Ik heb er weer een mooie multi meter bij. Deze keer een hybride analoog/digitaal meter van Hung Chang (Zuid Korea) gemaakt rond 1990 met het type HC-5050DB. Het mooie van deze meter is dat hij True RMS is en in dB’s kan meten. De specs zijn hier te vinden. Deze meter is ook door Conrad uitgebracht als Voltcraft HC-5050DB en door Techtron als HC-5050DB. Dit model is trouwens compleet anders als de HC-5050E van dezelfde fabrikant waar veel meer over te vinden is op internet.
Ik heb het schema via de bovenstaande site kunnen krijgen welke ik hier heb opgeslagen.
De meter ziet er overzichtelijk uit en mijn exemplaar ziet er (na wat schoonmaken) netjes uit. De stekkerbussen kunnen ook de veiligheid banaan stekkers aan wat niet vreemd is voor een meter uit 1990.

Na verwijdering van het (dunne) aluminium schild is de print zichtbaar. Daarop zijn een aantal IC’s te vinden: ICL7136CPL (3 ½ digit multimeter en verbeterde drop-in replacement voor de ICL7126CPL die in het schema staat), AD636JH (True RMS to DC converter), TL061 (Op Amp), uA776 (Op Amp) en CA3130 (Op Amp). Verder nog een drie tal custom hybrides en 2 custom keramische precisie weerstand arrays. Het geheel wordt door een 9V batterij gevoed.

Op het aluminium schild zijn alle afregel punten duidelijk aangegeven. Het geheel ziet er verzorgt uit en dit was volgens mij geen goedkope meter ondanks zijn Zuid Koreaanse afkomst.

Het vreemdste aan deze meter is dat de schaalverdeling schuin aflopend is. Dit is op de eerste foto goed te zien. Eerst dacht ik dat het losgekomen was, maar het is "By Design" aangezien er binnenin de meter een veer ("Shield Spring" op de foto hieronder) te vinden is die de linker bovenhoek naar boven drukt. Waarom blijft een goede vraag en als iemand het weet dan hoor ik het graag !

Het digitale deel werkt en moet hier en daar worden afgeregeld maar ook de AC range zit in de goede richting van de werkelijke waarde (getest tot 10KHz).
Het analoge deel heeft echter een probleem die wijst ongeveer 75% van de gemeten waarden aan in alle bereiken. Dit is met geen mogelijkheid te corrigeren door aan VR11 "Meter Adjust" te draaien. (Op de foto ligt trouwens de rode draad van de meter los, omdat ik aan het fout zoeken was)
Normaal check ik mijn tweedehands aankopen altijd zelf voordat ik het koop maar deze keer heb ik dat verzuimd en op laten sturen. Er blijkt echter aan deze meter te zijn gewerkt getuige de prutserige solderingen aan de draden van de buzzer, batterij en meter. Of de verkoper dat geweten heeft, blijft gissen. Gelukkig heb ik het schema en kan reparatie tot de mogelijkheden behoren.
Ik heb op een nieuw topic voor mijn reparatie poging hier op het forum geopend. En dan hoop ik met wat hulp deze weer te kunnen herstellen.
Misschien heeft iemand anders op CO deze meter ook en daarbij ook de volledige handleiding met schema. Als dat zo is, dan hou ik me aanbevolen voor een scan aangezien het huidige schema niet echt de beste kwaliteit heeft maar het is bruikbaar en beter als niks.