Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Ja, nu zie ik het ook, die fout was mij niet opgevallen.
Of ik het verschil ga merken weet ik niet, maar ik ga het zeker aanpassen.
En die R11 is ook maar 100R bij JB, bij mij 10k.

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Hoe de schakeling is opgebouwd betreffende stabiel gedrag is weer een typisch voorbeeld zoals het niet moet :-)
Het Internet staat vol met dit soort "oplossingen"

Er wordt achter de opamp nog meer versterkende elementen gezet die ook extra fase vertaging geven.
Het signaal uit de opamp wordt als het ware afgeremd, en komt te laat weer aan bij de inverterende ingang.
Dit zorgt voor instabiliteit!
Dat probleem zal je bij de oorsprong moeten aanpakken (ook begrijpen)

Als eerste kies je dan een versterkende trap die een zo klein mogelijke vertraging geeft en zo min mogelijk versterking.
En dan kies je R8 zo rond de 2K2 tot 4K7 en begint met een condensatorwaarde voor C2 van rond de 1nF.

R8 en C2 zorgen er voor, dat de hogere frequenties niet meer door de trappen gaan die na de opamp uitgang komen.
Hierdoor veroorzaken zij hierdoor nog maar weinig extra fase fout (vertraging)
Als het met metde door mij voorgestelde waarde flink genereerd, dan zit er meestal in de opbouw iets niet goed.
Zoals te lange bedrading, verkeerde aardpunten en geen compensatie netwerk over de uitgang van de Dummy Load.

In het wilde weg condensatoren plaatsen en dan maar hopen dat de schakeling stil wordt is nu niet direct galant :-)
Zoals bij bijna alles werkt het beter als je de oorzaak aanpakt.

De man met de grote mond (Dave Jones) heeft twee projecten gehad waarbij hij ook de mist in ging met fase fouten.
Zoals zijn eerste voeding en nu weer zijn uCurrent die genereerd omdat er een nader merk opamp in zit met het zelfde typenummmer, prutser denk ik dan.

Calichio, ik denk bij jou geen prutser, omdat je zoals Dave Jones geen praatjes hebt en je laat weten dat je een ander zijn schema hebt nagebouwd. :-)

Je driver transistor die zit volgens mij boven op het koelblok, de draden zijn eigenlijk wat aan de lange kant.
Het beste is dan direct aan de transistor een serie weerstand op te nemen van 150Ω.
Dat lijkt misschien vreemd daar de basis gevoed word uit een spanningsdeler, maar dat stuk draad aan de basis kan HF generatie verschijnselen opwekken.
Door nu die 150Ω weerstand direct aan de basis te plaatsen, verslechter je de "Q" van dat stukje draad en hierdoor is de kans heel klein geworden dat het genereren gaat optreden.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi blackdog,

Je beschrijft een oplossing die nog binnen een 0e orde systeem werkt. Er is in dit schema voor een oplossing voor een 1e orde systeem gekozen. Is met de gekozen componenten voor stroomversterking wel te begrijpen (grote stromen maar traag).

Voor een dynamische dummy load is de 0e orde aanpak duidelijk een betere keus.

flash2b

Special Member

In de AC stand gebruik je een flinke gelijkrichter en 2 flinke elco's. Heb je dat gedaan met het doel op trafo's testen?

Reken je dan ook de effectieve waarde uit op je uitlezing aan de hand van de gemeten DC waarden ?

Ja, dat is om trafo's te testen, dan kan ik de DC spanning aflezen en kijken wanneer die begint in te zakken als ik de belasting langzaam opschroef.

blackdog, als ik op de basis van de driver transistor een weerstand van 150ohm zet, dan kan ik die 4 power torren maar tot 2Amp open sturen.
Maar ik kan wel de draden drastisch inkort, en ik zal R8 en C2 vervangen door de waarden die jij opgeeft.
Vriendelijk bedankt voor de uitleg!

Als je R8 en C2 gaat vervangen moet je opnieuw het regelgedrag van de lus controleren om te zien of deze nog optimaal is.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 20 februari 2018 15:41:47 (21%)

blackdog

Golden Member

Hi Calichio,

Denk, reken even mee :-)

Een 2N3055 heeft een HFE van ongeveer 40x bij 1,5 Ampere.
Ik neem even 1,5-Ampere per transistor en dat zou totaal dan 6-Ampere zijn, dat is met opset iets ruimer dan in jouw toepassing.
Dat is per 2N3055 ongeveer 38mA en jouw stuur transistor de BD679 zal dan rond de 150mA moeten leveren om alle vier de 2N3055 te kunnen aansturen.

Dan gaan we kijken wat de HFE is van de BD679, deze zit ron de 150mA collectorstroom zo rond de 1500x.
Als je nu de 150mA die nodig is voor de aansturing van de 2N3055 transitoren deelt door de HFE van de BD679 kom je uit op 0,1mA.

Ik vraag je een extra weerstan op te nemen van 150Ω, dit geeft bij de stroom van 0,1mA een spanningsval over deze weerstand van 15mV.
Dat is dus niet iets om je druk over te maken... :-)
De versterking die ik nu heb aangehouden wordt nog beter als de transistoren warmer worden.

De trimpot aan de basis van Q2 vind ik nu niet direct een galante oplossing om de stroom te begrensen.
Er wordt in het geheel geen rekening gehouden met de temperatuur gevoeligheid van de HFE waarden.

De 0,1Ω zou je mooi kunen gebruiken met een BD139 om de basissturing van Q2 weg te trekken als je boven de 5-Ampere aan de uitgang komt.
Je begrensing zal dan rond de 5,6 Ampere zijn en bijna niet afhankelijk van de HFE van de BD139, en veel beter dan hoe het nu is.

Het is aan jou hoe je met de informatie om wilt gaan die ik je geef, als jij denkt het is zo goed genoeg, vind ik het ook best.
Maar ik hoop wel dat het jou en anderen wat meer inzicht geeft waarom Dummy Load's vaak instabiel zijn.

Groet,
Blackdog

PS.
Om te testen hoe stabiel een Dummy Load is, kan je ook naar wat projecten van mij zoeken hier op CO.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

blackdog, Dat is duidelijke info waar ik wat mee kan doen.
Om eerlijk te zijn had ik het schema eerst gemaakt in dat programma "falstad"
zodat ik toch al kon zien hoe het zat met spanningen en stromen. Nu kan ik eindelijk eens wat gaan rekenen zodat ik beter kan begrijpen hoe het werkt.
Ik zal mijn bevindingen hier wel posten.
Bedankt hé!

Als ik dit soort verhalen lees dan denk ik meteen weer aan de keer dat ik dacht eventjes een voeding te kunnen bouwen. Blackdog heeft me toen ook veel tips gegeven. Helaas heb ik de voeding nooit afgemaakt. Al heb ik wel weer zin om eens zo iets te bouwen.

Hoe dan ook, hier is een link naar de discussie toen der tijd. Wellicht wordt je er iets wijzer van. Helaas zijn de plaatjes niet meer online. Mocht je hier interesse in hebben kan ik wel even in het archief duiken.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126768

PE2BAS

Hoi

@blackdog
Ik heb nu een regelprintje gemaakt op een breadboard met de door u voorgestelde verbeteringen, zodat ik gemakkelijk kan meten en komponenten vervangen, en dat werkt volgens mij heel stabiel (ik heb geen scoop).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/versie-blackdog%20-meting.png

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/foto-blackdog-regelprint.png

Ik heb de basisstroom v/d BD645 (geen BD679) wel moeten verhogen naar 0.3mA
omdat hij anders te temperatuur gevoelig was, mss nu een weerstand van 80R opnemen in de collector?

Of de BC547 (i.p.v. BD139) ver genoeg open gaat met 560mV om de stroom te begrenzen weet ik niet, maar ik dacht van wel.

Wat meetgegevens met een belasting van 1A 5V

BD645
Ib = 0.1mA
Ice = 16mA
hfe = Ice/Ib = 16 / 0.1 = 160

2N3055
Ib = 16mA
Ice = 1A
hfe = Ice / Ib = 1 / 0.016 = 62.5

Ik dacht dat de BD645 x750 was.

Verbeteringen zijn altijd welkom!

@hardbass Bedankt voor de tip.

Had een poosje terug een teststopcontact met serielamp en een paar schakellaartjes gemaakt om wat makkelijker te kunnen testen.

flash2b

Special Member

Compact apparaat geworden en leuk dat je ook meteen het schema laat zien.

Mijn versie is hier te vinden.

In de vakantie weer even de Philips EE-dozen tevoorschijn gehaald. Ik wilde al langer eens kijken of ik een FM-ontvanger met aanraakafstemming op slechts 1 bordje kon ontwerpen, als een mooi en tegelijk werkend kunstwerk. Wel, gelukt (4 FM-zenders in - voor een superreg - redelijke kwaliteit)! Deze ontvanger is een variant van de EE2013 FM-ontvanger met aanraakafstemming, met een aangepast (hogere kwaliteit) HF-superreg-deel.

http://www.kranenborg.org/images/Electronics/EE/FM-Superreg-SB.PNG

Dit is het schema:
http://www.kranenborg.org/images/Electronics/EE/FM-Superreg-SB-small.jpg

En dit is de uitvoering:
http://www.kranenborg.org/images/Electronics/EE/FM18Compact_1.jpg
http://www.kranenborg.org/images/Electronics/EE/FM18Compact_2.jpg
http://www.kranenborg.org/images/Electronics/EE/FM18Compact_3.jpg
http://www.kranenborg.org/images/Electronics/EE/FM18Compact_4.jpg

Op 3 maart 2018 20:10:11 schreef flash2b:
Compact apparaat geworden en leuk dat je ook meteen het schema laat zien.

Mijn versie is hier te vinden.

Ook mooi net kastje geworden.

Met schema werkt net wat makkelijker en zo kon het er ook meteen bij.
Het kastje kwam bij de kringloop weg (wel nw), stopcontactje heeft al 40jr op zolder dienst gedaan en was bijna niet schoon te krijgen, fitting uit een oud lampje en overige delen grijpvoorraad, vaak van een beurs meegenomen.

Thevel

Golden Member

Op 3 maart 2018 22:02:58 schreef kranenborg:
In de vakantie weer even de Philips EE-dozen weer tevoorschijn gehaald.

Wow! zat hij nog nieuw in doos of zo??

@Kranenborg
Dat ziet er echt erg mooi uit!!

Op 3 maart 2018 23:13:44 schreef Thevel:
[...]Wow! zat hij nog nieuw in doos of zo??

Neen, maar ik ben erg zuinig en voorzichtig, omdat ik het esthetische aspect van wat ik maak ook erg belangrijk vind. Ik probeer bijvoorbeeld buiging van componenten zoveel mogelijk te voorkomen, en neem veel tijd om ze goed te kunnen bevestigen in de veertjes. Moet gezegd dat de meeste componenten uit Ebay-aanvullingen komen, maar ook die zijn al weer 15 jaar oud ... .

Vandaag nog wat optimaliseren en een antenne(tje) erop

/Jurjen

Voor de Philips EE adepten: heb deze bijdrage toegevoegd aan de Philips EE-thread op dit forum, met wat technische achtergrond erbij. Misschien goed om eventuele discussies daar verder te voeren (zeer welkom natuurlijk!): https://www.circuitsonline.net/forum/view/101280/last

/Jurjen

miedema

Golden Member

S11 testadapter voor laagOhmige impedantiemetingen

Ik heb een nieuwe test adapter gemaakt om beter lage impedanties te kunnen meten. Met name met de ESR van elco's kwam ik in de problemen.

http://www.miedema.dyndns.org/co/2018/4395a/IMG_3022--75R-test-adapter-L-600pix.jpg

Probleem was dat ik hiervoor een 75Ω N male chassisdeel nodig had, en die niet kon vinden....
Ik heb dat opgelost door een N-BNC verloop om te bouwen naar chassisdeel.
Meer hier over, en over de adapter, heb ik geschreven in een post in het "Netwerk & impedantie analyser, DIY meet setup & test fixtures" topic.

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

Niet spannend maar stond al een tijdje op mn lijstje. De Elektuur “2114” tester. Kom ze de laatste tijd steeds weer tegen in mijn : Acorn Atom, Junior computer, de Intellekt, Elektuur Z80 kaart. De meeste grotere statische rams zijn wel te testen met mijn TL866, maar niet de 2114.
Had ook “luxe” gekund met een Arduino, display etc. maar dit werkt ook goed. Qua project niet spannend want het is maar “nabouwen”.

En de onderkant

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mooi stuk soldeerwerk, moet je even geduldig voor gaan zitten.
Moet je die groene draden aanstrippen of gaat dat met de soldeerbout?

bprosman

Golden Member

Als ik een “middenaftakking” maak strip ik het. Is het een uiteinde dan even de soldeerpunt er tegenaan en gesmolten isolatie evt wegknippen. Aan het uiteinde smelt het redelijk goed (wire-wrap draad) in het midden kan het wel wat hebben.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Goed dat je bij alle uitgaande draadjes een soort van trekontlasting hebt gemaakt, maar dat je dat dan niet doet bij de aansluiting van de batterij, da's dan weer een minpuntje ;-)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Thevel

Golden Member

Laat mer raden: de batterij aansluiting zit er tijdelijk op om de schakeling te testen.

bprosman

Golden Member

Fout, was te lui om een boortje te pakken :+ De draadjes zijn iets dikker. Batterij (oplaadbare) blijft , er loopt alleen stroom als de schakelaar ingedrukt wordt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten