CO-2016-Voeding, Blackdog aanpassingen

blackdog

Golden Member

Hi MdBruin,

Uhmmm
Heb al gekeken hoe je nu eigenlijk de Ri bepaald en kwam een mooie uitleg hier op het forum tegen

Over welke Ri heb je het nu en welke uitleg bedoel je, heb je een link voor ons?

Zo dat was de laatste voor vandaag, bedtijd, was een lange dag.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Natuurlijk, gaat dan wel over een batterij maar het principe blijft volgens mij toch hetzelfde.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/55170
Ri = (Uonbelast - Ubelast) / I

Bedoel de inwendige weerstand welke de transformator heeft.
Sorry voor mijn onduidelijk berichtje.

RAAF12

Golden Member

Blackdog bedoelt heeft het over de weerstand van de secundaire wikkeldraad in de transformator, dat is niet hetzelfde als de inwendige weerstand van een 'spannings'bron zoals een accu of batterij. Ik val maar even in omdat ik nog niet ga slapen.

Ok, kan je me een hint geven?
Kom namelijk dezelfde formule tegen bij formule sheets i.c.m. AC transformatoren. Alleen stond het er niet helemaal begrijpelijk voor me.
Deze formule zou mijn inziens moeten kloppen aangezien er over een weerstand geen spanningsval komt te staan zodra er geen stroom doorheen gaat.

blackdog

Golden Member

Hi MdBruin,

De Ri die je aan de uitgang van een trafo ziet is van meerdere zaken afhankelijk.
De trafo wordt vaak gebruikt als impedantie omzetter, klinkt vreemd maar is meestal wel zo.
Je gaat b.v. van 230V naar zeg 40V en als de trafo ideaal is dan transformeerd hij de impedantie aanwezig aan de 230V kant naar beneden aan de 40V kant.

Wat je meet aan de 40V kant aan Ri is dus afhankelijk van de Ri aan de 230V kant, dat is even simpel gezegt bij een ideale trafo.
Bij kleine transformatoren voor het 230V net, zijn de verliezen zeer hoog, trafo fabrikanten zeggen dan zelfs dat hun trafo's kortsluitvast zijn :-)
Trafo's zijn uiteindelijk complexe donders, en voor zeg een trafo van een paar Watt,
kan je de Ri meten met een weerstanden, zoals in het school topic wordt uitgelegt.
Dan weet je de Ri aan de uitgang van die trafo, en dat zegt helemaal niets over de Ri van jouw 230V net,
ondanks dat ik zij, dat de impedantie word getransformeerd.
Dit komt door de zeer hoge verliezen in die kleinere transformatoren.
En dan heb ik het nog niet gehad over de hogere frequenties, want daar is de omzetting nog slechter (dat kan voor ons goed uitpakken :-) )

Ik hoop dat dit het een beetje inzichtelijker maakt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ok, dus een op dat moment gegeven Ri wordt het dan.
Genoeg lijkt me om een indicatie te krijgen of de 1Ω Weerstand zin heeft of totaal geen invloed heeft.

Bram,

Over die stroombegrensings tor (3904), Heb ik het dan goed dat ik R9 en R10 dusdanig moet aanpassen zodat er +/- 0,6v over komt te staan bij de max stroom?

Of maak ik een denk/rekenfout:
optie voeding:5A
R9&10: 0.12Ohm

Bij 5A kan er dus ongeveer 0.3V staan over die weerstanden, dus niet genoeg om de 3904 in geleiding te brengen?

duck-tape does miracles...so do I
Kruimel

Golden Member

Op 3 mei 2016 09:20:51 schreef blackdog:
Bij kleine transformatoren voor het 230V net, zijn de verliezen zeer hoog, trafo fabrikanten zeggen dan zelfs dat hun trafo's kortsluitvast zijn :-)

Als dat er staat betekent dat vaak dat er een (impliciete of toegevoegde) lekinductie is (een magnetische shunt of een bewuste ruimte tussen de wikkelingen) die de transformator een inductief karakter laat hebben bij hogere stromen. Bij de juiste dimensionering kan het gedissipeerde vermogen in de transformator bij kortsluiting dan voldoende beperkt blijven om nog steeds niet te smelten. Als de fabrikant dat zegt zou het dus best nog wel eens kunnen kloppen (mits dat tenminste zo is berekend/gedimensioneerd en niet een 'undocumented feature' is). ;-) Magnetrontransformators zijn ook zo gemaakt, daar zie je de metalen magnetische shunt tussen de wikkelingen zitten. Als de secundaire kant is kortgesloten zal er een magnetisch veld door de shunt gaan en de primaire een zekere zelfinductie geven die de stroom beperkt. De koppeling tussen primair en secundair zal echter slechter worden en de spanning zal sterker dalen bij belasting.

Dit effect lastiger te bereiken bij grote transformatoren omdat de oppervlakte van de buitenkant (dus grofweg het maximaal dissipeerbare vermogen) schaalt met het kwadraat van de lineaire dimensie, maar het volume (en dus grofweg het omgezette vermogen) met de derde macht. Daarom zijn grote transformatoren vaak efficienter, hoewel de technische mogelijkheid er best is om een kleine transformator efficient te maken. Een trafo van 2x2x2 [willekeurige eenheid] heeft ten opzichte van een identieke 1x1x1 trafo dus 4 keer de oppervlakte om warmte te dissiperen, maar 8 keer het vermogen. De draaddikte moet dan worden aangepast om het gedissipeerde vermogen te verminderen waardoor een grotere transformator uiteindelijk veelal efficienter is dan een kleine, het gedissipeerde vermogen is immers verminderd terwijl het totale vermogen veel minder vermindert. Dat maakt ook dat de lekinductie van een grote kortsluitvaste transformator onpraktisch groot moet worden omdat de verliezen bij kortsluiting zwaarder gaan wegen. Dat betekent dus grote magnetische shunts en minder wikkelruimte waardoor de transformator veel duurder zal worden.

Groet,
Kruimel

blackdog

Golden Member

Hi,

Kijk Kruimel de trafoman met goede info ;-)

Peter R.
Ik heb 2x 0,22 Ohm toegepast voor 4-Ampere uitgangs stroom.
Voor 5-Ampere zou jij ook 0,22 Ohm kunnen gebruiken, maar 0,18 Ohm is denk ik beter, omdat je dan wat beter uitkomt,
daar je dan de spanning op de basis van de 2N3904 niet hoeft te schalen.

Ik moet nog wel zoals ik al had aangegeven, de weerstanden die rond de stroom potmeter zitten, de goede waarde geven.
Met wat er standaard op de print zit aan weerstanden rond de potmeter, haal ik mijn 4-Ampere net niet bij gebruik van de 0,22 Ohm emittor weerstanden.

De piekstroom moet trouwens BOVEN je maximale uitgangsstroom zitten, denk dan aan ongeveer 20% a 30%.
Ik heb wat foto's in een paar posts laten zien hoe het bij mij uitpakt.
Men neemt altijd 0,6V aan voor een BE drempel, maar die BE overgang is geen comparator die binnen 1mV of zelfs nog minder omklapt.
Er is een vrij groot geleidings gebied.
Het is leuk om dat eens te meten met een paar universeel meters en een paar weerstanden hoe gevoelig die drempel is voor temperatuur variaties.
Via een potmeter of voeding die je dan met een serie weerstand op de basis aansluit, zeg 100K.
Meet je de BE spanning t.o.v de collector stroom van die transistor.
Je stelt de collectorstroom dan in op 1mA en laat de transistor even met rust en je pakt hem daarna even vast met je vingers.
Daar gaat je collectorstoom!
Voor iedereen die het een beetje wil verversen in zijn hoofd, zoek met Google naar deze string: "DC instellingen van transitoren"
Ook hier op CO is info hierover te vinden.

Deze BE overgang is dus temperatuur gevoelig, en de 2N3904 mag je niet te veel opwarmen, denk daar aan!
Als deze tegen de stroommeetweerstanden zit aangeplakt heb je dus de kans dat de voeding zijn max. stroom niet meer kan leveren
omdat de BE overgang dan al in geleiding gaat door de hogere temperatuur.
Zie deze transistor als een "Faile Safe" het is gene precisie schakeling, net al een Clickson van 80 a 90C op je koelplaat die je voeding uitschakeld.
Link naar wat info over de Clickson.
https://www.conrad.nl/nl/eska-261-oe100-s85-v-bimetaal-schakelaar-250-…

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Even wat plaatjes van de aanpassingen aan de print.
Als eerste nog ee nkeer de onderzijde, daar gebeurd niets spannends behalve één doorverbinding.
Hier wordt het "0" punt van de + en de -5V doorverbonden met de eilandjes die aan de bovenkant verbonden zitten met de +Sense draad.
Bij enkele foto's van de bovenzijde van de print zie je ook dit rode circeltje daar dit het zelfde aansluitpunt is.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-106.png

De kaalslag, vele componenten verdwenen :-)
De aansluitoogjes zijn voor de + en - sense draden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-107.png

Hier ckomt de compensatie condensator gemonteerd, dat is C8 en R17 doet in de opgevoerde versie niet meer mee.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-108.png

Heel lastig netjes te doen, maar uiteindelijk toch gelukt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-109.png

Hier loopt het dunne rode draadje naar het + sense punt en is gesoldeerd aan één van de diodes, dat kwam zo uit.
Je kan zien dat ik wat pennetjes heb gebruikt om de compensatie condensator in te zetten.
Dat is omdat ik nog wat wil experimenteren met deze waarde.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-110.png

En als laatste heb ik de piekstroom transistor gemonteerd.
Daar heb ik aardig lang over nagedacht hoe dit het beste te doen.
Op deze manier zit de 2N3904 niet vlak bij de emittor weerstaden en twee van de drie aansluitingen waren makkelijk aanwezig.
De emittor zit een de bovenzijde vast van het boorgat en de collector zit aan de dichtbij zijnde 150 Ohm basis weerstand.
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor twee extra weerstanden van 1K, deze zitten in de krimpkous en worden samen gevoegd aan de basis van de 2N3904 aangeboden.
De meeste modificaties zitten nu op de print, voor mijn versie gaat de FET er nog af omdat ik met een relais ga schakelen.
Maar dat is voor jullie niet van belang.
De aansluitoogjes zijn dus voor de + en de - sense aansluitingen die achter op de aansluitklemmen komen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO/PSU-2016/CO-PSU-111.png

Nog een Tip, gebruik verschillende kleuren draad, dat voorkomt vele vegissingen en voorkomt gekte bij storings zoeken ;-)
Dat was het weer even voor nu!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram,

Ik zal eens kijken of ik wat div. weerstanden (0.18 en 0.22) kan halen dit weekend.

Heb ik het juist dat als ik de .18 ohm pak dat R14 dan 25.2K moet worden?
(Er van uitgaande dat de uitgangs stroom +/- 5A is/word)

duck-tape does miracles...so do I
blackdog

Golden Member

Hi Peter R

Ga eerst uit van de emittor weerstanden, koop 0,18 Ohm als ze er zijn.
Deze moeten minimaal 2-Watt zijn, liever 3 of 5 watt.
Dit voor jouw 5-Ampère uitgangstroom.

En dan nu je R14.
Gaan we toch eerst weer terug naar de 0,18 Ohm weerstanden.
Per weerstand loopt er 2,5 Ampère, dit is dan 450mV spanningsval.
Deze spanning zal je minimaal aan de top van RV3 moeten hebben,
als de stroompotmeter maximaal staat.
Dit houd dan in dat de weerstand R14 ongeveer 22K zou moeten worden.
Dan kan je met RV3 goed je stroom op zeg 5.1-Ampere trimmen.

Reken het zelf maar na ;-)

Gegroet,
Bram.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

check, bedankt voor de bevestiging :)

duck-tape does miracles...so do I

Even een beste kick, I know.

Ben een beetje aan het zoeken naar een isolatie kitje voor de TO-264 package. Kan alleen niet echt een geschikte vinden. Die van de TO-3P is te klein en een voor de TO-264 kan ik niet zo vinden, anders dan een hele lap te moeten kopen. Kan je me advies geven Bram welke hiervoor geschikt is?
Las iets op een Amerikaans forum dat het ook wel de TO-3PBL package wordt genoemt, maar dat levert ook geen resultaten bij mij op.

Ha Marius,

Misschien heeft blackdog ook info voor je maar 50st voor €2.80 in Taiwan :)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

miss past de TO247 isolatie ook wel.

edit: je hebt ook grotere plaatjes van dat spul die je zelf op maat kunt maken. kwestie van knippen en met holpijpje een gaatje maken.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 13 september 2016 14:51:37 (66%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

50 heb ik er zo niet nodig, al valt het prijs technisch wel mee.
Is niet echt een transistor (2SA1943-O) die ik dagelijks ga gebruiken, behalve nu in de aangepaste voeding ;-)

Groeten,
Marius.

Edit
@testman
Qua breedte wel maar qua hoogte niet. TO-264 is 6mm hoger.
Of het kwaad kan, geen idee maar denk dat Bram daar wel antwoord op weet.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op dinsdag 13 september 2016 14:42:03 (28%)

@ Marius,

Dit is wat ik gevonden heb komt nog wel €5.50 bij voor verzenden ik ga voor je kijken Marius je hoort in de loop van de avond.
Mica Washer Insulator 28.5x22x0.1mm 550? 2.4KV

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Heb je al bij TME gekeken? http://www.tme.eu/nl/
Die hebben een groot assortiment in Mica, Siliconen en Kevlar(?)/Kapton(?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 13 september 2016 13:56:34 schreef MdBruin:
Even een beste kick, I know.

Ben een beetje aan het zoeken naar een isolatie kitje voor de TO-264 package.

Je bent beter af met zoeken naar een geschikte clip, eengats montage geeft sowieso slechtere warmteoverdracht dan met clip ter hoogte van de die. En gebruik alsjeblieft niet die dikke pads, maar het dunste mica/silpad wat je kan vinden. Er staat geen 2kV over maar slechts weinig DC. De grote verzendhuizen hebben allemaal clips, in diverse maten en soorten. Soms zit er een M4 draad ingetapt voor het vastzetten. Maar je komt ze vanzelf tegen met een gerichte zoekactie.

pressure clips
https://www.google.nl/search?q=to-264+spring+clips&oq=to-264+sprin…
http://www.ixys.com/Documents/AppNotes/IXAN0029.pdf
De clips zijn er ook om 2 transistors gelijk vast te zetten. Wellicht wil je ze wat verder uit elkaar zetten op de heatsink ivm de warmtehuishouding.
silpad http://www.digikey.com/product-detail/en/bergquist/SP900S-0.009-00-104…

@Tidak Ada,
Tme heeft mogelijk een kapton welke past. Morgen hopelijk de zending binnen en dan kan ik pysiek even kijken wat er mogelijk is.

@RAAF12
Ja had al een keertje eerder dit gelezen, mogelijk ook van jouw.
Helaas dan weer dat tme deze niet op voorraad heeft en de verwachtte levertijd is 8 weken.
Was al aan het kijken naar een niet te dikke isolator, dikte voegt over het algemeen weer extra weerstand toe. En ja er staat in verhouding niet echt veel spanning op. Worst case maximaal 50V piek (incl. 10% netspanning verhoging).

@electron920
Ben benieuwd.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op dinsdag 13 september 2016 22:31:38 (25%)

@ MdBruin`,

Marius ik heb de isolator gevonden ik kijk ook even voor een beugeltje deze zou ik ook moeten hebben je hoort later vandaag.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Tja ik ben niet echt oplettend de laatste weken, dit is door familie omstandigheden..

Maar goed terug on topic, ik gebruik voor de dikke transistor behuizingen, dit soort plaatjes van quick-ohm te koop bij Conrad
https://www.conrad.nl/nl/quickcool-5061-00559c-isolatieschijf-l-x-b-25…

Ik ben nu niet in mijn werkkamer dus kan het nu even niet na meten of ik nu nog een groter type heb dan de link van Conrad hierboven.
Ik gebruik deze plaatjes met een heel klein beetje pasta van het goede soort en verwijder na montage alle prut die er tussenuit komt.
Meestal is de warmte geleidende pasta een silver variant.

De stripjes/clips die Raaf laat zien, heb ik hier nu ook liggen in twee typen maar nog niet gebruikt.
Ik had ze meebesteld bij TME.

PS
De 2SA1943-O is bij EOO te koop

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Geen probleem Bram. Sterkte met de situatie.

Het nadeel van die dikke isolatie plaatjes is wel dat de veer clipjes te strak komen te staan. Of indien niet te strak schroeven kan het met het standaard schroef gaatje in de transistor?

Heb al de app note van fairchild hierover gelezen.

blackdog

Golden Member

Hi MdeBruin,

Dank je...

Heb je al wat van die clips?
Je kan ze wat openbuigen voor de dikkere plaatjes, ik zal vanavond dit eens testen.

Wat mij betreft mag je de transistoren ook vast zetten met een M3 boutje en een dikke grote M3 ring.

Hoeveel vermogen ga je ongeveer stoken per transitor?

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.