Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Chinese meuk van eBay en Aliexpress gebruiken als voorbeeld voor goed ontworpen elektronica lijkt me niet zo'n geweldig plan; ik heb ruimschoots meer troep gezien dat fatsoenlijke ontwerpen. Je hebt ongeveer evenveel kans op een goed schema te vinden op Instructables.

Waarom moet je nou perse een autorouter gebruiken? Neem maar van mij aan dat het overgrote deel van de professioneel ontworpen elektronica (en dan bedoel ik niet de braaksels van eBay) handmatig geroute wordt, en voor het deel waar een autorouter wordt gebruikt, heb je het over software die meer kost dan een gemiddeld huis. Het is echt niet zoveel werk om een paar lijntjes te tekenen, zeker niet voor dergelijk simpele en repeterende circuits.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 25 juli 2016 20:54:38 schreef SparkyGSX:
Chinese meuk van eBay en Aliexpress gebruiken als voorbeeld voor goed ontworpen elektronica lijkt me niet zo'n geweldig plan; ik heb ruimschoots meer troep gezien dat fatsoenlijke ontwerpen. Je hebt ongeveer evenveel kans op een goed schema te vinden op Instructables.

V.b een DDS printje op basis van een AVR in TQFP44 met 10-bit 2R2 netwerkje erachter, terwijl er AVR's bestaan met een interne 10-bit DAC in TQFP44.(90PWM3, M16M1, etc)

RES

Op 25 juli 2016 20:54:38 schreef SparkyGSX:
Chinese meuk van eBay en Aliexpress gebruiken als voorbeeld voor goed ontworpen elektronica lijkt me niet zo'n geweldig plan; ik heb ruimschoots meer troep gezien dat fatsoenlijke ontwerpen. Je hebt ongeveer evenveel kans op een goed schema te vinden op Instructables.

V.b een DDS printje op basis van een AVR in TQFP44 met 10-bit 2R2 netwerkje erachter, terwijl er AVR's bestaan met een interne 10-bit DAC in TQFP44.(90PWM3, M16M1, etc)

RES
EricP

mét CE

Ik doelde met 'eagle kan het gewoon' op de post van rew - gates swappen.

Tsja ritmeester... Lullig van je PCBtjes. Shit happens. Soms kom je er op tijd achter, soms niet. Zoiets gebeurt mij niet (ik heb niet zoveel met autorouters), maar ach, ook als ik het zelf routeer gaat er nog wel eens wat fout. Al is het maar dat je net niet goed genoeg oplet bij het kiezen van de footprint / bestellen van de componenten en bij het assembleren denkt... K*T!.

Reden waarom ik geen fan ben van autorouters: die dingen zijn veel te lastig te temmen. En ja, het kan allemaal. Zeker als je spannende dingen gaat doen en met componenten gaat 'sleur & pleur'-en heeft het voordelen. Maar met single of dual sided ben ik op de hand meestal sneller klaar dan een autorouter temmen. OK, ik heb er maar een paar geprobeerd en het is ook een jaar of wat geleden...

Op 25 juli 2016 20:25:58 schreef ritmeester:
Het schema van de PC817 (optocoupler) wordt wereldwijd gebruikt in de meeste relais boards die je koopt op eBay of waar dan ook. Mochten deze fabrikanten het niet goed doen dan hoor ik dat ook graag.

Klopt, die doen het niet goed! :)
Ik ken ook precies die printjes waar je het over hebt, want die bestelde ik een tijdje terug voor een vriend van mij. Opto's "overbrugd" (grounds doorverbonden), isolatie dus weg. Ik heb het maar zo gelaten, omdat er vervolgens toch relais achter zaten.

Verders even goede vrienden !!

Uiteraard, mijn opmerkingen zijn ook geenszins aanvallend bedoeld en zoals ik al zei: als het voor jou werkt zo.. waarom niet?

Waarschijnlijk heb je op een dag een ontwerp, met net wat meer componenten en net wat minder PCB oppervlak, waar de autorouter met geen mogelijkheid uitkomt. Dan ga je hem met het handje doen en heb je ineens plek over. En dan denk je: Aahhhh, dát probeerden ze me op CO duidelijk te maken ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik draai ook altijd even een drc voor ik mijn gerbers genereer, die had dit toch wel moeten zien.

[Arduino]
Hier ben ik even zoet mee geweest.

Door copy/pasten werd vergeten het aanhalingsteken op het einde van de eerste lijn te verwijderen.
De Arduino IDE geeft hierop uiteraard een foutmelding.
De code compileert en laadt en draait foutloos na verbeteren.
Er verschijnt echter geen data bij server van Thingspeak.

Het stukje code onder de eerste lijn werd vroeger meermaals gebruikt en gaf nooit problemen.
Blijkbaar zorgt de automatische opmaak (ctrl T) ervoor dat na een verkeerd haakje spaties toegevoegd worden voor en na het koppelteken op de code die volgt.

Voorbeeld van Thingspeak applicatie.

verkeerd

code:

Serial.print("TS postStr= "); Serial.println(postStr");

    client.print("POST / update HTTP / 1.1\n");
    client.print("Host: api.thingspeak.com\n");
    client.print("Connection: close\n");
    client.print("X - THINGSPEAKAPIKEY: " + apiKey + "\n");
    client.print("Content - Type: application / x - www - form - urlencoded\n");
    client.print("Content - Length: ");
    client.print(postStr.length());
    client.print("\n\n");
    client.print(postStr);

juist

code:

    Serial.print("TS postStr= ");Serial.println(postStr);

    client.print("POST /update HTTP/1.1\n");
    client.print("Host: api.thingspeak.com\n");
    client.print("Connection: close\n");
    client.print("X-THINGSPEAKAPIKEY: " + apiKey + "\n");
    client.print("Content-Type: application/x-www-form-urlencoded\n");
    client.print("Content-Length: ");
    client.print(postStr.length());
    client.print("\n\n");
    client.print(postStr);
Mijn thuis is waar mijn Weller staat

RVL, Die DRC die schiet er een enkele keer wel eens doorheen. Trust me. Ritmeester, ik voel met je mee: Ik heb het enige tijd geleden ook gedaan. Een VCC snoertje een klein stukje verplaatst, nadat de "final" DRC al gedaan was.... Tja, die was dus bovenop een GND via terecht gekomen. Duh!

Pas nog, geen DRC probleem, maar een andere. Ik moest voor het eerst een 5050 RGB led gebruiken. Bij farnell opgezocht en besteld dan nameten kijken of ie overeenkomt met wat ik denk dat in het datasheet staat en dan de printjes opsturen. Volgende dag mailtje van Farnell: Uw order is verwerkt, de leds worden 2 augustus nageleverd. Ehh. Laat dan maar.
Ondertussen in china ook wat 5050 RGB leds besteld (iets meer dan 100x goedkoper dan bij Farnell. Dat vind ik de moeite waard, ook al...)...

daar kopte het datasheet wat er was in ieder geval niet:

code:

  R-   ---|>|----   R+
  G-   ---|>|----   G+
  B-   ---|>|----   B+

Dus dan maar de pinout van het ding van Farnell aangehouden. Nou... Mooi dat ze toch echt anders zijn. Zucht.

@pertinax: DuH! dat weet je toch? Geen spaties in keywords! Grapje. Dat soort dingen kosten altijd verdomd veel tijd :-( ...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 26 juli 2016 11:41:27 schreef rew:
Een VCC snoertje een klein stukje verplaatst, nadat de "final" DRC al gedaan was.... Tja, die was dus bovenop een GND via terecht gekomen. Duh!

Hoe werkt dat precies in Eagle, je kunt een spoor gewoon over een via van een ander net leggen? Dat kan ik ook, maar dat moet ik dan expliciet toe gaan staan; in feite gebeurt dat nooit per ongeluk. En duwt hij andere sporen wel gewoon opzij als je er langs wilt?

Zelfs als ik na de DRC nog wat verander moeten er HELE gekke dingen gebeuren wil er een nieuwe DRC-error ontstaan. Ja, als ik een component verplaats en de routes laat staan ofzo, dan kan het mis gaan.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ehh. Nee, andere spoortjes gaan nietopzij als je er even een draad overheen legt. Ik kan me soms wel voorstellen dat het handig is, maar soms ook weer niet. Soms leg je "even" een spoortje anders en wil je niet meteen dat de rest gaat "schuiven".

Dus: Ja, als ik een spoortje VCC boven op een GND via zet, dan zegt de DRC (als je die niet vergeet) dat er een probleem is.

Sparky: De PCBs kunnen nu met de opmerking: "De kleuren zitten door mekaar" getest worden. De respin kosten zijn vergelijkbaar met 7 leds bij Farnell. Als je de respin geheel afschrijft op de bug in de RGB led en helemaal niet op het denk-foutje bij de Optos. Het was een proto, en zo kon ik de levertijd-uit-china en de productie-van-de-proto overlappen. En zo'n proto is bedoeld om dit soort bugs te vinden: Een groot deel van je PCB doet het in 1x. En de rest kan je hopelijk patchen.

Hier... Andere domme fout in dezelfde batch met PCBs: stuk van een schema gecopieerd van elders... Blijkt dat de "GND" daar "COM" heet. Omdat er meerdere pins aan COM hingen zegt ERC ook niets. Volgens mij had ik hem ook nog gezien: "Hey, raar dat de GND vlakvulling daar niet doorloopt. Zo nog even uitzoeken....". Tja. Vergeten. Maar wel patchbaar en zo is de volgende run gewoon goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, DAT heb ik dus ook weleens gehad.. Geen ground in mijn geval maar gewoon een signaal dat op de ene sheet SIG_BTM en SIG_TOP en op de andere sheet SIG_BOT en SIG_TOP heette.

Bij het routen geen andere sporen weg willen duwen is voor mij een uitzondering (maargoed, dan kan ik een sneltoets vasthouden). Misschien ben ik verwend, maar als je het hebt wil je echt niet anders. Het is niet alsof hij je hele layout om zeep helpt, en hoe meer veranderingen je beweging teweeg zou brengen, hoe harder (verder) je moet "duwen". Haal je het spoor weer terug, dan doet hij ook de veranderingen teniet.

Voorbeeld in een oudere versie.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 26 juli 2016 11:41:27 schreef rew:
RVL, Die DRC die schiet er een enkele keer wel eens doorheen. Trust me. Ritmeester, ik voel met je mee: ...

Eigenlijk moet ik hier niet op doorgaan, maar goed; dit gaat tenslotte weer over het onderwerp.

Dit schreef ik:
Routes importeren in Eagle en geen ERC gedaan want, ach gaat altijd goed.
Dat had ik dus wel moeten doen want je ziet nu de fouten en foutmeldingen. Een keer of dertig; Overlap !

ERC, DRC; foutje. Als ik deze check had gedaan dan was het zeker boven water gekomen. Dit doe ik altijd, maar zoals ik al zei in het begin van mijn post; "Haastige spoed is zelden goed"

Ik moest naar het buitenland en daarvoor wou ik nog even snel deze PCB's regelen en opsturen. Want twee (of meer dingen) in dezelfde tijd doen in toch wel mijn dingetje.

I love it when a plan comes together !

Ontwerptips, hier eentje die mischien daar ook onder valt. Situatie (bij kennissen, oudere mensen) draadloze deurbel, Duits merk, niet goedkoop, 868 Mhz, en is speciaal gekocht omdat hij veel luider is dan die dingen bij de action, gezien het slechte gehoor van de bewoners heel handig.
Heeft jaren gewerkt, ik gok 5 of 6 jaar. DOet het niet meer, of ik even wilde kijken. Al snel gevonden wat er aan de hand was :

De batterijen in de zender waren gaan lekken. Kan gebeuren, maar wat ik dan de ontwerpfout vind is dat ze die zender zo zuinig hebben gemaakt dat de de batterijen eerder door veroudering gaan lekken dan dat de low battery waarschuwings led op de ontvanger gaat branden. Dus je komt er pas achter dat het foute boel is als de bel het niet meer doet.
Als die batterijen nu 2 jaar mee zouden gaan worden ze vervangen voordat het gaat lekken en voorkom je deze problemen. Of ander type batterij gebruiken die niet kunnen lekken. Met dit stroom verbruik zou een lithium knoopcel ook kunnen. Het goede nieuws is dat deze zenders nu nog los te koop zijn dus ze hoeven de bel niet weg te gooien maar kost wel 40 euro.

Op 1 augustus 2016 18:57:43 schreef Rolo:

De batterijen in de zender waren gaan lekken. Kan gebeuren, maar wat ik dan de ontwerpfout vind is dat ze die zender zo zuinig hebben gemaakt dat de de batterijen eerder door veroudering gaan lekken dan dat de low battery waarschuwings led op de ontvanger gaat branden. Dus je komt er pas achter dat het foute boel is als de bel het niet meer doet.

Slechte kwaliteit batterijen gebruikt. Kan de Duitser niks aan doen. Maar ja, hoe vindt je tegenwoordig goede kwaliteit batterijen?

KGE

Golden Member

De oplossing is een drukknop (en bel) die zonder batterijen werkt: bijvoorbeeld:

draadloze-deurbel-zonder-batterijen

Ja, nou heeft die ontwerper zijn best gedaan het ding zuinig te maken, is het weer niet goed!

Misschien krijgen die mensen gewoon te weinig bezoek; als er nou vaker mensen langs zouden komen, zou die batterij op tijd leeg zijn geweest.

De ontwerpfout lijkt mij eerder dat de rommel uit de batterij bij de print kon komen; een schotje ertussen was toch niet heel moeilijk geweest, lijkt me.

Was het ding met warm water en een borsteltje niet meer te redden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

3 keer raden welke batterijen erin zaten ? Juist Duracell, ze hebben dat apparaat gekocht via een thuiszorg organisatie en die hebben de batterijen erin gedaan.
Ontvanger was niet meer te redden, sporen weg, te veel en te klein om te repareren.
Jammer, maar ik heb al een nieuwe besteld, ze wilden de bel graag weer gaan gebruiken. Inderdaad een schotje had ook mooi geweest. Nu zet ik zelf wel een reminder in mijn agenda om over twee jaar de batterijen te vervangen.

Tja, vroeger was duracell goed. Nu is het helaas rommel

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb eens lekvrije (droge?) batterijen gekocht voor in mijn rekenmachine. Juist omdat deze jaren mee gaan. Het schijnt bij (oudere) fotocamera's ook veel gebruikt te worden.

Nu hangt zo'n zendertje natuurlijk buiten, in de vorst en zon wat ook wel een flinke test is voor zo'n batterijtje.

Op de foto te zien kan je hem ook bedraad aansluiten, misschien een optie?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Bedraad kan inderdaad, maar dat is hier geen optie gezien de bouwkundige opstakels die ik dan tegenkom. Eneloops is ook geen optie door de lagere spanning van 1,2V per cel. Wat mischine nog wel een optie is :

Dat zijn Lithium AA batterijen, hoge temperatuur range, hogere capaciteit en lithium lekt niet. Zijn wel 10 euro per 4 stuks.

Dat ziet er goed uit. Hier heb ik vertrouwen in. Voor 50 euro kan je weer 10 jaar vooruit.

KGE

Golden Member

Ik heb met die (Varta en HQ) Lithium AA geen goede ervaringen: in buitentemperatuurzender begaf 1 van de twee AA's het al binnen een jaar, idem in een DCF77 klok.. Had gehoopt voor jaren van batterijwissel af te zijn maar helaas...

Andere mensen betere ervaringen ?

maartenbakker

Golden Member

Tsja, daar noem je dan ook twee merken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten