Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Dat is een SMD exemplaar, het plan is om de emitter R's tussen heatsink en print te zetten op de bodem van de kast. De trafo komt uit een stereoversterker van twee keer veertig Watt met 4 2N3055's. De twee wikkelingen zaten doorverbonden. Die zijn inmiddels gesepareerd :-) Het wordt geen zware voeding. Ruw geschat 4.5A per wikkeling.

Goede avond allemaal.
Bij deze heb ik mijn voeding ook helemaal af.

(Alles is klikbaar)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/CO%20voeding%20opbouw/thumbs/2016-04-08%2001_tn.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/CO%20voeding%20opbouw/thumbs/2016-04-08%2002_tn.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/CO%20voeding%20opbouw/thumbs/2016-04-08%2003_tn.jpg

En tot slot een video om het af te ronden :)
https://youtu.be/AXtR0eH_ydg

PE2BAS
Jinny

Golden Member

Mag ik zeuren, ja dat mag ik...
Je had jezelf een hoop mogelijke ellende op voorhand kunnen besparen door de ringkern in een uiterste hoek te plaatsen.
Nu liggen alle gevoelige componenten en bedrading rond de ringkern.

Verder, zo een mooi front red ik niet...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 april 2016 02:29:34 schreef hardbass:
Goede avond allemaal.
Bij deze heb ik mijn voeding ook helemaal af.

(Alles is klikbaar)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

En tot slot een video om het af te ronden :)
https://youtu.be/AXtR0eH_ydg

Mooi front ;)

EDIT:

Ik las net bij je filmpje dat dit een 28V 3A versie is.
Ik zag de meter en vroeg me af van waar je deze hebt.
En misschien ook of je hiervoor enkele dingen moet aanpassen ?

Olaf88

[Bericht gewijzigd door olaf88 op vrijdag 8 april 2016 22:29:28 (13%)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Beste hardbass,

absoluut geen kritiek, maar een beetje krimpkous rond de netentree etc. zou me wat rustiger maken.

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
bprosman

Golden Member

@Hardbass,

Wat doet hij qua temperatuur bij hogere stromen , lage spanning ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo,

De ringkern zit in het midden om het gewicht centraal te houden. Ik heb er ook aan gedacht om hem naar links te plaatsen op de plek waar nu de elko's zitten. Ik wil nog wat metingen doen op de uitgang om te kijken of de positie van de trafo een probleem is.

Voor de grotere stroom heb ik andere transistoren gebruikt, dit zijn de TIP142. Deze passen rechtstreeks op de print. Verder moet je even goed opletten dat ze niet te warm worden.

Persoonlijk vind ik dat de tips in mijn voeding toch wat aan de warme kant worden bij een stroom van 3A en een kortgesloten uitgang. Ik denk dat de warmte geleiding van de torren naar het koelprofiel te veel weerstand bied, aangezien de torren zelf vrij warm worden terwijl het profiel nog vrij koud blijft. Hoe dan ook de twee tips moeten toch zoon 22W per stuk verstoken wat toch wat veel is. Daarnaast wordt ook de diode tussen de midden aftakking van de trafo en de condensatoren redelijk warm. Ik denk dat ik de stroom terug ga stellen tot 2A.

De volt/ampere meter kan je hier vinden,
http://www.ebay.com/itm/DC-100V-10A-Voltmeter-Ammeter-Blue-Red-LED-Dua…
Let wel even op hoe je dat ding aan moet sluiten, de zwarte draad van de stroom meting zit op de print aan de - geknoopt.

Wat betreft het front,
Ik heb eerst alles ingetaped met schilderstape. Vervolgens de layout erop getekend. Dit beschermt het metaal tegen krassen, en het werkt makkelijk. Als je goed kijkt zie je dat de meeste onderdelen enkel een rond gat vereisen. Dit is gedaan omdat ik een hekel heb aan zagen en vijlen. Dit heb ik voor de meter wel moeten doen, maar als je er de tijd voor neemt krijg je het mooiste resultaat.

Verder zit ik nog te overwegen om een mute knop te maken, maar dat is iets voor later.

Oja,
Op pagina 23 van het eerste deel zijn nog wat foto's te vinden van de eerdere stappen in het bouw proces. :)

PE2BAS

@hardbass
Zie ik dat goed, heb je de torren op de kast gemonteerd, en daarop het koelprofiel?

Nee, in de kast zit een gat waardoor de torren rechtstreeks op de koelplaat zitten. Er zit ecter wel mica en koelpasta tussen.

PE2BAS
tmdr

Golden Member

Zijn deze printjes nog verkrijgbaar? Of zijn er kitjes verkrijgbaar incl componenten?
Ik zou ook graag eindelijk eens een fatsoenlijke regelbare voeding hebben.

Aai, mijn voeding doet het niet; niets aan de uitgang, geen enkele led die brandt.
Op J1, heb ik t.o.v. het middenpunt, + 17,16V en 15,77V.
Tussen massa en pin 4 van het IC meet ik 5,05V en op Pin 11, -4,98V.
Mijn print:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_4691.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_4690.jpg
Iemand een idee van wat ik fout heb gedaan?
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Jinny

Golden Member

Je zwart zit een pin verkeerd....
Moet voor testdoeleinden op de middelste.
Oja, staan je LEDs goedom?
Is mij ook ooit eens overkomen..

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 9 april 2016 15:18:15 (29%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zodra de hulpvoeding aan gaat zou x4 aan moeten zijn,
Als ik het goed zie op de foto staat de leds goed.

duck-tape does miracles...so do I

Emittor weerstand r29 lijkt 22 ohm i.p.v. 220 ohm

Als geen enkele led brand dan zal er iets mis zijn met de 5V en -5V. Kan je die spanningen eens nameten?

PE2BAS

Op 9 april 2016 15:02:37 schreef Opabob:
Aai, mijn voeding doet het niet; niets aan de uitgang, geen enkele led die brandt.
Op J1, heb ik t.o.v. het middenpunt, + 17,16V en 15,77V.
Tussen massa en pin 4 van het IC meet ik 5,05V en op Pin 11, -4,98V.

Heeft hij toch gemeten

@Jinny De leds staan volgend mij goed, alle vier met de afgeplatte kant naar het midden van de print gericht. Ik heb de zwarte - draad op de middelste klem gezet maar het resultaat blijft identiek.

Op 9 april 2016 16:54:47 schreef BenI2C:
Emittor weerstand r29 lijkt 22 ohm i.p.v. 220 ohm

inderdaad, goed gezien. Echter het omwisselen heeft niet geholpen.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Door die weerstand nu sluiting tussen basis emittor q4 ?

Heb je misschien de zener met een diode verwisseld?

sorry, wij hebben bezoek.
Morgen zie ik verder.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Tidak Ada

Golden Member

Volgens mij zit U1 verkeerdom in het voetje.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het bolletje zit toch goed.

[Bericht gewijzigd door Peter R. op zaterdag 9 april 2016 21:58:57 (26%)

duck-tape does miracles...so do I
Tidak Ada

Golden Member

Ja, ik zag het vlekje (logo'tje) voor de markering aan. Duidelijker zichtbaar dan het putje. Jammer, geen eureka dus ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zo, ik heb jullie aanwijzingen en opmerkingen extra nagekeken (weerstanden, condensatoren, diodes). Transistor q4 was niet stuk maar ik heb hem voor zekerheid (t° lossolderen) vervangen door een nieuw exemplaar.
Ik heb nog wat spanningen gemeten volgens eerdere gegevens op het forum. De waarde tussen haakjes is de waarde die ik meet.
Op de LM 324:
Pen4:+5v(+5v) Pen11:-5v(-5v) Pen12:0,01v(0,01v) Pen 13:0,01v(+0,01v) Pen14:-2,4v(+0,2v).
R3/R4/X1 X2: 0,73(-0,099) C9:-1,12v(-0,099v).
Als de voedingsspanning aangesloten is tussen 1 en 2 van J1:
De uitgang bij geen belasting: RV1 minimum:0,023v RV1 max: 0,099v.
RV2 regelen verandert niets. Bij belasting:0v ook bij RV2 max of wijzigen van RV3.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

De led van de stroombron bij q4 moet altijd branden als de hulpspanningen aanwezig zijn dus +5 en -5v.
Ik zou daar eens eerst kijken en meten.Moet niet zo moeilijk zijn.
Van +5 naar led q4 naar weerstand30 naar zener naar -5v

[Bericht gewijzigd door BenI2C op zondag 10 april 2016 13:58:24 (14%)

Dit topic is gesloten