Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
M.b.t. kabel.
Als die kabel een normale 1x4 kabel van KPN zelf betreft, dus met 4 aders rood/blauw/wit/oranje dan kun je inderdaad 2 aders bij elkaar nemen om evt. het signaal beter te krijgen, is niet gegarandeerd.
Mocht het een netwerkkabel zijn, doe het dan niet! Omdat de twist van de paren onderling anders is en het ene paar dus langer is dan het andere paar.
Daardoor krijg je dat de signalen niet tegelijkertijd aankomen bij het modem. Daardoor kun je zelfs meer storing krijgen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die oude loodkabel heeft koperdraden die gelakt zijn met papier omwikkeld. deze blank maken en onder een schroefklem zetten is niet heel simpel. net als trafodraad is het warmmaken van de draad met een soldeerbout het minst belastend voor de draden. krabben of vijlen laat de draden teveel bewegen.
Op 13 juni 2017 21:29:39 schreef testman:
die oude loodkabel heeft koperdraden die gelakt zijn met papier omwikkeld. deze blank maken en onder een schroefklem zetten is niet heel simpel. net als trafodraad is het warmmaken van de draad met een soldeerbout het minst belastend voor de draden. krabben of vijlen laat de draden teveel bewegen.
De monteur moest inderdaad wel even moeite doen maar tot nu toe klaag ik niet...snelheid en stabiliteit zijn nog steeds (voor mijn adres en situatie) optimaal.
Zo zie je maar dat verschillende factoren uiteindelijk tot 1 probleem (kunnen) gaan zorgen.
Op 13 juni 2017 21:16:54 schreef Roches:
M.b.t. kabel.Als die kabel een normale 1x4 kabel van KPN zelf betreft, dus met 4 aders rood/blauw/wit/oranje dan kun je inderdaad 2 aders bij elkaar nemen om evt. het signaal beter te krijgen, is niet gegarandeerd.
Mocht het een netwerkkabel zijn, doe het dan niet! Omdat de twist van de paren onderling anders is en het ene paar dus langer is dan het andere paar.
Daardoor krijg je dat de signalen niet tegelijkertijd aankomen bij het modem. Daardoor kun je zelfs meer storing krijgen.
Ik heb bij de verbouwing 10 jaar geleden een kabel gebruikt die ik nog op rol had liggen met meer kleuren, geen netwerkkabel in ieder geval.
De monteur wees me op dat de rood en blauw samen met de witte draad misschien voor verbetering kon zorgen.
De uitleg ging vrij snel, ik zal me er even moeten inlezen hoe ik dat dan in mijn situatie zou moeten doen.
En de ellende is weer begonnen.........modem haperde 2 maal , oranje lampje was aan, duurde weer even tot alles groen was(Experiabox V10)
Net KPN gebeld , die hebben een meting gedaan en geen storingen / verbrekingen in de afgelopen 24 uur gevonden........bizar.
Wat de persoon me zei was dat WIFI versterkers (die heb ik) ook al worden ze niet gebruikt ook problemen / conflicten kunnen geven met de modem.
Dat wist ik niet.
De monteur heeft goed werk afgeleverd dat geloof ik wel, maar bij mij gaan zoals net meteen alarmbellen rinkelen bij hapering van de modem / verbinding....
En ja hoor , hij lag er net alweer uit.....rood lampje ook , nu oranje...
Gaat frustreren dit.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Bedoel je van die buttplug homeplug dingen die de 230V installatie gebruiken om het netwerk te verspreiden?
Of die dingen die het signaal opvangen en weer verder doorgeven via de wifi?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wifi versterkers storen niet zo snel op een modem, tenzij het op het randje nog gekoppeld zijn dat zou veroorzaken. denk eerder dat ze de modem eens moeten vervangen. modems op telefoon lijnen gaan vaker stuk, op t werk gingen ze ook geen 4 jaar mee voor de ellende begon met uitvallen.
Op 15 juni 2017 17:58:24 schreef Jinny:
Bedoel je van diebuttplughomeplug dingen die de 230V installatie gebruiken om het netwerk te verspreiden?
Of die dingen die het signaal opvangen en weer verder doorgeven via de wifi?
Ik gebruik 1 zo'n 230V installatie plug ja, alleen voor de WIFI.
In 5 minuten gefixed en het WIFI signaal is daardoor optimaal op de plekken in huis waar dat eerst niet het geval was.
Op 15 juni 2017 18:02:53 schreef testman:
wifi versterkers storen niet zo snel op een modem, tenzij het op het randje nog gekoppeld zijn dat zou veroorzaken. denk eerder dat ze de modem eens moeten vervangen. modems op telefoon lijnen gaan vaker stuk, op t werk gingen ze ook geen 4 jaar mee voor de ellende begon met uitvallen.
Deze modem hebben we nog geen twee jaar in gebruik.
Experiabox V10.
De kabel vanaf het ISRA punt(ruim 6 meter) zit al 10 jaar op z'n plek en zit stabiel achter gipsplaten / beweegt dus geen mm.
Die is ook een keer doorgemeten door een monteur en was prima.
Dat de reden opeens die rood / blauw combinatie zou zijn lijkt me sterk, trouwens : dinsdag was de meting van de monteur optimaal via die kabel.
Ofwel zit er toch iets niet jofel in de kabel in de grond ergens ofwel zit er een bug / fout in de modem.
Het is en blijft een gepuzzel.
Als ik op internet zoek ben ik zeker niet de enige met vergelijkbare probleem.
Wat ik wel opmerkelijk vond was die opmerking dat de WIFI versterker wellicht voor dit soort storingen zou kunnen zorgen...maar misschien is dat een broodje aap verhaal.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Wat ik wel opmerkelijk vond was die opmerking dat de WIFI versterker wellicht voor dit soort storingen zou kunnen zorgen...maar misschien is dat een broodje aap verhaal.
Nope, die dingen gebruiken het 230 net om met behulp van een hf zender data te verspreiden.
Als je pech hebt straalt het net fout in op je modem waardoor die van slag kan raken.
Het is zooi die een daarvoor ongeschikt netwerk gebruikt om data te verzenden, straten verder kan je die dingen nog horen....
edit, vermits het inderdaad een 'homeplug' installatie betreft uiteraard.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 15 juni 2017 21:24:07 schreef Jinny:
die dingen gebruiken het 230 net om met behulp van een hf zender data te verspreiden.
Als je pech hebt straalt het net fout in op je modem waardoor die van slag kan raken.
Als zo'n HomePlug de werking van een KPN modem beïnvloedt zegt dat denk ik meer over (het ontbreken van) de kwaliteit van het modem.
In de flat waar ik woon barst het van die homeplug rommel, maar mijn Fritzbox is daar immuun voor.
Als de verbinding eens een keer uitvalt weet ik zeker dat KPN met onderhoud van het netwerk bezig is, niet door een stoorsignaal van buitenaf.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als het 1 plug is dus geen setje, is het een wifi-versterker. Die zijn betrouwbaar. Als het 2 pluggen zijn die via het lichtnet verbinding met elkaar maken en zo het signaal doorsturen, dan is er sprake van een powerline of homeplug-systeem en dat zijn krengen.
Hoe dan ook, homepluggen en wifiboosters horen niet op het modem te storen. Hooguit weigeren ze de verbinding tussen modem en devices op te bouwen of door te geven.
Je zou een nieuwe Experiabox kunnen vragen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 15 juni 2017 19:39:28 schreef Max1966:
Ofwel zit er toch iets niet jofel in de kabel in de grond ergens ofwel zit er een bug / fout in de modem.
Je geeft nu de schuld aan de KPN kabel omdat jou kabel al 10 jaar op z'n plek ligt. Die kabel van KPN ligt ook al 10 jaar of nog (veel) langer op z'n plek. Dus waarom die wel en die andere niet?
Bij dit soort problemen moet je doen alsof je neus bloedt. JIJ weet drommelsgoed dat het niet aan die homeplug kan liggen, jij weet dat het niet aan je verlengkabeltje kan liggen. Dus om KPN van dienst te zijn moet dat modem van hun een weekje logeren net naast het isra punt. Met dat homeplug ding dus in z'n verpakking terug. 't zal wel behelpen zijn, maar dan voldoe je aan de regels en als het dan niet werkt, is het hun probleem.
Op 15 juni 2017 21:24:07 schreef Jinny:
[...]Nope, die dingen gebruiken het 230 net om met behulp van een hf zender data te verspreiden.
Als je pech hebt straalt het net fout in op je modem waardoor die van slag kan raken.Het is zooi die een daarvoor ongeschikt netwerk gebruikt om data te verzenden, straten verder kan je die dingen nog horen....
edit, vermits het inderdaad een 'homeplug' installatie betreft uiteraard.
Ik heb een set van TPLink.
Naast de modem een zender ingeplugd en met kabel verbonden aan de modem en een losse set die in een stopcontact zit. (Vaste plek)
Voor die set was het signaal echt beduidend zwakker en soms niet goed bruikbaar.
Zeker ook in combinatie met onze mediastreamer.
Op 16 juni 2017 01:02:12 schreef maartenbakker:
Als het 1 plug is dus geen setje, is het een wifi-versterker. Die zijn betrouwbaar. Als het 2 pluggen zijn die via het lichtnet verbinding met elkaar maken en zo het signaal doorsturen, dan is er sprake van een powerline of homeplug-systeem en dat zijn krengen.Hoe dan ook, homepluggen en wifiboosters horen niet op het modem te storen. Hooguit weigeren ze de verbinding tussen modem en devices op te bouwen of door te geven.
Je zou een nieuwe Experiabox kunnen vragen.
Zo dan. Krengen zelfs.
Persoonlijk heb ik over de betrouwbaarheid en werking van mijn set niet te klagen.
Tenzij die toch voor een storing kan zorgen..dan is het een (heel) ander verhaal natuurlijk...
Op 16 juni 2017 06:18:09 schreef rew:
[...]Je geeft nu de schuld aan de KPN kabel omdat jou kabel al 10 jaar op z'n plek ligt. Die kabel van KPN ligt ook al 10 jaar of nog (veel) langer op z'n plek. Dus waarom die wel en die andere niet?Bij dit soort problemen moet je doen alsof je neus bloedt. JIJ weet drommelsgoed dat het niet aan die homeplug kan liggen, jij weet dat het niet aan je verlengkabeltje kan liggen. Dus om KPN van dienst te zijn moet dat modem van hun een weekje logeren net naast het isra punt. Met dat homeplug ding dus in z'n verpakking terug. 't zal wel behelpen zijn, maar dan voldoe je aan de regels en als het dan niet werkt, is het hun probleem.
Het vermoeden ligt bij de kant van KPN, dat toont de geschiedenis betreffende mijn situatie wel aan, zeker het bezoek van dinsdag j.l. toen de monteur schrok van de aantallen fouten die hij via het ISRA punt kon meten.
Die monteur zei me ook dat zoals ik het nu had aangesloten op zich logisch was, gezien het feit dat het ISRA punt naast mijn gasmeter bij de entree begane vloer zit. (Ik woon in dubbel bovenhuis, dus op 1e en 2e etage). Een modem op die plek leek ook hem niet handig.
Maar natuurlijk ga ik op den duur toch weer twijfelen als er weer storingen komen.
Ik ben niet de enige (natuurlijk) dus het probleem komt (veel) vaker voor.
Jinny
Golden Member
Dus toch powerline/homeplug dingen. (ik was er al bang voor)
Zet een radio aan op de kortegolf en geniet van de herrie die die dingen produceren.
Realiseer je dat de herrie die die dingen uitstralen tot honderd meter in het rond hoorbaar zijn en het een kwestie van tijd is tot er iemand kans ziet om de code te kraken.
En dat ook je modem op de kortegolf werkt met de bits en bytes doorsturen.
Kijk of je een utp kan trekken en daar een routertje aan binden...
Veel betrouwbaarder.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Homeplug veroorzaakt niet alleen storing, het is ook storingsgevoelig. In een verlengsnoertje prikken is soms al einde signaal en de doorgifte hangt ook af van andere op het net aangesloten apparatuur die door zijn eigen opbouw zulke storing juist van het net filtert of er zelf nog wat storing aan toevoegt die dan weer op de storing stoort. Er is een kans dat de combinatie met de lange kabel naar de ingang van het modem daar iets doet, maar doorgaans is het eerder de homeplugverbinding zelf die eruit klapt en niet het modem.
Een nieuwe Experiabox is de allermakkelijkste test, maar het kan zijn dat KPN eerst wil weten of dat het probleem gaat oplossen.
Dan zou je ook volgens hun procedures moeten testen of probleem aan jouw kant of aan de kant van KPN zit. Modem direct bij het ISRA-punt hangen is een test die 100% uitsluitsel geeft en die zij ook zullen voorstellen. Dan liefst met wifi of netwerkkabel verder, al zou een homeplug onder die omstandigheden eigenlijk niet (famous last words) op het modem kunnen storen. Tenzij hij of het modem stuk is wellicht maar dan zou de test tot een nieuw modem moeten leiden en dan kijk je weer verder.
Als dat echt niet gaat zou je wat tests kunnen doen die misschien minder makkelijk uitsluitsel geven. Dan zou ik eerst beginnen met de homeplug door een wifi-booster of liever nog een kabel te vervangen en kijken of de zaak dan storingsvrij blijft. Een tweede kandidaat is de kabel van het ISRA naar het modem. Daar kun je bij test of vervanging ook het best een normale netwerkkabel gebruiken (1 aderpaar, niets parallel zetten).
Mijn dank voor de adviezen, tips en ervaringen, stel ik op prijs.
In mijn situatie is nieuwe kabels trekken geen (aantrekkelijke) optie.
Veel zit achter gipsplaten en onder houten vloeren weggewerkt, oud huis van 1906.
Nieuwe kabels zal dus altijd betekenen kabels in opbouw / goten en daar zie ik (nu) weinig in.
Voordat ik de Powerline adapter set heb gekocht heb ik me laten voorlichten en me ingelezen en ik kwam niet veel negatiefs tegen.
De set van mij was volgens mij ook nog goed getest door de Consumentenbond, voor wat dat waard is.
En eerlijk is eerlijk, ze deden / doen meteen precies wat ze beloven : een veel beter en sterker WIFI signaal op een plek waar dat nodig is.
De belangrijkste vraag waar ik nu mee zit is of ze ook daadwerkelijk kunnen storen op mijn modem / voor dit soort storingen kunnen zorgen.
Als ik op Maarten's expertise vaar lijkt dat niet het geval.
Gezien de eerdere resultaten en uitkomsten van onderzoekingen en metingen van de KPN monteurs ben ik eerder geneigd om nu niet de oorzaak (meteen) aan mijn kant te zoeken.
De problemen met wegvallende lijn / verbindingen zijn immers begonnen lang voordat ik überhaupt over een Powerline Adapter had gehoord.
Het blijft een gepuzzel.
Vandaag geen problemen gehad, ik heb daarom net de gister opnieuw bestelde monteur weer afgebeld en meteen KPN opnieuw een meting laten doen.
De uitkomst was dat er de afgelopen 24 uur geen storingen te zien waren.
Wat wel irritant is dat de op hun website aangeboden tools om de kwaliteit te meten / verbeteren niet werken.
Ik krijg daar steevast de melding dat er technische problemen zijn en dat ik de klantenservice moet bellen.
Het lijkt dat er weinig aan gedaan wordt om daar iets aan te verbeteren.
Ik kan mij voorstellen dat je liever geen draden wil trekken in een oud huis. Hoop werk en in het zicht. Maar toch is dat vaak de oplossing als het ISRA punt verder OK is. POTS ligt al een jaar of 80 in de grond. Kan je geen glas nemen?
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
Ik stel ook niet voor om meteen permanent nieuwe kabels te trekken, ik weet zelf hoe lastig dat is (en heb zelfs wel eens een uur lopen rommelen om de bestaande homeplug toch nog betrouwbaar genoeg te krijgen met de melding dat er bij de volgende storing wel echt wifi in zou komen, een kabel zou echt lastig worden).
Als het om testen gaat van hooguit een paar dagen, is het misschien acceptabel om een kabel los in het trappenhuis te hangen. Heb ik ook wel eens gedaan.
Hoe dan ook, wie weet blijft het probleem nu weer weg. We wachten af.
@RAAF12: glas heeft als nadeel dat je dan waarschijnlijk wel echt vast zit aan apparatuur achter de voordeur. Even verlengen met een bestaand kabeltje wordt moeilijk (misschien als er een coax ligt toevallig).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]
Wederom dank voor de antwoorden.
Ik heb net de netwerkkabel van de Powerline adapter eruit getrokken.
Kijken of dat verschil maakt.
Al is die verbinding wel stabiel meestal, ook i.c.m. de media streamer die in een andere kamer staat waar ook de zender van de set is ingeplugd.
Die is dus nu ook even niet te gebruiken.
Het valt me op , omdat ik nu de laatste dagen veel achter de PC werk dat de snelheid zo kan verschillen.
De ene keer laadt een website snel, de volgende weer langzaam.
Verschillende snelheid testers geven verschillende resultaten.
Sinds enkele dagen zit ik voor zakelijke doeleinden op Facebook.
Daar loopt mijn browser (Firefox) veel op vast, bevriest even en gaat dan weer door of bouwt traag op.
Ik hoop dat dat "normaal" is en niet dat er een verband is met de andere vertragingen / problemen.
Modem heeft (voor zover ik dat heb gemerkt) in vele uren 1 keer (heel kort) echt weer gehaperd met oranje lampje.
NB: net even Gegoogled betreffende de relatie Firefox en Facebook, dat is dus duidelijk een probleem en ligt niet aan mijn situatie.
Jinny
Golden Member
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Uit de inmiddels 3 jaar oude startpost:
Op 22 juli 2014 10:16:46 schreef Max1966:
Er is niets in de situatie veranderd in huis , geen nieuwe toestellen recent gekocht, helemaal niks aan de bedrading gedaan , etc.Het betreft een vaste KPN lijn waarop een aantal vertakkingen / aansluitingen met vaste en draadloze telefoons en een Experia Modem waarmee ik bedraad en draadloos via internet.
Ik heb los Internet en los Telefonie abonnement dus het bellen gaat NIET via de modem.
Deze situatie bestaat nu al ruim 15 jaar zonder enige problemen.
In huis is niets veranderd, maar KPN zit ook niet stil.
In de meeste gemeenten zijn sinds enkele jaren straatkasten geplaatst om ADSL te verbeteren.
Al die aftakkingen die in de startpost worden genoemd zorgen voor misaanpassingen en fouten in de communicatie.
Het lijkt mij het beste om eens kritisch naar de hele bekabeling te kijken en daarbij de installatie-instructies van het modem aan te houden.
Pas als op het ISRA-punt uitsluitend het modem is aangesloten met de bijgeleverde korte kabel en 1 analoge telefoon volgens de installatievoorschriften van het modem en er zijn daarna nog klachten heeft het zin om de fout bij KPN te zoeken.