Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Het kan nog veel erger: Volvo schijnt er ook last van te hebben, is gebruikt voor soft-touch knoppen.

Die Philips kasten zijn nog redelijk te reviseren. Alleen was bij mij ook de grondlaag erg beschadigd, dus met afbijt, plamuurmes en uiteindelijk bandschuurmachine geheel kaar gemaakt.

Jij hebt hem dus ook zien staan op die kraam, ik kan het voor de prijs niet weerstaan.

Ja, maar ik had me voorgenomen geen meetapparatuur te kopen in Rosmalen, en daar heb ik me voor 1 keer aan gehouden. En ik had o.a. al zoiets:

Jinny

Golden Member

Omega 2, volop problemen met die zooi..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Ook Audi, alle knopjes met wit verlichte icoontjes gaat de rubber laag af, zodat je witte knopjes overhoud.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Alex P

Golden Member

Hier staat nog een oude defecte HP-Harrisonvoeding; die plakt alsof-ie jaren in een afzuigkap heeft gestaan.....

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
miedema

Golden Member

Inderdaad kunnen oude HP spullen ook plakken. Maar dat is heel ander materiaal. Dat zijn aluminium platen, met een bruinige of groenige kunststofcoating, met bobbeltjes structuur.

De Philips behuizingen waar we het hier over hebben zijn bespoten met Nextel, wat een fluwelig aanvoelend, luxe uitziend oppervlak heeft. Ik denk dat de aantasting vooral komt door de zuren en vetten aan je handen. Hoe meer je er aan komt, hoe sneller het vervalt.

Ik had dit countertje trouwens ook zien staan, en even geaarzeld...
Maar ik heb al een counter. En me voorgenomen alleen dingen te kopen die echt een toevoeging zijn :-)

groet, Gertjan,

flash2b

Special Member

@markce en @miedema
Mooi dat jullie zo braaf waren om geen onnodige meet apparatuur te kopen, meer keus voor mij!

Ik had al een soortgelijke PIC based counter tot 50MHz en een Philips PM6671 (zie Rosmalen 2011), dus 'nodig' of een 'toevoeging' was het niet.

ik had enige jaren terug zo'n countertje, maar die had geen last van een plakkende kap. het overgrote nadeel van dat ding was het formaat, steek je er een bnc in dondert het ding achter de meetapparaten, want het weegt niks :P diens grotere broer de 6614 heeft meer houvast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@flash2b
Het is je gegund. Niet zozeer braaf, maar meer noodzaak. De meeste gebruikte meetapparaten hebben wat werk nodig (soms veel) en ik nog veel staan. De koop-stop helpt even om dat een beetje op te lossen.

Mijn PIC counter heeft vrijwel dezelfde ingangsversterker als de PM6661 (een Velleman kopie die ik hergebruik).

Ik heb overigens ook een PM6671 (en nog een HP5384A).

Tidak Ada

Golden Member

Mijn HP 140A scoop had hetzelfde, maar is weer opgedroogd evenals mijn Philips 3264 scoop.
Ik schrok wel en dacht dat het kwam door stoffen in de lucht van mijn schuur. Misschien toch formaline uit de underlayment platen? Oplosmiddelen, die beneden in de schuur staat/stonden? Geen idee...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 2 april 2017 12:49:18 schreef miedema:
Ben benieuwd hoe jouw re-styling uitpakt!

Ik heb de PM6661 opnieuw gespoten vandaag. Er zitten 4 lagen verf op de behuizing en ik vind het resultaat goed geslaagd. Het is niet perfect, maar wel een hele verbetering. De verf is jammer genoeg net iets lichter grijs als de kleur van de dop (die was bijna gelijk aan de originele kleur en dezelfde kleur die Delta gebruikt bij zijn voedingen). Ik vond de geur van de verf wel mee vallen en een verf laag was in 10 minuten droog. Na de 4 lagen heb ik het een uur of 2 in de volle zon gezet om het te laten uitharden.

Zie hier het resultaat:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03764_cleaned.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03766_cleaned.jpg

De trekontlasting heb ik moeten vervangen aangezien het netsnoer moet worden verwijdert wil je de behuizing kunnen verwijderen (niet handig van Philips!). Hierbij sneuvelde de originele klem trekontlasting waarbij deze is vervangen voor eentje met een wartel (veel handiger en professioneler).

blackdog

Golden Member

Hi flash2b,

Helemaal goed, ziet er als nieuw uit :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Dank je, en dat voor een 35 jaar oud apparaat.

Mooi strak gespoten! Hij is mooier dan origineel.

rbeckers

Overleden

Inderdaad, beter dan toen hij nieuw was. ;)

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Ziet er weer strak uit!
Wel nog een paar weken voorzichtig, tot de lak echt uitgehard is :-)

Een goed idee voor de vele nog rondzwervende smoezelige en plakkerige Philips meetapparaten uit die tijd.

groet, Gertjan.

Kruimel

Golden Member

Verre van het bijzonderste meetinstrument ooit, maar ter vervanging van mijn oude Uni-T en ter gezelschap van mijn Aldi meter heb ik een multimeter van Dave Jones gekocht, die kon ik vandaag ophalen. Waarschijnlijk gaat mijn Uni-T een dezer dagen naar de kringloop.

Verpakking stelt weinig voor, alleen een doos en wat plastic.

https://farm3.staticflickr.com/2825/33840869811_e36d5d9a28_z.jpg

Ook buiten de verpakking niets bijzonders, maar wel een degelijke meter waar zo op eerste gezicht weinig op aan te merken valt.

https://farm3.staticflickr.com/2876/33840866561_c7d33b32a7_z.jpg

Eigenlijk was ik eerst niet zo een fan van Dave Jones' ideeën over multimeters, want eigenlijk kon het alleen goed zijn als het een Fluke en/of >$1000 was, maar hij is iets bijgetrokken en heeft zo te zien een meter met een goede prijs/kwaliteit gekozen. Voor ongeveer €110 is hij hier afgeleverd. Hij werkte meteen "out-of-the-box".

Groet,
Kruimel

flash2b

Special Member

Mooie meter! De EEVBlog uitvoering is een Brymen BM235 met luxere testsnoeren als de standard rode uitvoering. Conrad heft hem ook in de Greenlee groene uitvoering. Dus voldoende kleuren, voor elk wat wils.

De nieuwe EEVBlog meter, de 121GW gemaakt door Finest uit Korea is wel een stuk bijzonderder, maar die is nog niet uit.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Als dat de zelfde meetsnoeren zijn als die ik bij "Franky" heb aangeschaft, dan kan je daar heel blij mee zijn.

Ik heb bijna alle meetsnoeren voor mijn DMM's vervangen voor dat type,
een ongelovelijk verschil bij ohm metingen en snelle metingen bij het de eerste keer prikken in je D.U.T
Let goed op dat je de opschroefbare 4mm verloopjes niet veliest, zeer handig in gebruik.

Verder denk ik, dat deze DM als basis meter goed zal voldoen, gaarne horen we je bevindingen na hem een tijdje te hebben gebruikt :-)
Ja ook ik meet regelmatig met handmultimeters voor de snelle test, de HP 3458A staat hier niet iedere dag te ronken (ja hij maakt flink herrie)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Die nieuwe meter had ik inderdaad van gehoord op het forum, maar daar wilde ik niet op wachten. Het had er ook de schijn van dat die best wel wat prijziger zou zijn dan deze, terwijl ik voor de extra functionaliteit hier geen toepassingen zag. Voor €110 zal ik me hier in elk geval geen enorme buil aan vallen.

Wie is "Franky"? Ik vermoed dat dit deze meetsnoeren zijn. Ze zijn maar een tientje ex BTW, maar dus (blijkbaar) best aardig. Een betaalbare set meetprobes die aan te raden zijn voor alle merken meters, kom daar maar om bij Fluke! :-D Dit is ook een reden dat ik sympathie heb voor Dave. Hij loopt wel de hele tijd te z*ken dat zoveel bouwmarktmultimeters zich niet kunnen meten met een meter van €500, wat ik wel een beetje vermoeiend vond, maar intussen regelt hij wel een betaalbare meter met goede meetprobes die wel aan een hoop van zijn normen voldoet. Daarom heb ik hem ook bij Dave gekocht, heeft hij weer een paar dollar voor een meter die ik anders waarschijnlijk nooit had gevonden.

Ik heb overigens ook niet veel te klagen over de Aldi meetsnoeren. Voor €15 totaalprijs ben ik positief verrast door de meetprobes, veel beter dan de meetsnoeren die ik bij mijn Uni-T kreeg. Ja het is geen topkwaliteit, maar ik heb er totaal geen last van.

Goed dat je het zegt over de verloopjes, ik ga ze onmiddelijk in een zakje stoppen en opruimen. ;)

Groet,
Kruimel

flash2b

Special Member

Ik heb er weer een mooie multi meter bij. Deze keer een hybride analoog/digitaal meter van Hung Chang (Zuid Korea) gemaakt rond 1990 met het type HC-5050DB. Het mooie van deze meter is dat hij True RMS is en in dB’s kan meten. De specs zijn hier te vinden. Deze meter is ook door Conrad uitgebracht als Voltcraft HC-5050DB en door Techtron als HC-5050DB. Dit model is trouwens compleet anders als de HC-5050E van dezelfde fabrikant waar veel meer over te vinden is op internet.

Ik heb het schema via de bovenstaande site kunnen krijgen welke ik hier heb opgeslagen.

De meter ziet er overzichtelijk uit en mijn exemplaar ziet er (na wat schoonmaken) netjes uit. De stekkerbussen kunnen ook de veiligheid banaan stekkers aan wat niet vreemd is voor een meter uit 1990.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03770_cleaned.jpg

Na verwijdering van het (dunne) aluminium schild is de print zichtbaar. Daarop zijn een aantal IC’s te vinden: ICL7136CPL (3 ½ digit multimeter en verbeterde drop-in replacement voor de ICL7126CPL die in het schema staat), AD636JH (True RMS to DC converter), TL061 (Op Amp), uA776 (Op Amp) en CA3130 (Op Amp). Verder nog een drie tal custom hybrides en 2 custom keramische precisie weerstand arrays. Het geheel wordt door een 9V batterij gevoed.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03772_cleaned.jpg

Op het aluminium schild zijn alle afregel punten duidelijk aangegeven. Het geheel ziet er verzorgt uit en dit was volgens mij geen goedkope meter ondanks zijn Zuid Koreaanse afkomst.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03773_cleaned.jpg

Het vreemdste aan deze meter is dat de schaalverdeling schuin aflopend is. Dit is op de eerste foto goed te zien. Eerst dacht ik dat het losgekomen was, maar het is "By Design" aangezien er binnenin de meter een veer ("Shield Spring" op de foto hieronder) te vinden is die de linker bovenhoek naar boven drukt. Waarom blijft een goede vraag en als iemand het weet dan hoor ik het graag !

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03778_cleaned.jpg

Het digitale deel werkt en moet hier en daar worden afgeregeld maar ook de AC range zit in de goede richting van de werkelijke waarde (getest tot 10KHz).

Het analoge deel heeft echter een probleem die wijst ongeveer 75% van de gemeten waarden aan in alle bereiken. Dit is met geen mogelijkheid te corrigeren door aan VR11 "Meter Adjust" te draaien. (Op de foto ligt trouwens de rode draad van de meter los, omdat ik aan het fout zoeken was)

Normaal check ik mijn tweedehands aankopen altijd zelf voordat ik het koop maar deze keer heb ik dat verzuimd en op laten sturen. Er blijkt echter aan deze meter te zijn gewerkt getuige de prutserige solderingen aan de draden van de buzzer, batterij en meter. Of de verkoper dat geweten heeft, blijft gissen. Gelukkig heb ik het schema en kan reparatie tot de mogelijkheden behoren.

