OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

maartenbakker

Golden Member

Centralab is de C in Vishay/BC. BHC komt me vaag bekend voor, is weerwat anders geloof ik (nog nazoeken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 13 augustus 2016 09:25:09 schreef testman:
mij kwamen ze ook al bekend voor, tevens was 30 jaar terug dat kroontje ook vaker gebruikt door philips op dac's in de eerdere cd spelers.

Zou me verbazen, crown is een amp bouwer.

maartenbakker

Golden Member

De ene kroon is de andere niet. Testman kan beter EEN kroontje inplaats van DAT kroontje schrijven.

http://www.dutchaudioclassics.nl/philips-tda1541.asp

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het kroontje is hetzelfde, echter de balk eronder en het kader eromheen niet :P had dat wel opgezocht van tevoren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

kwam met opruimen nog wat philips service info tegen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Is dat opruimen om te bewaren of opruimen om weg te gooien? Indien dat laatste, ga ik wel naast de container staan ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

die klapper met docs is er nog :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 21 augustus 2016 16:47:44 (73%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
brains

Special Member

Ik vond deze klassieke philips ic in een oude zonnecellamp voor buiten. Gemaakt in 2002 volgens sticker. Misschien heb je er nog wat aan voor je collectie.

Maarten,
In dit topic staan nog wat OQ nummers die nog niet in de lijst staan:
PM2518/12
OQ0061 (schema) maar werkelijk OQ0068 op de print?? -edit- schema was van een andere meter, geen issue dus.
OQ0066, OQ0071

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 11 januari 2017 00:51:14 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

testman, brains en henri bedankt. Alles weer verwerkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Nog een paar tuner blikjes:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op een LED-lamp verwacht je toch een 12NC van Philips Lighting? Maar met Philips weet je het maar nooit natuurlijk. Waarom niet gewoon lampen maken bij Philips Telecommunicatie Industrie? Dan wel onder een andere eigenaar en naampje natuurlijk, maar dat mag de pret niet drukken.

Zie bijvoorbeeld een mooie reeks nostalgische industriële armaturen genummerd vanaf 9515 000 91048.

En ja, ze maken ook nog mobilofoons daar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Op 21 augustus 2016 12:24:24 schreef testman:
kwam met opruimen nog wat philips service info tegen..

Hallo Testman,

Zou het mogelijk zijn om van de eerste service info (generator en counter) een kopie te maken en naar mijn e-mail adres te sturen aub?
Zoals hier te zien heb ik beide toestellen in mijn bezit:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126021/29

Bij voorbaat dank,
MVG,
Luc.

@Maarten ,sorry voor de topic kaap.

maartenbakker

Golden Member

Geen idee hoe je een topic dat alle kanten uitgaat kunt kapen, dus daar zu ik me niet ongerust over maken :P

Over die bladen zou ik me niet al te blij maken, zijn gewoon specsheets uit een losbladige serviceonderdelen- en -gereedschappenkatalogus denk ik, geen servicedoc. Ik ben alleen wel benieuwd wat testman bedoelt met zijn opmerking dat hij er nog is. Of hij hem wil houden, weg wil doen of wil scannen. Ik wil hem ook wel scannen, losbladig is makkelijk te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

OK Maarten,
Bedankt voor de info, we wachten de verdere info van testman af.

Ook weer eens wat gevonden:
0122 160 00408
Philips Portugal. Maar er staat ook Austria op?
Een klos vierkant draad van 0.78 mm wat het precies is weet ik niet, het lijkt messing wat vertind is.

Het nummer is wel obscuur, nooit een dergelijk nummer gezien.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

ik heb gemaild naar hobbyluke, maar die mail komt terug omdat het mailadres niet bestaat, klopt dat adres nog wel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 8 februari 2017 18:52:23 schreef henri62:
Ook weer eens wat gevonden:
0122 160 00408
Philips Portugal. Maar er staat ook Austria op?
Een klos vierkant draad van 0.78 mm wat het precies is weet ik niet, het lijkt messing wat vertind is.

Het nummer is wel obscuur, nooit een dergelijk nummer gezien.

De fabrikant staat in Oostenrijk zo te zien en hij heeft geleverd aan Philips Portugal. In de lage nummers zitten allerlei basismaterialen, soms ook draadvormig.

Klein uittreksel van een document uit 1967 zegt het volgende:

01 "ijzer, staal en legeringen" (dan zal het kennelijk géén messing zijn)
02 "nikkel, chroom, kobalt en legeringen"
03 "koper, edele metalen en legeringen" (wel eens tegengekomen voor draadbruggetjes van koperdraad)
04 "lichte metalen en legeringen"
05 "hoogsmeltende metalen en legeringen"
06 "las- en soldeermat., laagsmeltende metalen en legeringen" (tegengekomen als klosjes soldertin)
07 "Geïsoleerde draad, kabel en snoer" (kom je veel tegen op klosjes en bosjes montagedraad van onze Venlose vrienden)

Hoe dan ook wel een leuke voor m'n nummertjesverzameling, hij staat bovenaan in de lijst (nouja bijna bovenaan want ik gebruik 00 voor staarten waarvan de kop onbekend is).

P.S. Een snelle zoektocht levert op dat LC30 wel eens een soort roestvrijstaal zou kunnen zijn (niet verdergezocht nog) maar ik wist niet dat je dat kon vertinnen (100 SN klinkt wel als vertind met zuiver tin). Volgende vraag: waarom had Philips Portugal dat nodig? Pootjes voor gewikkelde (want die maakten ze daar) componenten?
Waarmee ik mijn vorige vraag beantwoord heb: componenten hebben vaak vertind stalen pootjes dus kennelijk kan het.

Oh wacht.. VIERKANT schreef je... 0,78mm moet ik me even een beeld van vormen. Zijn dat toevallig pootjes van trafo's en spoelen voor printmontage?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Binnenkort op Je mooiste meetapparatuur. Deel 9, maar eerst even voor Maarten het "Rugnummer"

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/capdec2.jpg

Het is een Capaciteit Decade van EBM Elcoma / Philips. Op de voorkant staat slechts "Polystyreen (Capaciteit)". Ik ben benieuwd hoe oud deze is en wat er nog meer uit het nummer is te halen.

Edit:
Bedankt Maarten, 1965 we zullen zien...

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 8 februari 2017 21:43:08 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Leuk altijd die bedrijfsinterne (EBM) apparaten. Toen ik dat plaatje zag dacht ik eerst dat een datering wel lastig zou worden, maar hij laat zich wel opvallend goed inklemmen.

Als volgt:
- ELCOMA (HIG componenten en materialen) is rond 1965 opgericht.
- oude codenummers liepen rond 1965 op hun laatste benen, het 12NC-systeem bestond al 1 a 2 jaar maar werd bedrijfsbreed pas ingevoerd op momenten dat het goed uitkwam.

Het apparaat zal dus van ongeveer 1965 dateren, klein beetje uitloop wel mogelijk want de druk om snel 12NC's in te voeren was misschien niet heel hoog (al ken ik een studioversterker van 1966 met een 12NC die alweer 78 voorlopende nummers kende, maar dat was EBM van een andere afdeling). Ben benieuwd wat je eventueel aan datumcodes gaat aantreffen.

Vraag die opkomt: wat zou O.M. achter ELCOMA betekenen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Op 8 februari 2017 19:30:08 schreef testman:
ik heb gemaild naar hobbyluke, maar die mail komt terug omdat het mailadres niet bestaat, klopt dat adres nog wel?

testman,het adres klopt nog steeds.
Ik heb je een mail gestuurd.

MVG,
Luc.

Op 8 februari 2017 20:14:59 schreef maartenbakker:
[...]De fabrikant staat in Oostenrijk zo te zien en hij heeft geleverd aan Philips Portugal. In de lage nummers zitten allerlei basismaterialen, soms ook draadvormig.
...
Volgende vraag: waarom had Philips Portugal dat nodig? Pootjes voor gewikkelde (want die maakten ze daar) componenten?
Waarmee ik mijn vorige vraag beantwoord heb: componenten hebben vaak vertind stalen pootjes dus kennelijk kan het.

Oh wacht.. VIERKANT schreef je... 0,78mm moet ik me even een beeld van vormen. Zijn dat toevallig pootjes van trafo's en spoelen voor printmontage?

Nou je zit heel dicht in de buurt denk ik. Het komt inderdaad denk ik van spoelkernen of dat soort spul, want uit de boedel waar ik het vandaan heb zat ook dat spul nu je het zegt.
Ik zou er zelf niet opgekomen zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb hier ook nog een oude philips Buizen zender staan wat wellicht ook interessant is. Ik weet er zelf weinig vanaf ook. Als iemand er iets van weet zou ik het wel leuk vinden.

PS Hij werkt nog steeds. Hij is niet helemaal orgineel meer helaas. De oscillator is aangepast.