaas zonder resultaat maar wat je zegt, die losse puntjes e.d. zijn heel erg raar..

-Het verschil tussen ge- en ongebalanceerd valt over het algemeen aan te passen met de size (NIET de gain) potmeters op de driver. mits de galvos wel die hoek halen @ die snelheid natuurlijk.

De size potmeter heb ik gevonden en ook al uitgeprobeerd, ik denk wat je zegt... gewoon de size afstellen op max scan frequentie en dan kijken wanneer het lelijk wordt, toch?

Ik heb widemove scanners, eigenlijk alleen voor beam shows e.d. maar als ik een kleine scan oppervlakte houd, zou hij 30k moeten kunnen halen en kan je volgens mij toch aardig leuke letters en dingetjes laten zien..

Vooralsnog gaat de controller van de week terug naar duitsland en ik ben benieuwd hoe snel ik hem gerepareerd terug krijg (want bijna alles duid er op dat hij defekt is)

Ik ben sinds een week op dit topic gestrand, ik heb het begin bijna allemaal gelezen, en ik ben nu op zoek naar het schema van een controller kaart te maken met de DAC0832 chips, zodat je via de printer poort motoren kunt aan sturen. Maar die kan ik nergens vinden. Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar als iemand zo'n schema heeft kan ik ook aan de gang om het eens te proberen.

Op 16 december 2004 21:27:43 schreef Creator:
Ik ben sinds een week op dit topic gestrand, ik heb het begin bijna allemaal gelezen, en ik ben nu op zoek naar het schema van een controller kaart te maken met de DAC0832 chips, zodat je via de printer poort motoren kunt aan sturen. Maar die kan ik nergens vinden. Het kan zijn dat ik er overheen gelezen heb, maar als iemand zo'n schema heeft kan ik ook aan de gang om het eens te proberen.

Volgens mij kom je van Got af of niet ?

lol das toch niet zo'n probleem is genoeg voor te vinden kijk ff op me site zou ik zeggen

http://www.martyn3d.speedxs.nl/

Op 16 december 2004 07:07:20 schreef ledfreak:
[...]

zover ik weet wel hoor
de midemoves zijn echt geen vervanger voor de catwaezle lc2

Nou, ik zie ze nergens meer op de website van Medialas en ook in de meest recente prijslijst komen ze niet meer voor!
Tijd voor paniek?

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

ML maakt online soms een beetje rommelige indruk, ben wel vaker producten een tijdje "zoek" geweest op site of prijslijst. (Kan ook aan mij liggen :o)

Kan me ergenst wel voorstellen dat ze een iets duurdere galvo (CT nogwat etc.) nu wel een goede vervanger vinden. De prijsverschillen waren voeger volgens mij veel groter.

Er is een ANIMOCHECK gestart op IA.net voor 5mW groene laser pointers!

[Bericht gewijzigd door Laserist op vrijdag 17 december 2004 07:00:37

Op 17 december 2004 06:42:18 schreef Laserist:
Er is een ANIMOCHECK gestart op IA.net voor 5mW groene laser pointers!

Hangt er vanaf wat ze gaan kosten natuurlijk
en of het een beetje fatsoenlijke zijn want die animocheck zegt er niet gek veel over btw dat verhaal dat ze de wolken halen is een beetje overdreven
heel laag hangende wolken meschien ja 1-3 km hoog

maar goed als de prijs leuk is laat maar komen zou ik zeggen

Op 17 december 2004 07:58:50 schreef ledfreak:
[...]

heb me inmiddels al aangemeld ;)

[Bericht gewijzigd door ledfreak op vrijdag 17 december 2004 09:39:43

Hallo allemaal, hier weer een update van mijn kant.
Vorige post staan op: link
Deze update gaat over de verdere ontwikkelingen van mijn power supply
Over mijn nieuw speeltje !!!!!!!! 400 mW multiline agron
En over zelfbouw galvo’s.

De afgelopen dagen ben weer lekker wezen knutselen aan mijn Argon power supply.
De filter unit is nu bijna klaar, er moeten nog een paar punten worden geïsoleerd.
Een foto:
http://members.home.nl/francesco/Argon%20SMPS/DSC03956_small.JPG
grote versie

Dit is het gehele schema:
http://perso.wanadoo.fr/redlum.xohp/electronics/circuits/smps.pdf
Ik heb nu enkel het gedeelte gemaakt wat rechts bovenin is. Tot de HV zeg maar.
De onderdelen die ik gebruikt heb: brugcel , wat weerstanden, en elco’s.

Ondertussen zijn ook al de 2 mosfets (500V) en de snelle diode binnen.

Oke, genoeg over de voeding. De laser zelf: Ik had een 10mW singleline blauw.
En ik heb nu voorlopig te leen maar hopelijk voor altijd ;) een 400mW multiline blauw.
Deze is in goede conditie zo te zien. Hier zijn wat foto’s:
http://members.home.nl/francesco/Argon%20SMPS/DSC03960_small.JPG
grote versie
Hier zie je de laser, spreekt voor zich.

http://members.home.nl/francesco/Argon%20SMPS/DSC03965_small.JPG
grote versie
Beetje wazige foto, hier zie je het s/n nummer van de laser (lasos 3249) en de urenteller (1167.8) normaal gaat ongeveer 5000 uur mee

http://members.home.nl/francesco/Argon%20SMPS/DSC03964_small.JPG
grote versie
Hier zie je nog een foto van een stikker die erop zit.

Kortom genoeg leuk spul waar voorzichtig mee omgegaan moet worden ;)

Ik zie ook dat er nog steeds veel mensen intresse in galvo’s hebben, net zoals ik ;)
Ik ben van plan om ze zelf te maken. Met behulp van de bekende website
http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html
Ik denk dat het niet echt gemakkelijk is. Maar misschien is het mogelijk dit met
“meerdere mensen” van CO te maken (veel handen maken licht werk)
Volgens mij moet het met al die ervaring dat makkelijk lukken.
Wat je nodig heb is o.a. neodumium magneten. Bij de bovenstaande link word
gebruik gemaakt van oude hdd’s. Hier zitten ook van deze sterke magneten in,
maar het lijkt me nogal lastig om ze zo te maken.
Ik heb nog wat verder gezocht op internet en kwam bij :
http://www.gaussboys.com/default.php?cPath=2 hier kan je veel soorten bestellen.
In allerlei vormen en maten.

Misschien word het toch tijd om een IA te organiseren. Het is alleen niet goedkoop
om van deze sterke magneten te versturen! Ik kan ook bij www.farnell.com bestellen.
Hier zullen ze vast koperdraad en andere onderdelen voor deze galvo’s hebben.

Ik zit alleen nog een beetje met het ontwerp van de website van die zelfmaak galvo’s.
Is dit wel een goed ontwerp. Ik zie dat er 2 spoelen zijn en 1 magneet. Is het niet
normaal dat dit net andersom is?

Als iedereen nou zijn ideeën, gedachten, tips enzovoort hier plaatst denk ik dat we
best leuke zelfbouw galvo’s kunnen maken. Natuurlijk zijn deze closed loop.
Al snap ik nog niet helemaal hoe die kerel dat heeft gedaan.

Nog even iets over de IA van die laserpointers. Ik blijf me verbasen dat er nog
geen ongelukken zijn gebeurd. Op deze manier kan natuurlijk wel iemand die
0,0 verstand ervan heeft zo een laser halen. En met deze vermogens is er niet veel
spelen meer bij.
quote’s van IA:
- Is deze laser geschikt voor metaalbewerking etc.?
- Zijn dit de zelfde dingen die gebruikt worden op dance events?
- Heyz! Waarom zijn die groene lazers zo duur? Ik weet nog dat je in spanje,
frankrijk die rode op de markt ziet voor nog geen 10 euro en zelf ben ik nu
bezig met een inkoopactie waar ik een pen-bright led-lazer in 1 verkoop
voor 4 euro.. Maarja wel rood natuurlijk... is dit niet gewoon de rode lazerdiode
door een groene vervangen?

Iets zeg mij dat deze mensen niet genoeg verstand ervan hebben om hiermee
te mogen spelen.
Maar ik denk dat dit al een hele oude discussie is die uiteindelijk leid tot:
Eigen Verantwoordelijkheid. Weet iemand of dit ook echt zo is?

