Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Hewlett

Honourable Member

Altijd handig zo'n decadenbank, ik een soortgelijke Danbridge BOX TYPE DR6/ABCDEF, met decaden 0.1Ω t/m 10KΩ

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Mooie decadebank! En zeer bruikbaar: 1Ω...1M ±0,1%
Veel plezier er mee!

groet, Gertjan.

Schimanski

Golden Member

In aanvulling op dit topic van Flash2b

Op 25 september 2017 11:33:06 schreef Schimanski:
Ik zal bij de Fysio voor je navragen waar het voor gebruikt werd. Ik denk pulsvorming in combinatie met ultrageluid.

Ik heb antwoord ontvangen. Het apparaat is gebruikt voor spierstimulatie met ultrageluid zoals gebruikt bij fysiotherapie.

Dit is de voorloper van de endomed 422 en 433.
Deze apparatuur werd gebruikt om spieren te prikkelen.
Dit gaat via plaatelektrodes in een natte spons die met klittenband tegen je huid werden aangedrukt.
Op de symbolen boven de knoppen kan je ziet wat voor soort signalen er uitkomen.
Je kan ze zichtbaar maken met een oscilloscoop gemeten over 500 ohm.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
flash2b

Special Member

Bedankt voor deze informatie!

Ook Tidak bedankt voor de verklaring van de merknaam.

fred101

Golden Member

Mooie Danbridge, ik heb een kleintje van Danbridge. Ik denk de zelfde als Hewlewtt

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ Fred e.a.

ja en helemaal als je bedenkt waar hij is gevonden...... Tussen het oud ijzer! Blij dat hij voor de hobby bewaard is gebleven.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
fred101

Golden Member

Ik vond ooit een GR decade van GR in een doos printplaten en andere zooi in Rosmalen. Alleen zonder kast. Dus alles open en bloot tussen de zooi. Ik heb een kastje gemaakt en tot mijn verbazing was hij nog 100% en spoton.

Decades van dit soort merken/kwaliteit verlopen nauwelijks. Alleen moet je uitkijken bij decades van voor 1948, toen is de ohm herzien. Maar hoe dat precies zat zou ik moeten opzoeken. Iets met absolute ohm, ik dacht 1,5% verschil

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 12 oktober 2017 12:41:26 schreef fred101:
Ik vond ooit een GR decade van GR in een doos printplaten en andere zooi in Rosmalen. Alleen zonder kast. Dus alles open en bloot tussen de zooi. Ik heb een kastje gemaakt en tot mijn verbazing was hij nog 100% en spoton.

Decades van dit soort merken/kwaliteit verlopen nauwelijks. Alleen moet je uitkijken bij decades van voor 1948, toen is de ohm herzien. Maar hoe dat precies zat zou ik moeten opzoeken. Iets met absolute ohm, ik dacht 1,5% verschil

https://www.spec2000.net/06-resistivityohm.htm ook nog een keer in 1972
https://www.nist.gov/sites/default/files/documents/calibrations/87msco…

Hewlett

Honourable Member

Ja dat klopt, de definitie van weerstand in ohm is inderdaad in de geschiedenis een aantal keren herzien. Ik heb een drietal normaal weerstanden waarvan twee in de International Ohm definitie en eentje in de Absolute Ohm definitie. Ik heb er ook een messing oliebad voor, de twee achterste normaal weestanden staan op een houten onderstel, dat is voor het oliebad omdat ze korten zijn dan de Bleeker standard :-)

PTR (Physikalisch Technische Reichsanstalt) 142 uit 1930 van 60 Int.Ω

PTR 09 uit 1929 van 100Ω

en een 40 Abs.Ω van Dr C.E.Bleeker van onbekende vintage, maar dit moet van voor mei 1950 zijn omdat er Utrecht op vermeldt staan en de Bleeker fabriek in 1950 naar Leiden verhuisde.

Metingen zijn een beetje onzin ook omdat de contacten niet schoon zijn. :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 12 oktober 2017 16:54:38 schreef Hewlett:
Metingen zijn een beetje onzin ook omdat de contacten niet schoon zijn. :-)

niet alleen de contacten, maar ook de meetsnoeren spelen hierin mee.
Leuke weerstanden trouwens.

RTFM, dan pas vragen...

Ik ben een zeer grote fan van meetapparatuur van HP. Prachtig gebouwd en over het algemeen gebruiksvriendelijk, ook bij complexe apparaten.

Maar ik ben de laatste tijd, door een paar nieuwe aanwinsten, ook wel erg gecharmeerd geraakt van Rohde & Schwarz apparatuur.

Een URV35 Level Meter met bijbehorende meetkoppen URY-Z2 10V van 9 kHz-2000 MHz, URY-Z4 100V van 100kHz-2 GHz en URY-Z7 max. 15VAC 0.02-1000 MHz, compleet met meetgerei:

Een kleine afwijking (0.021 dB) bij mijn 50 MHz - 1mW bron van de HP435B. (Welke wijkt nu af? hi):

Een mooi stel:

Geheel compleet:

Bij de meetkoppen zit in de aansluitconnector een EEPROM, met daarin de individuele frequentiekarakteristieken en andere parameters.Indien een nauwkeurige meting gewenst is, kun je de betreffende frequentie via het menu ingeven.

Het aantrekkelijke van deze meetset zit hem voor mij in het grote dynamische bereik (>90dB) en de combinatie van digitale uitlezing (desgewenst 4.5 digit) en een analoge wijzer/schaal. Voor het afregelen van apparatuur en/of projecten zeer plezierig!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Hi NKHteB,

Dat is een prachtig meetinstrument, ik ben jaloers :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@ Blackdog,

ja, ik ben er erg blij mee. Vooral de veelzijdigheid met de diverse meetkoppen. Het ene moment meet je 100W RF vermogen van de zender. Een ander moment -60 dBm van een of andere schakeling.

Maar ik geef toe, het is na al die jaren trouwe HP liefde toch een vorm van bigamie......hi!

Gr. N.

PS Waren de 50k meerslagenpotmeters van de markt aan De Lichtmis in orde? Anders schaam ik me, dat ik er 0,50 Euri voor durfde te vragen!

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
flash2b

Special Member

Mijn nieuwste aanwinst is een Takeda Riken TR6354 Multi Meter uit 1971 (Made in Japan). Deze is uitgevoerd met nixie buizen. Takeda Riken is later opgegaan in Advantest.

Naast de TR6354 is er ook een TR6354A en TR6354B model en volgens mij is dat B model gelijk aan de Philips PM2423. Mijn exemplaar heeft 4 nixie buizen, terwijl de andere modellen 3 nixie buizen hebben en een vaste '1' als MSD.

Helaas zoals zoveel oude Aziatische meetinstrumenten, zijn technische gegevens en schema's niet te vinden op internet.

Na een poetsbeurt binnen en buiten ziet de meter er netjes uit en functioneert prima. Op de foto hieronder wordt een 1KΩ precisie weerstand gemeten.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04335_cleaned.jpg

De kap kan er makkelijk af worden geschoven.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04334_cleaned.jpg

Op de bovenzijde van de print zijn rechtsonder de 4 reed relais zichtbaar voor de autorange en in het midden boven de frequentie reference. Takeda Riken maakte voornamelijk frequentie tellers en in wezen is dit apparaat dat ook maar er is ook een voltage to frequency converter.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04331_cleaned.jpg

De onderkant bevat veel instel punten, maar de meter is na al die jaren nog perfect in-spec dus ik hoef nergens aan te draaien.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc04332_cleaned.jpg

Naast mijn HP410C eerder dit jaar, is dit dus mijn 2e buizen apparaat.

Mochten er mensen zijn die de manual hebben dan hoor ik het graag.

Thevel

Golden Member

Een DMM uit 1971, ding zal een vermogen gekost hebben...

Hi

flash2b
Altijd weer leuk dit soort meters te zien en naar de bouwwijze te kijken.
Dat is duidelijk een "70" jaren manier voor multimeters.
Mij Data precision is ook op die manier gebouwd.

Mooi is ook om te zien hoe de "Gevoelige Sectie" is opgebouwd.
Er is veel gedaan om de lekstromen te beperken door zwevende opbouw te gebruiken met teflon steuntjes.
En natuurlijk de reedrelais die zwevend in het spoeltje zitten.

NKHteB
Ik heb één van de potmeters getest en deze is goed, ook leuk dat de Heer Harteveld een lineariteit meting heeft gedaan in 1992 aan een van de potmeters.
Verder slaap ik vrij slecht door de diepte investering die ik bij je heb gedaan aan je stal... ;-)
Van de 10 DC-DC converters heb ik er een paar, wat simpele metingen aan gedaan, geen tijd voor uitgebreide metingen op het ogenblik.
Stoorniveau metingen aan DC-DC converters doe je niet even...

Mijn dank voor de goede prijzen en het mooie materiaal.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@ flash2b e.a.

Mooi apparaat. Fijn, dat dat soort meetinstrumenten een liefdevol "tehuis" vindt. Staat Fred er niet alleen voor!

Wat me bij die oudere meetapparatuur opvalt en nu dus ook weer, is de nauwkeurigheid waarmee nog steeds gemeten kan worden.

Nog even een quickie, want we moeten zo even de deur uit.

Mijn 38 (!) jaar oude Data Precision type 938 geeft keurig 22 pf aan (nee, niet gesjoemeld met zeroing hi).

Een wat modernere versie met hetzelfde C'tje

DUT (er staat echt 22p op):

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Vandaag is mijn nieuwe aanwinst bezorgd, die wil ik toch even showen. Een vier kanaals lineare voeding van GWInstek. Ik zocht een tweede voeding, ik had toch wel eens dat ik een tweede regelbare spanning/stroombron nodig had voor een of ander projectje.
Toegegeven, vier kanalen is dat wel een beetje overkill maar deze liep ik tegenaan. Dit is nu de enige voeding die ik op mijn werkblad nodig heb, uiteindelijk scheelt het toch ruimte. Deze is redelijk compact voor vier kanalen. Hij kan ook bestuurd worden met de PC via USB, weet niet of ik dat ga gebruiken maar wel leuk om eens mee te experimenteren.

Vergelijking met een Delta E30-3 :

@flash2b: Alle outputs zijn isolated, 1 en 2 kunnen ook parallel of in serie gezet worden. En hij komt van Toploser. Ik had het geluk er snel bij te zijn.

[Bericht gewijzigd door Rolo op vrijdag 13 oktober 2017 18:06:07 (10%)

flash2b

Special Member

Mooie voeding, die GWInstek GDP-4303S. Zeker via "Toploser" gekocht ? (Bij Conrad kost ie nl. €750)

Zijn kanaal 3 en 4 floating ?

Krelis Vonketrekker

Golden Member

flash2b, ik kocht voor mijn werkgever de Takeda Riken TR6364, optie 001 ( batt. pack, aan onderzijde gemonteerd)Koste destijds 2630,88 HFL. incl. BTW. Voor dat bedrag kocht je een Philips kleuren TV, en die waren toen prijzig!!
Een iets ander model, met aan de rechter zijkant de steker bussen, en aan/uit schak.Ook nixie buizen display. Heb de kopie rek. er bij gezocht!

flash2b

Special Member

Hoi Krelis,

Die TR6364 lijkt weer een beetje op de Philips PM2424. Welke datum/jaar staat er op die rekening ?

Geloof dat het A model van mijn TR6354 er ook eentje was met batterij optie.

Heel leuk dat jij ook zo'n mooie nixie meter hebt!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

flash2b, ik ben het vergeten er bij te zetten, datum: december 1974
Er zit een giller omvormer in,die piepte verschrikkelijk, geprobeerd met lijm te kalmeren, maar dat lukte niet.Als je een lage spanning meten, hoorde je de relais schakelen.Is destijds gekocht bij Koning & Hartman op de koperwerf te Den Haag.(HFL 2630,88)

flash2b

Special Member

Voor de TR6364 is nog wat informatie hier te vinden.

De PM2424 handleiding is misschien bruikbaar.

Mijn TR6354 (sticker achterop van Koning & Hartman) is van binnen beduidend anders als de PM2423.

Philips UTS002

Doet het uitstekend, verder geen type nummer alleen 4822 service nummer

fred101

Golden Member

Ik beb de UTS001 uit 1982. Die heeft veel meer standen en kan maar 3A aan. De jouwe 30A. Dat is verrekte veel voor zo'n klein metertje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten