OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

Weer een stukje Philips cultuur: een meter voor röntgenstraling. Met GM buis met een klein-venster detector. Speciaal voor smalle bundels röntgenstraling .
Gemaakt in Almelo in de jaren 70; daar werden/worden ook röntgen-materiaalanalyse systemen gemaakt voor de professionele markt.

Voor MB: de 12NC structuur (het PW-nummer is terug te vinden in het 12NC) wordt nog steeds gebruikt in dit bedrijf terwijl het al >10 jaar geen Philips meer is ;-)

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op maandag 2 mei 2016 19:48:09 (23%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Ha leuk, weer een PW'tje erbij. Die kom je wat minder tegen.

Dat terugkomen van het typenummer in de 12NC was een regel binnen veel HIG's en afdelingen als het ging om 12NC's uit de categorie "nummers voor verkoopsartikelen" ook wel "commerciële 12NC's". Dat zijn alle nummers beginnend met 83 of hoger (van 83 en 84 ben ik niet zeker - in 1967 begon het tellen pas bij 87 maar 85 en 86 zijn niet lang daarna toegevoegd in deze categorie).

Opzich ook wel makkelijk om dit systeem zo aan te houden als je hele artikelnummering erop gebaseerd is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 3 mei 2016 00:27:50 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 30 april 2016 22:05:02 schreef RAAF12:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Philips_in_Noord-Nederland

Jammergenoeg een brakke wiki. Niets over de overnames door Tebel en Neways in Leeuwarden, Langhout kwam pas later. Over Drachten staat er niets in over de terugkeer van de productie die in China mislukt is.

@maartenbakker, volgens mij zag ik vandaag een 'Bosch' omroepsysteem (met radio en cd) uit de LBB serie. Ik heb geen tijd gehad voor foto's of aantekeningen maar kan met me nog het 'Design & Quality The Netherlands' en 'made in China' stickers herinneren. Intern is het niet veel soeps, made in China. Het is een voorloper van de LBB 1990, vermoedelijk de LBB 1970.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Achja, nog wel designed hier. Scheelt misschien iets.

@Julius: Die L achter het typenummer van de diode, kan dat een diodeteken zijn geweest? Die stonden er soms op als polariteitsindicatie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 4 mei 2016 02:05:47 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, daar heb ik ook nog eens aan zitten denken. Ik zal proberen het wat gedetailleerder te fotograferen.

Juul

Nog eentje voor @MB: Een PW4514 uit de jaren 80. Made in Almelo.
Een "personal radiation monitor" die zowel het actuele dosistempo, als de geaccumuleerde dosis over tijd, liet zien.
Een vreselijk onhandig, zwaar en groot geval gezien het feit dat radiologisch werkers 'm de hele dag bij zich moesten dragen.
Het 12NC op de handleiding wijkt af van de "normale" syntax. Ik weet niet of dit ooit een regulier product is geweest.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Dat is de 12NC van de handleiding zelf. Die zaten meestal in de commerciële reeks van I&E/T&M (9499 zag je vaak) maar soms gebruikten ze ook servicenummers (4822) zoals bij servicemanuals van consumentenelectronica en ik weet nog niet precies waarom (vanaf ongeveer 1985 misschien, maar ik heb ook nog nieuwere 9499-nummers; het is niet het onderscheid tussen user manual en service manual die lopen in beide reeksen doorelkaarheen).

Is er op/in het apparaat zelf toevallig ook nog een typeplaatje te vinden? Batterijvak misschien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 mei 2016 11:50:43 schreef maartenbakker:
Is er op/in het apparaat zelf toevallig ook nog een typeplaatje te vinden? Batterijvak misschien?

Wel een typeplaatje (met /00 ipv. /10), maar geen 12NC. Het ding ziet er nogal hobbymatig/prototype-achtig uit. Ik denk dat dit nooit is uitontwikkeld tot een commercieel product, anders hadden we er hier wel meer van gehad. Er waren toen al plenty kleinere/lichtere varianten van andere merken op de markt.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Zou zomaar kunnen dat het geen hard lopend product was inderdaad, ziet er stevig maar niet comfortabel uit. Toch gezien het serienummer is er afhankelijk van waar de telling begon toch wel een productie van enige honderden tot een ruwe 1000 stuks geweest. Ik had gehoopt dat het serienummer misschien een aanwijzing zou bevatten voor het verschil in nummering van de manuals, maar dat zal nog wel even doorzoeken worden. Wederom bedankt voor de info iig!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bert_Camper merkt op dat de "Grote Meter" van Fred van Philips is. Meer info in het topic en op Fred z'n site waar ook nog een paar foto's staan. Quote van Fred: "There is a little plate on the side that reads MG / VA ( probably German for Mess-Gerat Volt Ampere) DY1013."

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2016/05/EchtGroteMeter1-300x285.jpg http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2016/05/EchtGroteMeter2-243x300.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ik zie zo alweer 3 12NC's staan, dus klinkt plausibel. DY1013 zou zomaar een serienummer kunnen zijn, het 13e exemplaar en origin letters DY komen me ook bekend voor van meetapparatuur (Almelo, zie hier een paar posts boven).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

DY als voorvoegsel van serienummers werd idd. in Almelo bij Rontgenanalyse systemen en Stralingsmeetapparatuur gebruikt.
Of T&M Almelo (daarvoor Enschede) ook DY als voorvoegsel gebruikte weet ik zo niet. Daarvoor moet ik ff op een paar oudere meters kijken.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 9 mei 2016 10:36:04 schreef Bert_Camper:
Die grote meter komt uit een elektronica onderwijssysteem van Philips. Het was een groot paneel met allerlei modules die je in een soort moederbord steekt. Op de modules zat bv een transistor, een weerstand, een condensator of een afgestemde kring.
Ik weet niet of de meter ook in het moederbord wordt geprikt of los op de labtafel van de leraar kwam te staan.

Zouden die onderwijssystemen ook bij T&M gemaakt zijn?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Hoeft niet persé, bijvoorbeeld MBLE deed ook veel aan onderwijssystemen en ELA volgens mij ook. Het kan dus over (H)IG's verspreid zijn, maar als het iemands "pet project" was of er was een capaciteitsoverschot in Enschede of Almelo, dan kan het hele systeem daar misschien ook wel gemaakt zijn.

Edit: als ik zo eens blader wat ik van DY in de 12NC-archieven heb, om te beginnen vooral veel trafo's, maar ook het volgende rijtje instrumenten:

PM2423/01
PM2424/01
PM2505/04
PM2521/03
PM2534/01
PM2554/00

PW4514/00 (recentste aanvulling uit dit topic)
PW9801/00

Over trafo's gesproken, Folkert misschien weet jij dat of kan je erachter komen... Ik kom in een bepaald tijdperk, jaren '80 denk ik, vreemde datumcodes tegen. Niet alleen bij trafo's uit Almelo, maar ook uit Wetzlar. Het middelste cijfer van de 3-cijferige datumcodes is dan steevast een 6 zodat je op weeknummers uitkomt die voorbij het einde van het jaar liggen. Als iemand anders iets weet hoor ik dat natuurlijk ook graag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij het opruimen kwam ik een oud weerstandskleurencodekaartje tegen, met een 12NC code:

.

Het kaartje zelf, voorkant:

Achterkant:

flash2b

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 5 juli 2016 21:49:53 (100%)

flash2b

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 5 juli 2016 21:49:40 (100%)

Hewlett

Honourable Member

Dag Maarten,

Ik heb bij het opruimen nog een Philips SMD rolletje gevonden met daarop Philips OF969 diodes, deze staan nog niet in je lijst. Diodes zijn gemaakt in de fabriek in Stadskanaal. Ik weet niet meer waar ik deze diodes vandaan heb, gezien de productie datum vermoed ik dat ze of van een radiomarkt komen of uit Deurne zijn meegenomen.

Diodes zijn silicium diodes met een 0.7V doorlaatspanning in een MELF DO-213AB behuizing:

en de doorlaatkarakteristiek:

plaatjes zijn klikbaar.

Groet,

Hessel

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Zou zomaar uit Deurne kunnen komen. Is dat een brede bruine ring en een smalle blauwe ring op de foto?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In Deurne lag in elk geval vergelijkbaar spul.
Toen Kareltje grabbags met SMD verkocht heb ik ooit een overzicht gemaakt omdat je aan zo'n geknipt strookje weinig informatie kunt afleiden. Op mijn verzoek heeft Kareltje toen ook foto's van een aantal reels gemaakt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Hewlett

Honourable Member

Maarten, correct, een rood bruine en een blauwe ring. De bruine ring of de foto is in het echt lichter (roder) van kleur.

Deurne is vermoedelijk de herkomst. Ik heb ooit een flinke doos met oude rollen uit Deurne meegenomen, dat ging voornamelijk om inductors met kennelijk ook halfgeleiders. Op de foto's van Jochem zie ik meer reels die ik hier ook heb.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

kwam nog een voeding van philips tegen voor een antenneversterker in een antennemast. ding stond al zeker 10 jaar nutteloos aan ( antennemast stond er ook nog )
maar er zaten wel philips 12nc op..

[attachment=4]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uit deze post van Arco:

Op 12 augustus 2016 19:36:52 schreef Arco:
Vond trouwens deze aparte foto: Philips elco's met het Crown logo (en 12NC) erop...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/16217/forum-post

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Leuk, dat kroontje had ik nog nooit gezien. Kennelijk een customtype voor de betreffende apparatenfabrikant.

Het is niet duidelijk of er wel een 12NC opstaat; ik denk eigenlijk van niet. De onderste regel bestaat uit 3+4+5 cijfers en de middelste 4 cijfers lijken met 9426 op een datumcode. De andere cijferblokken zouden in theorie wel de laatste 8 cijfers van een 12NC kunnen vormen maar dat is allesbehalve zeker in deze context. Er zit in elk geval nergens een cijfergroep tussen die te decoderen is als eerste 4 cijfers van een 12NC.

Die elco's komen me op het kroontje na wel vaag bekend voor, er was een Amerikaanse tent die ooit bij Philips in eigendom is gekomen.

Edit: Ik vermoed toch Mepco/Centralab.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

mij kwamen ze ook al bekend voor, tevens was 30 jaar terug dat kroontje ook vaker gebruikt door philips op dac's in de eerdere cd spelers.

het zal wel een vraag van crown zijn geweest of philips dat kan produceren met hun logo erop, de condensatoren zijn echt geen philips modellen. heb van een kleinere soort ook dat merk liggen, tegenwoordig BHC geworden?

waar rook was, werkt nu iets niet meer