@H-Tech: Vergeet niet de edit te gebruiken...

Op 11 april 2016 22:47:39 schreef Willie W:
@ Tidak Ada,
Het is wat onhandig getekend maar het zijn 2 x 2N3055 en 1 x BD139.

Ja klopt

Op 11 april 2016 22:34:30 schreef Willie W:
Ik bedoel de diode over de transistor.

Ja ik zie het.
Maar ik bekijk ook andere tekeningen, en daar staan ze ook zo op getekend.
En op andere tekeningen laten ze het ook wel is weg.

Sorry voor het kladje.
Maar ik probeer een goed werkende voeding te maken van onderdelen die ik nog heb.

onderdelen die ik heb

trafo 24V 2.5A
2n3055 2x
0,1 5W
Lm723

Mod-edit: En weer ben je 2* de edit vergeten...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Hier nog iets om te lezen, deze voeding is met ongeveer dezelfde componenten en regelt wel tot 0 Volt.

We hebben er hier 2 van, en die werken al ruim 30 jaar.

http://www.hansotten.com/rb/docs/rbapr78labvoeding.pdf

Dat schema is wel HEEL rudimentair (dat van H-Tech) Op een paar punten zelfs smerig. Als het als labvoeding moet dienen valt daar nog wel het eea te verbeteren. Ofwel ... dan zou ik wat anders zoeken.

Spanningsregelend is een 723 prima overigens, een echte stroomregeling zit er niet in. En als je hem al regelend krijgt is je stroominstelling afhankelijk van de BE spanning van een interne tor ( en dus temperatuurgevoelig )

Op 11 april 2016 23:16:28 schreef Willie W:
Hier nog iets om te lezen, deze voeding is met ongeveer dezelfde componenten en regelt wel tot 0 Volt.

We hebben er hier 2 van, en die werken al ruim 30 jaar.

http://www.hansotten.com/rb/docs/rbapr78labvoeding.pdf

Ja, dat was een mooi ontwerp. Wat zal Elektuur gebaald hebben dat ze die niet hadden. <G> Mooie koeltoren op de print.
En de safety first diodes ontbreken, natuurlijk, dat is van later datum.
Ik blijf het een perfecte naam vinden, mijnheer Wortel :-)

Ik zei net al sorry van het kladje.
Maar goed op zoon manier word ik niet geholpen (SINE)

Ik heb dit schema gevonden op het Internet, en nu wou ik weten of er nog iets aan verbeterd moest worden.

En ik zit niet op dat onnodige ge... tewachten.

Ik wil er iets goeds van maken, en als we er samen uit komen, dan komt er wel een mooi schema.

Het gaat over de kwaliteit van de voeding, niet over het kladje,
Die LM723 is al meer dan 40 jaar oud, toen was het goed, nu achterhaald.
Maar je kan er nog steeds een voeding mee maken voor weinig geld.

Maar ik zou dan toch voor het schema uit de RB gaan. Die werkt prima.

Hoe je het tekent zal me worst wezen, als ik het maar kan lezen.

De truuk is dat dat schema (dus wat er op staat, niet hoe het getekend is) om z'n minst nogal heel erg lomp is.
Ofwel, niet de beste basis voor iets wat een labvoeding moet worden.

De 723 is prima voor iets wat een vaste spanning moet leveren, maar de stroom "regeling" mag je eigenlijk geen regeling noemen. Als een constate stroom belangrijk is dan moet er minimaal een opampje bij om dat te kunnen regelen.

Ook als je de spanning wilt kunnen regelen tot 0V moet je wat truukendozen

Ik heb het onderstaande ding ooit eens gebouwd, dat werkt niet eens heen onaardig, maar verwacht er geen wonderen van.

Ik wou toch wel iets meer dan 1A.
Kan ik daar nog een tor over heen zetten??

Op 11 april 2016 23:56:24 schreef H-Tech:
En ik zit niet op dat onnodige ge... tewachten.

Hoe dat sommigen nog willen antwoorden versta ik niet.

Dat regeltje had de TS inderdaad beter achterwege kunnen laten.

Maar je kan er nog een 2N3055 bij zetten.
plaats dan wel bij bijde een weerstand onder de emitter.
Ga ook niet verder als 50 Watt per tor.

Ik wil er iets goeds van maken, en als we er samen uit komen, dan komt er wel een mooi schema.

Ben bang dat als je er iets goeds en moois van wil maken (met de 723) je uitkomt op de Elektuur 1982 voeding of één van de diverse ELV ontwerpen die hier al eens voorbij gekomen zijn. De stroomregeling werkt maar daar is ook alles mee gezegd, wil je de stroomregeling "goed" hebben komen er nog een paar op-amps en nog wat ander spul bij.

Dus wat wil je eigenlijk... een "Mooi" schema , of een schema op basis van de componenten die je hebt , m.i. twee verschillende dingen.

plaats dan wel bij bijde een weerstand onder de emitter.

Moest m even 2 keer lezen voor het kwartje viel, beide 2n3055 torren een emitterweerstand.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (12%)]

Hi,

Ik vind dit een leuke beginners voeding die Sine laat zien :-)
Alleen hoor ik direct weer dat het nog meer stroom moet leveren,
met natuurlijk direct alle problemen die er bij gaan komen... (het is duidelijk dat je nog niet voldoende kennis hebt)
Ga niet meer willen dan dat je nu aan kan, je gaat nog voldoende problemen tegen komen met het GOED nabouwen van de Sine LM723 voeding.
Bouw het schema van Sine en kijk of je het goed werkend kan krijgen en denk daarna aan iets groters als het nodig is.
Of koop daarna een grote dikke voeding als dit nog nodig is.

Mijn 2 cent ;-)

Gegroet,
Blackdog

Op 12 april 2016 00:28:22 schreef Willie W:
Het gaat over de kwaliteit van de voeding, niet over het kladje,
Die LM723 is al meer dan 40 jaar oud, toen was het goed, nu achterhaald.

Het enige dat er aan de 723 verouderd is, is het feit dat je er een flink aantal externe componenten bij nodig hebt, maar dat geeft ook een zekere mate van extra flexibiliteit.
Inderdaad kun je, zonder verdere trucs geen 0V halen, maar of dat een probleem is hangt van je eigen eisen af. Het blijft echter een van de beste spanningsregelaars ooit.
Ook kun je er geen stroombron van maken.
Of dat een nadeel is als je begint, betwijfel ik. Een goede stroombron is vele malen moeilijker te verwezenlijken dan een spaningstabilistor. Dat is beslist geen beginnerswerkje.
De fold-back current limiter is m.i. vaak veel praktischer, omdat je de max stroom niet kan vergeten in te stellen en je een zekere mate van automatische beveiliging van he schakeling onder test hebt. Een gewone stroombegrenzer kan je schakeling gewoon in rook op laten gaan, evenals de doorlaat torren in de voeding.

Die 723 is nooit bedoeld geweest als labvoeding, al is hij er met een beetje moeite aardig voor te misbruiken.
Als je een enkele gestabiliseerde misschien zelfs nog geregelde spanning wilt hebben is hij prima, veel meer moet je er niet van verwachten.

De foldback "regeling" van de 723 is ook gemeen smerig, je hebt een (in verhouding) gruwelijk grote shunt weerstand nodig. En ook die gebruikt de BE overgang van de current sense tor.
Dus het instelpunt drift met temperatuur en je bent flink wat spanning kwijt over je shunt.
Voor een vaste voeding die niet te veel stroom kan leveren is dat prima, maar ga niet proberen dat ding regelbaar te maken of er serieus stroom uit te trekken.

Bekijk de datsheet maar eens goed en teken voor de grap eens uit hoe die foldback intern werkt, het is niet meer dan 1 transistor.

Sine, jij zit er nogal mee dat het instel punt verandert met de temperatuur.

Dat zal er aan liggen aan hoe je de current limit gebruikt. Ik gebruik hem als: Dit moet op 50mA kunnen draaien dus zet ik de currentlimit op 100mA. Als die an aanspreekt is er wat mis, en wordt er van de gebruiker (ik dus) verwacht dat het boeltje binnen een paar secondenuit gaat. Sure, het stel de stroom in op 20mA en sluit een led aan heb ik ook wel eens gedaan. Maar het is (voor mij) niet het hoofddoel van de currentlimit schakeling.

Sorry ik kan met mij telefoon geen foto uploaden

[Bericht gewijzigd door H-Tech op (78%)]

Curent-limit is ook geen current-source.
Je kán, binnen beperkte grenzen, de cuent-limit (mis)gebruiken als stroombron maar het is verre van ideaal.
Dat geldt overigens niet voor een fold-back current-limit, die kan je alleen als protectie gebruiken.

Sine, jij zit er nogal mee dat het instel punt verandert met de temperatuur.

Voor een gemiddelde voeding totaal niet, en laat dat nou zijn waar die 723 voor bedoeld is.

Maar bij een labvoeding wil ik iets wat 200mA blijft als ik het op 200mA zet.
Maar als H-tech met een beetje drift kan leven dan is dat geen enkel probleem.

Velleman heeft deze voeding.
3v tot 30v max
3A max
Hier onder een link van de voeding.

https://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_m…

Zou je in plaats van een mj3001.
2x 2n3055 torren kunnen gebruiken?

Maar hoe zou ik de current control er in moeten maken?

Dat is toch hetzelfde idee als die andere voedingen met de LM723, die laatste is niets beter.
Wat wil je met de voeding gaan doen?
Als het is om eenvoudige schakelingen te testen is een voeding op basis van een 723 prima.
Als je hogere eisen gaat stellen moet je iets anders bouwen.

Zou je in plaats van een mj3001.
2x 2n3055 torren kunnen gebruiken?

Nee, daar moet een darlington of darlington constructie komen.

Maar hoe zou ik de current control er in moeten maken?

Niet, niet makkelijk in ieder geval.

En wat versta je onder current control? Anders gezegd (wat Willie ook al zegt) wat wil je eigenlijk bereiken?

Zoek je:
-Of een project om de onderdelen in je rommeldoos te verbruiken?
-Of wil je een voeding bouwen die aan bepaalde eisen voldoet met die bestaande onderdelen?
-Of wil je een voeding bouwen die aan je eisen voldoet en als je de onderdelen die je hebt liggen kunt gebruiken dan is dat mooi meegenomen.

En als een van de laatste twee ... wat zijn dan je eisen?

Nee ik heb nu een oude pc voeding,maar ik zou graag willen dat ik de voltage en stroom kan regelen

Ik zou gewoon zo'n 723 voeding bouwen, zo zijn we allemaal begonnen.
Met die PC voeding heb je geen stroomregeling en een vaste spanning.

Straks heb je een voeding met regelbare spanning, een stroombegrenzing en kortsluitvast.
Plus je leert er veel van.
En zelf iets bouwen is fun.

En als elektronica je hobby is of word dan kom je er al snel achter dat 1 voeding al snel te weinig is.

Ja dat is wat ik wil,en daarom vraag ik jullie ook om hulp.
Ik zou graag willen dat ik straks een goed werkende voeding heb.
Ik zie zoveel verschillende voedingen van de lm723,dat ik ook niet meer weer welke goed is.
Ik zou nu graag willen dat ik de voltage en de stroom kan regelen,met de onderdelen die ik heb.
Het zou zonden zijn van de onderdelen die ik heb, als ik andere spullen moet kopen