Delta voeding revisie & reparatie tips

miedema

Golden Member

@ Albert
Een verklaring die ik niet bedacht zou hebben. Achteraf is veel makkelijk :-)
Betekent dus wel dat je rook & stank moment een andere oorzaak moet hebben...

@ Rew
Je krijgt morgen een mailtje van me.
Ik zal de documentatie van die D050-10 er bij doen. (Ik heb hem zelf eens van het net gevist)

@ electron920
Ik vond het juist wel leuk om te laten zien dat een condensator inductief wordt :-)

In het andere topic morgen verder over de analyser.
Zeer geïnteresseerd, maar moet nu weer met spoed de deur uit....

groet, Gertjan.

@rew t.a.v. D050-10 discussie:
De secundaire stroom hangt natuurlijk mede af van hoever de trafo inzakt en zo, maar de compensatie zit echt in de primaire stroom. De primaire stroom is gemiddeld nul (als alle stromen en spanningen periodiek zijn met de netfrequentie; hoeft nergens sinusvormig te zijn). Als de secundaire kant vooral stroom in één richting vraagt dan volgt de primaire dat patroon ook, maar daar komt een (bijna) DC component bovenop die het gemiddelde weer op nul brengt. Als de primaire gemiddeld niet nul is (zoals de eerste perioden na het inschakelen) dan wordt het gemiddelde vanzelf tot nul teruggebracht door verliezen in de ohmse weerstand van de primaire wikkeling. (Bedenk dat je straffeloos een gelijkstroom bij de primair kunt optellen zonder dat er iets aan inductiespanningen en (dus ook) secundaire stromen verandert. Alleen als er primair totaal geen verliezen zouden zijn dan zou een gelijkstroomcomponent in stand kunnen blijven.)
De situatie van mijn D050-10 is niet normaal. De sterk asymmetrische gelijkrichting leidt zowel primair als secundair tot onnodig grote rms stroomsterktes en dus tot onnodig grote koperverliezen. De situatie ontstaat waarschijnlijk door een verschil in ontsteekgedrag waardoor de ene thyristor net wat eerder ontsteekt (in zijn periodehelft) dan de andere. Een wat eerder ontsteekmoment geeft én grotere stroomsterkte én een langere geleidingstijd; samen is dat een aanzienlijk effect in doorgelaten lading. Ook een verschil in houdstroom kan meespelen. Het lijkt dus zaak de thyristors te paren t.a.v. deze twee aspecten. Het verbaast me trouwens dat in de D050-10 de stuurprint die voor de gate pulsen moet zorgen gevoed wordt via enkelfasige gelijkrichting(*). Ik heb aanvankelijk de oorzaak van de asymmetrie hierin gezocht, maar een eventueel effect daarvan zou niet mee moeten gaan als ik de thyristors verwissel. Ook zijn de gates doorverbonden zodat het gedrag van de éen ook gevolg heeft voor de ander.
Ik moet trouwens nog meten of narekenen of een gemiddelde van 0.5 A ervoor kan zorgen dat de magnetisatie in de pieken tegen verzadiging aanloopt. De nullaststroom geeft ook een idee daarover.
Albert

(*) Edit: is wel bruggelijkrichting, ik was in de war met de 60 V wikkeling

de print welke de thyristoren stuurt zit middenin, niet zeldzaam dat de connector icm leeftijd wat vuil is geworden, is tenslotte vertinde print in een vergulde connector. ook zit er een elco op die als deze uitgedroogd is miss storing kan geven met het aansturen van de thyristoren. 1 van de dioden welke het andere halve deel van de brugcel vormt samen met de thyristoren kan ook stuk zijn.

ziehier, de elco's zijn goed gaar bij deze D050-10 uit de 60's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: ik heb deze print al eens los gehad en er e.e.a. aan getest. Het lijkt erop dat alle elco's nog redelijk in orde zijn, gelet op rimpel en op RC-tijd van de timing C. De hoogte van de gate puls is in de ene halve periode duidelijk anders dan in de andere halve periode. D.w.z. de gatespanning tijdens geleiding (dus niet de zeer kortstondige stuurpuls). Ik weet niet in hoeverre de gatespanning tijdens geleiding bepaald wordt door de anodestroom. Ik ontkom er nu niet meer aan de diode/thyristorbrug te demonteren en eventueel de componenten te testen. Wordt waarschijnlijk het toch vervanging van de thyristors.

