Nog heel veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

mel

Golden Member

Heb je nu "stopcontactenhaar? " :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

die had ik pas 1 aan de balie, was zelf een storing aan het zoeken en had in die dagen al 6x een goede schok gehad, meetgereedschap was alleen een spanningzoeker :) de oorzaak was simpel en in 3 min gevonden, maar die man was echt verkeerd bezig daar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Prima spanningzoeker die man, had 'm al 6x gevonden.

mel

Golden Member

"Wat doe jij voor je beroep?" "Ik ben spanningzoeker ..: >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Enkele weken geleden nog. Ruimte met acht spotjes, van die atelier-dingen die een precies afgetekend kader projecteren. Moesten vervangen worden door nieuwe.
Keurige groepenkast, nette declaratielijst. 'Spotjes'. Spotje aan, schakelaar uit, spotje gaat uit. Mooi. Zekering eruit en in de jaszak.
Spotjes eraf, nieuwe erop, dimmers vervangen. Klant draait ongeduldig aan de nieuwe dimmer voor de rechtste twee spotjes.. die gaan branden!
Zes zitten op die ene groep, maar twee op een andere groep.

En niks gemerkt bij het vervangen! Goede vloerbedekking.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh, da's 'n demonstratiestekker voor audiofielen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Nee, hij zit aan een 'bovenfrees', kijk maar in de link!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

En als het draadje ook nog eens bevestigd is als op dezelfde wijze als de bekende kroko snoertjes dan weet je het wel...

Op 11 september 2017 11:14:34 schreef Tidak Ada:
Deze 'veiligheids'-aarding kwam ik op Banggood tegen!

[bijlage]

Dit is (helaas) een vrij normale manier van aarden in Japan. Normaliter gebruikt men hier een aanknijpoog voor, maar voor bijvoorbeeld een laptop lijkt dit me een logischere oplossing.

Meep! Meep!
mel

Golden Member

Japanners zijn ook kamikazen.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De 48MHz ARM cortex M0, STM32F072 doet het niet goed op 96Mhz. (*)

Perongeluk een 16Mhz kristal gemonteerd ipv 8. Dus ipv kristal even om te solderen gewoon de config veranderd en dan draait de PLL op 16*3 ipv 8*6. Geen enkel probleem. Da's dus de domme fout.

Weken later update je de software naar de nieuwste versie en je test-exemplaar werkt niet meer, ook oude versies doen het niet. Bah.

(*) Komt best wel een eind hoor. Boot, display aan, en dan na enkele seconden een unhandled exception o.i.d. 1x deed ie het 5sec real-time om 10s bedoelde-tijd af te tellen en dan valt het kwartje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

16*3 is ook fout, dat had 16*6/2 moeten zijn, PLL's willen nogal eens een pulsbreedte anders dan 50% geven...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oh, dat weet ik niet. Ik stel in dat ik een extern kristal heb van XX Hz, en dat ik 48Mhz als CPU clock wil hebben.

En ik neem aan dat ie niet 16*6 / 2 doet omdat "PLL multiplier output clock min 16, max 48MHz" is volgens het datasheet. (anderzijds, als ik hem na de output kan na-delen zoals jij voorstelt, dan vermoed ik stiekum dat alles gewoon werkt en dat de PLL dus wel makkelijk de dubbele frequentie van de datasheet-spec haalt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Uit de datasheet van de LM43602:

En daar lees je dan dus gewoon overheen...
En ik me maar afvragen waarom de waardes die mijn spreadsheet berekende niet overeenkwamen met de voorbeelden |:(

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

gisteren een dual functie led getest.
de WS2812B ledjes.
https://cdn3.bigcommerce.com/s-vt19phz/product_images/uploaded_images/ws2812b-from-tronixlabs-australia.jpg
ze stonden al op een printje met 4 aansluitingen.
3ledjes op 1 klein breadbord, 3ledjes op een andere.

eerst getest met 3 leds op een arduino, ging perfect, dan het volgende breadbord er (ondersteboven) bij geplugged.

les geleerd:
WS2812 leds correct aansluiten en dan branden ze
WS2812 leds foutief aansluiten en dan roken ze

direct een hele rij op het breadbord opgerookt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

klopt de beschrijving toch wel:
Dual function: branden EN Roken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

die dual functie was dus mijn beschrijving. t zijn eigenlijk gewoon ledjes met zo een IC chipje erin voor de aansturing.
die IC'tjes zijn dus genadeloos tegen verkeerd aansluiten. dus ook opletten met zulke strips als er geen seriediode bij zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 november 2017 09:32:53 schreef fcapri:
gisteren een dual functie led getest.
de WS2812B ledjes.

ze stonden al op een printje met 4 aansluitingen.
3ledjes op 1 klein breadbord, 3ledjes op een andere.

eerst getest met 3 leds op een arduino, ging perfect, dan het volgende breadbord er (ondersteboven) bij geplugged.

les geleerd:
WS2812 leds correct aansluiten en dan branden ze
WS2812 leds foutief aansluiten en dan roken ze

direct een hele rij op het breadbord opgerookt

Normaal is de WS2812B versie bestand tegen verkeerde polarisatie, de oudere WS2812 niet.
Ik gebruik er hier 128 stuks WS2812B leds in mijn knikker baan om alle mogelijke aanduidingen. Heerlijk zo een loop, je hebt maar 1 output pin nodig om dit te sturen. Ze staan bij al mijn servo motoren die de knikker links, rechts of stop bedienen. Ook op mijn lift, zo zie je als die stijgt, daalt of stop en op de deuren als die open of toe zijn. Echte super led!

Deze voeding was kapot. Ik heb een "tijdelijke oplossing" uit de kast kunnen trekken, en moest de kapotte voeding afvoeren. Dat niet voordat ik hem opengemaakt heb. :-)

In dit geval, tegen de verwaching in, is het de primaire condensator, dat dikke ding in het midden die kapot is (bol staat).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat is inderdaad tegen de verwachting, die sneuvelen zelden (als eerste).

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik zat nog te denken.... Als er PFC in zit, dan doen ze een "variabele DC"-DC (boost) conversie om te proberen het net ohms te belasten. Dan heb je wel een low-esr elko nodig en wordt ie hoogfrequent belast....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bij die adapters heb ik vaker gehad met primaire elco's dat een pootje was gebroken in de elco, vaak slecht vastgezet aan de print.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2017 13:16:20 schreef Jochem:
Dat is inderdaad tegen de verwachting, die sneuvelen zelden (als eerste).

Behalve bij overspanning op het net door bijvoorbeeld een zwevende nul. Komt zelfs voor dat alleen de elco stuk is en de voeding na vervanging nog prima werkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten