Referentie weerstanden maken & karakteriseren

rbeckers

Overleden

Gertjan,
Ja, die zijn er. Bijv. mica plaatjes voor montage transistors op koellichaam. Of op basis van siliconen.

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha René,

De halfgeleider isolatieplaatjes ken ik :-). Zeer dun en/of zacht.
Hier gaat het om het vastzetten van een connector chassisdeel....
Mogelijk is daar een voor mij onbekende wereld, vandaar de vraag.

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Er zijn korte keramische cilinders o.a. in Hameg scoops t.b.v. y-eindtrap torren.
Deze cilinders, ong. 5mm hoog, zitten tussen to-220 tor en koel profiel.

Tidak Ada

Golden Member

Hoe groot zou trouwens het temperatuurverschil zijn tussen twee bussen? Zou dat überhaupt een significante Seebeck-spaning genereren?

Ik denk dat het temperatuurverschil van net de aangelegde meetleidingen significanter is in deze.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ondertussen mijn inhaalslag afmaken: m'n AEG Normalwiderstand 10kΩ

In Rosmalen vond ik deze oude AEG Normalwiderstand. Beter gezegd: flash2b vond hem... Ik had die kraam al uitgechecked, en hem over het hoofd gezien. Maar de scherpe blik van flash2b had hem wel gespot.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9987--AEG-Normalwiderstand-600pix.jpg
klik foto's voor grotere versies

Dit is een echte standaard weerstand van AEG, gemaakt van Manganine weerstandsdraad, gewikkeld op een keramische buis.

De weerstand is interessant door zijn leeftijd. Daardoor verwacht ik dat hij stabiel zal zijn. Immers, veel verder verouderen zal hij niet...

Volgens de (schaarse) internet info is deze weerstand gemaakt door AEG dochter Hartmann & Braun.
De belangrijkste kenmerken staan op het front gegraveerd:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9989--AEG-Normalwiderstand---front-600pix.jpg

De nominale waarde is 10.000Ω. Maar let op dat "abs" er achter!
Toen rekende men met “Absolute Ohms”, die later veranderd zijn naar “Internationale Ohms” (1 Abs. Ohm = 0,99951 Int. Ohm) Dus de nominale waarde zou nu 9995,1Ω moeten zijn.

Verder is de weerstand bedoeld voor gebruik bij 20°C.
Het vierkante gat in het midden is bedoeld om een thermometer in te stoppen.

De belastbaarheid wordt opgegeven als 30mA. Best veel voor een precisie weerstand, 30mA door 10k is 9W vermogen!

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9991--AEG-Normalwiderstand---achterkant-600pix.jpg

Volgens een gevonden website waren deze weerstanden bedoeld om in een bak olie te hangen. Ik ben daar niet zeker van, b.v. die papierenplakker met inventaris nummer achterop is dan toch vreemd.

Ook intern is de weerstand mooi opgebouwd:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9992--AEG-Normalwiderstand---intern-600pix.jpg

Dikke verzilverde rails verbinden de source en sense klemmen. Vanaf die dikke rail die gaat er een staafje naar de weerstand.

De verbinding met het weerstandsdraad gaat dan weer met een spiraaltje:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9996--AEG-Normalwiderstand---weerstand-close-up-600pix.jpg

Het wat dikkere zwarte draad wat je links ziet is een touwtje waarmee het weerstandsdraad is vastgezet.

Als ik dit opschrift goed interpreteer is deze weerstand gemaakt in week 17 van 1955:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9993--AEG-Normalwiderstand---datecode-600pix.jpg

Ook toen hield men al terdege rekening met Seebeck.
Bij de aansluitklemmen is het alles zilver wat er blinkt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9985--AEG-Normalwiderstand---aansluitklemmen-600pix.jpg

Natuurlijk heb ik deze weerstand gemeten :-)
De weerstandswaarde is volgens mijn 8846A 10.002,27 Ohm, en volgens de 3458A van Blackdog 10.002,308 Ohm
Dus in 62 jaar is de weerstand zo'n 7,2Ω omhoog gedrift. Dat is 11,6ppm per jaar.

Ik heb van deze weerstand ook de tempco curve gemeten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/AEG-10k---verloop-versus-temperatuur-1-600pix.png

Die ziet er minder strak uit dan die van z'n kleine broertjes, omdat hier niet weerstand en temperatuur opnemer mooi samen in een dikwandig bakje zaten. Ik heb m'n best gedaan door de deze weerstand in een zuigend passend koekblik te laten zakken, en een LM35 midden in de keramische buis te laten bungelen. Maar de hysteresis die je ziet is wel zeker toe te schijven aan de meetopzet.....

Let ook op de verticale schaal! Elke divisie vertegenwoordigd hier 10ppm! 5 tot 10x grover dan bij de andere weerstanden...

Opvallend is dat deze temp curve een soort paraboolvorm heeft, met een top rond de 30°C. Rond die 30°C is er dus een gebied waarin je de temperatuur kunt variëren, zonder dat de tempco veel invloed heeft. Maar volgens het opschrift op het front is de weerstand voor 20°C bedoeld??

Ik lees dat bij manganinedraad de tempco gevormd kan worden door temperatuurbehandelingen.
Ik denk dat met zo'n temperatuurbehandeling dat nulpunt is verlegd naar 20°C, maar dat nu, 60 jaar later die behandeling uitgewerkt is......

Om te zien wat nu de tempco rond de 20°C is heb ik dat stukje opnieuw gemeten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/AEG-10k---temco-meting-2-15-25gr-600pix.png

We zien dezelfde hysteresis, het is tenslotte dezelfde meting.
Ik heb hier weer de groene curve toegevoegd, met de tempco er uit gerekend. Hier was dat een broodnodige hulp, om alle factoren te balanceren.

Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een tempco van 9ppm/°C, voor het gebiedje van 19°....23°C.
Een ongemakkelijk compromis, maar werkbaar.

Wel moet je je natuurlijk afvragen hoe bruikbaar deze weerstand is met deze (voor een referentieweerstand) flinke tempco. Natuurlijk kun je de tempco er uit rekenen, maar een meetfout van 1 graad levert al een weerstandsfout van 9ppm op... En bij deze weerstand is de temperatuuropnemer een stuk slechter te koppelen met de weerstand......

Voorlopig laat ik hem gewoon met de andere weerstanden meelopen, want naar verwachting is hij wat betreft lange termijndrift koploper :-)

Groet, Gertjan.

pamwikkeling

Special Member

Chique gedaan Gertjan
Mijn dank voor het delen van de info.

Op 29 maart 2017 09:52:00 schreef miedema:
.. Vraag: zijn er elektrische isolatoren die thermisch geleidend zijn?.

Diamant ;-)

Uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Diamant

Naast de hardheid zijn ook de thermische geleidbaarheid (410 W/cm/K)[12] en de soortelijke (elektrische) weerstand van 1013 Ω·m van diamant bijzonder hoog. Deze combinatie maakt dat diamant gebruikt kan worden in elektronische schakelingen om warmte af te voeren. Diamant gedraagt zich net als silicium als halfgeleider en in vloeibaar helium als supergeleider zoals in 2004 ontdekt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 29 maart 2017 21:52:38 (56%)

flash2b

Special Member

Mooie weerstand die goed tot recht komt met je super mooie foto's. Ook leuk dat Blackdog deze voor je heeft gemeten.

Volgens de gelinkte website is hij hetzelfde als de Hartmann & Braun WLN5. Volgens mij is de weerstand ook door H&B gemaakt voor AEG, maar en H&B is niet een dochter geweest van AEG. Gezien het inventaris nummer van Telefunken, waarmee AEG is gefuseerd, lijkt het me een intern instrument van een Telefunken afdeling. Je had geloof ik de originele doos er ook nog bij maar daar stond geloof ik niks extras op.

Ik had verleden jaar in Rosmalen een H&B präzisions-vorwiderstand gekocht 0.05% met een vergelijkbare constructie van de behuizing. Jouw weerstand is echter een stuk mooier en speciaal voor referentie gemaakt. Mijne is ook heel erg precies op waarde.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1809517#1809517

@edit
H&B is wél een dochter geweest binnen AEG (zie hieronder)

Jinny

Golden Member

De nominale waarde is 10.000Ω. Maar let op dat "abs" er achter!
Toen rekende men met “Absolute Ohms”, die later veranderd zijn naar “Internationale Ohms” (1 Abs. Ohm = 0,99951 Int. Ohm) Dus de nominale waarde zou nu 9995,1Ω moeten zijn.

GertJan, kan je hier iets meer over vertellen, want ik begrijp denk ik ergens iets niet.
Heb al wat gezocht, maar ik kwam er niet zo uit.
Passen de Voltjes en Ampères zich dan aan aan standaarden?

Help mij (en wellicht anderen) eens uit deze verwarring wat betreft de wet van Ohm?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Ik had je hier al verwacht :-)

Uit het Wikipedia artikel over Hartmann & Braun: ...in "1968 übernahm AEG die Mehrheit an dem bis dahin weitgehend in Familienbesitz befindlichen Unternehmen".

Ik denk dat hij gemaakt is door Hartmann & Braun, en gekocht / gebruikt is door Telefunken.
Op de (inderdaad originele) doos stond de volgende info: "10k" :-)

Voor jou nog een bonus foto:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/aeg/IMG_9997--AEG-Normalwiderstand---front---open-600pix.jpg

@ Ohm pi
Nu nog een diamant slijper vinden die een mooie bus voor m'n apparaatklemmen kan slijpen :-)

Edit: @ Jinny,
De absolut Ohm was onderdeel van een ouder eenhedenstelsel. Dat stelsel is vervangen door de huidige SI eenheden, met net wat andere definities.
Helaas vallen m'n ogen nu bijna dicht, en is m'n bed te dichtbij om het nog verder voor je uit te zoeken....

groet, Gertjan.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 29 maart 2017 23:13:34 (98%)

Vraag: zijn er elektrische isolatoren die thermisch geleidend zijn?

Diamant inderdaad, maar meestal wordt er safier gebruikt omdat dit toch wel wat goedkoper is.
Verder een aantal keramiek soorten.
Voor deze toepassing niet echt praktisch.

Wat ik vaak zie is dat er gebruik gemaakt wordt van alukern PCB materiaal.
Hetzelfde principe als je tegenkomt bij koeling van hoog vermogens LEDs.
De basis is dan alumunium of koper met een dun laagje isolatie (FR4 of keramiek) en daarop weer koper clad.
Doordat het isolatielaagje zo dun is heb je toch een goede warmteoverdracht.
De connectoren zijn dan in SMD uitvoering.

Overigens ben je er met zo'n oplossing nog niet, want hetzelfde Seebeck effect treed ook op aan de andere kant van je meetsnoer, bij je meetinstrument dus.

Sluit voor de aardigheid eens een weerstand b.v. met krokodilklemmetjes van een ander materiaal aan op een uV meter.
Verwarm vervolgens eens 1 verbinding krokodilklem-weerstand met je soldeerbout.
Je kunt hierbij soms spanningen meten tot 1 mV, afhankelijk van de materialen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op donderdag 30 maart 2017 08:40:23 (26%)

fred101

Golden Member

Volgens mij heeft Dave Jones een aflevering over TCs waar hij dat soort dingen demonstreert.

Ik heb een decadebox van Siemens, ook Manganin draad, ook Duits en met 1956 als bouwjaar bijna even oud.

Maar het was mij nog nooit opgevallen dat hier ook abs ohms worden gebruikt. (Of liever, dat dat een andere ohm was) Ook niet dat die bestond. Het verbaast me niet, er zijn ook diverse volts geweest. Het heeft 1 voordeel. De jouwe is naar boven verlopen waardoor de huidige waarde dichterbij de moderne ohm zit. De mijne zijn binnen de specs als je dat abs vergeet, en dus ook omhoog verlopen.

We zouden ze eens moeten vergelijken aangezien ze even oud, beide Duits en van het zelfde materiaal zijn gemaakt. (en dan ook evt tov de ESIs)
Ik heb KV dividers, het is mogelijk om met zo'n ding, een spanning calibrator en een standaard weerstanden heel precieze weerstand metingen te doen. Ik heb dat nog nooit geprobeerd maar misschien wel leuk. Jou 10k weerstand is nu min of meer gecalibreerd, mijn ESI's (indirect) ook. Mijn 2 KV dividers lopen synchroon en ik heb diverse calibrators en natuurlijk mijn pride and joy, een Guildline 9152/4 (standaardcellen)

Wat me dan wel weer aan het denken zet over de andere kant van het principe, ik heb multimeters die uit die tijd zijn. Zouden die abs ohms aangeven of "gewone" ohms ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Brainbox,

Dank voor je info! Een hoekje van de techniek waar ik weinig van wist, en wat leuk & goed is om te weten. Voor mijn referentie weerstanden zie ik nog geen toepassing.....

Na een (paar) nachtje(s) slapen ben ik er wel uit. Het punt dat door de bussen thermisch te isoleren plug+bus sneller equilibrium bereiken vindt ik belangrijker dan het thermisch koppelen van de bussen.

Dat is overigens het grote goed van een topic als dit: het dwingt je om opnieuw (of gedetailleerder) na te denken :-)

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de meterklemmen. Ook daar ben ik een tijdje zoet geweest voor ik de boel stabiel had.
De meter zelf heeft klemmen van tellurium koper, dus dat is mooi.
Ik gebruik goud over messing banaanstekers van hetzelfde fabricaat als de bussen voor de weerstanden (Hirschmann).
Belangrijkste factor bleek de afkoeling door tocht over de stekkers te zijn.... Ik heb nu stekkers uitgezocht waarvan de isolatie perfect aansluit op het front van de meter. En géén dwarsgaten in de banaanstekker! Verder komt er dun draad uit de banaansteker, zodat minimaal warmte wordt afgevoerd.

@ Jinny
De wet van Ohm blijft natuurlijk gewoon kloppen :-)
Nog voor je gezocht, het blijkt inderdaad lastig om een helder stuk specifiek over die absolut Ohm te vinden. Wel steeds zijdelings.

Waar het op neer komt is dat in de loop van de geschiedenis we een aantal keren onze eenheden opnieuw gedefinieerd hebben. Meestal omdat we dat preciezer of stabieler konden doen. En bij een andere definitie verandert de waarde dan een toefje. Maar dat is altijd heel weinig. Daar merk je normaal gesproken weinig tot niks van :-)

@ Fred101,
In feite is de vraag of je weerstanden abs Ohm of Int ohm zijn inmiddels minder relevant geworden.... De drift is nu waarschijnlijk groter dan het verschil in eenheid.
kijk naar die AEG van mij: Hij is 7,2Ω gedrift terwijl het abs Ohm - Int Ohm verschil is 4,9Ω...
Inderdaad wel fijn dat hij de goede kant opgedrift is :-)

Inderdaad leuk om die weerstanden te vergelijken!
Gelukkig hebben we in Rosmalen al afgesproken om binnenkort weerstanden te meten :-)
Ik wacht nog even tot dat ik weet dat m'n weerstanden mooi stabiel zijn.

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Gertjan,

Ik bedenk me ineens dat ik hier nog een 'picowatt AC weerstandsbrug' heb staan. Veel te mooi om te slopen, maar er moet een speciale meetleiding bij, die ik niet heb. Het is een Fins apparaat.
Ik zal je de handleiding sturen, dan kan je kijken of je er iets mee kan doen.

[attachment=4]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

Interessant apparaat!
Speciaal ontworpen voor het meten van weerstanden bij lage temperaturen. Eigenlijk: lage temperaturen meten (1 Kelvin heeft de handleiding het over!) met een weerstand (NTC) als sensor.
Probleem daarbij is natuurlijk de opwarming van de weerstand door de meetstroom, en die is hier extreem laag, en bovendien een wisselstroom.
Maar hij kan ook "gewoon" weerstand meten.

Het probleem van de ontbrekende meetkabel lijkt me overkomelijk. De Preh connector is gangbaar, en ik denk dat het gewoon een 4-draadsmeting is. (schema nog niet uitgeplozen.....)

Als ik de specs goed lees zou je ook weerstandsafwijking, of relatief weerstand moeten kunnen meten. Dat komt goed van pas als je (zoals hier) 2 weerstanden wilt vergelijken.

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ik heb geprobeerd de tempco van m’n Vishay Z201 weerstand opnieuw en beter te meten....

Eerder had ik al een poging (zie hier, meting 4&5) gedaan, maar het bleek lastig. Ik zag vooral artefacts zoals een restant drift van mijn meter en verder weinig....
Probleem is vooral dat die weerstand maar heel weinig tempco heeft, en dat dus alle andere factoren veel meer gaan meespelen. Zoals de temperatuursdrift van m’n meter, die veel groter is dan de drift van de weerstand....

Dit wetende heb ik toch weer een poging gedaan.
M’n werkkamer was al een week op constante temperatuur voor de eerdere tempco metingen, en de Fluke 8846A stond al dagen aan. Alles wat voor de meting nodig is heb ik de avond van te voren aangezet. Zo was er de volgende ochtend een stabiel thermisch uitgangspunt voor de meting. De kamertemperatuur was 20,8°C, en bleef gedurende de meting (van 14uur!) binnen -0,2° en +0,5°C.

Ik heb de temperatuursveranderingen erg langzaam gedaan, omdat het lijkt dat er hysteresis effecten in de weerstand zitten. Ook ben ik op de hoogste en laagste temperatuur blijven hangen. Zo heeft de weerstand wat hersteltijd, en zie ik hopelijk wat van die hysteresis (of herstel daarvan)

Dit is de curve die ik na de meting kreeg:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-tempco-meting-6-tijd-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

De blauwe lijn geeft het temperatuursverloop. Eerst ben ik omhoog gegaan tot 36°, daarna omlaag tot 8°C. De rode curve laat het verloop van de weerstandswaarde zien. Let op de uitgerekte Y-as, elke divisie is hier slechts 0,5ppm!
In het eerste deel, de hoge temperaturen is duidelijk een negatieve tempco te zien. Maar bij de lage temperaturen geeft de weerstand geen krimp! Tempco is nul.... Of kijken we naar een hysteresis of een hersteleffect?

Uit bovenstaande meetdata heb ik de tempco curve geplot:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-tempco-meting-6-R-versus-temp-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Er is een flinke hysteresis zichtbaar..... (nou ja, 1ppm.. :-) ) Gezien de zorgvuldigheid van meten is die grotendeels aan de weerstand zelf toe te schijven.
Verder valt inderdaad op dat de tempco schijnbaar in 2 delen is onder te verdelen. Onder 22...23°C is de tempco nul, daarboven iets van -0,1ppm/°C.
Die -0,1ppm tempco heb ik verrekend in de groene curve. Door die kanteling met -0,1ppm is nu de onderste helft schuin, en boven 22°..23°C recht.
Hoewel nog steeds niet duidelijk is hoe deze weerstand zich precies gedraagt is wel duidelijk dat we bij 25°C temperatuursverschil niet meer dan 2,5ppm weerstandsverandering hoeven te verwachten. En dat erg mooi!

Maar wat is er nu aan de hand bij lagere temperaturen? Is die tempco daar echt nul, of zitten we te kijken naar een compensatie door een terug kruipen van de waarde door herstel van een hysteresis...
Om daar achter te komen heb ik de meting nog een keer gedaan, maar nu eerst omlaag naar lage temperaturen:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-tempco-meting-7-tijd-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Globaal levert dit hetzelfde beeld op: De weerstand verandert niet bij lage temperaturen, en heeft een negatieve tempco bij hogere temperaturen. Dat die weerstand niet verandert bij lagere temperaturen kwam bij de 1e meting dus niet door hysteresis van de voorgaande temperatuursverandering. Dat is goed om te weten.

Wat ook opvalt is dat de weerstand sterker lijkt te reageren op een oplopende temperatuur dan een dalende temperatuur. Vergelijk maar rond 3:00uur en 8:00 uur. Zelfde temperaturen, maar ander gedrag van de weerstand bij omlaag of omhoog gaan van de temperatuur. Ik denk dat ook te zien in de vorige meting. Kijk daar maar naar het dipje rond 13:00uur.

Ook uit deze data weer de tempco curve geplot:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-tempco-meting-7-R-versus-temp-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

Dit geeft eigenlijk hetzelfde beeld als de vorige meting: aan de lage kant een tempco van nul, aan de hoge kant wèl een tempco, van rond -0,1ppm/°C. Het kantelpunt zou ik hier rond 25°C schatten.
De groene curve, gekanteld voor -0,1ppm tempco geeft het reciproque beeld.....
Waarom de hysteresis bij deze meting nog wat groter is dan bij vorige is mij niet duidelijk. Beide metingen zijn redelijk identiek, en onder gelijke omstandigheden gedaan....

Ik heb ook nog beide tempco curven samen in 1 grafiek geplot, in de hoop dat dat meer helderheid geeft:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-tempco-meting-6en7-R-versus-temp-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

De rode lijn is van de eerste meting (meting6), en de paarse van de tweede meting (meting7).
In elk geval is het goed om te zien dat ,ondanks de verschillen, die 2 curven gelijkvormig zijn. En dus globaal wel het gedrag van de weerstand omschrijven: onder de 23°C een tempco van nul, daarboven een tempco van -0,1ppm/grC.

Opvallend om te zien is dat bij de 2e meting, 2 dagen later de gemiddelde weerstandswaarde 1ppm lager was.... Kamertemperatuur was toen 21,1°C (-0,3°...+0,5°C), in plaats van 20,8°C bij de eerste meting. Maar of dat het verschil verklaart?

De start en eindpunten waren wel ongeveer gelijk (de kriebeltjes rond het snijpunt 20°C en 9.999,62Ω). Door eerst met de temperatuur omhoog te gaan ontstond een positieve hysteresis, maar met de temperatuur eerst omlaag ontstond een negatieve hysteresis.

Belangrijkste conclusie is dat deze Vishay Z201 inderdaad erg temperatuur stabiel is.
En ik nu ook een beter idee heb van z’n gedrag. Die "nul tempco bij < 23°C en -0,1ppm/°C bij >23°C" is voorlopig voldoende houvast.

Groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

In aansluiting met m’n tempco meting nog wat over de datasheet van de Vishay Z201.

Waarom zo moeilijk temco meten als je die gegevens eenvoudig in de datasheet kunt vinden?
En in hoeverre sluiten mijn metingen aan bij de datasheet?

Bij de datasheet van deze weerstand is dat niet zo simpel. Deze datasheet lijkt meer door de marketing afdeling geschreven te zijn dan door de wetenschappers.....

Dit is de kop van de datasheet:
http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-datasheet-header-600pix.png

Een grote kop, die schreeuwt: tolerantie: ±0,005%! En TCR ±0,05ppm/°C!

Daaronder, in kleine letters staat tempco ±0,05ppm/°C nominaal. Dat klinkt alweer een stuk minder absoluut... en bovendien nu met "van 0° tot 60°C" erbij. Volgens de regel er onder daarbuiten ±0,2ppm/°C

En helemaal leuk wordt het als we naar de tabel kijken, nog steeds op dezelfde pagina:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-datasheet-tcr-table-600pix.png

Onze weerstand valt in de categorie op de eerste regel.
Hoe moet ik dat nu lezen, "Nominal TCR and Max Spread"?
Is dat "de nominale TCR is ±0,2ppm/°C, maar het kan ook ±0,6ppm/°C zijn"?
Of zit de tempco eigenlijk tussen de -0,4ppm/°C en +0,8ppm/°C?

Deze Z201 weerstand heeft een soort U vormige tempco curve waarvan het horizontale stukje precies op de nominale 25°C ligt. Na mijn ervaringen met deze Z201 denk ik dat er het volgende bedoeld wordt: "De nominale TCR is ±0,2ppm/°C, maar door verschuiven van de curve zit daar een spreiding in van ±0,6ppm/°C". Maar dat weet ik nog steeds niet zeker...

Laten we eens kijken naar die tempco curve uit de datasheet:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/r-weerstand/vishay/Vishay-Z201-datasheet-tempco-curve-600pix.png

Uiteraard is de vertikale schaal enorm grof, zodat de curve mooi plat lijkt :-).
Kijkend naar deze curve snappen we het concept van Vishay: Er zijn 2 materialen gebruikt met tegengestelde tempco, en die twee heffen elkaar op, en wel precies op 25°C.

Echter, mijn curven zien er heel anders uit....
Wel zit er ook een knik in, rond de 25° zoals hier boven, maar bij mij wordt de tempco bij hogere temperaturen juist negatief!

Ik vermoed dat in de praktijk die materialen niet zo perfect uitgebalanceerd zijn, en dat er 1 de overhand heeft.
Dat daar maar heel weinig voor nodig is heeft het verschil tussen versie 1 en versie 2 van mijn Z201 bakje wel laten zien.

Dat "Nominal TCR and Max Spread" uit de tabel zou ook kunnen betekenen "de nominale TCR is ±0,2ppm/°C, maar afhankelijk van hoe U de weerstand monteert kan dat ±0,6ppm/°C verschuiven"....

Dus deze Vishay curve is de theorie, en mijn metingen de praktijk :-)

Deze kritische geluiden nemen natuurlijk niet weg dat deze Vishay Z201 een hele goede en zeer stabiele weerstand is...
Ook zonder het oppoetsen door de marketingafdeling zou de Z201 een datasheet hebben gekregen om trots op te zijn. En van die technisch correctere datasheet zouden de gebruikers veel meer plezier hebben...

groet, Gertjan.

Jinny

Golden Member

Mooie metingen GertJan, lees met belangstelling mee.
En wat betreft abs en int Ohms, ik geloof je.
Was ook moe.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Beste miedema,

Ik ben een beetje nieuwsgierig.
Rapporteer je bevindingen ook aan Vishay?
Zullen ze vast wel leuk vinden.

miedema

Golden Member

Ha Ohm Pi,

Ik denk dat Vishay veel meer van deze weerstanden weet dan ik :-)

Het is meer dat ik ook een beetje nieuwsgierig ben :-) En er achter probeer te komen wat zij al lang weten...

Verder denk ik dat die kennis van Vishay over het gedrag van deze weerstand een reden is dat ze de datasheet wat wazig hebben opgesteld.

groet, Gertjan.

Op 30 maart 2017 19:26:26 schreef miedema:
..
Ik denk dat Vishay veel meer van deze weerstanden weet dan ik :-)
....

Daar twijfel ik nu aan. Zij weten precies hoe ze die dingen moeten maken, maar jij weet precies hoe ze zich gedragen.

rbeckers

Overleden

±0.2ppm/°C ±0.6ppm/°C geeft ±0.8ppm/°C ;)