@Gertjan: ik heb nu de primaire stroom bij "absolute" nullast gemeten (zowel V als I op nul teruggedraaid). Dan blijft er natuurlijk nog steeds een mengelmoesje over van magnetisatiestroom en getransformeerde stroom. Maar zelfs zo komen de pieken niet verder dan -0.15 A en + 0.25 A (in de gekozen meetrichting). Dus 0.5 A bias zou inderdaad catastrofaal zijn en waarschijnlijk 0.1 A ook al. Ik heb gecorrigeerd voor de stroom door het netfilter, die apart gemeten prachtig die 0.2 uF van C21 liet zien.

Albert

Hoewel de thyristoren getekend zijn alsof ze tegenover mekaar staan, doen ze afwisselend werk in dezelfde situatie. De aansturing van de gate kan daarom denk ik door 1 circuit gebeuren. Dit maakt m.i. dat de aansturing het probleem niet kan zijn. Dan resteert de thyristoren. Toch? Mijn stelling: er is er 1 kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De aansturing kan inderdaad gemeenschappelijk omdat de thyristor bij tegenspanning spert, ongeacht of de gate positief wordt gestuurd. In de plaatjes is te zien dat de ene thyristor langer stroom voert dan de andere. Omdat het timing circuit enkelfasig gevoed wordt had dat de bron van het verschil kunnen zijn. De gevolgen van thyristor verwisseling hebben laten zien dat de oorzaak niet in die timing zit. Moet dus inderdaad wel in een defecte thyristor of isolatieplaatje zitten (defecte diode met dit effect lijkt me onwaarschijnlijk). Die 2N3669 thyristors liggen niet (goedkoop) voor het oprapen. Ik heb meen ik nog BT152-800 liggen, andere behuizing maar goed om uit te proberen.
Albert

flash2b

Special Member

Heb alleen een vintage 2N3668 (tegen verzendkosten) liggen maar die is 12.5A ipv 16A

bprosman

Golden Member

Mijn aanwinst van vandaag. Werkt verder gewoon. Moet daar ook nog iets van Elko's preventief vervangen worden ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Ha bprosman,

Mooie aanwinst!

Ik ken jouw voeding niet persoonlijk, maar gezien de zwarte schakelaars lijkt hij me nog niet zo oud.
De elco's zouden dus nog gewoon goed kunnen zijn.

Als je twijfelt, en wat wilt checken, zou ik de kleine elcootjes op de stuurprint nameten (C5, C15) Vooral die C5, 22uF/25V is een modelletje dat ik steeds als eerste uitgedroogd zie. Kennelijk een ongelukkige vormfactor...

groet, Gertjan.

Voor de volledigheid hier de B-I loop van de primaire wikkeling van mijn D050-10. B opgenomen met draadlus om buitenbeen. Zeer lage frequentie (0.3 Hz) om dioden niet open te sturen.
Albert

bprosman

Golden Member

Het blijft toch mooi alleen al om naar te kijken, zo'n pre-tie-wrap tijdperk.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Delta zou dat soort voedingen gewoon weer op de markt moeten brengen, "The Vintage collection". Tegenwoordig is het allemaal geschakelde voedingen met smd en uC's wat de klok slaat.

Binnenwerk Delta EST-150:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
miedema

Golden Member

@ bprosman
Mooie foto's van een mooie voeding.
Mooi gebouwde voeding, met 1e klas componenten en een slim ontwerp. Wat wil je nog meer :-)

Jouw exemplaar lijkt de tand des tijds ook bovengemiddeld doorstaan te hebben.

@ Roland
Ik ben bang dat zo'n voeding door niemand gekocht zou worden....
De hoogwaardige componenten, en vooral het vele handwerk maken de kostprijs al snel te veel hoger dan wat er verder op de markt is..
De andere kant van de medaille dat veel mensen vooral goedkoop willen inkopen (= race to the bottom) :-(

Die EST-150 zou ik trouwens best eens willen proberen als labvoeding. Heb jij er 1 staan?
Bij Delta zag ik ze veel op meet / werktafels, maar dat is natuurlijk niet zo raar :-)

groet, Gertjan.

de est 150 heeft 3 standalone smps voedingen aan boord zo te zien, zou je dat maken met trafo's en een thyristor voorregeling dan wordt het kastje enorm groot en zwaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik denk dat er wel zeker een markt is voor "analoge" voedingen en dan digitale display's er op.

De apen die de producten "in de markt zetten" zijn tegenwoordig alleen bezig met zo veel mogelijk opties in een apparaat te proppen.
Maar wat je nu echt nodig hebt, is dit volgens mij...

Onberispelijk gedrag!
Zowel bij het in als het uitschakelen van de 230V
Altijd stabiel, zowel van spanning naar stroom regeling en anders om.
Allerlei externe aansluitingen zoals sense en computer sturing, niet nodig.
Ruis en dynamisch gedrag, zie mijn opgevoerde CO voeding, eigenlijk niets speciaals, zelfs geen dure compomenten nodig om dit te bereiken.

Ik denk b.v. al zeker een jaar aan een ontwerp met meerdere voedingen in één kast.
En dan een paar net zoals een andere Forum gebruiker met max 7V en ik denk dan aan max 0,5 a 1A.
Zoiets opgebouwd als de DELTA voeding hierboven, mijn gedachten ging dan uit naar 4x 0-7v en b.v. 1x 0-25V 0,5 a 1A.
Dan kan je bijna alle kleine projectjes uit één apparaat voeden.

Prachtig voor allerlei Arduino, Teensy, PIC en noem maar op voor microcontrolers,
ook de moderne opapms die vaak 6V of max 12V zijn, zijn hier goed mee te voeden.

Maar ja...
Ik hoor nu al weer de opmerkingen van jullie, zou dat geen 3 Ampere kunnen zijn.
Kan er dan geen 0,01mA resolutie op zitten, enz enz.

Dat is nu de rede volgens mij dat fabrikanten niet zo'n voeding maken, men wil altijd meer dan dat men 99% van de keren gebruikt.
En de marketing apen van de bedrijven springen daar op in, kijk b.v maar eens naar mijn Rigol DP832 voeding.
Technisch gezien diverse stomme fouten, zoals de LM317 regelaar die veel te heet werd (hoe kan je dit zo ontwerpen!!!)
De bedrading naar de uitgangs klemmen (heb ik aangepast om de stommiteiten er uit te halen).
En er weinig optimalisatie toegepast in de looop control.
Doorom zit er een te grote 470uF over de uitgangs klemmen, goed uitgedacht zou dat naar 220uF kunnen.
Dan heb ik het nog niet gehad over de interface van deze voeding, waren de "ontwerpers" aan de LSD!

Ja, hij wordt toch regelmatig gebruikt, daar een andere symetrische voeding die ik heb, voor andere testen 24/7 wordt gebruikt.
Ik kan nog wel een pagina vol schrijven hierover, ik zal het jullie besparen, mijn aversie tegen marketing apen is genoeg bekend ;-)

Verder zou ik ook graag eens zo'n DELTA EST-150 hier op de testbank willen hebben!
Dit om te zien hoe een moderne comby van schakel electronica en lineaire regelingen performen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Op 20 december 2016 08:30:55 schreef Roland van Leusden:
Delta zou dat soort voedingen gewoon weer op de markt moeten brengen,

Ook al eens uitgerekend wat alleen al zo'n hand geknoopt kabelboompje gaat kosten? En ben je bereid dat te gaan betalen voor een vintage voeding, waarbij zijn digitale broertje voor de meer dan de helft van het geld 3x betere specs. haalt? Nee? daarom zijn ze er niet.