Op 17 december 2004 12:57:54 schreef uncleworm:
Nog even iets over de IA van die laserpointers. Ik blijf me verbasen dat er nog
geen ongelukken zijn gebeurd. Op deze manier kan natuurlijk wel iemand die
0,0 verstand ervan heeft zo een laser halen. En met deze vermogens is er niet veel
spelen meer bij.
quote’s van IA:
- Is deze laser geschikt voor metaalbewerking etc.?
- Zijn dit de zelfde dingen die gebruikt worden op dance events?
- Heyz! Waarom zijn die groene lazers zo duur? Ik weet nog dat je in spanje,
frankrijk die rode op de markt ziet voor nog geen 10 euro en zelf ben ik nu
bezig met een inkoopactie waar ik een pen-bright led-lazer in 1 verkoop
voor 4 euro.. Maarja wel rood natuurlijk... is dit niet gewoon de rode lazerdiode
door een groene vervangen?

Iets zeg mij dat deze mensen niet genoeg verstand ervan hebben om hiermee
te mogen spelen.
Maar ik denk dat dit al een hele oude discussie is die uiteindelijk leid tot:
Eigen Verantwoordelijkheid. Weet iemand of dit ook echt zo is?

Tja, dat is weer een tweeledige stelling...
Als wij ons hard willen maken voor een wet of ander soort drempel wordt het voor ons ook weer lastiger om onze hobby uit te voeren. Het enige wat we op dit moment het best kunnen doen is toch voorzichtig reageren naar dit soort 'knoeiers', maar of dat het gewenste effect heeft betwijfel ik.

Je kan netjes werken!
Ziet eruit als een stukje vakwerk.
Ben benieuwd naar de foto's van het uiteindelijke resultaat.

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

@ laserveiligheid en pubers:
Dat soort dingen komt buiten het technische domein ook best veel voor, je doet er niet zo veel tegen.
Ik ben zo een beetje gestopt er actief op te reageren, dus alleen als er iemand naar mij mailt met een vreemde vraag of hem stelt in een topic waar ik actief in ben op CO ofzo zeg ik er wat van.

En ik waarschuw / informeer natuurlijk netjes en uitgebreid op mijn site. :)

@ laser: Hij ziet er inderdaad nog smakelijk uit, inclusief umbilical. Zit er een beetje een verkrijgbare connector aan of gaat hij er af ?
De looks zeggen natuurlijk niets over de situatie in de cavity, ik ben net zo benieuwd als iedereen. :)

Welk type van hun site zit er het dichtste bij ? Ik kwam er zo snel niet uit.

Op 12 december 2004 12:42:00 schreef Aart:
Ik zeg niet dat het gebeurd, maar het is wel mogelijk. Een optocoupler in de (digitale-) blanking zou dan een mooie oplossing zijn.

Hoe, en welke optocoupler kun je hiervoor eventueel toepassen ? Volstaat een PC817 hierin ??

Bijvoorbeeld.

Ik heb even niet alle gegevens (van laser input en dac output) op een rij hier, maar met de LED gewoon op 10 mA @ 5 V en een pullup van 1 K aan de andere kant zou het volgens mij wel moeten werken.
Het signaal wordt dan wel geiinverteerd, tenzij je de LED tussen de (+) en de uitgang zet ipv naar gnd.

Wil je analoog moduleren dan wordt het wat lastiger en moet je de optocoupler lineair gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 17 december 2004 21:51:32

iemand nog lasers nodig
heb nog

1x 100 mw dpss (120mw) voor 500 euro
3x 45 mw dpss voor 220 als ik ze alle 3 kwijt kan

Het is zo ver :9

Ik heb mijn lasershow-best-buy guide op mijn site gezet. Het valt -gezien de kosten- wat buiten het directe hobbygebied denk ik, maar allicht toch interressant.
Er staat niet iets heel anders als dat ik hier op het forum verkondig, sommige dingen zijn zelfs overgenomen uit mijn eigen posts.
Evenmin zou ik willen beweren de enige waarheid in deze te bezitten, ik presenteer het nadrukkenlijk als een persoonlijke mening, die over tijd ook nog wel eens veranderd. :)

Verder heb ik ook een pagina toegevoegd over mijn nieuwe galvo'tjes, daar zal nog wel meer nieuws volgen de komende weken.

Op 18 december 2004 11:13:15 schreef ledfreak:
iemand nog lasers nodig
heb nog

1x 100 mw dpss (120mw) voor 500 euro
3x 45 mw dpss voor 220 als ik ze alle 3 kwijt kan

Voor 220 euro neem ik een 050F van je over; geef maar een seintje als je de andere 2 kwijt bent ;-)

Dat zijn nog eens prijzen!

Ik ben eigenlijk ook wel aan een <45/50mW toe.
Heb je wat specs of een typenummer?
:EDIT: ow, een een fotootje is ook welkom want het is nogal krap in mijn Popelscan behuizing

@ Laserist: Ik had je nog een mailtje teruggestuurd (met een domme vraag over TTL) voor de meerprijs van TEC, maar ik denk dat daar wat is fout gegaan.....

[Bericht gewijzigd door Scoob op zaterdag 18 december 2004 23:39:20

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

eey luitjes
ben vandaag ff aan het brainstormen geweest over hoe je het simpelst een mooie lasershow kunt maken zonder laser crab figuren en ik heb de oplossing gevonden
men neme een oude laser crab aandrijf print met neemt een snoer met een 3,5 mm jackplug die soldeer je op de microfoon die op het printje zit pakt een oude hardeschijf
haalt deze uit elkaar todat je alleen de arm en de magneten nog over hebt je kijkt welke 2 draadjes er naar de spoel lopen daar soldeer je een kabel aan en sluit deze op 1 van de poortjes aan waar normaal die motortjes op horen te zitten pakt de 2e hardeschijf doet hetzelfde opnieuw lijnt de zaak goed uit x y en dan geluid aan en hij scant een prima beamshow maar dat is dus alleen geluids gestuurd en de beamshow heeft zn beperkingen een simpele oplossing voor weinig geld :P

Dit zijn de specs

45 mw Dpss
Operation Mode CW @ 532nm, TEM00
Linewidth <0.1nm
Linear Polarization >100:1
Beam Diameter (1/e2) <1.5mm
Beam Divergence (1/e2, Full Angle) <1.5mrad
Power Stability < ¡À10% @ 25 ¡À3 ¡æ
Point Stability 0.05mrad
Warm up time <15 minutes
Dimension Šµ25x76mm or 39 x 39 x 102mm
Power Supply PCB Driver
Input Voltage 5VDC
Modulation TTL, 10KHz
Operating Temperature 15¡æ¡«30¡æ
Dimensions of power supply 100 x 50 x 30mm
Expected Operating Lifetime >5000 hours

het zijn gewoon deze alleen dan zonder tec
http://www.dreamlasers.com/products/images/laser005.gif

Op 19 december 2004 03:22:15 schreef SMOG:
eey luitjes
ben vandaag ff aan het brainstormen geweest over hoe je het simpelst een mooie lasershow kunt maken zonder laser crab figuren en ik heb de oplossing gevonden
men neme een oude laser crab aandrijf print met neemt een snoer met een 3,5 mm jackplug die soldeer je op de microfoon die op het printje zit pakt een oude hardeschijf
haalt deze uit elkaar todat je alleen de arm en de magneten nog over hebt je kijkt welke 2 draadjes er naar de spoel lopen daar soldeer je een kabel aan en sluit deze op 1 van de poortjes aan waar normaal die motortjes op horen te zitten pakt de 2e hardeschijf doet hetzelfde opnieuw lijnt de zaak goed uit x y en dan geluid aan en hij scant een prima beamshow maar dat is dus alleen geluids gestuurd en de beamshow heeft zn beperkingen een simpele oplossing voor weinig geld :P

plus je hebt een nadeel

ze hebben geen nul stand en de scan angle is enorm lol

de scan angle is te klein :S over een lengte van 3 meter heb ik een lijn van zon 30 cm en de HD arm beweegt op de bass gister nacht ging het better maarja het was een leuk idee lol

Dit topic is gesloten