Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

Mooi zeg dat Analoge spul allemaal.

@Arco
Made in Harrison New Jersey USA, dus eigenlijk ook HP ?

High met Henk

Special Member

ben ik nu de enige hier die meer heeft met digitaal spul dan analoge frikandellen? ik snap de verzamelaars wel, maar functioneel??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi Henk, ;-)

Ik heb het meeste digitale meetinstrumenten, maar zoals wel meer is gezegt, soms werkt een stuk analoge meetapparatuur beter.
Het is niet alleen nostalgie van de verzamelaars...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Er zijn veel onderzoeken gedaan, en het blijkt dat de gemiddelde mens veel slechter is in het aflezen van digitale instrumenten dan van analoge...
't Is niet voor niets dat veel instrumenten in bijv. vliegtuigen nog steeds analoog worden weergegeven. (en bijv. de benzinemeter in een auto)

Als je een meter driekwart uit ziet slaan weet je meteen wat dat betekent; digitaal moet je dat eerst 'verwerken'...
Stel je voor dat ze VU meters als digitale tellers uitvoeren, hoe zinloos zou dat zijn... :)

Leuke vind ik ook dat je AC spanningen in een oogopslag ziet als Vrms en Vpp. En digitale meters die 1000MOhm halen zijn ook schaars.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

die "analoge"vliegtuigmeters zijn vaak digitaal

Wat ik hier zie zijn buisvolt meters, en ander spul met HEEL VEEL glas. en knoppen uit het jaar kruik. Niets mis met een functionele fysieke knop hoor, maar sommige dingen kunnen echt wel handiger. Hoewel aan de andere kant zijn we wel beetje doorgeslagen: zie tesla met zijn 15" display waar je alles op doet en zonder feedback.

Probleem is daartussen een balans vinden. functioneel, compact. combi tussen touch en fysiek. Mobiel en compact en afleesbaar. Die mix is zeer zeldzaam... En dan komen de specs ook nog eens erbij.

wie het daar erg goed doet zijn toch wel de scoop boeren. (ja ook de chinezen) maar qua multimeters vindt ik alles toch nog wel achterhaald eigenlijk.

EDIT: @ hieronder. Het gaat mij ook om de lompheid van de devices... vliegtuig instrument zijn alles behalve lomp te noemen.... zijn relatief compact (iig voor het zichtbare deel)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 11 juli 2017 12:39:24 (11%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

die "analoge" vliegtuigmeters zijn vaak digitaal

De uitlezing is analoog; de achterliggende aansturing is niet van belang...

Men heeft in vliegtuigen ook 'omgekeerde' analoge aanwijzing gehad (om ruimte uit te sparen; digitaal en analoog in een)
De meternaald zat daarbij aan de buitenkant. Ook dat bleek lastiger voor de menselijke geest om te verwerken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

HP familie met wat vage kennissen............

Gr.N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

In het kader van niet-alledaagse analoge meters: een ULTRAKUST THERMOPHIL 4444 analoge thermometer.
Met contactprobe, 4 bereiken van -60 tot +250 gr. C.
Met externe voedingsaansluiting (steker ontbreekt) en recorder-uitgang.
attachment=0]

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Tidak Ada

Golden Member

@HMH:
Zelfs gewone klokken zijn digitaal lastiger uit te lezen:
Bij het gewone gebruik is het geen 17:49, maar 'tien voor zes'.

Alleen als je daadwerkelijk tijd meet, zoals bijvoorbeeld tijdens sportwedstrijden, waar het soms op honderdsten van seconden aankomt, is een digitale uitlezing (uiterst) zinvol. Ook zo bij bijv. treintijden, maar niemand komt bij jou om 15:11 op bezoek, maar om 'tien over drie'. Dat lees je sneller en eenduidiger op een analoge klok af.

Ook een variërende trend is analoog veel eenvoudiger afte lezen: Grafieken zijn duidelijker dan tabellen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 11 juli 2017 13:30:51 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ flash2b,

nog wat nagekomen werk.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

tenslotte......,

in de Beauty Contest van Data Precision, mag Model 1351 niet ontbreken. Ook bijna 40 jaar geleden een investering, maar nog altijd een "beauty". En net als bij Blackdog met handgeschreven calibratie.

(Excuus, scherper krijg ik het niet)

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Alleen al voor het contrast (met de strakke Data Precision).
Zeker niet meer de mooiste dus, maar wel 75 jaar. Een Precision Apparatus Corp model 842 multi tester.
Made in USA, Brooklyn NY.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 11 juli 2017 14:38:35 (15%)

fred101

Golden Member

Nog geen 75 maar ook aardig op leeftijd: General Radio Buisvoltmeter uit 1948 met vrelichte schaal

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/GR1800Avoor.jpg

Markce, heb je ook de 45V batterij ?

Ik ben gek op analoge meters maar voor dagelijks gebruik heb ik liever digitaal.
Ik ben blijkbaar de uitzondering op de regel want ik vind een analoge meter aflezen nogal omslachtig.
Eerst kijken welke schaal je moet hebben, hoeveel streepjes er tussen de grote strepen staan, uitrekenen hoeveel zo'n 1 deelstreepje is. Dan je snuffert vlak voor de meter en de naald uitlijnen met de mirror. Tellen hoeveel deelstreepjes dat maal de waarde per streepje en dat dan er bij tellen, Dan de uitkomst vermenigvuldigen met de range. pffff

En dan nog de grapjassen die bv een 5 range hebben die je moet aflezen op een 2,5 schaal. Of twee systemen gebruiken in 1 meter. Philips doet dat bij deze
Weerstand in een 5-50 schaal en op zo'n manier dat ik het manual erbij nodig heb om dat te kunnen meten.

Mijn analoge LCR meter van WK De zwarte schaal is volle schaal dus 2 in de 100k range is 20k maar in de groene 1000uF schaal lees je de vermenigvuldiging en staat 2 voor 2000 uF. En dan kun je met de knop links boven 10x "inzoomen" voor een extra digit.

Nog omslachtiger is de Bontoon 63H zelfinsductie meetbrug met pH reasolutie. Zowel de ESR en zelfinductie werken met vermenigvuldiging factors. De schaal aflezen is een beetje zoals met een micrometer. Ben je over de helft dan moet je er eerst 50 bij optellen.(hier kijk je naar de kleur van het vakje waar de naald boven zit)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred101, 45V batterijen zijn nog te krijgen, alleen wat duur (Eur35) en ik gebruik de meter niet dagelijks :-)
Ik gebruik wel regelmatig andere analoge meters, die vind ik prettiger als de signaalsterkte dynamisch is. Een simpele grote schaal doet wonderen (PM2411, PM2505 is al minder te lezen).
Voor statische precisie of statistiek heeft uiteraard digitaal de voorkeur. Ik ben geen fan van de digitale streepjes aanwijzing.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 11 juli 2017 17:05:50 (11%)

flash2b

Special Member

@markce
Leuke meter in Art Deco style.

Speciaal voor High met Henk, een digitale frikandel !

Het is een Siglent SDM3055 5½ digit bench multimeter.

Ik heb hem al bijna een jaar, maar niemand heeft deze geshowed op CO. Ik weet hij is "Made in China" maar het is echt een goed instrument. Inmiddels heeft Siglent ook 4½ en 6½ digit versies van deze meter uitgebracht als 'X' model met een iets ander uiterlijk en kleine functionele extra's.

Alles wat je van een lab multimeter verlangt zit erop, en het is kwa functionaliteit een look-a-like van de Keysight 34661A hoewel door de laatste firmware versie hij grafisch anders uit ziet.

Ik gebruik deze eigenlijk vaker als mijn Fluke 8845A vooral omdat je snel screen dumps kan maken op USB.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03864%20(1)_cleaned.jpg

Zijn er nog andere COers die er ook één hebben ?

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 juli 2017 15:08:17 schreef fred101:
[....]Markce, heb je ook de 45V batterij ?
[....]

Ik kon wel nog 22,5V blokjes kopen bij Amanzone Duitsland, maar ik denk dat die te klein zijn.

Mooie meter trouwens! Past mooi in je GR verzameling.

Overigens zijn er genoeg beschrijvingen voor een 45V batterijvervanger op internet te vinden, vooral in Trumpië (= VS).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nou nog even wat fotos van de HP collectie:

De hp204D is "nieuw" in de verzameling, die moet afgeregeld worden. De 204B heb ik gerecapped, en was een zoektocht om te repareren. Uiteindelijk een keramische schijf condensator gevonden die helemaal geen capaciteit meer had. Dat ben ik nog nooit tegen gekomen.
Een recente 3400A met JFET ingang en chopper opamp, ik heb ook een oudere variant met de nuvistor ingang en neon chopper. Beiden werken naar behoren.
De 3410A zie je niet zo vaak, deze is best wel complex en al paar keer op de bench gehad omdat deze weer eens weigerde. Veel weerstanden die verlopen waren maar heb het idee dat er nog veel in zitten die niet meer goed zijn. Paar condensatoren vervangen maar ik denk erover om hem volledig te recappen en alle weerstanden te vervangen. Alleen gebruik ik hem niet zo vaak om die investering erin te gaan doen, voorlopig. Best wel interessant systeem hoe het werkt.
Nu de familie Keithley op de foto:

2 electrometers die ik recent heb aangeschaft. De 602 kan alleen gevoed worden met 9V batterijen dus een keertje 6 van halen en uitproberen. De 610C heeft een enorme offset, waarschijnlijk is de ingangstrap defect. Schijnt dat de diode geschakelde transistoren vaak de geest geven, de MOSFET's zijn zelf ook erg gevoelig. Er schijnt een interessante upgrade te zijn met behulp van LMC662 dual mosfet opamps. Deze setup hoef je amper te nullen, ruis armer en net zo gevoelig. Ik heb ook een 610C karkas waar ik mee zou kunnen experimenteren.
De 150B is een vondst ergens in een radiowinkel in Eindhoven, helaas nooit de speciale kabel die erbij hoort niet gevonden, daar moet ik ooit iets op vinden. Gevoeligste instelling is 0.3uV! Bij nader inspectie zie je hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Enkele solderingen zit een rode markering bij, deze is gesoldeerd met cadmium tin soldeer, waarvan ook een rolletje van zit in het instrument. Het systeem gebruikt een mechanische chopper welke je hoort rammelen. Interessant hoe deze werkt, de spanning wordt mechanisch gechopped en in een transformator gevoerd, deze heeft een hoge ingangs impedantie maar een nog hogere uitgangs impedantie. Hierdoor worden de spanningen omhoog getransformeert, en deze gaat in een hoogimpedante JFET versterker.

Op 11 juli 2017 10:23:09 schreef blackdog:

Deze meter heb ik vorige week weer werkbaar gemaakt, de Philips PM2434.

Ook hier is net als in vele uV meetinstrumenten uit de 60 jaren is er een optische chopper en een synchroonmoter gebruikt.

Zeg, ik heb ook een PM2434 liggen, nog niet echt open gehad maar ik hoor iets zoemen daarin maar in het schema zie ik toch echt 4 mosfets die als chopper worden gebruikt. Heb jij een vroeg model?

[Bericht gewijzigd door Squant op dinsdag 11 juli 2017 22:38:57 (11%)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
flash2b

Special Member

@Squant en @NKHteB

Mijn HP 3400A is uit 1972 net zoals mijn HP 400EL. Beide hebben echter een ander logo. Ik heb de 3400A even open gemaakt en het is het JFET model met chopper opamp, zoals de middelste in deze foto. De HP 410C is trouwens uit 1968.

Op 11 juli 2017 10:23:09 schreef blackdog:
[...]
necessaryevil
Leuk voedinkje, 15V bij max 700mA is voor veel van mijn experimenten ruim voldoende.
De opbouw is als die van de oude HP/Harrison voedingen vandaar de goede eigenschappen :-)
Heb je al de documentatie voor deze voeding, ik heb hem beschikbaar als het nodig is.

Ik ben geïntereseerd.
Ik zou eigenlijk de spanning nog moeten omzetten, althans als de vorige eigenaar dat nog niet heeft gedaan. Er is namelijk te kiezen tussen 220v en 235v, volgens de sticker die er opzit is het origineel 220v.

Het verschil is klein, maar het zal vast beter zijn om hem op 235v te zetten, anders zou het er niet op zitten! Ik moet dan nog wel even kijken of de voeding op z'n maximum niet meer rimpel gaat vertonen.

//dankje, blackdog!

blackdog

Golden Member

Hi necessaryevil,

Hierbij de Servicedoc van de Philips PE 1507 voeding.

www.bramcam.nl/Diversen/PE-1507.pdf

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Grappig, ik heb ook een HP410 maar dan de B versie, en ook een HP3400. Populaire meters op CO

Flash, dat is best een mooie bench-meter voor dat geld. Ik zou zelf wat benauwd zijn over de stabiliteit maar als hij bij jou naar tevredenheid werkt is die angst blijkbaar onterecht. Ik heb hier nu een Siglent scopemeter te leen van de Eleshop. Ik heb er een review op mijn site en youtube over gemaakt.
Er zitten wat bugjes in en de GUI is niet echt consequent maar het ding werkt gewoon goed. Ik zal er een topic over maken, handig voor als men wat info zoekt. Best leuk zo'n video maken maar moeilijker en meer werk dan ik dacht. Ik maak altijd foto's van teardowns of restauraties voor mijn site. Dat ga ik nu uitbreiden met videos. Dan kan ik wat meer laten zien en dingen toelichten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ Blackdog

heb je toevallig ook de Servicedoc van de PE1509, 0-30V, 400 mA? Die heb ik hier n.l. in gebruik. Alvast bedankt voor de moeite.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

NKHteB,

1e hit in Google: Philips PE1509
Andere versie, iets mooiere scan: PE1509 van ElektroTanya
(klik op link onder plaatje manual, na verstrijken wachttijd. "...processing" verandert in "get manual")

groet, Gertjan.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Dit topic is gesloten