Ik heb op een nieuw topic voor mijn reparatie poging hier op het forum geopend. En dan hoop ik met wat hulp deze weer te kunnen herstellen.

Misschien heeft iemand anders op CO deze meter ook en daarbij ook de volledige handleiding met schema. Als dat zo is, dan hou ik me aanbevolen voor een scan aangezien het huidige schema niet echt de beste kwaliteit heeft maar het is bruikbaar en beter als niks.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Leuk ding, nog nooit eerder gezien....
Dit is een flinke maat beter dan zo'n bagraph onderop het display van een digitale meter "voor afregelen met analoog gevoel" :-).

groet, Gertjan.

fred101

Golden Member

Best een leuke meter. Een analoge meter met digitale display staat ook nog op mijn wishlist.
Ik heb wel eens gedacht om een analoge meter te modden. TRMS converter, autopolariteit, digitale insert, doorpiepfunctie, diodetest, backlight etc.

Is hij ook auto polariteit ?

Zou die display zo zijn om hem makkelijker af te lezen als hij naast je ligt ? Ik ben rechtshandig maar zet mijn meters altijd links.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het vreemdste aan deze meter is dat de schaalverdeling schuin aflopend is. Dit is op de eerste foto goed te zien. Eerst dacht ik dat het losgekomen was, maar het is "By Design" aangezien er binnenin de meter een veer ("Shield Spring" op de foto hieronder) te vinden is die de linker bovenhoek naar boven drukt. Waarom blijft een goede vraag en als iemand het weet dan hoor ik het graag !

Misschien om hem beter afleesbaar te maken ivm reflectie in het glas ????

Supra's are built for one purpose only, To scratch the "Midlife" itch.
flash2b

Special Member

Op 16 april 2017 09:52:59 schreef fred101:
Is hij ook auto polariteit ?

Net gechecked en dat zit er inderdaad op. Goede opmerking want het was niet in me opgekomen om dit te checken.

Ook de ohm stand wijst lineair aan met de '0' op de linkerkant. Zodra die stand gekozen worden slaat de meter helemaal naar rechts uit. Dit is de tweede analoge meter in mijn verzameling die dat doet.

Op 16 april 2017 10:10:14 schreef the hoff:
Misschien om hem beter afleesbaar te maken ivm reflectie in het glas ????

Dacht ik eerst ook, maar na het zien van foto's op internet heb ik de veer wat gebonden om de druk te verminderen.

Het digitale en analoge DC bereik staan inmiddels al weer goed.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 16 april 2017 10:32:40 (15%)

fred101

Golden Member

Er worden nog steeds analoge multimeters gemaakt, en niet alleen in budget modellen. Maar ik denk niet dat die op electronica gericht zijn. Meer op de HV / HI markt denk ik. Veiligheid of beter bestand tegen hoge EM velden ?

Ik vind analoge meters vreselijk mooi maar niet erg handig in gebruik en dan vooral vanwege de vele schalen en polariteit. Dat vind ik het mooie van jou meter en een aantal Philips meters, twee goed afleesbare schalen zonder wazige verdelingen als 2,5 per streepje of nog erger, ik heb een meter met een 50 range maar geen 50 schaal. Zal ook wel een kwestie van oefening zijn. Als je jaren dagelijks met analoge meters hebt gewerkt ben je daarmee waarschijnlijk net zo snel.

Mijn Kyoritsu stroomtang heeft dat nog mooier, die heeft een trommel met schalen.

Bargraphs gebruik ik nooit. Ooit had een analoge meter het voordeel van snelheid maar mijn meest gebruikte DMM's zijn sneller dan mijn snelste analoge meter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten