Oude zooi...

Jinny

Golden Member

Kwam ik zomaar nog ergens een oude aardlek tegen....
Ding is gammel en gaar....
Maar ter leering ende vermaeck....

Ding gaat uiteraard vervangen worden door iets moderners...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

En ik zie een combinatie van de oude en nieuwe kleurcodering.

Ach het doet nog steeds zijn werk .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

heb er van de week nog 1 zijn werk zien doen. was in een garage bezig met wat extra licht aanbrengen, toen de hulp dacht even een hangende verlengkabel los te knippen zonder de stekker eruit te halen. gelukkig was de sluiting tussen aarde en nul, want de groep was 20A traag gezekerd. dat had zeker een verdampte kniptang opgeleverd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo ongeveer eerste generatie aardlek van siemens, nog geen defecte van tegengekomen. Lekker laten zitten :P

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Jinny

Golden Member

Ding zit in een woning, en wil na uitslag alleen in na een klap met een schroevendraaier.
Alle wcd's in de woning hangen achter dit ding...
Woning wordt nog enkele jaren bewoond door steeds slechter acterende oudjes, er gaat voor de time being een dertig mA (dit is een 500mA) exemplaar in, daarna gaat de woning toch tegen de vlakte..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pietplof

Golden Member

Mijn gehele elektrische installatie is voorzien van vijf van deze ,,oude zooi".
En elke maandelijkse test doorstaan zij vlekkeloos.

festina lente
Kruimel

Golden Member

Netjes dat je maandelijks test, hier slechts vier smeltzekeringen zonder aarlekbeveiliging... Gegeven de oudjes denk ik dat Jinny wel de juiste keus maakt. Zo duur zijn die dingen nu ook weer niet.

Groet,
Kruimel

alleen met de knop getest zeker. mechanisch werkt hij dan wel, maar de uitschakeltijd en stroom moeten ook nog kloppen. daar worden deze dingen juist op afgekeurd, omdat die dingen van metaal en bakeliet zijn vervormen ze niet door warmte, er gaat minder aan stuk als een modern kunstof ding..

pas in nieuwbouw een honderdtal aardlekjes getest, uitschakelstroom 21ma en tussen 24 en 51ms uitschakeltijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op de testknop doet ie er bijna een 10 seconden over om uit te gaan.
Op de tester gaat het nog, 20mS.
Maar het ding komt nooit meer in.
En ze zijn afhankelijk van de spanning, ivm telefoon, kachel en gezondheid.
Ik neem domweg het risico niet.
De rest van de installatie (op de keuken na, die staat achter een paar alamats) is ook oud..
Maar daar doe ik niks aan.
Het werkt, zolang het gaat.
En geld erin steken is zonde geld, met een paar jaar zijn ze weg.
En de gewoonte is daar dat ieder verkocht huis vlak gaat en er op het perceel iets nieuws komt.
Ga ik niet adviseren om het halve huis te verbouwen voor een installatie die met een hoop geluk 5 jaar bestaat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

tja, men kan soms wat overdrijven met die dingen. heb ook gezien dat de meterkast van veel woongebouwen jarenlang achterliep en alamatjes van keuken en badkamergroepen bijv niet meer werkten. toen er iets aan gedaan werd, ging het hele binnenwerk uit die kasten en kwam er alles nieuw in, om vervolgens na 1,5 jaar al die gebouwen tegen de vlakte te gooien. alleen de weigerende alamatjes vervangen was afdoende geweest..

idd zou ik er ook een 30ma aardlek inzetten, er zit dus ook een badkamer op. bij bedrijven gaan die oude 500ma dingen ook weleens stuk, maar dan zet je er beter een 500ma model voor terug. er ziten dan teveel groepen op om er een 30ma model voor terug te kunnen zetten, vaak ook een tijdelijke oplossing. er wordt dan een offerte voor een nieuwe kast gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Mijn huis bestaat uit 4 groepen 16 A achter 1 ALS van 30 mA.
Behalve mijn werkplaatsje op zolder.
Die heeft een eigen voeding met 25 Amp ZONDER aardlek.
Ik heb geen zin om steeds naar beneden te rennen om dat ding in te schakelen..
Boven heb ik natuurlijk wel een onderverdeling gemaakt, en hier zitten Alamatjes op.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Testman; zeker niet.
Ik heb hier een klein kastje die je aansluit op een wcd en dan kun je middels een schuifschakelaartje de teststroom instellen. Druk op het knopje en dan moet de dfs reageren en...dat doen ze, net zo makkelijk.

festina lente

Zit daar nu een beltrafo naast? Volgens mij hoort dat ook niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 18 december 2016 00:20:09 schreef Jinny:
En ze zijn afhankelijk van de spanning, ivm telefoon, kachel en gezondheid.
Ik neem domweg het risico niet.

Best link bij oude hulpbehoevende mensen alles achter 1 aardlek.
Gaat die uit zitten ze in het donker.
Is een nieuw kastje met Alamats niet beter ?
Gaat alleen de groep met het aardlek uit en blijft de rest aan.
Kost ook zo veel niet meer tegenwoordig.

Op 18 december 2016 09:45:47 schreef pietplof:
Testman; zeker niet.
Ik heb hier een klein kastje die je aansluit op een wcd en dan kun je middels een schuifschakelaartje de teststroom instellen. Druk op het knopje en dan moet de dfs reageren en...dat doen ze, net zo makkelijk.

en de uitschakeltijd meet je met een zandloper ?

Eind jaren 80 moesten hele serie's alamat terug en geruild worden. Er was verkeerd vet gebruikt hierdoor bleven ze na 1 jaar hangen. Hierover zijn destijds flinke claims gemaakt aangezien Holec particulieren niets wilde vergoeden.

je kunt er niet zomaar een 30ma aardlek inzetten, dit is een oud model met de schroeven op de hoeken en geen dinrail. voor de aardlekjes van meen schupa heb had je nog vervangers die je middenboven en middenonder vast kon zetten, maar nu dus ook niet meer.

echter kan er ook een 2p 40A aardlek ingezet worden. maar je hebt nog een probleem, de huidige aardlekjes zijn van onder te hoog voor deze kasten, de aansluitingen komen tegen het deksel aan. ben bang dat je dat aardlek kastje beter geheel kunt vervangen voor tu 4495545 met een aardlek en dinrail beltrafo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

@Testman Zat ik ook aan te denken, desnoods schroef ik er voor de tijd dat het duurt een dinrailtje in...

@Leo, -nu- zit alles achter 1 aardlek, met daarachter enkele alamatjes.
Strakjes komt er een nieuwe aardlek, 30mA en de alamatjes trek ik door.
Dan krijgen we dus in de praktijk minimaal 2 groepen met spanning als er een alamat of aardlek uitvalt.
Nu staat alles dood als die Siemens het weer eens op de heupen krijgt.
Alleen zal het niet ineens NEN worden als je het kastje open trekt.
Maar gezien ik de enige ben die daar nog komt, het zal goed komen.
Plak er wel een sticker overheen als waarschuwing...

@allen, trafotje is geen beltrafo, wat het wel is weet ik nog niet....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 18 december 2016 13:50:44 schreef Jinny:

@allen, trafotje is geen beltrafo, wat het wel is weet ik nog niet....

Kan het schemaatje op de aardlek niet duidelijk zien.
Maar trafootje lijkt daar deel van uit te maken.
Zie linker deel aardlek schemaatje

Op 18 december 2016 14:52:46 schreef HD13:
[...]

Kan het schemaatje op de aardlek niet duidelijk zien.
Maar trafootje lijkt daar deel van uit te maken.
Zie linker deel aardlek schemaatje

Lijkt me stug, ik heb hier ook dezelfde nog een paar liggen en in de praktijk ook nog nooit een trafo-tje erbij gezien.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

het lijkt er idd op dat die trafo deel van de aardlek is, hij hoort ook origineel op die bodemplaat te zitten. dwz dat de rode en blauwe draden in de aardlek schieten. ik heb die combi echter ook nog nooit gezien.

deze zijn de oer aardlekschakelaars uit medio jaren 70 nog. gezien de porceleinen isolatoren die niet veel later van bakeliet waren, lijkt het wel een overgangsmodel kast te zijn.

op de vage foto lijkt 1 kant van de trafo aan aarde te hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dit is nog een soort van gestelsluitingsschakelaar trafo maakt er waarschijnlijk deel van uit, oud ding dat is zeker, ouder dan 1975 toen in ieder geval die trafo er al niet meer aan zat.

Deze aardlekschakelaar is van het type AC en sowieso niet meer toegelaten volgens mij.

eigenlijk heet het tegenwoordig geen aardlekschakelaar meer. tegenwoordig is het een differentieel schakelaar. gezien de aardlek hier nog draad groen en rood heeft zou het ding nog uit de 60's stammen. wat het dan zeker nog de voorloper van de tegenwoordige aardlekschakelaar maakt. dat model mag zeker allang niet meer. deze dingen kom je bijna niet meer tegen, mede omdat ze bijna nergens zaten. pas later werd de differentiaal schakelaar verplicht en toen kwamen ze overal.

dit ding heeft nog een fysieke aarde nodig, dat is allang niet meer. alleen 2 polige alamats van eaton/holec hadden/ hebben dat nog.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 18 december 2016 17:04:37 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mee eens is heel oud. Ben zelf in 1973 gaan werken alles was toen al bruin, blauw, groen/geel en zwart. Heb eind 60er jaren mijn oom destijds ook elektromonteur nog wel geholpen met draadtrekken toen was het nog de oude kleuren. Deze aardlekschakelaar is waarschijnlijk uit de 60er jaren, heel oud ding.

Jinny

Golden Member

Misschien nog wel ouder, ik kon er niks op vinden, op de typenummers..
Mensen wonen er sinds begin jaren '60, er werd door de vorige bewoners gekookt op electra, drie fase, en dat is eruit gesloopt toen...
Alles is gas geworden.
Dus het ding zit daar al heel erg lang...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen