Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Was een digitale schakeling. Enige apparaat waar ik 'm in vond: Watkins Johnson WJ-357

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Kennelijk staat de hele 9xxx series hier:
https://4donline.ihs.com/images/VipMasterIC/IC/FAIR/FAIRS34218/FAIRS34…

FAIRS34218-1.pdf

De 958 is volgende die tabel er in een 5B package.

Leuk nixi's. Maar daar is het wel een decade teller en geen Double Balanced Modulator. Dus nog steeds de vraag Wat is nu wel?

En ik heb afgelopen jaar bij mij op de zaak bakken vol van dit soort (nog spiksplinter nieuw maar wel oud) spul in de recycling vuil containers van een opkoper zien verdwijnen.

:'(

Arco

Special Member

Het gaat over 2 verschillende ic's, een 9958 en een 7796... ;)
Dit is de 9958 datasheet (oud beestje; was in 1969 al obsolete verklaard... :) ):

UL9958.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 18 maart 2018 18:51:38 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Brilliant! Elke keer weer verbaasd, maar goed dat had ik geloof ik al eens gezegd :)
Nou, dan de laatste:
997429X

Als UL9974 niet (door mij) vindbaar.

Action expresses priorities LH
RAAF12

Golden Member

De uL9960 ipv uL7760/96 zou het kunnen zijn, ik heb nog niet alle 16 pinnen nagelopen...

van het nutsvolt forum:

>kwak

The CuL9960 is a decimal decoder/driver. It seems to have NPN high voltage (55 V) open collector outputs suitable for driving Nixie displays.<p>
Pin 1- Out 9
Pin 2- Out 7
Pin 3- Out 5
Pin 4- Out 3
Pin 5- Out 1
Pin 6- 1's Input
Pin 7- 2's Input
Pin 8- Ground
Pin 9- Out 0
Pin 10- Out 2
Pin 11- Out 4
Pin 12- Out 6
Pin 13- Out 8
Pin 14- 8's Input
Pin 15- 4's Input
Pin 16- Vcc<p>Vcc can be between 3.3 and 5.5 volts. Actual circuit may be RTL logic.<p>The uL94659 is a little trickier. The 59 suffix indicates a Commercial temperature range part. By 1970, Fairchild was using 4 digit part numbers with 2 more to indicate the temperature range. The original RTL series used 3 digits.

flash2b

Special Member

In mijn tabel van de 9xxx serie is de 974 terug te vinden als JK Flip Flop in package 5B, wat volgens mij een 8 potige metal can is die ook bekend is als een TO99 package.

Bij Fairchild staat de 'L' in µL voor Logic, en de 'A' bij µA voor Analog.

RAAF12

Golden Member

De enige DTL nixie driver uit die tijd is de https://www.google.nl/search?q=Cul9960&oq=Cul9960&aqs=chrome..…
Het zit in dezelfde serie, ik meen dat Arco daar naar zocht....

edit

Ah de concurrent....

@TA

Jup, die is het

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 18 maart 2018 23:39:15 (12%)

Arco

Special Member

De 974 van concurrent Motorola:

974.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Je bedoelt zoiets:

Kan je ook gebruiken on draadjes enigszins recht te maken.
Voor buispennen had je ook iets dergelijks, hoewel dat bet triggy werkte, vooral als ze pennen erg verbogen waren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
guidob

Overleden

Grappig, ik heb zaterdag ergens beneden twee doosjes met componenten meegenomen. Met ook drie van die plastic houders. Met o.a.

F 796HC 7421 metal can. Gemakkelijk te identificeren :)
F 760HM 7336 metal can. Comparator

F DTuL 95059 cerdip 14. ???? (DTL logic?)

FUF5 7715393 7236 metal can 715 high speed opamp?
fU5B 7741393 7241 metal can 741 opamp?

Arco

Special Member

Crossref list met een aantal fairchild devices:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad DTµL is Diode-Transistor µLogic.

Die 715 is een high speed OpAmp.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Raar vraagje, ik heb een sot89 met daarop 1733, volgens mij staat er in het datasheet van de MCP1703T33 dat /dat/ hem niet kan zijn. Eens?

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 maart 2018 08:29:45 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is het zeker een SOT89 en niet een SOT223?

Een SOT223 zou bv deze kunnen zijn: NCP1117ST33T3

evdweele

Overleden

In een bakje met oude gloeilampen vond ik een duplolamp zoals gebruikt wordt voor dim/grootlicht 4V 5W/5W.
Merk EDILIGHTS.
Welk motorvoertuig had een elektrische installatie van 4 volt?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 22 maart 2018 08:49:16 schreef Al_Bundy:
Is het zeker een SOT89 en niet een SOT223?

Volgens mij weet ik het verschil tussen een SOT89 en een SOT223. D'r zit op die print een footprint voor een SOT89 MCP1703 en een footprint voor een xxx1117-33 naast mekaar.

Het is een door mij ontworpen print. Ik had er twee getest, maar die hadden geen 3.3V. Dan ga je twijfelen aan de 3.3V regelaar. De derde had wel 3.3V en werkte gewoon. Ondertussen 1 van de twee kunnen fixen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 maart 2018 16:09:35 schreef evdweele:
In een bakje met oude gloeilampen vond ik een duplolamp zoals gebruikt wordt voor dim/grootlicht 4V 5W/5W.
Merk EDILIGHTS.
Welk motorvoertuig had een elektrische installatie van 4 volt?

dat is een bijzondere.
maritiem word dim /groot licht niet gebruikt , dus het moet om een voer tuig gaan voor op de weg .
enig idee hoe oud de lamp is ?
of is het iets uit een werk lamp , loep lamp ? bv in stand 1 volledig licht , en stand 2 licht dat op een bepaalde manier op een werkstuk schijnt zodat het niet in de ogen schijnt ?
misschien iets uit de film / foto wereld met het oog op een bepaalde vorm van belichting.
de 4v spanning en dat beide gloeidraden 5w zijn , (normaal zit daar verschil in) , denk niet dat het uit een voertuig komt

Sine

Moderator

Volgens mij staat er stiekem Medilight op dat lampje, en dat zou suggereren dat het een heel andere toepassing heeft dan de weg verlichten.

. Verkeerde url.

[Bericht gewijzigd door PC-Rider op zaterdag 24 maart 2018 09:59:31 (92%)

Vol st(r)oom er tegenaan!

. Dubbel..

[Bericht gewijzigd door PC-Rider op zaterdag 24 maart 2018 09:58:37 (96%)

Vol st(r)oom er tegenaan!

Op 24 maart 2018 09:51:02 schreef PC-Rider:
Als ik me niet vergis staat er nog heel vaag een “M” voor EDILIGHTS.
Googelen levert dan iets met lichttherapie : http://www.medilight-project.eu/

Kom je daar verder mee? Lijkt me wel een oud lampje trouwens, misschien in de Wayback machine gaan zoeken?

Edit: Sine was me voor....

Vol st(r)oom er tegenaan!
maartenbakker

Golden Member

Die kans lijkt me op meerdere manieren klein. Eerst omdat het lampje ouder is dan het www (maar een oud bedrijf zou opzich nog oudere reserve-onderdelen kunnen verkopen) en verder omdat het een ongerelateerd project lijkt in plaats van een bedrijf. Als het om een medisch lampje gaat, verwacht ik een werklamp, niets met lichttherapie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 24 maart 2018 09:39:19 schreef Sine:
Volgens mij staat er stiekem Medilight op dat lampje

Er staat echt EDILIGHTS op. Voor de E is de huls blanco.

Edilights is een Italiaanse lampenfabriek.

Ik vermoed dat het lampje meer dan 50 jaar oud is. Het ligt in elk geval al 50 jaar in dat bakje.
Zou het misschien van een oude brom- of motorfiets kunnen zijn?
Het is 52 jaar geleden dat ik een bromfiets heb aangeraakt. Wat voor verlichting daarop zat weet ik echt niet meer.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 24 maart 2018 14:01:58 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten