Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Bert_Camper

Golden Member

Op 5 april 2016 20:58:14 schreef Tidak Ada:
Volgende keer een fold-back current limiting? ;)

Voor mij geen foldback current limit in een lab voeding, omdat ik hem ook als constante stroombron wil kunnen gebruiken voor bv acculader of LED driver.

Groeten, Bert

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 april 2016 21:05:51 schreef Bert_Camper:
[....]
1) [....]
2) Je kunt er niet van uit gaan dat bij het parallel schakelen van bij voorbeeld 2 transistoren de stromen zich netjes blijven verdelen, met name bij een overbelasting. Elke onbalans zorgt er voor dat de warmste transistor nog meer stroom voor zijn kiezen krijgt omdat de Vbe afneemt bij hogere temperatuur. Kans op thermal runaway dus.
3) [....]

Groeten, Bert

Dat is nu juist de filosofie achter die emissorweerstanden. Die egaliseren de verschillen in VCE en VBE tussen de torren. De dissipatie wordt daardoor beter verdeeld. Kies je ze te klein en/of heb je de torren niet voldoende gematched, dan krijg je genoemde problemen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

Op 5 april 2016 21:14:01 schreef Tidak Ada:
[...] Dat is nu juist de filosofie achter die emissorweerstanden. Die egaliseren de verschillen in VCE en VBE tussen de torren. De dissipatie wordt daardoor beter verdeeld

Ja natuurlijk, maar neem maar aan dat de stroomverhouding niet 50/50 blijft!

Groeten, Bert

in deel een even ter sprake geweest.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1808118#1808118

[Bericht gewijzigd door BenI2C op dinsdag 5 april 2016 21:25:39 (39%)

@Gadget_inc
hierbij een foto'tje van de achterkant.

Vloeibaar aluminium?
als ik daarop zoek krijg ik alleen maar filmpjes van mensen die vloeibaar aluminium in een watermeloen en in mierennesten gieten haha

@bert
Foldback current limit zet je dan toch in op de max stroom en dan kan je
de voeding toch ook nog als stroom bron gebruiken?

En ja bram je hebt gelijk :)
-er komt rook uit 1 of meerdere brouwsels
-nee is niet makkelijk als je alle regels volgt maar dat is op mijn werk ook niet anders haha

edit: Rare telefoon post, dus ff op de PC overgedaan

[Bericht gewijzigd door Peter R. op dinsdag 5 april 2016 21:56:55 (100%)

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Het koelvinnetje kan je gewoon met 10 seconde lijm vastzetten.
Het gaat hier om miliwatts, wel even vetvrij maken, maar dat wist je natuurlijk al :-)

Stroomverdeling en koeling
Bert gaf al aan i.v.m. overbelasting de transistoren redelijk gelijk moeten zijn.
Ik had al aangegeven dat ik de Powertransistoren meet op hFE en Delta Vbe.
Natuurlijk is dat meestal bij lage stromen met een Ebay tester.
Maar mijn testen hebben uitgewezen dat zelfs een lage Re van 0,1 Ohm dat erg goed gaat na deze simpele selectie.
De ongelijkheid van stromen in bij max uitgansstroom van de voeding, is meestal maar een paar procent.
De 0,33 Ohm weerstanden als deze gebruikt worden, geven een ruime marge voor hFE variatie en Delta Vbe.

Wat ook belangrijk is, is de goede verdeling van de transistoren op het koelelement.
Natuurlijk ook het goed gebruik van pasta en wat ik al aangaf de goede manier van vastzetten.
Voldoe je hier niet aan, dan heeft het selectie proces wijnig zin en krijg je toch de effecten waar Bert_Camper het over heeft!

Makkelijk he, een voedinkje bouwen ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 april 2016 21:05:51 schreef Bert_Camper:
[....]
3) Eigenlijk zou de stroomregeling automatisch omlaag moeten schalen bij het hoge spanning bereik.

Edit: Ik zag te laat, dat blackdog ook een aantal van deze punten heeft genoemd.

Groeten, Bert

Dat is dus 'fold-back current protection'
Voor een stroombron is dat dus niet geschilkt.

@blackdog:
Ik hoor tegenwoordig dat het beter zou zijn de tor met een klemveer vast te zetten dan middels het schroefgat. Klopt dat?

Niet makkelijk, maar wel leuk...! ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bert_Camper

Golden Member

@Tidak Ada,
Nee, ik bedoel niet een meelopende stroombegrenzing maar een die bij het hoge spanning bereik terug schakelt.
Zoiets als 0....20V met een max stroombegrenzing van 2A en 20....40V met een max begrenzing van 1A.

bprosman

Golden Member

Hier de TIP142 zoals ik ze van TME gekregen heb.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Tidak Ada,

Ik heb die klemveertjes/beugels zelf nog nooit gebruikt.
Wel altijd zorgzaam bezig geweest te transistoren goed te monteren :-)

Bij de volgende bestelling zal ik een aantal mee laten komen om er mee te testen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

Op 5 april 2016 22:24:58 schreef bprosman:
Hier de TIP142 zoals ik ze van TME gekregen heb.

Beetje veel tin op de poten voor nieuwe torren?

bprosman

Golden Member

Vertekend een beetje op de foto denk ik.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 april 2016 22:16:44 schreef Bert_Camper:
@Tidak Ada,
Nee, ik bedoel niet een meelopende stroombegrenzing maar een die bij het hoge spanning bereik terug schakelt.
Zoiets als 0....20V met een max stroombegrenzing van 2A en 20....40V met een max begrenzing van 1A.

Daar zit wel wat in.
Ik bedoel geen meelopende stroomregeling, maar een teruglopende. Die treedt op zodra de dissipatie boven een bepaalde waarde komt. De stroom wordt dan terug geregeld naar een waarde die binnen het SOA gebied ligt (Ik persoonlijk, blijf echter ver buiten bet SOA gebied >:)).

Hier hoe de stroomcurve loopt bij fold-back regeling:

De curve is overgenomen uit een µA723 datasheet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Voor iedereen die tegen de 50V op zijn buffer elco aan zit, en een paar ampere wil trekken zeker 4x TIP142 gebruiken.

Doe je dan ook R3 t/m R10 ook 4x ?

Plaats de extra stroombegrensing transistor, zodat de piekstroom door de power transitoren bij kortsluiting niet te hoog kan worden.

Heb je dit al eens beschreven / getekend ? (zo nee hoef ik niet te zoeken :-) ).
Is dat zoals in deze voeding ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/powersupply-13%2C8v%20-%20mk2.jpg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

@Sine,

En doe je dan alle weerstanden 4x als je 4x een TIP142 zet ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Jep,

Let er wel op dat die tor bij 0,5V over de emitter weerstanden in geleiding gaat, dus je moet er wellicht nog wat aan aanpassen. Of andere emitter weerstanden, of als het ding te vroeg aanspreekt een weerstandje over BE

De waarde van de somweerstanden is niet kritisch, iets rond de 100R totaal oid (dus 220R voor twee torren en 470R voor vier )

Per transistor zo'n torretje. Gaat er een tor meer leveren door hfe verschillen, dan word die ook eerder dicht getrokken. Bij een 10A voeding heb je dus minimaal 5 stuks TIP142 nodig als je 0.33Ω emmiter weerstanden gebruikt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Jinny

Golden Member

Ergo, dit trekt boven de ingestelde stroom de zaak hard dood?
Extra dus boven de ingestelde stroom?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat betreft de extra transistor voor de piekstroom beveiliging.
Deze moet zo geschaald zijn, dat hij ongeveer 20% boven de maximaal te lopen stroom staat ingesteld.

Voorbeeld
4x TIP142 en je uitgangsstroom is max 5-Ampere, dit is dan 1,25-Ampere per transistor.
Je emittorweerstand voor ongeveer 0,6V Vbe van de piekstroom begrenser is dan 0,47 Ohm.
Zou je 0,33 Ohm blijven gebruiken dan wordt de piekstroom nog eens 1,5x zo hoog, dat is niet zo wijs...

Het is ook mogelijk met lagere weerstanden te werken en dan een extra stroompje vanuit de +5V
in de basis van de piekstroom transistor te injecteren.
Ik ga dit zo ook oplossen omdat ik 0,1 Ohm emittor weerstanden ga gebruiken.

Later zal ik dit laten zien hoe ik het gedaan heb.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Niet dood, maar de stroom word binnen de perken gehouden.
Zodra er 0,6V op de basis komt gaat de transistor geleiden en knijpt de basis stroom. Zodra de stroom weer zakt zal de transistor uit geleiding gaan. Tevens is de deze regeling sneller als de stroom regeling van de opamp. Deze zal op een gegeven moment het overnemen. Het is puur om de piek op te vangen. Zie het NA-01 topic van Blackdog. Hij heeft een meting gedaan met en zonder beveiliging.

Jinny

Golden Member

Ok, ik gebruik de .33 weerstanden, dus ik ben uiteindelijk wel nieuwsgierig hoe Bram dat uiteindelijk gaat oplossen hier.
Ik ben nu nog aan het puzelen hoe ik de geforseerde koeling naar mijn zin krijg binnen de beschikbare ruimte.
Maar dat gaat me lukken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

O ja, die vele P4 coolblokken waar je het over had. Het lijkt mij een mooi gezicht als die allemaal full speed draaien, misschien een fotootje?
Ik ga de 89 series van Ohmite gebruiken voor de 2 x 4 emitter R's. in de dubbele voeding. Ik had al gemeld dat ze 0.1Ω worden. Makkelijk vastschroeven door het alu huisje!
http://www.ohmite.com/search.php?watts=3&ohms=1&tol=0&tcr=…

Jinny

Golden Member

P2, en een centrale fan van ongeveer 100 mm.
Zal wel een foto plaatsen als ik eruit ben....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 april 2016 16:28:06 schreef RAAF12:
Ik ga de 89 series van Ohmite gebruiken voor de 2 x 4 emitter R's. in de dubbele voeding. Ik had al gemeld dat ze 0.1Ω worden. Makkelijk vastschroeven door het alu huisje!
http://www.ohmite.com/search.php?watts=3&ohms=1&tol=0&tcr=…

Die RW5 serie is nog mooier, kan je de fan direct tegenaan laten blazen.
Ik heb hier nog een Pro-Reliant fan unit met 4×2 fans (40mmØ) in serie. Geeft een behoorlijke thrust, dus misschien wordt het wel een voedings-drone en gaat-ie vliegen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten