Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Op 30 juni 2016 14:03:54 schreef Arco:
BF256A: http://www.donberg.ie/catalogue/semiconductors/semiconductors_bd-bt/bf…
Potmeter zou de PT15LV17 moeten zijn die qua maten in de buurt komt (zijn er ook met los asje):

[bijlage]

Na enig datasheetgesnuffel kom ik inderdaad ook op zoiets uit....
Enig idee waar ik deze kan bemachtigen ?

Arco

Special Member

Da's de gewone PT15, niet de PT15LV17 (die is een stukje langer). Stuur eens een mailtje naar piher...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik zit even met een probleempje: ik heb spantang-knoppen gevonden in de voorraad (lees rommeldoos) met voldoende kraag om over de moer te passen, maar heb alleen 6mm spantangen en één as is ¼inch...
Omdat die knoppen uit de rommeldoos komen weet ik het merk niet, maar die spantang ziet er zo uit:

Wie weet waar ik dit type in ¼inch kan krijgen, of heeft er een en wil hem ruilen tegen een 6mm?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Kan je niet zo'n spantang opboren met een ¼"(6,35mm) boor?
Veel van deze spantangen zaten in die ouwe zwarte Philips knoppen evenals in die van ELMA en Mentor.
Hoewel ik dacht dat die meestal van messing waren.
Kan die op de foto niet uit een bovenfrees o.i.d. zijn? Hij lijkt mij namelijk van staal....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 15 juli 2016 21:03:33 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Flatflex connector voor een Garmin GPS map 278

merk JAE, partnumber 73156Q. Euhh, ik kan niet Googelen of het is er gewoon niet meer. Wie het weet mag het zeggen....

[attachment=3]
[attachment=4]

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

Dat je de kapotte connetor wil vervangen kan ik begrijpen, maar zie ik nu goed dat je hebt gesoldeerd aan de flatcable? Dan krijg je die toch nooit meer schoon zodat ie in een connector past? De bruine veeg op de flatcable is hopelijk een veeg en geen scheur.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even voor de duidelijkheid: ik heb dit zo aangetroffen toen ik hem open maakte. Met een stukje rubber heeft het een tijdje gewerkt. Helaas heeft de vorige eigenaar de werking van deze connector niet begrepen en dit soort mensen kun je beter ook geen soldeerbout geven....... Het resultaat is treurig en zonde van dit apparaat.

Ik hoop dat ik hem nog kan redden. Garmin kan mij niet helpen, JAE ook niet.

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.
Arco

Special Member

Dat soort connectoren is er van een helehoel merken. Waarschijnlijk 39 pins en 0.3mm pitch kabel?
http://www3.panasonic.biz/ac/e/control/connector/fpc-ffc/y3b/size_figu…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die foto is in september 2015 gemaakt en op het internet gepost.... Ik wilde gaan zeggen dat je er bij had mogen zeggen dat het niet jou foto is, maar.... Het is WEL jou foto, toch? (Of... toevallig heb je de fotos gejat van iemand met dezelfde voornaam?)

Een vervanger vinden is lastig als we geen schaal hebben. IETS van bekende maat zou handig zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben op zoek naar een transistortje/condensator.

Foto:

Detail:
Er staat volgens mij op het component:
24 ONR-070

Iemand die me kan helpen in de juiste richting te duwen?

als deze parallel over de voeding zit, achter de zekering, is het een varistor.. doorgaans is een 270V model goed. als deze kapotte 240V was, was het toch wachten, want de netspanning doet vaak zat hoger als 240V in de zomer in NL.

doet denken aan een print van een airco overigens,

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 juli 2016 20:55:51 schreef testman:
als deze parallel over de voeding zit, achter de zekering, is het een varistor.. doorgaans is een 270V model goed. als deze kapotte 240V was, was het toch wachten, want de netspanning doet vaak zat hoger als 240V in de zomer in NL.

doet denken aan een print van een airco overigens,

Onderdeel komt uit een Japanse keukenapparatuur(110v).

Arco

Special Member

Is geen 24 ONR, maar 240 NR... (een 240v DC varistor bij 1mA van Ohizumi: http://www.ohizumi-mfg.jp/english/product/mnr.html
Is DC continu: 200v, AC continu 150v. Is vergelijkbaar met een S10K150 van Epcos.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar.... als het is wat ik denk dat het is, dan zou het apparaat het moeten doen zonder deze component. Maar als deze kapot is en de zekering niet... dan heb je een probleem: Mogelijk is er meer kapot gegaan en moet je boos worden op dit ding: Hij zat er om de boel te beschermen en heeft die ene keer dat ie nodig was z'n werk niet gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

OF die component heeft zijn werk ooit wel eens gedaan en de zekering laten sneuvelen. en die persoon heeft een nieuwe zekering geplaatst en zag dat het goed ging....

EDIT: alhoewel de zwarte vlek op de zekering toch doet denken dat die gesneuveld is bij deze zekering

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 18 juli 2016 10:13:22 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fatbeard

Honourable Member

Op 15 juli 2016 21:00:59 schreef Tidak Ada:
Kan je niet zo'n spantang opboren met een ¼"(6,35mm) boor?

Daar heb ik dus hele slechte ervaringen mee: acentriciteit en het onvermogen om te klemmen zijn de meest voorkomende kwalen. Op een draaibankje (wat ik niet heb) is het wellicht mogelijk, maar dan is het waarschijnlijk makkelijker om er een geheel nieuw exemplaar voor te maken...

Veel van deze spantangen zaten in die ouwe zwarte Philips knoppen evenals in die van ELMA en Mentor.
Hoewel ik dacht dat die meestal van messing waren.

Klopt. Na veel zoeken ben ik er achter dat de knop waar dit uitkomt van Sifam is, wat overigens niet echt helpt (niemand levert losse spantangen ervoor).

Kan die op de foto niet uit een bovenfrees o.i.d. zijn? Hij lijkt mij namelijk van staal....

Nope, het komt echt uit een knop; en is nog van messig/brons/weetikveel ook (want niet magnetisch).
Ik ga er waarschijnlijk niet aan ontkomen om komplete knoppen te bestellen voor dit apparaat...

Oh well.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Thevel

Golden Member

Standaard zijn die assen (bijna) altijd 6mm, een tijd geleden bestelde ik bij Conrad een aantal potmeters, geen spanknop paste erop.
En ja hoor, ook deze as was 6,3mm terwijl het gewoon onder de 6mm categorie vermeld staat.
0,3mm te groot maar kan die dingen gewoon wegflikkeren.
Zal wel weer met het imperiaal stelsel te maken hebben :( :(

maartenbakker

Golden Member

Je zou je natuurlijk bij Conrad kunnen beklagen.

Inderdaad is 6,35mm een traditionele maat, ook voor dingen als jackpluggen trouwens.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 juli 2016 21:53:12 schreef Arco:
Is geen 24 ONR, maar 240 NR... (een 240v DC varistor bij 1mA van Ohizumi: http://www.ohizumi-mfg.jp/english/product/mnr.html
Is DC continu: 200v, AC continu 150v. Is vergelijkbaar met een S10K150 van Epcos.

Ik het varistor componentje 240 NR-07D niet zo snel vinden. De S10k150 van epcos in tegendeel wel. Is dat wel een waardige vervanger?

Op 18 juli 2016 09:29:03 schreef rew:
Maar.... als het is wat ik denk dat het is, dan zou het apparaat het moeten doen zonder deze component. Maar als deze kapot is en de zekering niet... dan heb je een probleem: Mogelijk is er meer kapot gegaan en moet je boos worden op dit ding: Hij zat er om de boel te beschermen en heeft die ene keer dat ie nodig was z'n werk niet gedaan.

Rijstkoker

Op 18 juli 2016 10:12:32 schreef fcapri:
OF die component heeft zijn werk ooit wel eens gedaan en de zekering laten sneuvelen. en die persoon heeft een nieuwe zekering geplaatst en zag dat het goed ging....

EDIT: alhoewel de zwarte vlek op de zekering toch doet denken dat die gesneuveld is bij deze zekering

Zwarte vlek komt door de varistor die geklapt is, zekering lijkt nog heel.

Alvast bedankt voor de hulp tot zoverre!

-Edit-

Als ik de zekering vervang, is het slimmer om een extra glaszekeringhouder bij te plaatsen?
Ik neem dat aansluitpennetjes bij solderen 'not done' is?

Arco

Special Member

Is dat wel een waardige vervanger?

Jazeker, exact gelijk... (en waarschijnlijk beter... :) )
Als het een 7mm varistor is (gezien de -70) kun je ook nog de S07K150 nemen. (De S10K150 is 10mm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 18 juli 2016 12:12:20 schreef maartenbakker:
Je zou je natuurlijk bij Conrad kunnen beklagen.

Inderdaad is 6,35mm een traditionele maat, ook voor dingen als jackpluggen trouwens.

Jep, dat is "toevallig" 1/4 inch

die potmeters met 6,35mm as heb ik ook een aantal liggen, voornamelijk bourns en spectrol. past niks op, spantang verboren helpt idd niet echt. spantang verwijderen en gaatje tappen in de as en daar op de kop een schroef in draaien kan soms werken. of de as dunner maken op de slijpsteen. dat zal ook niet geheel recht worden, maar de spantang hecht er beter op doorgaans. een alu knop met schroefje aan de zijkant kun je wel makkelijker verboren.

wat er wel op past zijn 10 slag dial knoppen blijkbaar. lijkt vooral engelse merken te zijn die 6,35mm hebben..

edit: bourns en spectrol hebben dus ook 1/4 asmaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Je hebt ook gewoon 1/4" knoppen ... dan hoef je niets te vermeubelen.

Bourns/spectrol mulititurn pots zijn overigens 6mm

Dit topic is gesloten