Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Volgend vervolg.
Opvallend is dat nergens in de kast Japan of Korea staat. In de kast staat een tekst "moulded in ..." waarbij het woord achter "in .." is dicht gegoten. Dit is lastig te fotograferen.

De 22-206. Dit is een meter die heel statisch gevoelig is. Bij oppakken slaat de wijzer al uit als je met een vinger over het plastic front schuift.
Bij deze meter staat overal Japan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hugo Welther

Moderator

Laatste deel van de 22-206

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
flash2b

Special Member

Hugo, dank voor je foto's.

Jij hebt het A model, dus de 22-208A die is iets nieuwer als de mijne. Hfl 170,- in 1980, wow !

De 22-206 (Japan) is functioneel identiek aan de 22-208, maar mist het 10A bereik. De draai spoel meter lijkt meer aan de buitenkant op mijn '22-204' (ook Japan) en de Kamoden (ook Japan) van Fred101.

Arco

Special Member

De 22-206. Dit is een meter die heel statisch gevoelig is. Bij oppakken slaat de wijzer al uit als je met een vinger over het plastic front schuift.

Er zijn meer meters die daar last van hebben. In een gebruiksaanwijzing van Heathkit stond zelfs dat dat normaal is.
Je moest voor het gebruik even een vochtig doekje erover halen, en dan geen problemen meer.
Ik heb deze, en die heeft er ook last van:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Deze mag natuurlijk ook niet ontbreken AVO

Uit mijn schooltijd. Onverwoestbaar.

en een van de eerste digitale. Zitten Nicad's in voor de voeding.
Die heb ik twee jaar geleden moeten vervangen. Werkt nog perfect.

Met de volledige doc.

de verzameling omvat nog meer meters maar die staan in de opslag.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

@hugo: dankje voor de foto's. Rechtsonderop staat het woordje Japan zoals ik dat ook altijd in verband breng met de 3-cijferige nummers. Dat staat er zeker nergens op, ook niet links ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het grotere broertje, ook een panaplex:

https://www.uploadarchief.net/files/download/dp3500.jpg
https://www.uploadarchief.net/files/download/dp3500-2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Mooi, mooi, mooi !

Bedankt Hugo (nogmaals) en Arco.

@Arco
Jouw Voltcraft 5050E is een broertje van mijn Hung Chang 5050DB.

Arco

Special Member

Dit vind ik ook nog steeds een mooie (een buisvoltmeter).
Bierflesje is alleen als maatreferentie! :)   (kun je zien hoe groot de meter zelf is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Tja...

Dan moet ik ook mijn eerste digitale multimeter uit 1978 laten zien.
Een rib uit mijn lijf toen, maar wel een RMS meter, dat was vrij uniek eind 70 jaren.

Na bijna een jaar in de kast 2 digits verlopen, mag van mij na bijna 40 jaar oud zijn :-)
De zon en transport hebben het kastje een beetje beschadigt.

http://www.bramcam.nl/Diversen/DataPrecision-2480R.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hugo Welther

Moderator

Op 4 juli 2017 21:29:13 schreef maartenbakker:
@hugo: dankje voor de foto's. Rechtsonderop staat het woordje Japan zoals ik dat ook altijd in verband breng met de 3-cijferige nummers. Dat staat er zeker nergens op, ook niet links ofzo?

Maarten er staan buiten op de kast geen nummers. Alleen die twee geplakte stickertjes binnenin.

@Arco en @blackdog. Leuk die grotere broers.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Op 4 juli 2017 23:15:23 schreef blackdog:
Dan moet ik ook mijn eerste digitale multimeter uit 1978 laten zien.
Een rib uit mijn lijf toen, maar wel een RMS meter, dat was vrij uniek eind 70 jaren.

Na bijna een jaar in de kast 2 digits verlopen, mag van mij na bijna 40 jaar oud zijn :-)

Tjonge wat een slecht apparaat, ik zal ermee terug gaan!
Je hebt toch nog wel garantie? :)

blackdog

Golden Member

Hi Thevel,

Die garantie is net verlopen... ik heb ook altijd pech!

Volledige documentatie en hand geschreven Cal. waarden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/DataPrecision-2480R-2.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
guidob

Overleden

http://members.home.nl/baltusg/DP3500.jpg

Al vaker langsgekomen. Maar omdat ze zo mooi zijn nog maar een keer. Laatst stond er één op MP.
Maar drie is wel wat veel van het goede. Toch? :p

Arco

Special Member

Panaplex blijft mooi. Ik zoek nog steeds een betaalbare Datron... ;)   (bijv. de 1081)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een van mijn favoriete speeltjes is toch wel de hp8904.
gekocht met de uitgangen op de achterkant gemonteerd. Gelukkig zijn ze destijds met doppen uitgeleverd zodat de aansluitingen gemakkelijk naar het front gebracht kunnen worden.

De 8904 is meer dan gewoon een generatortje, je kunt meerdere signalen mixen op een uitgang. bijvoorbeeld een 1khz sinus van 1.55vtt op een 10hz zaagtand van 0.775vtt

op ebay zijn deze wel te vinden voor niet al te veel geld (meestal de 2 kanaals uitvoering) alleen kost het verschepen relatief veel

RTFM, dan pas vragen...
rbeckers

Overleden

Weer een hoop mooie apparatuur.
Misschien vreemd, maar de Unigor vind ik het beste m.b.t. gebruik.

miedema

Golden Member

Heren, wat een Data Precisions komen er opeens te voorschijn :-)

Daarom ook maar even een fotootje gemaakt van de mijne:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/IMG_0237-Data-Precision-3400-org-600pix.jpg

Deze heb ik op het scheiden van de markt meegenomen van de laatste Jutberg. Voor Eur 20,- incl 2 exemplaren van het originele instruction + service manual (en origineel garantie bewijs :-)) kon ik het niet laten....

De 4,5 digit versie moet het (helaas) zonder Panaplexen doen.....

Nog geen tijd gehad om goed naar hem te kijken (weerstanden....) maar wel even open gehad. Toen een stuk meer respect voor deze meter gekregen. Hij heeft een compleet floating frontend (inguard en outguard configuratie), en je kunt zelf kiezen hoe en waar je guard aan wilt hangen. Kon ik dat maar met mijn 8846A....

Verder zit de meter bomvol. Veel TTL achtige logica, maar ook analoge voodoo. De bekende teflon standoffs. Maar ook stukjes zwevende flexibel print waar waarschijnlijk gevoelige of zeer hoogohmige verbindingen mee worden gemaakt. Dat had ik nog niet eerder gezien.

Hij lijkt nog behoorlijk in cal. Wel is uitlezing wat zenuwachtig. Dat doet vermoeden dat er wat te veel rimpel op de voedingen zit. Dus als ik weer even tijd heb krijgt hij een servicebeurt. Kan ik meteen een paar leuke foto's maken van het analoge frontend :-)

@ wielklem: Mooie generator! Kun je hem ook locken aan een externe 10MHz referentie?
Waarvoor gebruik je die mix van verschillende outputs?

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Jij levert de mooiste foto van de meters, alles is goed te zien, het dispay maar ook detail van de print waarop het display zic bevind, dit samen met een goed belicht frontje!

Wielklem,
Mooie generator, de functie die je omschrijft zit ook in mijn Siglent functie generator.

Groet,
Blackdog

PS
Ziggo werkt aan de versterkers bij mij in de buurt, dus de plaatjes die ik beschikbaar stel, zijn niet altijd zichtbaar vandaag.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha wielklem,

Mooie generator als je hem in test mode zet speelt er een muziekje :D
Met de 4 uitgangen haal ik er een compleet multiplex signaal uit inclusief piloottoon.
De ruis generator is ook zeer goed analoog opgebouwd.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, je kunt er een externe 10Mhz klok aan knopen.

ook kun je hem ook als 10Mhz klok referentie gebruiken. Die heb ik niet in gebruik, maar ik zal hem over het weekend eens aan de counter hangen. eens kijken wat zijn drift is.

De mix gebruik je zoals electron920 omschrijft. Bijvoorbeeld voor het 'handmatig' opbouwen van een gemoduleerd signaal.
volledige specificaties staan nog op de site van keysight.

Op 5 juli 2017 10:56:25 schreef electron920:
Mooie generator als je hem in test mode zet speelt er een muziekje :D

Ohw, grappig. Zal ik eens proberen :)

Groet,
Willem

[Bericht gewijzigd door wielklem op woensdag 5 juli 2017 11:15:45 (17%)

RTFM, dan pas vragen...
blackdog

Golden Member

Hi,

Om nu te laten zien hoe ik veel van mijn metingen efficient hier op CO kan posten hier wat nieuw spul dat het een en ander koppeld.

De onderste Switch is net binnen en dat wordt mijn hoofd Switch met een aantal VLANS om ondermeer klant computers te scheiden (waar ik aan moet werken) van het meetnet.
Deze Switch komt op een andere plaats dan hier op de foto.

Deze Switch wordt dan gekoppeld via een gigabit verbinding op de Switch die al aangesloten is.

De gele kabels zijn de multimeters de groene kabels zijn de genratoren en de rest zit er nog niet in, dit omdat ik nog met de setup van het geheel bezig ben.
Er komen ook nog blauwe en zwarte kabels in, ondermeer voor de scoops en nog iets anders.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Netwerk-01.png

De kabels zijn aan beide zijde netjes gelabeld :-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Netwerk-02.png

Het is niet mijn bedoeling dit een netwerk topic te maken, maar ik denk dat het wel leuk is om te zien hoe ik al die meetinstrumenten allemaal koppel.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
guidob

Overleden

Op 5 juli 2017 10:36:05 schreef miedema:
....Dat doet vermoeden dat er wat te veel rimpel op de voedingen zit. Dus als ik weer even tijd heb krijgt hij een servicebeurt. Kan ik meteen een paar leuke foto's maken van het analoge frontend :-)

Voor dat geld had ik hem ook meegenomen en had ik er nu toch drie...

Doe maar meteen alle elco's vervangen! Merk is Illnois caps en die lekken aardig... Één zit ook pal naast een regulator, wordt lekker warm gestookt. Mmm, net een ander model. Toch controleren, lijkt me uit dezelfde periode en grote kans dat er dezelfde componenten in zitten.

[Bericht gewijzigd door guidob op woensdag 5 juli 2017 23:48:10 (11%)

miedema

Golden Member

Ha Guidob,

Dank voor de tip, dacht ik al....
En inderdaad omdat ik mij m'n snelle 1e inspectie een elco vlak naast TO220 regelaars zag...
Zoveel aandacht voor detail op andere vlakken, en dan toch....

@ Blackdog: Ziet er goed uit!
Wat is het verschil tussen die 2 switchen? (managed versus smart?)

groet! Gertjan.

Dit topic is gesloten