Met al het geshowde antiek heb ik hier ook nog een steam punk meter 
Het zou zo maar een manometer uit een ketelhuis kunnen zijn:

Dit ding kwam mee met de onlangs via Marktplaats (dankzij Benleentje) aangeschafte bruggen voor m’n Agilent analyser.
Antiek ding, helemaal zwart en vies. Maar bij nader bekijken was die zware aanslag zilveroxide .... Die hele achterkant, inclusief de N connectoren is zwaar verzilverd!
Dus de zilverpoets opgezocht, en toen zag de meter er zo uit:

Googlelen leverde op dat dit een Wandel & Goltermann RT-1 variabele verzwakker is.
Ik wist zelfs nog een info en spec. blad op te duikelen. Vermoedelijk bouwjaar is rond 1970.
Eigenlijk best bijzonder: een continue instelbare RF verzwakker. Ik ken wel de verzwakkers van HP, maar die gaan in stapjes. Dit is gewoon een potmeter, maar dan recht tot 1GHz 
En een enorm bereik: traploos van -10dB tot -70dB! (de nul op de meterschaal geeft 10dB verzwakking)
Die sticker “3,5GHz” er bovenop is volgens het datablad wat enthousiast....
Natuurlijk heb ik z’n gedrag nagemeten, met onderstaand resultaat:

klik op plaatje voor grotere versie
Helemaal niet slecht! In ieder geval behoorlijk recht tot 1,5GHz. (de grens van m’n Rigol SA)
Alleen bij de meest extreme verzwakker standen begint er wat afwijking in de frequentiecurve te komen. Eigenlijk zit de afwijking altijd binnen ±1dB, en alleen de onderste stand, met 70dB verzwakking zit binnen ±3dB. Nog niet slecht.
De schaal klopt goed. Ik heb gemeten met de haarlijn op de wijzer precies op het gewenste schaallijntje. De afwijkingen in verzwakking zie je dus ook in bovenstaand meetresultaat.

Al met al een erg bruikbaar & handig accessoire er bij voor HF metingen 
NB Inmiddels heb ik ook een 75Ω versie gevonden. Daarvan staan de meetresultaten hier.
Groet, Gertjan