Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Volgens mij kun je dat allemaal in de desbetreffende datasheet van het gebruikte type controller vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een ATtiny 168 bestaat volgens mij niet. Lijst

LDmicro user.

Voor zover ik weet is er een attiny48 Mogelijk ook '88 en/of '28. attiny168 heb ik nog nooit van gehoord. Maar goed.... Alles past op dezelfde footprint, behalve dan dat de attinyX8 twee IOs meer heeft dan de atmega168. Die MOETEN van de atmega168 aan GND, als je dat gewoon doet, en in software die pins niet HOOG programmeert gaat het goed. Dan zijn ze compatible.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu op weg na schema 20! Na een kleine ruzie met mijn parametric search toch even een voorbeeld. Ondanks dat al mijn PWM pinnen dwars door de Programmer connector lopen. Ik zoek later wel even een nieuwe uit.

Weet iemand een voorbeeld / IC advies wat ik op de plek van het zwarte blok moet plaatsen? Of moet ik de signal wires van mijn servo direct aan mijn MCU koppelen? Kan dit ook complexer, loopt je board dan stabieler?. Wie weet welke IC / voorbeeld schema.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 10 april 2016 20:57:48 (100%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Het signaal mag direct van de mcu komen , er moet niks tussen want het is een cmos ingang.

LDmicro user.

In de datasheet staat:

The OC2 pin is also the output pin for the PWM mode timer
function.

Ben ik dan verplicht om de Mijn motor driver IC aan de OC pinnen te hangen? Of kan je ook over andere, niet gereserveerde pinnen, PWM signalen sturen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Je kan op alle pinnen PWM signalen maken. Het zijn General Purpose Input Output pins. Maar als je niet een hardware-PWM pin neemt, dan moet je het in software maken.

Hardware PWM pins op de AVR zijn minder geschikt om servo signalen te maken. De periode is 20ms. Als je daar precies een 8-bit timer op geschaald krijgt (hetgeen geloof ik niet lukt omdat de prescaler net verkeerd uitkomt), dan heb je 20ms/256 = 78 us aan stapgrootte voor de PWM. Dat is natuurlijk stukken beter als je een 16 bit timer er voor kan gebruiken, maar daar is er maar 1 van.

ALs je ook motoren wil besturen, dan zou ik de motor op hardware PWM pinnen zetten en de servo op "andere", maakt niet zo veel uit welke. (zo mogelijk op 1 poort, dat is dan weer wel handig).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De vorderingen tot zover! Grtz -=WvW=-

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 19 april 2016 14:39:09 (87%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Mooi hoor, wat is het allemaal?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Weet een van de aanwezige snelle jongens een schema om op plaats van de vlakken te zetten?
Om met 1 kleine IC naar 1 MOSFET mijn Ruitewissersproeier pomp aan te sturen. Over 1 PWM line van mijn MCU. Straks gestuurd door de i2c connectors bovenaan.
Om de brandjes mee te blussen.
Volgende week ga ik na de autosloop voor een 12v ruitenwisser sproeier pompje. Ongeveer zoals op bijlage.

Hoeveel zouden die in Ampere zijn / riant daar overheen?

MGP/Brothers in the house!

PS: liever geen transistor trappen daarvoor.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 23 april 2016 15:15:16 schreef pascalbythree:
MGP/Brothers in the house!

Ik wist zelfs niet dat je broers had :p of wat wil je daarmee zeggen??

LDmicro user.

Wat is er mis met gewoon een logic-level MOSFET? Zo'n pompje zal niet veel trekken, en ik snap eigenlijk niet waarom je die met PWM zou willen sturen.

Zo'n modelbouwservo kun je prima besturen met een 8-bit PWM periferal, aangezien de update interval niet zo nauwkeurig getimed hoeft te worden. Je kunt dan de volledige 8 bits van de timer gebruiken om het pulsje te maken, in software met een andere timer ongeveer 20ms wachten, en die hardware timer dan opnieuw starten voor het volgende pulsje.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zoek eigenlijk een simpeler werkend Example om dit te doen. Hierbij nog het SCH bestand. Weet iemand anders een werkende oplossing.? Groet, -=WvW=-

PS: mag ook zonder IC dan.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Is een TC4420 niet goed?
Is een mosfetdriver maar kan ook voor kleine motoren gebruikt worden.

LDmicro user.

Vriendelijk bedankt Ik zie alleen geen mosfets. Hebben jullie ook een schema, als geprefereerd met 1x een externe Mosfet.

Deze 3 ampere zal wel voldoende zijn toch?

De PWM signalen kunnen hierbij direct aan mijn MCU?

PS: hij hoeft niet achteruit, zoals mijn H-Bridge

:-)

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 24 april 2016 12:33:20 (24%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ja, neem gewoon een logic-level MOSFET. Hoeveel schema wil je hebben voor 1 onderdeel met maar liefst 3 pootjes?!?

Als je een VNP28N of zo neemt krijg je de overtemperatuur en overstroom beveiliging erbij, en vanwege de actieve clamp kun je de vrijloopdiode waarschijnlijk weglaten zolang je niet gaat PWM'en (al is het het netjes om die alsnog te plaatsen natuurlijk).

@MGP: ik zie in de datasheet van die TC4424 niets over een toelaatbare gemiddelde stroom, wel dat de PDIP max. 730mW mag verstoken, en de uitgangsweerstand, zowel high als low side, typical 3.5 en max 5 ohm zijn. In het schema zoals jij het hebt getekend (als H-brug) zou dat dus in totaal 10 ohm zijn, waarmee de maximale stroom op 270mA komt. Dat is wel een heel klein motortje; minimaal 45 ohm voor 12V.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 24 april 2016 14:06:09 (36%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die TC4420 zal idd niet gaan, zo'n pompje neemt al snel 1,2A.

Gewoon een logic mosfet gebruiken of één van uw IRF3704 gebruiken die je liggen hebt.

LDmicro user.

Zitten er nu IRF3704 MOSFET in die H-brug, met een 12V accu als voeding? De Vds(max) van 20V lijkt me toch wel een beetje krap, gezien de behoorlijk sub-optimale routing, zeer beperkte lokale buffercapaciteit, en het volledig ontbreken van snubbers. Je hebt geen grote transients nodig (veroorzaakt door parasitaire inductie) voordat je over die 20V gaat, en vroeg of laat gaan de MOSFETs er dan aan.

Zeker met zulke kleine motortjes, waarbij de stroom toch al betrekkelijk klein is, zou ik toch MOSFETs aanraden met een wat hogere Vds(max) om waar meer marge te krijgen.

Je kunt de gate weerstanden vrij groot kiezen, wat betekend dat je wat meer schakelverliezen krijgt (je hebt toch koeling genoeg), maar daardoor zullen de transients kleiner blijven, en de MOSFETs heel, als het een beetje meezit. Wat is de waarde van de gate weerstanden nu?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zo goed? Als ik even spieken mag.

PS: Blijft jammer dat er geen elco´s of condensators te copy-and-pasten vallen / klein IC.

Baantjes vol tinnen and go!?

PS: Wat is de desbetreffende Diode hiervoor. Gegokt: 1N4007

De zwarte vlakken zijn de mm spacing van mijn schakelaar, Terminal Block Connectors en C00l vin.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Tin op de banen doet iets (maar niet heel veel) om de weerstand te verlagen, maar helemaal niets tegen parasitaire inductie. Daarvoor is het belangrijker dat je de lussen zo klein mogelijk maakt, en goed ontkoppeld.

Voor dit kleine motortje maakt dat allemaal niet zoveel uit, zolang je een MOSFET neemt die meer mag hebben dan 20V; ik zou een exemplaar van minimaal 60V of zo nemen. Die 1N4007 is niet ideaal, maar zolang je niet gaat PWM'en en een klein motortje gebruikt (2-3A max) gaat dat wel goed. Die MOSFET hoeft waarschijnlijk niet gekoeld te worden, tenzij je een heel beroerd type gebruikt met een hele hoge Rdson.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 april 2016 15:17:37 schreef SparkyGSX:
Zitten er nu IRF3704 MOSFET in die H-brug, met een 12V accu als voeding?

Nee, volgens mij zijn het STP60NF06L en als hij er nog één over heeft mag hij deze gebruiken.

Die IRF3704 zijn idd maar 20V typen, moet eerst eens de datasheet lezen vooraleer te antwoorden, ben weer met veel verschillende dingen bezig, ook naar de koers aan het kijken.
Ik zal een beetje zwijgen tot alles weer opgeklaard is ;)

LDmicro user.

Druk met PCB CAD tekenen. PS: als iemand een voorbeeld heeft van een Single Motor Driver IC 8pinDIP oid samen met een externe moderne MOSFET, zou u dat alstublieft willen posten?

I2C pump control v1.5 - WvW_21

Deze zou helemaal goed moeten zijn!

Hartelijk bedankt iedereen. Over een week of 2 kan ik hem aanzetten. Hoort u dan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 april 2016 19:26:38 (37%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 24 april 2016 15:54:14 schreef MGP:
Die IRF3704 zijn idd maar 20V typen,

Ik vond vanmiddag toevallig een battery controller op m'n tafel. Daar zaten vier stuks IRF3704 op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

He! Naar een paar etsen verder te zijn, kwamen mijn boards er altijd bruingroen uitzeten. Na te poetsen met pure spirites werden ze helemaal wit/grijs. Twee keer zo mooi dus. Weet iemand of ik hiervoor een spuitbusje kan halen bij mijn electronica winkel?, zo ja hoe heet dat spul? Geen SK10 maar?

Van bijvoorbeeld http://www.kontaktchemie.com/

Greets WvW!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Toen ik nog jong en onbedorven was gebruikte ik hiervoor remreiniger of aceton (stuk agressiever)
Bij de bouwmarkt en auto-onderdeel winkels verkrijgbaar.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic is gesloten