Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Je zult toch moeten begrijpen dat wij met zulke beperkte informatie weinig kunnen doen om je te helpen.

Om te beginnen, zal ik deze vraag voor je beantwoorden. Het antwoord is nee. Kennelijk begrijpt hij dat niet.

- in wat voor opstelling? Een volledige H-brug?

Volgens mij heeft ie toch duidelijk gezegd dat ie nu met 1 mosfet werkt ipv een hele H-brug.

Als ik mag gokken dan gok ik dat er GEEN driver tussen zit. Ik had gegokt dat de FETS dan met 5V aangestuurd worden en dat ze dan niet voldoende open gaan omdat de threshold hoger ligt. Maar die goks blijken verkeerd. Ik heb alle drie de datasheets opgezocht (full disclosure: typenummer ingetypt op google, eerste PDF link aangeclickt, niet meer gecontroleerd of ik dan het juiste datasheet had)... en alledrie zouden het heel aardig moeten doen met 5V gatespanning, zolang je onder de 20-40A blijft.

Ik zou, zolang je onder de 50A blijft, proberen te werken zonder dat koeling nodig is. Dus minder dan 1W per mosfet.

"motortjes" spinnnen niet op volle toeren klinkt als: Mosfet niet helemaal open.
"mosfets worden heet" klinkt als: "mosfets niet helemaal open".

Toch twee hints dat er in dat gebied iets aan de hand is....

Mogelijk heeft wouter z'n mosfets als "emitter-volger" (ehh. gate-volger moeten we dat dan bij mosfets gaan noemen) geschakeld. De gate-spanning zal dan bij kleine motortjes zo'n 2.5V worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even wat meer info naar wat ik denk.

De motoren draaien zonder belasting en nemen zeker geen 10A maar mogen 10A nemen.

De mosfets zijn in brug geschakeld en hij heeft 2 versies, één versie met de ADP3417 en een versie met de MCP14628.

Over welke hij het heeft weet ik niet zeker maar vermoed de MCP versie.

De mosfets kunnen 60A/60V aan Vgsth = 1V ( STP60NF06L)

Volgens de laatste emails (pcb layouts) stuurt hij die aan met een ATMEGA16

Aangezien beide drivers een ingebouwde cross conduction protection hebben is het weinig waarschijnlijk de opwarming hierdoor komt.

Wat ik wel vermoed is dat beide drivers van de brug een moment gelijktijdig aangestuurd worden en de stroom door de weerstand van de printsporen, relatief beperkt wordt en de motor niet op volle snelheid geraakt.
Volgens mij een softwareprobleem, maar je weet nooit.

LDmicro user.

Op 13 juni 2016 14:16:25 schreef rew:Volgens mij heeft ie toch duidelijk gezegd dat ie nu met 1 mosfet werkt ipv een hele H-brug.

Duidelijk?

Op 12 juni 2016 21:05:37 schreef pascalbythree: Op hand gevoel, werd te vin van mijn H-Bridge niet warm met dezelfde mosfets maar dan 4 stuks ipv 1

Dat vind ik alles behalve duidelijk.

Op 13 juni 2016 14:51:08 schreef MGP:Aangezien beide drivers een ingebouwde cross conduction protection hebben is het weinig waarschijnlijk de opwarming hierdoor komt.

Tenzij de gate weerstanden veel te groot zijn, waardoor de ene MOSFET nog bezig is te gaan sperren, terwijl de andere al in geleiding gaat.

Nog erger wordt het als 1 van de gate weerstanden veel groter is dan de andere, dan wordt in een van beide gevallen de tijd dat hij in cross conduction staat veel langer.

Als de gate weerstanden te hoog zijn, is het ook mogelijk dat je de andere MOSFET in een halve brug in geleiding trekt via zijn Miller capaciteit. Zeker met zo'n lage Vgs(th) is dat een reëel risico.

Een andere mogelijkheid is nog dat de ontkoppeling van de drivers niet goed is, en die gaan klapperen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Tjonge jonge jullie maken het wel allemaal heel ingewikkeld :-)

Tussentijdse vraag1:

Toen ik op http://www.htfelectronics.nl/ zag ik een catogorie shunt regulator. De vraag is of iemand een type nr van TO-92 en schema weet waarmee je ampere kan meten en met een TTL pin aan je MCU/met display kan hangen? Ipv een Module.

Vraag 2:

Als ik mijn huidige shunt module aansluit op mijn voeding dan werkt hij echter alleen als ik daar een 2e 9v batterij op aansluit. Dus de Ampere draaden aan de voeding. En de VCC en GND aan het batterijtje.

Ook op de ingangs spanning van mijn voeding van 12v doet hij het niet. De uitgangspanning van 9v ook niet.

Als ik er een extra regelaar tussen zet naar 5v ook niet.

Moet ik een soort van filter gaan bouwen?

Weet iemand een schema om als opdekje op mijn voedings printplaat te etsen?

Kom ik dan uit op componenten als image.jpg? of is dit te ingewikkeld? Grtz Wvw

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 juni 2016 19:26:53 (22%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Je zou een module kunnen gebruiken zoals deze
Die TO92 is een TL431 en niet geschikt om stroom te meten.

@sparkyGSX, de gateweerstanden zijn 33ohm want hij heeft mijn eerste opgestuurde op gaatjesprint gemaakte H-bridge op een geetste print overgetekend.

edit: Wouter, ampmeter goed aangesloten? zie schema

LDmicro user.

vraag 1:

je zag op htf electronics een TL431A. noem dat beestje gewoon bij zijn naam.

dat is een spannings-referentie, die stel je in zodat er altijd een vaste spanning uitkomt. (om bijv signalen te meten, niet als voeding)

vraag 2:

de module heeft een geisoleerde voediging nodig. die heb je niet zomaar met een willekeurige spoel. je moet een extra wikkeling op je trafo, of een kleine extra trafo. als je vanaf accu werkt, heb je dit nodig:

https://www.eoo-bv.nl/dc-dc-converters/8472-dw1-505d.html

hiemee maak je een +5v, 0v en -5v zodat er precies 10v uitkomt. mijn ervaring is dat die dingen zonder belasting wat meer spanning leveren, dus misschien moet je even meten hoeveel die display nodig heeft. (precies 9v?)

voor je laatse vraag kun heeft MGP een mooi antwoord.

GMT+1

Ik wordt een beetje duizelig van deze TS die zo snel van de hak op de tak op de hak op de tak op de hak op de tak springt.

Wij maken het niet ingewikkeld, het IS nu eenmaal zo ingewikkeld, ZEKER zolang het niet de moeite waard vind om een fatsoenlijkschema te tekenen, een paar scherpe foto's van je print te maken, en probeert duidelijke vragen te stellen en duidelijke antwoorden te geven op vragen die aan jou gesteld worden.

Die foto's en een schema zouden de meeste vragen al beantwoorden. Wat is je schakelfrequentie nou? Hoe moeilijk kan het zijn om een eenduidig antwoord te geven op zo'n simpele vraag?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De enige conclusie die ik uit de nieuwe vraag wil trekken is: Wouter heeft geen antwoorden (relevante vragen) over z'n "eerste" vraag gelezen. Of is te beroerd om daarop in te gaan.

Dus: WVW: "hey m'n mosfets worden heet, hoort dat?".

Antwoord: "Nee, dat hoort niet, om uit te zoeken wat er aan de hand is moeten we weten .... "

En als je dat compleet negeert, kan daar nooit een oplossing uit komen. En IK wordt nogal moedeloos.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Progger of iemand, moet ik deze module rechtstreeks aansluiten of moeten er nog elcos's/condensators omheen. Zoals slecht te zien op deze image? Zo ja, heeft u een beter schema?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Beste gabbers. Kan ik dit item nog aan jullie kwijt of moet ik een nieuw topic openen. Gezien voorgaand success van de 18 pagina's in dit topic.

Weet iemand een goed uitgelijnt schema om te button debouncen. Dit voor mijn nieuwe project. Die ik een paar maanden geleden overgeslagen heb.

Om debouncing te doen met fly-back diode maar dan op iets van 7.2v of 8.3v of 9v oid --> naar 5v TTL.

En dan ook nog met een logische/speciale IC tussen het debouncing schema en de MCU. Ook een 100nF.

En dan ga ik mijn tijd weer besteden aan een betere 40pin DIP AVR in de parametric search.

Indien nog steeds boos, zoek ik andere gabbers in nieuw topic?

PS schema is een slordige impressie variant, waarna ik weer verder wil.
Kijk ik of je er 10 op een boardje van 16x10cm kan proppen.

PS werkt uw schema ook voor grove schakelaars ipv moment contacten.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

We zijn niet boos, maar hier is weer geen touw aan vast te knopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zoek ik een Schmitt Trigger ? --> Ik zoek het simpelste antwoord als reply.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 15 juni 2016 16:40:03 (44%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Een ic dat veel gebruikt wordt in de industrie is de HEF40106.

edit: of een debounce routine schrijven in uw software.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 15 juni 2016 17:10:30 (32%)

LDmicro user.

Zoiets zal c00l zijn.

Wat moet ik veranderen om van 5v naar bijvoorbeeld naar 8v te gaan? Gaan zo altijd en niet te lage Milli Amperes door de knop zodat het signaal niet uitvalt?

En als een TO-92 voltage reglator wil gebruiken, om de ingangspanning van mijn board van 9v naar 8v te gaan dan moet je dus een LOW DROP gebruiken in TO-92? Weet u werlk type nr ? 78L08 ?

Waarom kan ik geen LM vinden van 8.3 volt?

Als ik dus de spanning van 5v naar 8v oid verander, kan dat zo of moet ik weerstand waardes aanpassen. Groet, Wouter :-)

Ik weet echter niet welke

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Je moet niks aanpassen, werkt op 5V en 8V.

LDmicro user.

die module zal heus wel werken, het gaat hier over rimpel en interferentie, zorg eerst eens dat het werkt.

ik weet niet welke meter je hebt, maar volgens MGP zijn plaatje heb je dat ding niet eens nodig.

Op 15 juni 2016 16:22:42 schreef pascalbythree:

En dan ga ik mijn tijd weer besteden aan een betere 40pin DIP AVR in de parametric search.

waarom is je enige eis dat dat ding 40 pinnen moet hebben?

waarom begin je niet wat ie moet kunnen? aantal analoog, aantal digitaal?

volgens mij zie jij electronica als lego blokjes, en denk je dat als je maar het juiste blokje hebt, dat alles werkt.

een printplaat is voor jou een 'groene plaat' waar enkel de juiste onderdelen nog op moeten.

http://www.brickshop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/LEGO_Plaat_16x16_52f33d416c21f.jpg

GMT+1

Na wat analyze werk met jullie ! DE !

C00l check deze Schitt Trigger. I2C Button Control. :-)

NOT VERFIED!

Ga ik weer een paar uurtjes Parametric searchen. Voor een kleinere MCU die beter past.

Zo goed Brothers!?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op donderdag 16 juni 2016 09:51:20 (10%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Heb je mijn post gelezen?

Wat zijn je parameters?

GMT+1

hoe groot is je gate weerstand?
wat is de pwm frequentie?

Gate Weerstand 100 Ohm --> alles opnieuw doorgemeten
PWM frequentie --> Hij doet het nu! :-)

BTW: alleen linksom, Rechtsom doet het niet. Maar daar klooi ik eerst wel even verder mee. :-)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Klaar is kees. In wat tussentijdse uurtjes toch voor de lol gepost! Dank u voor de antwoorden! snappie!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Kijk deze gaat verkeerd of niet?

Als ik de draden van mijn in-panel button aan Y connect en D moet een output worden zit dit dus verkeerdom? en de MCU kan niet andersom werken?

Ten tweede spreken zez hier over een 10bit IC. Wil dat zeggen dan ik A P B N niet zo aan kan sluiten? Groet, Wouter.

Probeer ik nog een OCT versie te vinden van deze IC.

Edit: wel in een links naar rechts package, Weet iemand hoe dit heet, bijvoorbeeld zoeken op: "Array" / "single line package" ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Als ik de draden van mijn in-panel button aan Y connect en D moet een output worden zit dit dus verkeerdom? en de MCU kan niet andersom werken?]

Nee je hebt D > Y chip dus das ff wa anders dan Y > D,
Dus je moet de circuit swoppen of op zoek gaan naar een Y D Chippie

en tweede spreken zez hier over een 10bit IC.

De A P = B N = D Y maar dan net effe wa anders, snappie?
Dus vandaar 10 bit, rest staat in die text onderaan

Wil dat zeggen dan ik A P B N niet zo aan kan sluiten?

Je kunt het zo aansluiten, alleen effe wat rekening houden met de functie en het werkt natuurlijk niet als je het ding toch als YD chippie gebruikt maar dat staat zie begin deze post
je resistors en capacitors aan de output is ook vrij nutteloos verwacht ik, maar dat komt nog goed nadat je de ic swopt en het inputs worde

owja ik keek alleen ff naar je smitt trigger chipp, zouden er ergens anders op the board nog meer errors zitten volges je? dan kijk ik daar vanavond nog ff na

waarom gebruikt je gare colorcode, je power is rood en sommige stukke blauw, en je signals groen en dan weer yellow
echt kermis gast

DK bedankt voor je antwoord volgens mij ben ik er bijna.

Ohja, En als ik dit type schakelaar gebruik, moet ik dan alsnog flyback diodes gebruiken?, dit zou wel gaaf zijn!

En er 5v door laten lopen is voldoende toch? Zij MGP. Bij 0,8 mA word het zaakje niet te gevoellig als bijvoorbeeld je in een TLL kabel knijpt met de hand??

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

ligt allemaal aan je specs

alleen een weerstandje en 5V is genoeg voor de korte inputs
zet je je button kilometers verderop ga je allerlei shizzle oprapen

hoe meer voltage en stroom hoe minder gevoelig het allemaal wordt, maar hoe meer stroom je board trekt, en hoe duurder je components weer
en te hoog en je smitt chippie is weer kapot

flybacks heb ik nog nooit gebruikt, maarja mijn schakelingen zijn meestal ook niet groter dan 2 meter, en dat soort inputs zijn op die afstand gewoon BS.

en je kunt je resistors altijd verkleinen, de spot blijft gelijk

C00l!
https://www.kiwi-electronics.nl/74ahct126-viervoudige-level-shifter-3v…

Weet iemand of deze IC die ik gekocht heb wel werkt voor i2c level shifting?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dit topic is gesloten