Spannings Referentie - Hao-Qi-Xin

@ heer miedema,

Leuk ontwerp even een korte schets van mijn situatie.
Zelf maak ik gebruik van een versterker met transistoren deze heeft 6 uitgangen 50 of 75 Ohm.
Dit is een push push versterker heel robust kan 1 Watt uit en heeft een lage fase vervorming <0,02 graden en een harmonische vervorming van 0,00018% en een zijband ruis van -165dBm om een meet apparaat te synchroniseren is dit in het geheel niet nodig maar ik heb een andere toepassing.

Mijn bron is onder anderen een cesium standaard deze bevindt zich in de kelder en wordt in 6 uitgangen verdeeld welke naar boven gaan hier wordt op de diverse werkplekken weer verdeeld in totaal hangen een stuk of 30 apparaten aan de standaard.
Tevens maak ik gebruik van een optische modulator en een optische verdeler dus ga ik optisch naar boven hierdoor heb ik geen las van EMI en temperatuur.

Ok dit in het kort mijn tijd en frequentie standaard.
Mijn ervaring van een jaar of 10 geleden met de opamp was niet zo goed ik weet er zijn nu betere modellen maar voor hf gebruik ik liever de transistor of fet ook in mijn versterker moeten de uitgangen onderling galvanisch scheiden zijn om brom te voorkomen (aardlus)immers alle apparaten zijn op verschillende punten geaard.
Ik doe dit niet met een trafo maar met een condensator een aan de kern zeg maar de hetekant en een aan de afscherming paar nano Farad is primma!!.
de reflectie demping van de versterker is >30dB.

Gr Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Zo zie je maar dat als je een goede referentie wilt je

  • meer aandacht aan de opbouw van de pcb moet geven.
  • Een goed massavlak moet hebben.
  • Goede ontkoppeling van de voeding
  • ?
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rbeckers

Overleden

De 393 heeft open collector uitgangen. Als die sperren kan er geen lading van C5 de 1e 393 in. Blijven R6 en pen 5 over.
Afhankelijk van de voeding en de diverse stromen kan of IC1B of LED1, t.g.v. sperspanning, defect raken.

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Je hebt me dus meteen uitgecheckd....
Prima hoor, ik moest lachen om je opmerking over de foto met André Kuipers. Ik heb veel met hem beleefd, ook tijdens z'n eerste ruimtereis, maar het verschil tussen zijn hoofd en mijn microfoon was nog niet bij me opgekomen.

Ik geloof dat ik begrijp wat jullie met C5 bedoelen.
Niet zozeer een beveiliging als wel een gegarandeerde reset van C5 als de voeding uit (en daarna weer aan) gaat.
Ik zal die diode toevoegen. Dank voor de tip.

Aanvankelijk had ik de OXCO belast met precies 50 Ohm (R20 was dan 56 Ohm). Dat is de aanbevolen afsluit impedantie volgens het datablad van de OCXO.
Maar omdat ik niet te veel wou versterken i.v.m. de beperkte open loop gain van mijn opamps heb ik die afsluit impedantie omhoog gebracht. Hierdoor heb ik bijna de dubbele uitgangsspanning uit mijn OCXO, en ik denk niet dat ik met de lengte van mijn printspoortjes me zorgen hoef te maken over reflecties....

Erg aardig van je dat je trafootjes voor me wilt wikkelen!
Kennelijk heb je betere ferrietkerntjes gevonden dan ik...
Maar als je niet idioot ver weg woont zou ik het leuker vinden om ze bij je op komen pikken. e-mail me daar maar over.

Hartelijke groet, Gertjan.

Maar het is natuurlijk ook simpel om een 5V referentie uit een 9V batterij te halen......

Hmm... is mijn conclusie juist dat de voeding van zo'n referentie erg belangrijk is? Zou het helpen om de referentie te voeden met een low noise regulator? Of om een LC-filter in de voeding te proppen?

miedema

Golden Member

@ benleentje

Allemaal helemaal waar.

Ik zou op de eerste plaats zetten dat als je een goede referentie wilt, je hem moet voeden uit een goede (=lineaire) voeding, en niet uit een vieze schakelende voeding.

@ rbeckers

Dank voor het openen van mijn ogen.
Ik zag geen probleem omdat C5 tussen hoogohmige weerstanden inzit. Het inwendige schema van de LM393laat zien dat het aan die ingang wel mis zou kunnen gaan.
Dat het tot nu toe in de praktijk goed gaat is geen reden om er geen betere schakeling van te maken!

Groet, Gertjan

miedema

Golden Member

Hallo necessaryevil,

Klopt helemaal.
Hoe stabieler en ruisvrijer de voeding is, hoe makkelijker de referentie het heeft om er een stabiele en stille referentie spanning van te maken.

Het gaat mis omdat het verleidelijk is om een 9V batterijtje of een 3,7V li-Ion accu als voeding te gebruiken.
Als je dan een referentiespanning van 10V wilt maken zal je je voedingsspanning dus hoger, zeg 15V moeten maken.
Nou, dan gebruiken we toch even een schakelend voedinkje......

Groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Graag gedaan.
Dit herkennen van mogelijke problemen komt o.a. door Bob Pease, ervaring en product kennis.

miedema

Golden Member

Beste electron920,

Bij mijn research naar wat er bestaat aan 10Mz distributie en buffers ben ik ook de discrete ontwerpen als de uwe tegen gekomen.
Die zagen er ook goed en veelbelovend uit.

Mijn achtergrond is echter veel meer in LF en audio electronica, dus een opamp oplossing was voor mij eenvoudiger te realiseren.
Ook al omdat de betere specificaties in mijn geval paarlen voor de zwijnen zouden zijn.

Het idee om voor galvanische scheiding te zorgen door ook in de massalijn een koppelcondensator op te nemen is prima!
Uiteindelijk zijn aardlus en potentiaal verschillen DC of erg laagfrequent, en ver weg van de 10MHz.
Dank voor dat idee!

Groet, Gertjan.

Nou, dan gebruiken we toch even een schakelend voedinkje......

|:(

Gisteren ook zo'n chinees ontvangen per post.
Deze had de calibratie bij 26 Celsius en met een HP3458a volgens 't stickertje.
Is wel een beetje warm, normaal is het bij mij 20 C.
Gisteren meteen geprobeerd en doorgeladen, alle bereiken binnen +-5 counts van m'n Keithley 2015, tijdens 't laden.

Vanmiddag het doosje 2 uurtjes aan op de bovenkant van de 2015, zonder lader, en ja hoor 25.5 graad.
Alle spanningen nu binnen +-1 count van de 2015, calibratie juni 2011.

Voor wat de metingen waard zijn, bijna te mooi om waar te zijn, maar ik ben iig wel tevreden, prijs was USD 16,= .

rob040

Golden Member

Mijn exemplaar kwam vorige week binnen en heeft dezelfde temperatuur (26°) en referentie DMM (HP 3458A).

Hoe kom je aan 25,5°C? Is dat opgewarmd door de Keithley of wordt dat de temperatuur in het doosje door interne warmteontwikkeling?

Die temperatuur komt (voornamelijk) door de Keithley, metalen deksel is 28 graden.

rob040

Golden Member

Ah, dan wordt het bij mij 's-zomers ijken...

blackdog

Golden Member

Hi,

En nu maar hopen dan de referentie de 2015 op de zelfde manier gedrift zijn ;-)

Het blijven mooie waarden voor deze simpele producten.

Mijn versie is op 10V er nu 8 digits naast op een 6,5 digit meter.
Was 8 maanden geleden 10.00088 en nu 10.00080.
Hou rekening met 1 a 2 digits voor de tek meter.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi, ik volg dit topic met enige belangstelling. Is het jullie opgevallen dat de besproken referentie een ad584 van het K-type aan boord heeft ???

Ik vraag me dan 2 dingen af":

1) waarom is het L-type niet gebruikt ?
2) waarom is er niet gekozen voor een oplossing met een 15 volt batterij of nog goedkoper : 2 9 volt batterijen in serie.

De ad584-LH heeft duidelijk betere specs, is vast niet veel duurder. Een andere Chinees brengt voor pakweg 6 US$ een printje op de markt met dit type en batterij aansluiting! (zonder schakelende voeding dus) Overigens zonder kastje en bijgeleverde referentiemeting.

Hewlett

Honourable Member

Deze vragen zul je toch echt aan de ontwikkelaar van dit referentiebordje moeten vragen :-) Het is je wellicht ook wel opgevallen dat de gebruikte referenties waarschijnlijk gerecycelde componenten zijn met wat onlogische datecodes, in mijn geval van 2006. Ook de batterij is vrij oud. Voor het geld dat die Chinesen voor deze bordjes vragen kan het haast ook niet anders dan dat er gebruikte componenten op zitten welke toevallig ergens gerecycled op een hoop liggen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
blackdog

Golden Member

Hi aR-Gee,

Zover ik het kan zien is de AD584KH het beste type, laagste drift en hoogste precisie!

Waarom voor de voeding niet 9V batterijen zijn gekozen?
Vraag het de maker, het antwoordt zal vrijwel zeker uit economische motiven bestaan ;-)

Wat ik beter vind? Bijvoorbeeld wat jezelf al aangeeft 2x een 9V batterij, hierdoor is de DC-DC converter op het printje niet meer nodig.
Wat let je om zelf zoiets te ontwikkelen...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Black Dog,

over de J-K-L types : zie http://html.alldatasheet.com/html-pdf/48075/AD/AD584LH/47/2/AD584LH.ht…

Ik neem aan dat de maker een mooi product wilde leveren maar de spikes van de schakelende voeding over het hoofd heeft gezien.
Het is ook behoorlijk moeilijk (lees : niet economisch) om een schakelende voeding ECHT schoon te krijgen.

Zelf ontwikkelen lijkt me niet aan de orde als ze voor 6,5 US$ gebouwd te koop zijn (met het L-type...)

Grtn, Robert.

rob040

Golden Member

Hi Ar-Gee,

Ik heb de andere Chinese referentie even opgezocht en inderdaad gebruikt hij een LH versie die betere specs heeft.
Het is mij alleen niet duidelijk of er nou wel of geen batterij bij zit.

Daarnaast is voor mij een nadeel dat er geen spanningen gemeten zijn. Wil ik hem dan als referentie gebruiken dan zal ik eerste iemand moeten vinden met een hele nauwkeurige DVM.
En de hier beschreven ref zit leuk verpakt...

Edit: inmiddels gezien dat er ook aanbiedingen zijn waar de batterij op de foto staat en erbij zit.

Groet, Rob.

[Bericht gewijzigd door rob040 op zondag 29 november 2015 13:41:39 (11%)

blackdog

Golden Member

Hi Robert, :-)

Jouw datasheet is nieuwer dan de gene in mijn database...
Je hebt gelijk, in jouw datasheet is de L versie het beste!

Je kan zo'n goedkoop product bestellen en er zelf twee 9V batterijen aan hangen, probleem opgelost.

Nu is het zo dat de meeste multimeters niet veel last zullen hebben van de pulsjes op de uitgang.
De bandbreedte van de meeste multimeters is daar niet voldoende voor.
Ja er zijn uitzonderingen ik weet het :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Vandaag ook mijn spanningsreferentie binnen gekregen.

Ik ga hem direct in een ander kastje inbouwen en de aansluitbussen vervangen door betere.

En ik heb een AD584LH versie gekregen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170302_212012.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20170302_212038.jpg

rbeckers

Overleden

Is die AD584 uit 1987 week 42?

Ik heb geen idee of dat de datum is.
Als dat zo is heb ik wel een erg oude L versie gekregen.

maartenbakker

Golden Member

Zo te zien wel, dus vals of Erg Oude Nieuwe Stok. Als hij maar werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."