heeft iemand al eens een USB lader van de action uit elkaar gehaald?

GJ_

Moderator

Op 14 juni 2017 00:10:47 schreef Tidak Ada:
[...] Klopt geen h*l van!
/OT

Jawel, ik had het niet over die keuringen maar over het schaden van onze economie door bedrijven als de Action.

Arco

Special Member

Tja,

We zitten nu eenmaal (gelukkig) niet in een communistisch land...
Iedereen mag kiezen wat en waar hij iets koopt.
Daarbij zorgen winkels als Action voor heel wat banen. Anders dan bij bestellen in China rechtstreeks, waar (bijna) niemand iets eraan verdient in Nederland.

Vaak zijn bij winkels als Blokker en Kijkshop exact dezelfde artikelen te koop als bij Action voor meer als 2x zo duur...
(en nog gaat het slecht met die zaken...)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 14 juni 2017 11:47:51 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik heb de indruk dat de inkopers bij Blokker en Kijkshop iets meer aan kwaliteitscontrole doen, maar dat is alleen een eerste indruk.

We leven niet in een communistisch land, maar het idee is hier wel altijd geweest dat de politiek de economie enigszins bijstuurt. Hoe meer dat losgelaten wordt, hoe meer dingen je mis ziet gaan. Nou denk ik nog steeds dat je niet eens zoveel economisch moet sturen aan import uit China, maar dat je algemeen op kwaliteit en milieu moet sturen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Blokker en Kijkshop iets meer aan kwaliteitscontrole

In ieder geval Blokker maakt serieus werk van klantenservice.

High met Henk

Special Member

3 pagina's gezeik en ik was het zat!

ben naar de action gereden en heb er 1 gehaald die ik zelf ook naast mijn bed heb liggen. En 's nachts mijn telefoon mee oplaad.

schade tot nu toe:

Enfin de foto's en beschrijving en teardown:
Let wel het ding kost nog geen 5 euro en levert 2x2.1 A en 2x 1A aldus de specs. Dat je dit niet haalt en de rimpel is even niet gemeten, voor deze teardown is ALLEEN het veiligheids aspect bekeken!

Ik begin met de verpakking. De bekende goedkope blister verpakking is vaak al de eerste veiligheid! blister = vertaald blaren en die krijg je dan ook vaak van deze verpakking. Niet bij deze lader! hier is al duidelijk op bezuinigd; ik kan bij de randjes de verpakking zo opentrekken met bovenstaande foto als resultaat. Geen blaren, maar als de rest net zo in elkaar zit belooft het weinig goeds!

Het ding uit elkaar drukken gaat in teenstelling tot de verwachtingen ook BUITENGEWOON makkelijk. even tusen de bankschroef en een schroeven draaier tussen de helften en het ding ligt binnen een 2 minuten zo op tafel. Wederom vraagtekens, maar voor een teardown wel prettig. Echter bedenk wel: ik heb met de bankschroef flink wat spanning erop gezet: het apparaat zal echt niet zomaar uit elkaar vallen. Dus mechanisch EXACT goed.

dan het binnenwerk: aangenaam verast door een print die primair en secundair fysiek gescheiden heeft zitten met een trafo en dus ook gewoon een gat in de PCB. Ook het hoogspanningssymbool (bliksem teken) is op de PCB aangebracht!
Wat op te merken valt is dat er een REDELIJKE afstand tussen de 230 zit, mar met 2,5 mm is dit eigenlijk wel te klein

Wat verder opvalt is de primaire zekering, meteen na de 230 V en er zit zelfs een varistor op meteen achter de print. Ik ben ZEER aangenaam verrast!

Conclusie
zo verdomd onveilig als door de velen tegenstanders gesuggereerd vind ik dit apparaat niet! Als je dan toch wilt zeuren zeg ik dat de afstand primair te klein is! maar verder is het apparaat netjes opgebouwd primair.
Als je echt wilt zeiken: de koelplaat op de switcher (welke primair zit uiteraard) zit tegen de elco's aan. De elco's zijn wel 105 graden typen, dus ook daar lijkt over nagedacht en de switcher heeft een koelplaatje.

de secundaire kant is wellicht een ander verhaal en de specs ook.
Wellicht voor een volgende review?

Mijn eind conclusie: nu heeft tenminste iemand even het lef gehad zo? ding echt open te schroeven zoals TS vroeg...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Kruimel

Golden Member

edit: Hahaha! HmH was me voor! Gelukkig is het een andere lader... :P

Wel, net even naar de Action gereden en een ladertje gekocht voor €3 (!). Er waren er ook van €4, dus ik weet niet welke de TS bedoeld heeft, maar het is hem duidelijk gegaan om een zo laag mogelijke prijs, dus ik heb de goedkoopste aangeschaft.

Prijskaartje

https://farm5.staticflickr.com/4198/34491572913_7a4c74fd87_z.jpg

Verpakking

https://farm5.staticflickr.com/4246/34913793150_8d076d15c2_z.jpg

De lader met zijn label, het betreft een 2,1A lader

https://farm5.staticflickr.com/4218/35171622601_e0e9154592_z.jpg

Het binnenwerk bovenzijde

https://farm5.staticflickr.com/4212/35171619201_cdc5000551_z.jpg

Het binnenwerk onderzijde

https://farm5.staticflickr.com/4196/35134842332_fcb16e270e_z.jpg

Opschrift op het IC is 112F567 en HICONN op regel 2. Kon er niets bij vinden, het zit in een DIP8 verpakking. Opto-isolator is een DP817C en waarschijnlijk een kloon van de PC817. Opschrift zegt op regel 3 "1702", dus wellicht geproduceerd in de tweede week dit jaar. Elco's zijn van Qunio en de diode is een SR540. Het lijkt er op dat de SOT23 "431" staat, dus dat zal een TL431 replica zijn. Ik heb het schema nog niet getraced, maar op eerste gezicht lijkt de plek daarvoor ook de juiste. De zekering is heel klein, maar wel keramisch.

Wel een soldeerspettertje gevonden op het PCB, dus dat is niet ideaal. Sommige verbindingen zijn mat, maar andere weer niet. Ik weet niet wat hier aan de hand is, misschien is het solderen niet consistent verlopen, of is er het een en ander met loodhoudende soldeertin nabewerkt. Het materiaal van de PCB lijkt op een hybride met glasvezel aan de beide kanten en geperst papier ertussen.

Binnenkort zal ik hem eens testen met een belasting. Ik wilde hem eerst open maken om de verbindingen direct op het pcb te solderen. De stabiliteit van de spanning meten met een stuk kabel met ertussen vind ik altijd een beetje ten nadele van de ontwerper werken, deze spanningsval kan hij immers niet op zinnige wijze voor compenseren. Ik heb hier ook geen kabels met iets anders dan een µUSB aan de andere kant, waar mijn meetpennen slecht in passen.

Groet,
Kruimel

edit: Typenummer optocoupler en link aangepast naar aanleiding van onderstaande.

maartenbakker

Golden Member

@HmH: action ondernemen, altijd goed. Kleine puntjes: 105 graden zegt niets over de kwaliteit van de elco's, dat zijn ze allemaal. Verder zijn de sleeves nadrukkelijk niet als isolatie bedoeld, dus als dat koelplaatje ook niet geïsoleerd is, heb je een flink probleem. Anders een gewoon probleem. En die 2,5mm... Tsja, het zal wel goed gaan maar het ding voldoet niet aan zijn CE-labeltje lijkt me. Feitelijk moet hij vanwege de enkele isolatie waar dubbele verwacht is, van randaarde voorzien zijn. Ook vanwege dat koelplaatje zou ik hem niet zonder aarde en aardlekschakelaar durven gebruiken. Da's dus wel echt een afkeur.

@kruimeltje: de oer-817 is de PC817 van Sharp. Ik moet nu helaas weg, ik lees later nog aandachtiger. De clearance ziet er wel beter uit op het eerste gezicht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 juni 2017 13:24:13 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@maartenbakker: ik weet dat 105 graden niet alles zegt, maar wel al iets. voor feitelijke metingen moet je ESR en rimpel om helemaal zeker te zijn. je hebt ook 85 graden elco's... Maar het feit dat er met bruine, zwarte en groene sleeve in zitten allemaal van Quinio (net als die van kruimel) Switcher kan ik niet zien wegens koellichaam erop gelijmd...

Verder: koellichaam zit op de 8 pins switcher en is dus al geisoleerd.
Randaarde is nergens voor nodig, want apparaat is dubbel geïsoleerd (als je de sockets niet meeneemt dan toch iig, die zijn enkel geïsoleerd)

1 puntje wat mij niet direct opviel: een varistor tussen primair en secundair vindt ik zelf een potentieel gevaar... Snap de functie niet direct!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 14 juni 2017 13:28:18 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

De definitie van dubbelgeïsoleerd is dat de isolatie de dubbele sterkte heeft van die van een geaard apparaat. Dat heeft hij op 1 en zeer waarschijnlijk 2 plaatsen niet. Het zal erom hangen wat eerder overslaat: de 2,5mm gap of de koelplaat, ik heb inmiddels beter gekeken en die zit zo te zien toch al te dicht op de pennetjes van het IC. Twee keer nauwelijks isolatie is dubbel-nauwelijks geïsoleerd :P

Wat op een varistor lijkt tussen primair en secundair zal wel gespecificeerd zijn in pF of nF en heeft minstens een Y2 rating als condensator. Als hij die Y2-rating niet heeft, heb je de 3e isolatiefout gevonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 juni 2017 13:29:29 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

de behuizing voldoet zeer zeker wel aan die eis.
Das dus de eerste isolatie die voldoet. Dubbegeïsoleerd zegt niet dubbele afstand, maar heeft ALLEEN met aanraakveilig te maken!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelge%C3%AFsoleerd

Nou dat is dus primair gescheiden van aanraakdelen:
Dat is 1 scheiding
En de behuizing vormt scheiding 2.

Klaar dus.
Alleen voor de sockets geldt dit dus niet feitelijk, maar dat lijkt mij eigenlijk bij vrijwel elke lader. Het is nogal onzinnig om 2x galvanisch te scheiden in een apparaat.... Maar volgens de eis wel noodzakelijk!

dan zou je een apparaat zonder sockets moeten nemen.
Een boormachine met een snoertje van kunstof is toch ook dubbelgeísoleerd? de behuizing en de draden vormen dubbele isolatie. Randaarde is geen eis.

EDIT: het lijkt toch echt een varistor. een condensator heeft een andere rating opschrift
JNC
JN222M
*iets onleesbaars*
**400***
**440***

ofwel lijkt mij toch echt een varistor

En zoals gezegd: overslag is een optie, maar dan vlamt meestal toch de zekering eruit.. Alleen dat de afstand VOOR de zekering ook niet gerespecteerd wordt, baart mij zorgen. Namelijk de brug gelijkrichter zelf haalt de afstand ook niet.

EDIT voor hieronder: het is geen DC maar AC en dan moet de afstand toch 2.8 mm zijn... die 2.5 is al royaal gemeten hoor. 2.8 haal ik echt niet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

2,5mm voor basis isolatie tussen de 230VAC is voldoende volgens IEC60950-1 waar deze lader vermoedelijk onder zal vallen.

Kruimel

Golden Member

Ik geloof dat er hier twee dingen door elkaar worden gehaald. Dubbel geïsoleerd is van de netspanningskant naar aanraakbare delen, en niet tussen de fasen van de netspanning. Dat er een koellichaampje op het IC zit is dus niet relevant omdat er binnen het IC geen scheiding is tussen netspanning en uitgang, dat zit in de transformator. Natuurlijk kan je de wijsheid van een onderdeel dat los kan komen binnen de behuizing betwijfelen, maar dan hebben we het over iets anders.

Wat betreft tests heb ik al vast kunnen stellen dat de voeding niet kortsluitvast lijkt te zijn (gaat tot voorbij 3A) en de diode in de uitgang is zeker de zwakke schakel wat betreft warmteproductie.

Groet,
Kruimel

High met Henk

Special Member

aha jij hebt dus ook de secundaire kant getest: die heb ik niet gehad, omdat het mij PUUR om de brandveiligheid gaat...

Ik bedenk me pas met het tikken van deze post, dat een secundaire overstroom ook brand onvelig is |:( ff niet aan gedacht. zal de mijne ook nog eens elektrisch aan de tand voelen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

is in ieder geval beter dan de adaptertjes die je in china koopt.
ik had een paar printjes nodig van 220V naar 5V. die pcb's kosten in china gauw 5-10€, maar een complete inclusief behuizing heb je voor nog geen euro.

ik had slechte fotos toen, en heb nog geen betere. je ziet dat de PCB en de stopcontactstekker verbonden zijn met kruisende draden. op zich geen probleem
https://static.circuitsonline.net/camo/173b0b0f4da17d50b873adad6f547ea63e1d0021/687474703a2f2f6663617072692e686f6d656c696e75782e636f6d2f6f66662f706963732f75736232622e6a7067

maar als je de boel monteert zitten de soldeereilandjes en de soldeerlipjes op minder dan 1mm van elkaar, en er zit 230V tussen
https://static.circuitsonline.net/camo/cf0cbd5e012bf1d8dfbdad5f81a2dd0d4a52df95/687474703a2f2f6663617072692e686f6d656c696e75782e636f6d2f6f66662f706963732f75736234632e6a7067

hoe leuk en goedkoop ze ook waren, heb er GEENENKELE van gebruikt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Op 14 juni 2017 13:55:24 schreef Red_Arrow:
2,5mm voor basis isolatie tussen de 230VAC is voldoende volgens IEC60950-1 waar deze lader vermoedelijk onder zal vallen.

Ik geloof dat er hier twee dingen door elkaar worden gehaald. Dubbel geïsoleerd is van de netspanningskant naar aanraakbare delen, en niet tussen de fasen van de netspanning. Dat er een koellichaampje op het IC zit is dus niet relevant omdat er binnen het IC geen scheiding is tussen netspanning en uitgang, dat zit in de transformator. Natuurlijk kan je de wijsheid van een onderdeel dat los kan komen binnen de behuizing betwijfelen, maar dan hebben we het over iets anders.

Net wat meer moed bij elkaar geschraapt en de stroom verhoogd tot boven de 3A en vlak daarna valt hij weg en doet hiccups1. Waarschijnlijk zit er een stroom- en/of vermogenslimiet in het IC. Misschien komt die ook in als je hem langere tijd op 2,5A laat lopen, weet ik niet, ik test hem nu op 2,1A. Uitgangsspanning is stabiel als een huis, met 2mV daling tussen 0 en 2,1A. Wel een paar mV verloop als hij opwarmt. Hij staat standaard op 5,238V.

Groet,
Kruimel

1Ligt wellicht aan de dummyload waarmee ik test, die heeft een heel trage feedback. Als de stroom lager is dan ingesteld verzadigt hij en is het praktisch een kortsluiting voor enige tijd.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 juni 2017 13:32:29 schreef High met Henk:
de behuizing voldoet zeer zeker wel aan die eis.
Das dus de eerste isolatie die voldoet. Dubbegeïsoleerd zegt niet dubbele afstand, maar heeft ALLEEN met aanraakveilig te maken!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelge%C3%AFsoleerd

Nou dat is dus primair gescheiden van aanraakdelen:
Dat is 1 scheiding
En de behuizing vormt scheiding 2.
Klaar dus.
Alleen voor de sockets geldt dit dus niet feitelijk, maar dat lijkt mij eigenlijk bij vrijwel elke lader. Het is nogal onzinnig om 2x galvanisch te scheiden in een apparaat.... Maar volgens de eis wel noodzakelijk!

Daarom heeft vrijwel elke toegelaten lader een grotere isolatiesterkte dan deze. Het is niet zo dat een aanraakbaar deel niet meetelt omdat het geleidend is (sterker nog, in de verwezen wiki staat dat het JUIST om aanraakbare geleidende delen gaat). Ook gaat het niet om 2 keer scheiden, maar om een scheiding met een daarmee vergelijkbare isolatiesterkte. Oud misverstand, tientallen malen terug te lezen op het forum. Eigenlijk moeten die normteksten gewoon gratis beschikbaar zijn, dat voorkomt veel gedoe.

EDIT: het lijkt toch echt een varistor. een condensator heeft een andere rating opschrift
JNC
JN222M
*iets onleesbaars*
**400***
**440***

ofwel lijkt mij toch echt een varistor

2,2n 400/440VAC klasse Y1 (eventueel Y2) ceramische condensator. Zou dus prima in orde zijn als mijn gokje van de opdruk klopt en het onderdeel zich aan die opdruk houdt.

Op 14 juni 2017 14:31:23 schreef Kruimel:
[...]Ik geloof dat er hier twee dingen door elkaar worden gehaald. Dubbel geïsoleerd is van de netspanningskant naar aanraakbare delen, en niet tussen de fasen van de netspanning. Dat er een koellichaampje op het IC zit is dus niet relevant omdat er binnen het IC geen scheiding is tussen netspanning en uitgang, dat zit in de transformator. Natuurlijk kan je de wijsheid van een onderdeel dat los kan komen binnen de behuizing betwijfelen, maar dan hebben we het over iets anders.

Aan loskomen had ik nog niet eens gedacht. Het gaat erom dat er maar een kleine kruipafstand is tussen de aansluitingen van het IC en de koeler, en "geen" isolatie tussen de koeler en de secundaire elco's.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 juni 2017 14:39:59 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 14 juni 2017 14:32:11 schreef maartenbakker:
[...]Eigenlijk moeten die normteksten gewoon gratis beschikbaar zijn, dat voorkomt veel gedoe.

100% Mee eens.

[...]
2,2n 400/440VAC klasse Y1 (eventueel Y2) ceramische condensator. Zou dus prima in orde zijn als mijn gokje van de opdruk klopt en het onderdeel zich aan die opdruk houdt.

Hier zat ook zo een ding in, maar dan 1nF. Die onleesbare regel waren keurmerken, maar (zeker op deze kleinere variant) ab-so-luut onleesbaar zonder telelens. Ik wilde er een foto van maken, maar toen ik onderweg was heb ik het al opgegeven...

Net de diode even met mijn CO labvoeding getest. Met 2,1A staat er 0,35V over, dus het is waarschijnlijk het juiste type. Ik laat hem nu even bakken om te voelen of de voeding erg warm wordt.

Groet,
Kruimel

Arco

Special Member

Zou een X1Y2 condensator van JNC moeten zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Nog één fotootje dan... De thermometer op de behuizing met wat warmtegeleidende pasta. Temperatuur lijkt zich te stabiliseren rond de 61 65°C met iets van 26°C omgeving. Thermisch contact is niet optimaal en het is een cheapy thermokoppel, dus dit is alleen indicatief. Dit is wel de hotspot, de rest van de behuizing is minder warm.

https://farm5.staticflickr.com/4265/35173462571_dfb1bee59b_z.jpg

Groet,
Kruimel

GJ_

Moderator

Op 14 juni 2017 13:13:20 schreef maartenbakker:...maar het ding voldoet niet aan zijn CE-labeltje lijkt me.

Dat kunnen we niet beoordelen.

Op 14 juni 2017 13:00:08 schreef High met Henk:

dan het binnenwerk: aangenaam verast door een print die primair en secundair fysiek gescheiden heeft zitten met een trafo en dus ook gewoon een gat in de PCB. Ook het hoogspanningssymbool (bliksem teken) is op de PCB aangebracht!
Wat op te merken valt is dat er een REDELIJKE afstand tussen de 230 zit, mar met 2,5 mm is dit eigenlijk wel te klein

En zoals gezegd: overslag is een optie, maar dan vlamt meestal toch de zekering eruit.. Alleen dat de afstand VOOR de zekering ook niet gerespecteerd wordt, baart mij zorgen. Namelijk de brug gelijkrichter zelf haalt de afstand ook niet.

Op 14 juni 2017 13:32:29 schreef High met Henk:

EDIT voor hieronder: het is geen DC maar AC en dan moet de afstand toch 2.8 mm zijn... die 2.5 is al royaal gemeten hoor. 2.8 haal ik echt niet..

Mijn reactie ging vooral over deze posts, niet over de isolatie van pri-sec of dubbel geisoleerd. Dat is een andere discussie.

De aansluitspanning van de lader is iets van 100-240VAC, je moet dus die 240VAC als werkspanning aanhouden, je mag interpolatie toepassen, dus bij 240VAC zou je 2,4mm mogen aanhouden als isolatie tussen Line en Neutral.

[Bericht gewijzigd door Red_Arrow op woensdag 14 juni 2017 15:43:51 (11%)

High met Henk

Special Member

@maarten, die elco's staan nog op het hv deel. Dus in het primaire deel van de pcb...

De galvanische scheiding komt daarna.

Met die condensator heb je wel een punt...
Ik snap nu wat je bedoelt..

Voor de output sockets had die scheiding groot moeten zijn.. Ik moet die nameten voor je. Moet iig factor 2 zijn dan...

Red arrow: waar haal jij die 2.4 vandaan, ik meende uit mijn hoofd dat het ca 5 mm moest zijn

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 14 juni 2017 15:50:48 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Ah, de plaats van die elco's in het circuit had ik in der haast even gemist. Dan is het niet echt een probleem met de isolatie, hooguit met de levensduur. In elk geval zo lang het koellichaam stevig vast zit.

Op 14 juni 2017 14:53:12 schreef GJ_:
[...]Dat kunnen we niet beoordelen.

Ik ga ervan uit dat het op papier om een klasse 2 apparaat gaat maar dat het in de praktijk op minstens 1 punt een isolatiesterkte heeft die bij klasse 1 hoort, moet dat dan niet conform zijn om de CE markering te mogen voeren?

P.S. Er is 1 plek waar we niet kunnen zien hoe het met de isolatie zit: inwendig in de trafo. Big Clive heeft al eens een trafo ontleed die sluiting maakte tussen primair en secundair, maar wel gewoon nog werkte...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 juni 2017 20:38:00 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Dat zou het toch minstens twijfelachtig maken :-)
Maar zonder TD gaat niemand bepalen of die markering er al dan niet terecht op zit. Zo simpel is het.

Kruimel

Golden Member

Weer even een korte update. De rimpel is ongeveer 150mVpp bij 2,15A, en ik vond het product op de site van de fabrikant met het CE certificaat, ik weet niet hoe makkelijk de authenticiteit van een dergelijk document te controleren is, maar ze verbergen het in ieder geval niet. Tevens staat op de site de stand-by consumptie gegeven als 0,2W. Niet beklagenswaardig, maar voor mijn AC-60E is <0,03W gespecificeerd. Helaas beschik ik niet over een meetinstrument om dit te meten.

Groet,
Kruimel