Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 6 maart 2017 21:36:30 schreef Tidak Ada:
Hoe onderscheid je een kersmische condensator van een varistor. Vaak zijn ze allebei blauw....

Of geel, en dan is het moeilijker. De blauwe varistors hebben meestal een S..K... notatie, maar op een gele kan bijv xx471 voorkomen. Dat is eenvoudig met 470pF te verwarren. Als je het echt zeker wilt weten bij twijfel: Meten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt!

@Henry:
Ik heb hier ook witte, maar blauw komt naar mijn idee het meeste voor...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 6 maart 2017 23:31:40 (84%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Alleen de Epcos varistors zijn blauw, er zijn genoeg andere merken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 6 maart 2017 21:36:30 schreef Tidak Ada:
Hoe onderscheid je een kersmische condensator van een varistor. Vaak zijn ze allebei blauw....

Een condensator heeft zowel een waardeaanduiding als een spanning die in samenhang wel als zodanig herkenbaar zijn, en soms dus een compleet boek aan keurmerken. Een varistor heeft vaak alleen een typenummer of waarde erop staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Forumleden, dank jullie allen voor de info op mijn vraag. Ik kan er mee vooruit.

IC's met als opschrift 2D1124.
waarschijnlijk ADC's maar kan er op het WWW en TI geen enkele info over vinden.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Op internet komt het nummer op aziatische sites voor in combinatie met dit component: ADC603JH (http://www.fenglab.cn/annvgvbab/)

veni vidi secretum

Op 9 maart 2017 19:31:33 schreef Paul50:
IC's met als opschrift 2D1124.
waarschijnlijk ADC's maar kan er op het WWW en TI geen enkele info over vinden.

[bijlage]

Daar heb ik er ook drie van, nooit iets over kunnen vinden. De mijne kwamen uit een stuk labapparatuur van HP maar er staat geen HP nummer op.

Arco

Special Member

Ze staan in de 'discontinued' list, maar daar heb je weinig aan... ;)
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/BurrBrown/mXxsttr.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Onmogelijke opdracht, waarschijnlijk :'(
Ik heb hier drie kleine LCD's liggen, ooit uit een kapotte beamer gesloopt. Merk en type van beamer uiteraard niet bijgehouden. 8)7
Op't net niet veel te vinden, enkel bij Ali, daar verkoopt men ze, maar nergens datasheets te vinden. Als ik geen data kan terugvinden en er is hier iemand die ze kan gebruiken, laat maar weten. Gratis (+ verzendkost) :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Hallo,

behoefte aan hulp voor identificatie!
Een idee?

(Google vertaling)

dank je

Die 9250 lijkt mij productie datum 1992, week 50. De andere is iets nieuwer. Dan blijft SDO, 727 en ELMO als type en fabrikant indicaties over.

Elmo doet denken aan (wist ik ook niet, maar ik heb wat gegoogled) "elmo Semiconductor Corp". Die bestaan nog, maar noemen zich eerder "elmos" en niet "elmo". Maar misschien is dat iets van de laatste tijd (25 jaar :-) )......

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 16 maart 2017 00:03:19 (45%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 maart 2017 08:58:09 schreef rew:
Die 9250 lijkt mij productie datum 1992, week 50. De andere is iets nieuwer. Dan blijft SDO, 727 en ELMO als type en fabrikant indicaties over.

Elmo doet denken aan (wist ik ook niet, maar ik heb wat gegoogled) "elmo Semiconductor Corp". Die bestaan nog, maar noemen zich eerder "elmos" en niet "elmo". Maar misschien is dat iets van de laatste tijd (25 jaar :-) )......

Hybrid, encapsulation??
Elmo semiconducteur = sdtie-elmo = sdtie-international
Geen technisch document!
Een enkel informatie -> convergie

(Google vertaling)

Tidak Ada

Golden Member

Wie kan mij helpen de volgende onderdelen te benoemen? Componenten tester raakt in de war.

click Wat zijn C's en wat zijn Varistors?
Het witte blokje heeft geen opdruk. Bovenop staat een T in een cirkel in reliëf.

click
Het glazen buisje is voor mij helemaal duister. Er boven staat de opdruk.
Het zwarte dingetje is waarschijnlijk een sparkgap. Hoe groot zou de doorslagspanning zijn?

Geen van de componenten vertoont enige weerstand.Alles meet ∞ op het 200MΩ bereik.
Gemeten capaciteitswaarden komen niet overeen met de opdruk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

De drie lichtblauwe zijn in tegenstelling tot wat flas2b schrijft, geen varistors maar X/Y condensatoren van 4n7 en 2n2.

De zwarte spark gap kwam je midden jaren '60 tegen aan de beeldbuisvoet in Philips zw/w televisies. Daar stonden bij normaal bedrijf geen spanningen van meer dan een paar honderd volt op. Kan best dat hij bij 1kV al doorslaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 maart 2017 03:04:35 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

lichtblauw is idd condensatoren, zitten vaak naar aarde of tussen de 230V en laagspanningszijde bij een smps.

donkerblauw is een varistor, de witte ook zo te zien, geel linksboven ook, net als de groene.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Een varistor moet toch een weerstand aangeven, zeker op een 200MΩ bereik? Ze onderhavige meten allemaal ∞ Ω

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kan iemand mij helpen om de waarde van deze condensator te bepalen aub?
Diameter is ongeveer 8mm, hoogte is ongeveer 7mm.

Is dit 220µF, 10V?

[Bericht gewijzigd door Memorex op zondag 19 maart 2017 12:17:51 (15%)

Op 19 maart 2017 11:18:08 schreef Tidak Ada:
Een varistor moet toch een weerstand aangeven, zeker op een 20MΩ bereik? Ze onderhavige meten allemaal ∞ Ω

nou nee, ze gaan pas werken boven de opgegeven spanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Dat klopt maar op een 200MΩ bereik (ik was een nulletje vergeten) denk ik dat je toch wel iets moet kunnen zien. Maar nee de meter reageerde alsof er het condensator was. Even wat gerommel in de digits en dan keihard oneindig. Op de componenten tester reageert hij als condensator, inclusief een ESR van 17Ω, maar met een niet met de opdruk vergelijkbare capaciteit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kijk eens op wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Varistor

De grafiek die je ziet is goed vlak tot de kantelpunten. Of dat micro of femtoamperes zijn kan je natuurlijk niet zien in zo'n grafiekje. Maar als ie zoals z'n symbool van een diode afgeleid is, dan zouden femtoamperes aan doorlaatstroom me niet verbazen. Je meter gaat maar tot 10pA (in de 200M stand, aannemende een 2V excitatie spanning).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Verbazend, dat die dingen zo stevig dicht zitten!
Ik heb er weinig ervaring mee, van daar mijn vebazing. Je denkt ach, een eenvoudige component, laat dat datablad meer zitten. Mis poes!
Bedankt voor de eyeopener!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nu je het zegt. Ik heb op farnell gezocht op "varistor" en als ik dan op de "varistor TVS" categorie klick dan staat er zo'n blauwe jongen bovenaan. En in het datasheet staat enerzijds bovenin: leakage > 100MOhm. En verderop staan V-I characteristics. Daar lees je dat per 5V er ongeveer 100x minder stroom gaat lopen. Onder de 10V geven ze niks maar bij de (max) 2V van de multimeter zal je ook al snel heel laag zitten.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit de print van een bewakingscamera met POE (power over internet). De voedingsspanning voor deze camera is 24 Volt. Helaas stond de router ingesteld op 48 volt. Dus sneuvelde de camera. Op de print zit een diode D2 en deze meet 0 Ohm dus waarschijnlijk gesneuveld. De codering op de diode is GEZ met daaronder 4DGHB. Helaas kan ik dit nummer nergens terugvinden. Dus hierbij mijn vraag: is dit component ergens bekent.

Dit topic is gesloten