Tektronix 475 met problemen

pietplof

Golden Member

Tja, niet echt leuk maar dat is het risico van het kopen van 2e handsspullen.

De scoop leek het in eerste instantie wel goed te doen maar na enige tijd niet meer.

Bij beide apparaten zal ik mijn, eerder gememoreerde, beperkte kennis van de moderne elektronica eens stevig moeten aanspreken.

In ieder geval bedankt voor de documentatie.

Inmiddels nog even naar de scoop gekeken ( de docu van de FT101 was ik aan het binnenhalen en op het platteland werkt het via twee koperdraadjes) en het was toch wonderlijk dat er geen spanningen waren, de trafo niet heet was, er geen verschroeide delen te zien waren en het ding gisteravond toch nog even werkte.
Vergrootglas erbij en nauwkeurig kijken. Zag ik daar een redelijk verse soldering? Ja.
En wel aan een tantaaltje. Er staat 16u op en....20 Volt. 20 Volt?! En de spanning op dat printspoor moet 50 Volt zijn . Tantaaltje losgesoldeerd en het ding werkt weer.
Morgen verder controleren. Daarna 'maar eens proberen het geheel te calibreren , uiteindelijk heeft het 6 jaren niet gewerkt.

festina lente
pietplof

Golden Member

De scoop leek even goed te functioneren maar nu valt af en toe de hsp weg.
Een tik op het apparaat en dan doet hij het weer even.
Los contact/ slechte soldering ligt voor de hand maar nog niet gelokaliseerd.
Nu werkt ook de ,,intens" niet meer.
Weer een beschermplaat weggehaald en wederom blijkt dat de vorige eigenaar. ( of die daarvoor) toch wel onbehoorlijk heeft zitten rommelen.
Nou ja, het houdt mij van de straat.

festina lente

Ha pietplof,

Als beide weg vallen op het zelfde moment even naar de 110V kijken.
Controleer preventief of de transistoren goed in de voetjes zitten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Electron29; de 110 V is keurig aanwezig.
De torren liggen genoeglijk in hun houdertjes.

De spanningen op de potmeter ( intens) zijn in orde.

Overigens werkt de focus ook niet perfect meer.

Bij spanningsmetingen rond Q1310 blijkt dat de collectorspanning ,die -8 moet zijn , 0,7 bedraagt. De andere spanningen zijn goed.

De componenten rond deze ,,tor" w.o. Twee diodes zijn in orde. Dus waar ik het nu nog moet zoeken is een ware uitdaging.

festina lente

Ha pietplof,

Ik hou je draadje even in de gaten afhankelijk hoeveel tijd je kan besteden is de scope zo weer boven jan of Pieter ;)
De transistor welke je opgeef Q1310 is niet de collector maar de emitter welke aan de -8V ligt je ben nu bij de oscillator voor de HS aan het meten dus je HV is weg mag ik aannemen of... :o
Je schrijf dat de focus niet goed werkt dan heb je wel HV of... :o
Laat even weten of je wel licht in de buis heb.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Neen, het gekke is dat er zeker licht in de buis ,,zit".
Als ik de scoop inschakel komt er zelfs heel veel licht.
Deze is niet met de intens terug te regelen.

Ik heb tijd zat( meer tijd dan kennis) om lekker te stoeien maar vanavond moet ik cursus ( goud- zilversmid).
Morgenochtend duik ik weer m'n hok in.

O ja, mijn dank voor de moeite om mij enigszins op weg te helpen.

festina lente

Ha pietplof,

Is begrepen dat is een goede input bij het aanzetten en u zal begrijpen dat het belangrijk is deze input om mee te denken.
Aan de hand van de opsomming van gebeurtenissen kan ik al enig idee vormen waar te zoeken zal wel weer een lekke C zijn maar nu gok ik ook maar :)
Tot morgen ik zal een aantal te meten punten uitzoeken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Heer Henk,
Heel goed.

Heren Modjes,
Wellicht is het te overwegen dit onderwerp uit deze bestaande topic te vissen en verder te gaan met een nieuwe topic?
Bv. De Tek 475 onder het mes.

festina lente
pietplof

Golden Member

Electron920; jij hebt elektronische post.

festina lente

Ha pietplof,

Antwoord is uw kant op.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Sine; bedankt.
Kan ik mij nu gaan uitleven op deze scoop.

Er is intussen wat mailwisseling geweest met ,,electron920". En Henk veronderstelde dat, gezien de verschijnselen, er een redelijk risico is dat er doorslag in de crt is opgetreden.

Hij heeft voorgesteld, alvorens verder te gaan speculeren eerst maar eens alle spanningen te meten.
In dit verband is het ook interessant te weten dat Fred101 ( een eerdere bijdrage) heeft gewezen op het belang van het instellen van de juiste spanningen.

Gisteren heb ik dat gedaan en alle spanningen zijn keurig aanwezig.
De +110 volt, de +50, de - en + 15, +5 en -8 .
Op de kathode van de beeldbuis ( crt) staat 3000 volt en op het rooster 3 staat 2900 volt.

Er is licht ( heel veel) in de buis..
De intens regelt niets. De loper varieert in spanning tussen de +15 en -8
De focus evenmin.

Vervolgens heb ik o.a. gezocht in het CRT circuit/ Z-axis circuit.
Daar blijkt op TP 1364 in plaats van vereiste 21,7 volt maar even 102,8 V te staan.
Vooralsnog begrijp ik niet hoe dat kan.

Gezien een forse hoeveelheid tek475' ers die bij de collegae in gebruik zijn moet er vrij veel kennis verzamelt zijn en heel misschien staat dat ook ter beschikking voor een minder kundige hobbyist ,zo schreef hij hoopvol.

festina lente

Ha pietplof,

Op het andere kanaal ook namens mij bedankt MOD.
Vraag heb je ook de brom kunnen meten staat in de zelfde tabel?
De kathode spanning is te hoog en het controle rooster ook maar de verhouding kan best wel kloppen dat betekend dat het rooster niet aan de kathode zit dat is goed nieuws.
Je had ook nog iets over de 15V is dat nog steeds zo?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De kathodespanning, -3000 V, is toch veel te groot? Zou -2450 V moeten zijn. Samen met die hoge spanning op TP1364 lijkt dit toch te wijzen op een fout in een voedingsspanning want het betreft ongerelateerde circuits. Heb je de voedingsspanningen ook gecontroleerd op de verschillende plekken waar ze aanwezig moeten zijn?
Albert

RAAF12

Golden Member

Hey Piet,

Als de focus en intensiteitsregelaar niet werken staat de CRT verkeerd ingesteld. Spanningen meten en hoogohmige weerstanden checken. Je hebt licht in de pijp, da's het belangrijkst. En de Wehneltcilinder schijnt ook geen interne kortsluiting te hebben. Mooi!

Ha pietplof,

Je zal dit pas morgen lezen denk ik maar voor ik het vergeet :+
Als je kan meet nog even de brom dan weet je zeker dat de voeding in orde is.
Zoals je al gemeten heb de HV is te hoog dit komt omdat de regelversterker bij de 50kHz oscillator niet goed werkt.
Als je de gloeispanning meet zal je zien dat ook deze iets te hoog is alles in verhouding uiteraard.
Wat is belangrijk de 15V Unreg deze komt van de Gr1442 deze werd volgens jou bevindingen warm of te warm.
In dit lijntje zit een zekering kijk ook hier even naar of dit nog de goede waarde is ik begreep dat je de indruk heb gekregen dat er reparaties uitgevoerd waren :(
Step by step anders raak je het overzicht kwijt dus eerst bovenstaande meten dank u.

Groet Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op vrijdag 4 november 2016 00:18:19 (12%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Inmiddels even de gelegenheid gehad wat metingen te verrichten.
Op de zekering F1318 zou 15 volt ( unreg) moeten staan maar is er staat 20 volt.
Op TP 1318 moet 21,6 V. staan maar er staat 19 V.
Kan Q1318 verdacht worden?

Alle spanningen heb ik op de scoop ( een heuse Hameg) bekeken en ze zijn fraai vlak met een minimale rimpel.
Alleen de spanning op de zekering F1318 heeft een stevige rimpel van ongeveer 1mV

festina lente

Ha pietplof,

Dat is ruim 30% meer dat is wel veel vraag staat de spanning carrousel wel goed?
De rimpel op de 15V Unreg daarentegen is niet veel 1mV kan goed zijn.
Ik ga wat meetpunten vanavond aan je door geven die transistor kan je testen dat is degene waar je de collector en emitter spanning verkeert opgaf.
verder kan je kijken met een lusje aan je probe of de 50kHz in orde is een beetje in de buurt houden van de trafo nergens aan vast maken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Slechts 1 mV rimpel op +15V(UNREG) kan haast niet kloppen. Deze spanning is de spanning direct op de afvlakcondensator na de 50Hz brugcel. Misschien bedoel je de rimpel van de oscillatorfrequentie?
Kennelijk hebben de 2 te hoge spanningen (Z en HSP) geen gemeenschappelijke oorzaak in een voedingsspanning. Er zijn legio mogelijke oorzaken voor een te hoge HSP. Wordt de spanning op C1316 (en C1317) wel (ver!) negatief getrokken?

@ aobp11,

Ik was ook iets verbaast maar ja.

@ pietplof,

Ik heb alvast een onderdeel wat ik graag gecontroleerd zou zie R1303 kan u die meten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

R1303 is helaas niet te meten zonder een kant los te nemen. Ik zou liever de DC instellingen van Q1306 (alleen e en c dus) en de trappen daar achter controleren. Misschien zit Q1306 wel in verzadiging (door weggedreven R1303). Misschien is Q1306 bijna stroomloos (als de fout verderop zit).

Ha aobp11,

De HV staat maximaal 3kV hier gaat de beveiliging werken.
Inderdaad moet de weerstand aan een kant los genomen worden ik denk dat @ pietplof dit wel weet anders vragen.
Maar je kan ook de basis meten 6V is vollebak dan gaan we van daaruit verder.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Zojuist geachte collegae, heb ik bezoek gekregen.
Om dan weg te lopen voor wat metingen is onbeleefd maar ik zal zien wat ik kan.

Morgen ben ik een groot deel van de dag in Apeldoorn ( de dag van de radio-amateur).
Vermoedelijk is maandag de eerste dag waarop ik uitgebreid de scoop onderdelen aan de meetinstrumenten kan hangen.

Tot dus erre stel ik het zeer op prijs dat jullie meedenken.

festina lente
pietplof

Golden Member

Hm, ( enig schaamrood op de ongeschoren kaken)de rimpel bedraagt geen 1 mV maar bijna. 1volt. Verkeerd afgelezen op mijn Hameg.

Dan de R1303. Dat is toch die weerstand die als het ware is geintegreerd in dat plaatje keramiek?
Dat losnemen heb ik nog even uitgesteld,
Wel heb ik spanningen gemeten op de q1306. Basis is 0,75 V. Collector 4,2 V ( is ook basis q1308). De emitter van Q1306 staat op 272 mV en achter de weerstand van 12K. Nog 91mV
Q1308....Collector. - 2,3 en de emiiiter 4,7 V
Deze spanningen wijken iets af van de ,in het schema aangegeven, waarden.

festina lente

Ha pietplof,

Nog even tijd gevonden om te meten :) de laatste waarde is van belang maar eerst de correctie 15V Unreg 1V rimpel is in orde.
Nu de laatste waarde van -2.3V kun je deze spanning op de basis van Q1316 meten.
En ook even Q1318 testen deze zit met draadjes.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Je kunt de laatste stap van de regelspanning het beste meten op C1416 (is laagohmige DC spanning). Het begint er toch naar uit te zien dat de regeling actief is (niet overstuurd) en dat R1303 opgelopen is.