Hier een site met verschillende links naar nose canceling systems . Heel verhelderend is bvb de site van vk5br.
http://www.g8jnj.net/rfnoisecancellation.htm
[Bericht gewijzigd door eross op (21%)]
.
Moest even zoeken maar het is hier ook gepasseerd:
.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/111224/1#highlight=xphase
.
http://www.alg.myzen.co.uk/radio/136/noise_can.htm
.
http://www.raptorzone.co.za/noise_canceller.html
.
https://www.google.nl/search?tbm=isch&q=noise+canceler&spell=1…:
.
http://user.netonecom.net/~swordman/Radio/noise_cancel.htm
beste mensen iedereen nog fijne daagjes toegewenst!
Rob.
D Tech
De modernisering is de achteruitgang.
Op schepen zag je vroeger die draaibare hoepel op de hut staan. Dat is zelfs een afgeschermde magnetische loop. Beter is er niet. Electrosmog is meestal weg na 6 meter. Dus plaats je antenne via een coax op die afstand van je huis.
Anoniem
Zou het ook niet aangewezen zijn een noisecanceller of een apart topic voor dommekloten te voorzien die eerst reageren en dan nadenken. Kan ik naar daar verkassen.
Ik was overtuigd dat zo'n noisecanceller niet kon werken omdat bij dergelijke grote golflengtes en de korte afstand tussen beide antennes de relatieve fase en sterkte van beide ontvangen signaalen nagenoeg dezelfde zullen zijn. Ik dacht er daarbij niet aan dat een horizontaal stuk draad ook enig richtingseffect heeft. Als je de ene richt voor max gewenst signaal en de andere voor maximum stoorsignaal dan kun je inderdaad met wat zoeken het stoorsignaal wegregelen terwijl het nuttig signaal minder verzwakt wordt.
Met dank aan FET, Rob007 en de anderen die links met nuttige artikels gepost hebben.
Als ik iets niet snap lig ik er wakker van.
Maar piekeren helpt doorgaans niet omdat je in dezelfde richting blijft doordenken.
Iedereen een fijn eindejaar gewenst.
Op 26 december 2017 13:41:43 schreef D Tech:
Op schepen zag je vroeger die draaibare hoepel op de hut staan. Dat is zelfs een afgeschermde magnetische loop. Beter is er niet. Electrosmog is meestal weg na 6 meter. Dus plaats je antenne via een coax op die afstand van je huis.
Dat was de antenne van een peilontvanger,Was 8-vormig gevoelig.
Anoniem
Dat soort antennes zijn smalbandig doordat ze met een condensator afgestemd worden.
Als je een exemplaar hebt zonder ingebouwde condensator kun je natuurlijk over een relatief groter bereik tunen met een regelbare condensator.
Maar dan moet je weer meerdere handelingen doen om van station te veranderen. Makkelijk als je antenne boven op de radio staat, maar als je hem zoals gesuggereerd achter in de tuin zet wordt het heen en weer geloop.
Die loopantennes werden totjaren 85-90 op schepen gebruikt voor het navigeren op lokale bakens. Voor de grotere afstanden werd Decca en Loran navigatie gebruikt maar voor de kustvaart stonden overal lokale bakenzenders opgesteld.Door moderne ontwikkelingen zoals Navstar (GPS)raakten ze stilaan in ongebruik.
Aan de Belgische kust stonden 4 van die zenders.
Een te nieuwpoort op de pier, een op het lichtschip de "westhinder" , een bij de vuurtoren te Oostende en één op de muur van zeebrugge. De frequenties waren 296,5 kHz en 305,7 kHz. De zenders waren gemoduleerd en zonden roepleters uit in morse die overeenkwamen met de afkortingen van de lokatie.
NP,WH, OE en ZB.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Op 26 december 2017 00:36:12 schreef eross:
Hier een site met verschillende links naar nose canceling systems . Heel verhelderend is bvb de site van vk5br.
Eross bedankt voor de link, welke enorm veel informatie bevat over dat noise canceller systeem.
Ook Rob bedankt voor de info.
Met een loop antenne heb je veel minder, tot bijna geen last van ruis omdat bij dit soort antennes de gevoeligheid ligt in het magnetische component van een elektromagnetische golf.
Voor het elektrische component van die golf zijn ze zo goed als ongevoelig, dat scheelt een hoop ruis en ongewenste signalen.
Ik heb zelf ook een grote loop antenne en daarop ontvang ik bijna geen ruis en andere elektromagnetische smog, terwijl het stoor niveau hier hoog is waar ik woon.
Hoewel ik niet durf te zeggen dat de ontvangst met een loop altijd perfect zal zijn.
Want het risisco bestaat altijd dat er twee signalen op één frequentie zijn, waarvan één een stoorsignaal kan zijn.
Er zijn ook noise canceller systemen waarbij men gebruik maakt van twee loops, maar dat is oud nieuws omdat het juist daar over ging in dit topic.
En daarmee zijn we weer rond. In de startpost was het probleem, twee stations uit elkaar te houden die op dezelfde frequentie werken, en op één lijn door het ontvangstpositie liggen; gelukkig wel aan weerszijden.
Omdat hier de richting en de frequentie vastliggen, is een éénzijdig gerichte raamantenne heel praktisch.
Zo heel groot hoeft die nu ook weer niet te zijn; denk aan een enkele meters - kleiner kan ook, als de ontvanger gevoelig en goed afgeschermd is.
Het baken Oostende is nog steeds in de lucht, en zendt op 312 kHz DGPS-correcties uit. Voor Hasselt is zelfs een nieuwe gepland.
Nederland heeft ook vier van deze bakens in de lucht. Dus juist door de komst van GPS blijven deze langegolfbakens in bedrijf. Grappig toch hoe het loopt.
Een rombic is een ruitantenne met benen , meerdere golflengtes lang en aan 1 kant afgesloten met een weerstand naar grond.
Niet helemaal.
Een 'rhombic'-antenne, in het Nederlands: een ruitantenne, is wel een ruitvormige antenne (vandaar de naam). Aan de ene spitse kant zit de voedingslijn, aan de andere kant kan de ruit afgesloten zijn met een weerstand (dan is hij éénzijdig gevoelig; het signaal van de andere kant komt in de weerstand terecht). Deze weerstand zit echter niet naar aarde! Maar gewoon in de spits van de ruit.
Een niet-afgesloten ruit is tweezijdig gevoelig. Het signaal van de 'achterkant' komt bij de plaats waar de weerstand had moeten zitten, vindt daar geen weerstand en wordt dus volledig gereflecteerd, om dan alsnog ook in de voedingslijn terecht te komen.
Bij zenden geldt iets dergelijks: zonder afsluitweerstand zendt de ruit in twee richtingen; mét afsluitweerstand wordt het vermogen dat 'achterwaarts' uitgezonden zou worden, nu opgenomen in de weerstand. De weerstand moet dus bijna de helft van het zendervermogen kunnen opnemen.
Op 25 december 2017 22:03:15 schreef Martin V:
In mijn ontwerpen verschoof ik de fase van de signalen welke door één antenne werden ontvangen en simuleerde op die manier een tweede antenne.
Dat zal niet werken, omdat je op die manier het stoorsignaal nooit weg kunt krijgen: wat je ook doet, de verhouding gewenst/stoor blijft altijd hetzelfde.
Alleen door een tweede antenne te gebruiken, waarop de verhouding verschillend is, kun je een combinatie vinden waarbij het ene signaal wegvalt, en het andere niet (zwakker mag wel, dat is niet zo erg).
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ja dat is het nadeel van die afsluitweerstand, het voordeel is de breedbandig heid van een Rhombic antenne.
Een dergelijke afsluitweerstand zie je ook wel bij een Beverage antenne.
De V-, de rhombic en de Beverage zijn dan ook volle neven van elkaar. Hoewel er met de Beverage nog iets speciaals is, maar dat is off topic en dat kun je gemakkelijk googelen.
Zie ook PA4TIM's site: PA4TIM’s QRM killer.
Ontwerp van Mark Connelly, WA1ION.
Bouwdoosje: Bouwdoos HaJe Electronics http://www.haje.nl/index.php?cPath=30_2280
Frans
Op 26 december 2017 21:31:32 schreef Frederick E. Terman:
De V-, de rhombic en de Beverage zijn dan ook volle neven van elkaar. Hoewel er met de Beverage nog iets speciaals is, maar dat is off topic en dat kun je gemakkelijk googelen.
@FET\ off topic of niet,wat mij betreft mogen we hier heel het Rothhammel antenne boek gaan doorzagen.Daar heb ik geen probleem mee.(de mods denk ik wel.
)
Zeer leerzaam. !!!
(Ik denk dat ik van de Rothhammel 30 % begrijp,de rest gaat boven mijn pet) 
Ik heb 1 keer dat boek bekeken, en weer gauw dichtgedaan 
Maar als je iets wil weten, dan is het wel HET boek bij uitstek 
Anoniem
Thnx FET, DGPS met een hulpbaken is enige tijd gebruikt vooral voor baggerwerken in de haven geulen.
Maar zou dat nog steeds actueel zijn, nu de USA al enkele jaren de selective unavailability (wat een woord) opgeheven heeft voor burgertoepassingen in Europa?
Een degelijke GPS ontvanger moet vandaag toch wel op een tweetal meter nauwkeurig zijn, zeker in een open omgeving zoals op het water.
GPS word door het Amerikaanse leger gebruikt en onderhouden.
Ze kunnen de resolutie naar behoeven aanpassen.
Het is dus zeer mogelijk dat in Europa de resolutie niet geweldig is.
De Amerikaanse overheid is 'committed' aan een afstandnauwkeurigheid voor iedere satelliet van 7,8 meter, 95% van de tijd, in de ruimte.
(In werkelijkheid is het meestal nauwkeuriger, maar dat is dus niet gegarandeerd.)
Uit deze afstanden moet je positie berekend worden. Hierbij komen nog afwijkingen door atmosferische omstandigheden, reflecties, ongunstige constellaties en uiteraard de kwaliteit van de ontvanger zelf.
De uiteindelijke plaatsbepaling is af en toe vele meters fout, terwijl toch de signalen binnen specificaties liggen. En dan kunnen deze signalen dus ook nog eens 5% van de tijd buiten specs liggen.
De andere reden voor correctiesignalen, is om informatie te geven over de satellieten. Het GPS-systeem zelf heeft geen rechtstreekse betrouwbaarheidsinformatie; alleen via een omweg, in de uitzendingen van de andere satellieten, als deze de informatie van het grondstation hebben gekregen.
De grondbakens leveren op ieder moment informatie over de 'health' en andere gegevens van de satellieten. Zo kan een DGPS-ontvanger bijvoorbeeld een bepaalde satelliet, die fout is maar dat zelf niet meldt, toch uitsluiten uit de positieberekening.