Wie herkent deze radio?

hobby luke

Honourable Member

Hallo,
Ik heb deze radio gekregen waar geen merk of type op te vinden is.
Volgende lampen zitten er in:
EL84 / EF93 / ECH81 / 6AV6 / EZ80 / 6BA6 / EM34(afstemoog).
Iemand die er meer kan over vertellen aub?

Binnen in de radio vond ik dit:

MVG,
Luc.

Hubie

Special Member

Hee,dat is apart,een kruisraamantenne in een omroepdoos.
Nog nooit gezien.

maartenbakker

Golden Member

In Belgische radio's kom je echt van alles tegen. Daar was een bloeiende industrie van een hoop wat kleinere fabrikanten die soms ook standaardonderdelen inkochten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Hij lijkt op de Ducastel uit de link van RES (waarvoor dank), maar de kast is anders.
Zoeken op Ducastel heeft geen match opgeleverd.

MVG,
Luc.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat het misschien wel zelfbouw was. Je kocht dan een kast en een spoelstel met afstemschaal, en kocht er zelf de rest bij. Daarbij kon je het ingewikkeld doen, of juist een simpel schema bouwen.
In dit geval is het inwendige heel eenvoudig, vergeleken met wat je bij zo'n kast verwacht.

In elk geval is de stationsschaal van na de Tweede Wereldoorlog.

Het embleem dat je in de kast vond, slaat blijkbaar op een Franse gevechtseenheid uit de Eerste Wereldoorlog. Maar je kunt ze precies zo voor 4 euro op eBay kopen, dus dat ding vertelt ons niet zoveel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Op 10 december 2016 13:53:19 schreef Hubie:
Hee,dat is apart,een kruisraamantenne in een omroepdoos.
Nog nooit gezien.

Philips heeft ook eens een radio met een kruisraam gefabriceerd, de BX533A (1953).
Het kruisraam is het vergeelde tweelingsnoer dat in de hoeken loopt.
Met een schakelaar op het front om te schakelen naar Noord-Zuid, Oost-West en draadantenne.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op zich geen slecht idee natuurlijk.De gebruikelijke ferriet staaf antennes waren gefixeerd in 1 stand hoewel daar ook weer uitzonderingen waren.
Zo heb ik een keer een super de luxe Plano gehad waar de ferrietantenna draaibaar was met een knop.

OT\ Er zat ook een nagalmveer in voor echo,wat moet je daar mee in een omroepdoos?
Geeft een leuk effect als je een dreun op de kast geeft ;-) Dat dan weer wel.

Henry S.

Moderator

Op 10 december 2016 19:35:04 schreef Frederick E. Terman:
In elk geval is de stationsschaal van na de Tweede Wereldoorlog.

Ik zie een kokercondensator zitten van rond die tijd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik "herken" hem, leuk om het binnenwerk van de weggeschonken radio ook eens te zien :-) Apart ding in elk geval! Veel plezier ermee, ik blijf dit draadje volgen :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

In 1947 kwam Hilversum 2 in de lucht. Interessanter nog is het, dat in 1950 'Hilversum' (Hilversum 1) van 415 meter naar 402 meter ging. Dat verschil is op deze schaal af te lezen, en Hilversum zit al op de nieuwe golflengte. De schaal is dus 'geldig' vanaf 1950, na de invoering van het Kopenhagen-plan.

Mogelijk zijn sommige onderdelen (zoals die condensator) ouder dan de stationsnamenschaal. Dat zou dan weer kloppen met het idee van zelfbouw.

Ferrietantennes kwamen vanaf zo'n 1953 in beeld, maar ik weet niet of ze misschien erg duur waren, zodat zelfbouwers ze misschien niet meteen gingen gebruiken. Dan zou een raamantenne, zoals hier, nog wat langer gebruikt zijn geweest.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Misschien is op het spoelenblok nog iets van een merk en typenummer te lezen?
In de tijd dat het zelfbouwen van radio's populair was waren er veel verschillende spoelen en spoelenblokken te koop.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 10 december 2016 18:31:43 schreef hobby luke:
Hij lijkt op de Ducastel uit de link van RES (waarvoor dank), maar de kast is anders.
Zoeken op Ducastel heeft geen match opgeleverd.

MVG,
Luc.

De gebruikte spoelen zijn iig identiek (slobgat bovenin) als de Ducastel Ondine55,ook het chassis is bijna het zelfde.
De niet gebruikte gaten in het chassis zijn ook opmerkelijk.

RAAF12

Golden Member

Ook wel grappig dat er een Ducati onderdeel in een Franse chauvinistische radio zit :-)

Hugo Welther

Moderator

Ik zou de radio eens voorzichtig uitkasten. Soms staat ook onderaan de schaalplaat meer info.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
hobby luke

Honourable Member

Ik dacht,laat ik nog vlug even het topic bekijken: ineens van 7 naar 14 replies!
Ondertussen al veel interessante info voorbijgekomen.
Subsonic: nogmaals dank! Ik zal de foto nog eens posten in de rubriek "je mooiste gratis aanwinst", samen met het ander toestel.
Daarvan was het makkelijker om info en schema te vinden.
Op de onderste afdekplaat staan 2 data geschreven, een van 1955 en een van 1963. Misschien van herstellingen?
Ik neem morgen een foto.
Ik zal eens zien op het spoelenblok of daar nog iets meer te vinden is.
Uitkasten zal misschien niet lukken morgen wegens andere bezigheden.
In elk geval: iedereen bedankt voor de info.

MVG,
Luc.

Hubie

Special Member

@hobby luke\Dat vind ik juist zo mooi aan CO!
Iedereen heeft een stukje van de puzzel en uit het totaal van de puzzelstukjes vormt zich het complete plaatje. ;-)

evdweele

Overleden

Er zijn nog een aantal zaken die opvallen aan deze radio.
- Er is een gat in het chassis waar ooit een elco heeft gezeten (de gele cirkel)

- Er zijn weerstanden met Amerikaanse kleurcodering gebruikt
- En mica condensatoren met RETMA codering
Deze zouden wel eens vooroorlogs kunnen zijn. (in de gele rechthoek)

- Er is gebruik gemaakt van gespiraliseerde koperdraad "veertjes" *) om een goede soldeerlas te verkrijgen.
- De afgeschermde kabeltjes zijn met soldeer hier en daar met elkaar verbonden.
Het duidt op zorgvuldigheid waarmee alles is samengebouwd, waarmee het een product van of een kleine fabriek of een ervaren doe-het-zelver zou kunnen zijn.

*) Die gewonden koperdraad "veertjes" hebben een naam, maar die schiet me niet te binnen.
Edit: soldeerveertje. Met dank aan Hugo Welther

Op de schaal worden, normaal verborgen door het kader, vaak kenmerken aangebracht zoals op de tweede foto is te zien.
Op de derde foto de scherven van een vervangende schaal na het "Kopenhagenplan" van 1950. Hierop staat "Gesch(ikt) v(oor) KY488 (een ERRES radio).

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Haarscherp opgemerkt OM evdweele.
Oog voor detail !!

evdweele

Overleden

Nee hoor.
Als je een radio van 60 jaar oud in handen krijgt begin je met wat recherchewerk om de historie van het ding te proberen reconstrueren.
Wat is er ooit aan gerepareerd, zijn er modificaties aangebracht en waarom?
Dat zijn de leukste dingen aan een oude radio. Niet of je hem weer kan laten spelen. Dat doe je 1 keer: "O, hij doet het" en dan gaat ie op de plank om er zelden weer af te komen. Om naar een radio-uitzending te luisteren heb je meestal wel iets beters in huis.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 11 december 2016 03:43:02 schreef evdweele:
Nee hoor.
Als je een radio van 60 jaar oud in handen krijgt begin je met wat recherchewerk om de historie van het ding te proberen reconstrueren.
Wat is er ooit aan gerepareerd, zijn er modificaties aangebracht en waarom?
Dat zijn de leukste dingen aan een oude radio. Niet of je hem weer kan laten spelen. Dat doe je 1 keer: "O, hij doet het" en dan gaat ie op de plank om er zelden weer af te komen. Om naar een radio-uitzending te luisteren heb je meestal wel iets beters in huis.

Koekeroen ;-) = Gladiool.

Eerst zeg je 'ík doe maar wat' vervolgens geef je een cursus 'Radio observeren\ repareren' ;-)
Oog voor detail dus.

Hugo Welther

Moderator

Dat opgerolde koperdraad noemt men een soldeerveertje. Ik gebruik ze nog steeds in de audio. 0.8mm koperdraad op een 1.5mm boortje draaien.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Evarist

Golden Member

Wat is het nut van een soldeerveertje?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

De soldeerverbinding wordt veel steviger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2016 19:35:04 schreef Frederick E. Terman:
Ik denk dat het misschien wel zelfbouw was. Je kocht dan een kast en een spoelstel met afstemschaal, en kocht er zelf de rest bij. Daarbij kon je het ingewikkeld doen, of juist een simpel schema bouwen.
In dit geval is het inwendige heel eenvoudig, vergeleken met wat je bij zo'n kast verwacht.

Met wat ik eerder schreef in gedachten, kan het ook wel een fabriekstoestel zijn uit kleine productie (van fietsenmaker tot lokale fabriek). Dat is bij Belgisch en Frans spul vaak de vraag. Zelfbouw ligt dan te makkelijk voor de hand als oplossing, maar achter de fabrikant kom je ook niet altijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."