Maar Delta kennende niet getreurd , en denk dat ze bij Ja, voor jouw best nog wel een hand gebouwde old school voeding willen bouwen, dr zal alleen een pittig prijskaartje aan hangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zo'n hand geknoopt kabelboompje

Dat soort werk en het mechanische werk kun je prima bij een sociale werkplaats laten doen. Kwa componenten bevatten die oude modellen er veel minder dan de huidige smd versies.

Specs EST-150:

Output ripple and spikes: 0.5 mVrms / 8 mVpp
Regulation: from 5 mV (0-100% load step)
Recovery time: 100 μs (50-100% load step)
Output voltage and current stability: 10.10-5 / 10.10-5

Die spec's en beter halen de analoge Delta's zoals de E030-3 (zonder thyristor regeling) ook.

Verder zou ik ook graag eens zo'n DELTA EST-150 hier op de testbank willen hebben!

Sorry, hij gaat eerst naar Miedema voor een review / meetsessie

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Op 20 december 2016 13:20:44 schreef blackdog:
Verder zou ik ook graag eens zo'n DELTA EST-150 hier op de testbank willen hebben!
Dit om te zien hoe een moderne comby van schakel electronica en lineaire regelingen performen.
Groet,
Bram

Hmm, dat was al een leuke om ter 'leering ende vermaeck' een keer het schema van te bekijken :)

blackdog

Golden Member

Hi Roland,

Ik heb er geen enkel probleem mee dat Gertjan de voeding gaat testen.
Daar gaan vast hele mooie metingen en plaatjes uit komen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Als je kijkt waar Delta zich nu op richt: Zeer grote vermogens, en voedingen die ook andersom kunnen draaien (energie aan het lichtnet terug leveren)

Dat zijn kennelijk de terreinen waar expertise van belang is, en dus "normale"" prijzen gerekend kunnen worden.

groet, Gertjan.

Delta is ook vooral goed in het jarenlang supporten van hun producten, wat voor sommige branches ook een must is.

Veel spul bij de spoorwegen bevat(te) ook (speciale) Delta voedingen. Zo heb ik nog een paar defecte 72V DC -> 24V DC omvormers van Delta met defect(en) op de plank staan. Inmiddels overigens van Delta support al de nodige schema's en andere documentatie mogen ontvangen, nu nog de tijd vinden om er in te duiken....

Zijn er eigenlijk ook nog bekende "moetjes" voor een D030-1?
Ik heb deze vanavond verwend met een nieuwe instelpotmeter, de oude had een doorgesleten loper, dit gaf springerige instelling op lage spanningen en variatie bij stoten etc.

RAAF12

Golden Member

Bij oude elektronica zijn elco's de eerste keuze als je toch preventief wil vervangen. Als het hobby is , altijd leuk. Gebruik dan wel goeie elco's, maar dat geldt ook ouwe zelfbouw of minder bekende merken, het heeft pas zin als je het spul ook regelmatig wordt gebruikt.

Hij word regelmatig gebruikt... Maar dit was eigenlijk pas de eerste keer dat het nodig was deze te openen.
Eigenlijk wil ik niets vervangen, maar nu ik toch bezig ben en een potmeter van 3 keer de aanschafprijs heb geplaatst toch de moeite ervaringen van anderen te horen.
Morgen dan maar een bestelling gaan plaatsen voor alle elco's, ik zal de in dit topic genoemde pogen aan te houden.
Dank!

miedema

Golden Member

Ha r3m,

Waar maak je dat nog mee, een apparaat 50 jaar gebruiken voordat een service beurt nodig is?
De algemene observaties uit m'n start post(s) gelden natuurlijk ook voor deze voorganger van de E030-1. Zo te horen kun je daar goed mee uit de voeten.

Hier vindt je nog de ervaringen van Blackdog met een oude D030-1: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1626504#1626504

groet & succes, Gertjan.