Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 15 oktober 2016 12:51:02 schreef electron920:
@Dok,

Halve mastworp ik denk dat ik wel over de 1000 bindingen gemaakt heb :(

Groet Henk.

Ik kom daar ook wel aan, maar dat was tijdens het zeilen :)

qua techniek vind ik het mooiste alleen qua tijd en werk niet.
Gelukkig hoef ik het alleen voor reparatie werkzaamheden te doen en niet hele draadbomen (om het geheel in orginele staat volgens de normen te houden).

Als er animo voor is zal ik van de week wel f kijken of ik de pagina's in kan scannen.

[Bericht gewijzigd door Peter R. op zaterdag 15 oktober 2016 18:07:09 (11%)

duck-tape does miracles...so do I

Een uit de hand gelopen hobby...

Een remote (via LoRAWAN technologie) bewegingssensor:

Voor de geinteresseerden wat meer info op www.twave.eu

[Bericht gewijzigd door Darkcrusher op maandag 24 oktober 2016 23:42:40 (21%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 oktober 2016 18:06:01 schreef Peter R.:
[....]

Als er animo voor is zal ik van de week wel f kijken of ik de pagina's in kan scannen.

Hoeft niet, ik heb ze in voorraad:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

En nog eentje (totale file grootte was te groot voor één posting)

Wiring and Cabling.pdf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Tijd terug bliksem inslag twee huizen verder. Bij mij ook van alles kapot. Onder andere de TV. Ondertussen is dat weer verholpen, een nieuw A-board en het werkt weer. Gelukkig maar, want LCD is niet zo mijn ding en oled is nog niet goedkoop.

Nu vond ik bij het zoeken naar een A-board ook andere info over panasonic plasma's. Blijkbaar wordt de helderheid veel te snel en ook onafhankelijk van het gebruik bijgeregeld bij mijn modeljaar. Ben je zuinig op je plasma, gaat het ding na een tijdje toch op 'grijs'. http://panasonic.mironto.sk/restoring_black/read_eeprom/.

Door zes bytes te resetten in een 24C64 eeprom, denkt het ding dat ie zo uit de doos komt en wordt het beeld weer goed. De jeugd gebruikt een arduino, maar dat kan toch wat gemakkelijker:

http://members.home.nl/baltusg/Vierra.jpg

Door een lijntje laag te trekken op de connector krijg je toegang tot de I2C bussen, waarbij de masters in de TV gedisabled worden. Je kan dan zelf in de eeproms hacken :) Een PIC12F638 zit ook naar dat lijntje te kijken. In reset mode worden dan de zes bytes gevuld met 00 in de goede eeprom.

De schakelaar komt straks in het plastic kapje. Kan ik resetten zonder de TV van de muur te halen. Als het lijntje hoog is, gaat de pic slapen.

fatbeard

Honourable Member

Omdat Bram er zaterdag naar vroeg (en omdat ik er stiekum toch wel een beetje trots op ben) is hier het prototype van de testkast voor mijn lezertjes, alleen voor intern gebruik bedoeld:

De produktie-versie behoefde nog wat aanpassingen en verbeteringen...

Detail van de uiteindelijke geleidepen (sorry Rogier, de geprinte pennen bezweken bij het afnemen van de tweede DUT):

Detail LED- veld testsectie (zie dit topic voor achtergonden):

Die geleidepennen heb ik uiteindelijk moeten maken van wat ik in huis had; met een dremel, vijltjes, schuurpapier en veel geduld (vooral van de collega's ivm de herrie):

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Hmm, dat had ik wel op mijn draaibankje kunnen maken, zelfs van polycarbonaat of teflon

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

?!?
Toen ik vroeg wie dat voor me kon/wilde maken kreeg ik alleen een reactie van Technokiddy die voor mij een stel van die dingen heeft geprint (jammer genoeg waren die nèt niet sterk genoeg)...

Pure mosterd is meestal niet zo lekker...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Je hebt de "specs" ook te streng gesteld toen. Het was toen 100% duidelijk dat je een "female" M3 moest hebben, en ik zie dat je nu met een male ook uit de voeten kunt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Kan je daar niet gewoon zo'n kunststof/messing afstand houder voor gebruiken dan?, Beetje aanpassen hier en daar, die dingen heb je in allerlei soorten en maten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
miedema

Golden Member

Ha Fatbeard,

Mooi gemaakt! Er zit meer denkwerk in dan je op het eerste gezicht vermoedt, zowel elektronisch als mechanisch :-)

Die geleide pennen zou ik precies zo gemaakt hebben: boormachine horizontaal in de bankschroef, materiaal inspannen, en vijlen & schuren maar... Een poor man's draaibank :-) Het is leuk om met vindingrijkheid een oplossing te vinden, en (voor niet te ingewikkelde klusjes) aanmerkelijk sneller dan een bezoek aan vriendje met draaibank 100km verderop...

groet, Gertjan.

zo doe ik het ook, en maar boormachines verslijten zo :-).
die dingen zijn niet gemaakt om 2-3uur lang geklemt te moeten ronddraaien.
draaibank moet ik ook eens kopen, maarja, geld, tijd, ruimte,... en voor dan een paar asjes/pinnen te maken is het ook te zot

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
miedema

Golden Member

Inderdaad, je belast de lagers zijdelings, en daar zijn ze niet op gemaakt..... Toch gebruik ik al 30 jaar dezelfde boormachine. Het zijn kleine, incidentele, werkstukjes, en ik hou bovenstaand in het achterhoofd :-)

Inderdaad, een eigen draaibankje zou fijn zijn... Maar het gebruik is hier te incidenteel om daar de ruimte voor te offeren, dan maar naar de draaibank (en freesbank) vriend.

groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

Op 31 oktober 2016 10:07:41 schreef fcapri:
draaibank moet ik ook eens kopen, maarja, geld, tijd, ruimte,... en voor dan een paar asjes/pinnen te maken is het ook te zot

Als je er een hebt, gebruik je hem meer dan je denkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 oktober 2016 11:04:19 schreef Lambiek:
[...]
Als je er een hebt, gebruik je hem meer dan je denkt. :)

Dat dacht ik ook van mijn CNC machine....
Uitgepakt, neergezet, 1 proefstukje mee gemaakt en nu 3 verhuizingen verder staat alles nog steeds in de zelfde doos :(

Misschien toch maar weer eens uitpakken :)

RTFM, dan pas vragen...
Lambiek

Special Member

Op 31 oktober 2016 11:09:53 schreef wielklem:
...nu 3 verhuizingen verder staat alles nog steeds in de zelfde doos :(

Ja, je moet het natuurlijk niet in de doos laten zitten. Die gebruik ik ook regelmatig, heb ooit van een standaard freesbank een cnc gemaakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

@Fatbeard: ziet er best netjes uit voor een intern te gebruiken apparaat. Ik zou zeggen je had zo bij VDL-ETG (voormalige bedrijfsmechanisering van Philips) aan de slag gekunt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Ach...
Ik wil gewooon niet teveel (als in: geen) tijd kwijt zijn aan het debuggen van de testopstelling. Een van de redenen waarom ik ALTIJD krimpkous en/of adereindhulsjes gebruik in mijn kabeltjes...

@Lambiek: De clou is dat die paaltjes de DUT klemvast op zijn precieze plek houden, in drie dimensies. Toen ik om hulp vroeg was het plan nog om zowel de afstand als de locatie door fysiek hetzelfde stuk materiaal te laten doen, maar uiteraard kan de afstand ook door een simpele afstandsbus gedaan worden (zoals nu).
Hoe de testkastbouwer een en ander gaat oplossen voor het hele paneel weet ik niet, ik hoop alleen maar dat die zijn werk net zo serieus neemt als ik. ;)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 31 oktober 2016 13:35:41 schreef fatbeard:
Een van de redenen waarom ik ALTIJD krimpkous en/of adereindhulsjes gebruik in mijn kabeltjes...

En zo hoort het ook. :)

Hoe de testkastbouwer een en ander gaat oplossen voor het hele paneel weet ik niet, ik hoop alleen maar dat die zijn werk net zo serieus neemt als ik. ;)

Als dat zo is komt het vast goed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb eindelijk mijn 3D printer klaar :)
Gebaseerd op het ontwerp van de Prusa P3 Steel
Geprinte onderdelen naar ontwerp van de "Toolson Edition"
Bron: http://scheuten.me/?page_id=708

Eigenschappen:
*frame uit 3mm roestvrij staal
*bronzen bussen voor de lagering x- en y assen
*E3D v6 hotend met feeder van een MK8 extruder
*standaard RAMPS1.4 elektronica

Door de bronzen bussen wordt het geproduceerde geluid aanvaardbaar om er naast te blijven zitten.

printresultaten zijn aanvaardbaar, maar nog niet perfect, maar en wordt verder aan "getweakt" totdat het goed is.

hier staat de MK8 extruder er nog op, maar daar was ik niet tevreden van...

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Tof, gewoon veel blijven experimenteren met instellingen, en je krijgt vanzelf handigheid in het maken van mooie prints.

Hoe "stil" is die printer? En hoe kun je het geluid nog verder minimaliseren? Op zich moet het toch wel mogelijk zijn om zo'n ding veel stiller te krijgen, die steppers janken soms flink.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Het gejank van de steppers en het geruis van de fans is er natuurlijk nog wel.
Maar ik was zelf verbaasd van het verschil tussen de LM8UU lagers en de bussen.

Bovenaan de to-do lijst staat de ombouw naar een 32-bit besturing met een Arduino DUE en RADDS 1.5 icm. Raps128 stepper drivers.

De DUE en RADDS liggen reeds klaar, de stepper drivers moet ik nog bestellen.

Een kameraad van me heeft deze upgrade gedaan en zijn steppers zijn bijna onhoorbaar geworden....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit. Heb je het RVS laten laseren, of heb je dat zo gekocht?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten