Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Nou heb ik toevallig net een stukje Windows software voor zo'n FT2232H geschreven, en natuurlijk ook met die EEPROM-tool de configuratie gezet. Maar ik snap niet hoe je daarmee de virtuele COM-poort op een vast nummer kunt zetten voor een bepaald device. Heb je een concrete link met de uitleg? (Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet hard naar gezocht heb omdat ik eigenlijk meer met de parallelle interface bezig was.)

If you want to succeed, double your failure rate.

Zelf geen ervaring mee, maar het stond in een Elektor artikel van een paar jaar terug. Het tool (FT_PROG) staat op de site van FTDI.
Ik weet niet zo hoe men dat precies gedaan heeft. Net even snel in de manual van dat tool gekeken. Misschien de serienummer fixeren op vaste nummers en in de registry die dingen vastpinnen erop?

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 12 augustus 2016 20:02:47 (28%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Normaal krijgt elke FTDI een vaste poort toegewezen aan de hand van zijn uniek ID. Er is dus in wezen geen probleem.

Wil je dat niet, dan kan dit met een [url="www.ftdichip.com/Support/Utilities/IgnoreSerialNo.exe"]tooltje[/u…] van FTDI aangepast worden. Of anders deze richtlijnen volgen.

Met dit [url="www.ftdichip.com/Support/Utilities/Reassign%20COMNo%20Utility.zip&quot…] pas je snel de compoortnummering aan.

edit: @fatbeard: er moet iets anders mis lopen. De URL die er staan zijn volgens mij correct.

code:

[url="www.ftdichip.com/Support/Utilities/IgnoreSerialNo.exe"]tooltje[/url]

[url="http://www.hobbytronics.co.uk/ftdi-com-port-enumeration"]deze[/url]

[url="www.ftdichip.com/Support/Utilities/Reassign%20COMNo%20Utility.zip"]tooltje[/url]

Ik zet de url er in de zelfde volgorde dan maar bij.
www.ftdichip.com/Support/Utilities/IgnoreSerialNo.exe om de seriele poort niet uniek te nummeren.
http://www.hobbytronics.co.uk/ftdi-com-port-enumeration de uitleg om het register aan te passen
www.ftdichip.com/Support/Utilities/Reassign%20COMNo%20Utility.zip tooltje om de compoort nummering aan te passen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 12 augustus 2016 21:06:18 (42%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Euh... die links van je werken niet: ze komen allemaal bij dit topic uit.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Als je een url met tags invoert moet deze wel inclusief het protocol zijn, dus http:// ervoor.

Edit:

Zonder tags herkent hij dingen die met www beginnen wel als url.

@Tommyboy: Of een feature. Als je hem vertelt dat er een url staat, moet het ook een url zijn en niet een stukje tekst dat een beetje op een url lijkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 augustus 2016 13:58:27 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 augustus 2016 02:01:44 schreef maartenbakker:
Als je een url met tags invoert moet deze wel inclusief het protocol zijn, dus http:// ervoor.

Dat lijkt mij een bug...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik ben opzoek naar een schroefje voorkeur M4 met een verend kogeltje / afgerond staafje voorin.

Deze is weg uit een stuk gereedschap, en volgens mij is dat gewoon te koop.
Bosch (merk van het stuk gereedschap) schijnt t niet meer op voorraad te hebben.

Grotere maat mag ook. Maar dan moet ik m opboren en tappen.

Al je weet hoe zoiets genoemd word (engels en nederlands) of een fabrikant dan verneem ik het ook graag. dat zoekt al weer makkelijker.

Ik weet dat ze bestaan, heb ze ooit gekocht voor een bedrijf waar ik ooit werkte (=failliet), maar die leverancier is er niet meer.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op vrijdag 19 augustus 2016 17:50:13 (15%)

zit sinds 2009 in de PV.
Shiptronic

Overleden

@andre1973, bedoel je zoiets? ;

https://www.google.nl/search?q=Screws+with+Round+Ball+Terminal&new…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 19 augustus 2016 18:06:56 (66%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
duck-tape does miracles...so do I

Op 19 augustus 2016 20:30:53 schreef Peter R.:
een vetnippel?

Heeft doorgaans een andere vorm.
Meer een bout, vanwege de afdichting....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 augustus 2016 14:51:38 schreef fatbeard:
@maartenbakker: Waar haal jij nou weer IEEE1284 vandaan? Da's helemaal niet serieel...
[...,]

Bedoel je soms IEEE 1394? Dat is FireWire en wel seriëel.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Nee, ik kleunde er weliswaar naast maar bedoelde wel degelijk IEEE1284 (eigenlijk best onhandig dat er een 1284 en een 1394 bestaan die niet echt op elkaar lijken). Dat was waarschijnlijk een brainfart omdat ik TTL las, en RS232 in principe geen TTL doet. Dacht dus kennelijk even dat het om een ouderwetse parallelle poort ging.

@fatbeard: foutjebedankt... Dan blijft alleen het stukje over GPIO staan en mag je de eerste helft vergeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Het kon een typo geweest zijn :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zeker @shiptronic! hartelijk dank! nu nog opzoek waar ik dat kan aanschaffen.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 20 augustus 2016 01:26:06 (62%)

zit sinds 2009 in de PV.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Wel even opletten: een "round ball terminated set screw" hoeft niet hetzelfde te zijn als een "spring loaded set screw", die van ondrive bijvoorbeeld hebben geen veer.
@andre1973 zoekt juist de versie mèt veer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Heeft iemand enig idee waar deze luchtventielen origineel vandaan komen (dus geen tussenhandelaar)? Ik wil de specificatie weten hoe sterk de spoel moet zijn voor de minimale aantrekking van het plunjertje.
Nu zitten er spoelen op die pis-heet worden. Men zegt dat dat normaal is, ik vind van niet. Ik heb met een thermokoppel de behuizing gemeten en die wordt 72 oC of meer (omgevingstemperatuur was 31 oC).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In het nederlands heten ze: verend drukstuk met

hier haalden we ze vroeger, maar ik zoek er maar 1 (M4) en niet 10, wat vaak de kleinste verpakking is, en dat kost dan te veel.

http://www.mparts.nl/epages/vv.sf/nl_NL/?ObjectID=10234&ViewAction=Vie…

zit sinds 2009 in de PV.

@Henri62: misschien moet je het aansturen van de spoelen eens onder de loep nemen. Bij spoelen die lang "aan" moeten blijven, kun je het beste de spoel even kort aansturen met een (relatief) hoge stroom, zodat deze de plunjer aantrekt, en dan de stroom door de spoel laten terugvallen, zover dat de plunjer nog net blijft aangetrokken. De houdstroom is namelijk veel lager dan de activeerstroom. Met een lagere houdstroom zal de spoel ook veel minder warm worden. (Het verschil tussen de activeerstroom en de houdstroom wordt gewoon direct omgezet in warmte.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De vraag is of het acceptabel is om op basis van experimenten de boel aan te passen. Als vandaag 20% van de initiele stroom genoeg blijkt om hem te "houden", is dat over twee weken nog steeds zo?

Vaak specificeren ze een minimale aantrek-stroom (of spanning) en een maximale gegarandeerde-los-laat-stroom (of spanning). Waar de "gegarandeerde houdstroom" zit, weet je niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 1 september 2016 17:54:12 schreef rew:
De vraag is of het acceptabel is om op basis van experimenten de boel aan te passen. Als vandaag 20% van de initiele stroom genoeg blijkt om hem te "houden", is dat over twee weken nog steeds zo?

Inderdaad, het is industriëel moet wel binnen de specificatie zijn een geen hobby oplossing.

Vaak specificeren ze een minimale aantrek-stroom (of spanning) en een maximale gegarandeerde-los-laat-stroom (of spanning). Waar de "gegarandeerde houdstroom" zit, weet je niet.

Daarom zou ik de spec van die plunjertjes/kleppen graag willen zien.

De "heet" weerstand van de spoel is ca 115 Ohm, koud ca 90 Ohm. Ik dacht eerst dat er misschien een PTC in zit maar daar twijfel ik zeer aan. Een standaard Festo 3W spoel van (125mA) trekt de plunjer ook aan maar niet zo sterk. Ik weet niet of ik daarmee binnen spec zit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het ding waar ik naar op zoek ben is niet zozeer een component, maar meer een 'module'.
Het gaat om een klein embedded thermal printertje, zoiets als dit:
http://i.ebayimg.com/images/g/66AAAOSwiYFXGf76/s-l500.jpg
...maar dan met parallel / Centronics interface.
Die dingen van eBay zijn allemaal seriëel (TTL of RS232 level) en/of USB en daar kan ik niets mee.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

In de tekst staat parallel, maar als ik het aansluitmateriaal bekijk heb ik daar weinig vertrouwen in. (zelfs netwerk en wireless word beloofd, ja maar dan zal er het eea. bij moeten)

Daarbij komt weer het grote nadeel van die alibaba site's, geen fatsoenlijke documentatie.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 5 september 2016 10:40:46 (20%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Merk artikel kan ook, maar dan moet je toch (flink) wat dieper in de buidel tasten...:   http://www.mtechprinters.co.uk/panel.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten