Philips P2000

bprosman

Golden Member

Vandaag een P2000 op de kop getikt. Nu ben ik gewend dat voor "vintage computers" de nodige documenten en roms online vinden.

Documentatie is er genoeg te vinden, ROMS echter niet, iemand nog hints/tips of die ergens te vinden zijn ?
Die cartridges zouden toch wel ergens gebackup'ed zijn ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fripster

Golden Member

Heb je de BASIC cartridge er wel bij?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Hewlett stuurde een tijdje geleden (een fysiek exemplaar van) een BASIC ROM op naar Benadski. Zie hier. Iets daarboven ook wat links naar e.e.a. aan informatie.

Misschien kan Benadski of één van z'n space-genoten een dumpje voor je maken, als je althans die ROM-cartridge niet zelf hebt. Geen idee wat je verder voor cartridges zoekt; in mijn beleving stond alles voor die P2000 altijd op zo'n antwoordapparaatbandje :)

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

@Fripster,

De basic cartridge heb ik nog niet, wel een vrij uniek MKB administratie programma. Ik heb wel wat "lege cartridges" onderweg dus die BASIC cartridge is wel te maken.
Er schijnt ook nog een diagnostics cartridge te bestaan.

Ja wat die tapejes betreft, jammer dat mn glazen bol niet werkte want in Deurne stond een doosje op de schap :-(.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fripster

Golden Member

Die tapes zijn makkelijk te krijgen imho...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Peter_dtn

Golden Member

Indertijd had de P2C2 club alle software beschikbaar op een CD gezet, het was slechts een fractie van de capaciteit van de CD zodat ze het er nog maar een paar keer opgezet hebben. Dus als je zo’n CD kan vinden heb je alles compleet, ik weet overigens niet of je zo’n prematuur dataCD kan lezen met de huidige spelers.

Familiegeheugen, tekstverwerker en de Basic rompacks waren er o.a.

Voor de P2000C en M waren meer programma’s die konden met CP/M werken.

Video kwam van de teletekst chips, de cassette was digitaal en een heel stuk beter dan de audio cassettes die de meeste andere computers uit die tijd hadden.

Oude tijden herleven, veel plezier !

bprosman

Golden Member

Dit is m, zal m morgen eens aansluiten, volgens de eigenaar zouden er ook intern aanpassingen zijn.
Heb hier nog een zelfgemaakte CD liggen uit de tijd dat een blanco nog 25 gulden kostte en je een “interleave 1:1 “ HD nodig had om m te branden en die kan ik nog steeds lezen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 13 februari 2018 20:01:02 (45%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Zit inderdaad een speciale kaart in, extra seriele poort en floppy disc controller.
Er lijkt ook extra geheugen in te zitten. Dus het lijkt een P2000M ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik zie op die print geen Philipscodes zo op het eerste gezicht, dus het kan een aftermarketgeval zijn.

Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar die viewdata-toetsen. Zijn die ook aftermarket?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 14 februari 2018 12:06:27 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor de P2000 had je ook nog de cartridges van Fortran, Assembler en Pascal.

Je hebt gelijk er bestond ook nog een diagnose-cartridge.

Die Miniware-cardridges heb ik nog gesoldeerd in het soldeerbad bij de firma Miniware te Baexem in Limburg en dat Miniware-modem gaat maar tot 2400Baud.

Op jouw laatste foto is inderdaad een uitbreidingsbord te zien, daaronder zit de echte P2000-printplaat.

Als de onderste printplaat voorzien is van de video-hardware, dan is het een P2000T, als er een deel niet bezet is dan is het waarschijnlijk een P2000M.

@maartenbakker: Wat bedoel je met viewdata-toetsen?

[Bericht gewijzigd door Roches op woensdag 14 februari 2018 12:38:47 (15%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Ik denk dat maarten doelt op de sticker, die met een vluchtige blik op toetsen kan lijken.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Is gerepareerd geweest (RS232) , niet echt netjes vind ik.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Dat had mooier gekund. Ik doelde inderdaad op wat nu blijkt een sticker te zijn. Voor mij levensecht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Zal (speciaal voor Maarten :-) ) wat foto's maken van de printen en kijken wat ik kan vinden aan 12NC's.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die voetjes hadden wat netter gekund en die 188 / 189 er's die had ik standaard op voorraad liggen, die gingen regelmatig hemelen als je met de rs232 aan het rommelen was.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
maartenbakker

Golden Member

Op 14 februari 2018 15:02:31 schreef bprosman:
Zal (speciaal voor Maarten :-) ) wat foto's maken van de printen en kijken wat ik kan vinden aan 12NC's.

Altijd leuk :D Niet persé nodig maar als je toch bezig bent noteer ik die graag in combinatie met het typeplaatje. Ik verwacht veel nummers met 5103 en 8203 en 1 of meer die met 87 beginnen. Het nummer op de modulator heb ik alreeds genoteerd, alleen moet ik gokken of dat met 31 of 51 begint.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Het lijkt toch wel "een geval apart", op de kast staat gewoon P2000T.

De achterkant lijkt me toch "te veel" connectors te hebben voor een "T" versie, bovendien merkte ik dat de 220V entrée gebroken was.

Overigens onderaan zijn inderdaad maar stickers , geen toetsen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Hier verder ivm de 5 foto limiet.
De stickers aan de onderkant noemen het een P2001, met wat extra stickers van miniware.

Het bovenste bord heeft ook een typenummer wat verdacht veel op Miniware custom made lijkt :

Het onderste board heeft ook een video modificatie

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Verder de 12NC's op het onderste board (zelfde board):

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De cartridges zijn allemaal intern verschillend (wel buffers, geen buffers, LS138, 82S123, nergens stickers op de Eproms en alle eproms in de print gesoldeerd :-(.
Zal eens een connector op de kop proberen te tikken en eea eens uitlezen met een Arduino of zo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het lijkt er op dat het bovenste bord een floppy-controller-board is en aan de bovenste 25DB-female te zien met parallelle-uitgang...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
bprosman

Golden Member

Bovenste bord bevat inderdaad een floppy controller, en ook een seriele poort (zie de gerepareerde buffers). Zal dit weekend eens kijken of ik er licht in krijg.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Nog iets voor Maartenbakker :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad interessant kijkvoer! Een PROM-programmer zo te zien. De printplaat komt wel van Philips, zie het schetsnummer. Wat is de rol van Reliability Nederland hierbij? Is het de bedoeling dat er met een lintkabel een IC-voet wordt verbonden o.i.d.?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."