Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2018 15:28:11 schreef wielklem:
...je geen kleinere motor vinden?

Had deze nog liggen, overgehouden van een ander project. Motortje trekt 20A bij belasting.

een H brug voor wat zwaardere motoren, m'n neus :)

Wat bedoel je precies?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Ziet er weer netjes uit lambiek!

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

zal wel aan mij liggen (dat is meestal het geval nl.) maar ik zie even niet hoe je de aansturing van een "kleine" modelbouw servo hebt geintregeerd in de H-brug ?

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2018 19:52:27 schreef trix:
zal wel aan mij liggen (dat is meestal het geval nl.) maar ik zie even niet hoe je de aansturing van een "kleine" modelbouw servo hebt geintregeerd in de H-brug ?

Ik kan wel een heel verhaal op gaan hangen, maar denk dat dit duidelijker is.

Ben niet de enige die zoiets doet.

https://www.youtube.com/watch?v=n1nEr1FM19E

Bij mij is het resultaat iets netter, de as van de modelbouw servo is aan de as van de motor gemaakt doormiddel van een koppeling.

Een beetje het zelfde idee als wat ik hier gedaan heb, maar dan is de potmeter een mini servo.
https://www.circuitsonline.net/files/images/000630.jpeg

Plaatje komt van dit artikel.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Nu is DE vraag natuurlijk ... waar komt het in?

Ga je een volle auto RC-en Mythbusters stijl ?

Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2018 10:33:56 schreef Sine:
Nu is DE vraag natuurlijk ... waar komt het in?

Nieuwsgierig aagje. :)

Ga je een volle auto RC-en Mythbusters stijl

Nee, zo erg is het niet. :)

Het gaat een soort van doseer klep aansturen, heb daar helaas geen foto's van.

Heb even een schetsje gemaakt, hier moet je een beetje aan denken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Nog maar een klein projectje. Het is een besturingskast voor alarmen in een schip.

Op de eerste foto zie je elektronica, links is het communicatie printje, "via RS232" deze verzorgt de communicatie tussen de controller een de PC. Rechts daarnaast is de controller en daarnaast de ingangsprint voor alle sensoren.

Op deze foto zie je twee kleine printen, de linkse is voor de roerstand meter en de rechtse is een uitgang voor een paar zoemers.
Daar naast staat een rijtje zekeringen, met daar onder de aansluitklemmen voor de sensoren..

Dit is de computer waar Profilab expert 4.0 op draait. Het is een hele compacte PC "PC2". Ik heb voor dit type gekozen omdat deze PC op 12VDC draait, ik heb dus geen 230VAC nodig. Het hele systeem draait op 12VDC trouwens.

Ik had de software al eens beschreven in het boek "werken met Profilab expert 4.0"

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Hier staat het één en ander uitgelegd over het systeem. Staat op Blz. 137.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

mooi met die kant en klare dinrail bakjes om zelf iets in te bouwen, van weidmuller?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Zijn inderdaad van weidmuller. ik gebruik die dingen best vaak, is makkelijk op maat te maken en makkelijk te monteren. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ziet er errugh (eng) netjes uit! :) Heel wat anders dan die verdeelkast, die Jinny laat zien....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 17 mei 2018 10:12:47 (65%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Zijn die in verschillende maten te koop, Lambiek? Die Dinrail kastjes bedoel ik :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

je kunt ze zelf op grootte maken, zijn randen van verschillende maten die je in elkaar steekt, de buitenranden klemmen om de print heen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 17 mei 2018 10:09:32 schreef Tidak Ada:
Ziet er errugh (eng) netjes uit! :)

Zo heb ik altijd gewerkt, en doe het nog steeds zo. In mijn ogen hoort het ook zo, ik hou niet van knoei werk. :)

Heel wat anders dan die verdeelkast, die Jinny laat zien....

Die heeft ze niet zelf gemaakt hé.

Op 17 mei 2018 10:11:48 schreef mel:
Zijn die in verschillende maten te koop, Lambiek? Die Dinrail kastjes bedoel ik :)

Ja, en als je goed kijkt zie je ook dat er twee soorten in zitten.
De grote zijn voor 100mm brede printen en de kleine zijn voor 74mm brede printen. En misschien zijn er ook nog wel andere maten te koop. De lengte kun je zelf op maat zagen.

Ik koop dat spul altijd per meter, met losse zijkanten en losse dinrail beugels.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek:
Ziet er zeker netjes uit, heb bij mijn werkgever zo'n 35 jaar van allerlei van groot tot klein van die kasten verwerkt.
Voor meet en regel Zuiveringinstallatie's, Productielijnen en meer.
Maar vergeet je de aarde verbinding tussen de kast en deur, linksboven, die draad eindjes.
Want de scharnieren geven niet zo'n goede verbinding.
En die bakjes levert Phoenix ook, zelfs met een afschermkapje er op.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Lambiek

Special Member

Op 17 mei 2018 11:04:58 schreef GerardMonique:
Maar vergeet je de aarde verbinding tussen de kast en deur, linksboven, die draad eindjes.
Want de scharnieren geven niet zo'n goede verbinding.

Ja, weet ik. :)
Maar in dit geval is het niet zo belangrijk, het is allemaal 12VDC, en alles is twee draads uitgevoerd. Dus het schip is niet de massa.

En die bakjes levert Phoenix ook, zelfs met een afschermkapje er op.

Dat Phoenix ze heeft weet ik, maar van die afschermkapjes wist ik niet. Dat kan inderdaad best eens handig zijn, bedankt voor de tip.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
haasje93

Golden Member

Ziet er netjes uit!
Heb zelf ooit stage gelopen bij een bedrijf dat alleen maar besturingskasten bouwde, daar heb ik dingen geleerd waar ik de rest van mijn leven nog heel veel aan heb en heb gehad.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Vandaag mijn ESR meter afgemaakt.
Naar aanleiding van een post van Blackdog over een ontwerp van Jay_Diddy_B.

Nu nog een li-ion batterij toevoegen, je meetapparatuur opladen middels overal rondslingerende USBladers is wel zo handig :)

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
LetterHenk

Golden Member

Netjes hoor, waarmee heb je de schaalverdeling gemaakt?

Action expresses priorities LH
blackdog

Golden Member

Hi Paul50,

Netjes gemaakt, laat je hem ook nog zien op EEVBLog?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 5 mei 2018 10:45:56 schreef Lambiek:
[...]
Nieuwsgierig aagje. :)

[...]
Nee, zo erg is het niet. :)

Het gaat een soort van doseer klep aansturen, heb daar helaas geen foto's van.

Heb even een schetsje gemaakt, hier moet je een beetje aan denken.

[bijlage]

Roosterkast noemen we die bij ons op bedrijf

Op 17 mei 2018 09:39:44 schreef Lambiek:
Nog maar een klein projectje. Het is een besturingskast voor alarmen in een schip.

Op de eerste foto zie je elektronica, links is het communicatie printje, "via RS232" deze verzorgt de communicatie tussen de controller een de PC. Rechts daarnaast is de controller en daarnaast de ingangsprint voor alle sensoren.

[bijlage]

Op deze foto zie je twee kleine printen, de linkse is voor de roerstand meter en de rechtse is een uitgang voor een paar zoemers.
Daar naast staat een rijtje zekeringen, met daar onder de aansluitklemmen voor de sensoren..

[bijlage]

Dit is de computer waar Profilab expert 4.0 op draait. Het is een hele compacte PC "PC2". Ik heb voor dit type gekozen omdat deze PC op 12VDC draait, ik heb dus geen 230VAC nodig. Het hele systeem draait op 12VDC trouwens.

[bijlage]

Ik had de software al eens beschreven in het boek "werken met Profilab expert 4.0"

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

Hier staat het één en ander uitgelegd over het systeem. Staat op Blz. 137.

Mooie kast wel grappig dat de klemmen wel van Phoenix zijn
Ik heb vroeger eens kasten gemaakt, ic's mochten niet in een voetje op het schip of voorzien zijn van een klem. Daarnaast moesten hele testen en andere documentatie bij om de kast bij de bootkeuring erdoor te krijgen. Ook de draadgoten moesten type gatgoot zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 mei 2018 10:21:30 schreef Lambiek:
[...]
Zo heb ik altijd gewerkt, en doe het nog steeds zo. In mijn ogen hoort het ook zo, ik hou niet van knoei werk. :)

[...]
Die heeft ze niet zelf gemaakt hé.
[...]

Daarom schreef ik ook "....laat zien." Natuurlijk beticht ik Jinny niet! :) Het is alleen een mooi voorbeeld, dat hij om dezelfde reden hier publiceerde.

Toch is het soms moeilijk. Als je bijvoorbeeld zo'n huishoudgroepenkast moet bedraden, zit er zeker aan de bovenzijde, wel erg weinig ruimte om voldoende speling te houden en niet te hoeven proppen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 23 mei 2018 19:27:35 schreef Peter112:
Roosterkast noemen we die bij ons op bedrijf

Oké, dat wist ik niet. :)

Op 23 mei 2018 19:29:58 schreef Peter112:
Mooie kast wel grappig dat de klemmen wel van Phoenix zijn.

Ja die zijn dan weer toevallig van Phoenix.

Ik heb vroeger eens kasten gemaakt, ic's mochten niet in een voetje op het schip of voorzien zijn van een klem.

Ik gebruik voetjes met gedraaide bussen, ic's zitten muurvast in die dingen.

Daarnaast moesten hele testen en andere documentatie bij om de kast bij de bootkeuring erdoor te krijgen. Ook de draadgoten moesten type gatgoot zijn.

Kast is toen getest door de scheepvaart inspectie, met duidelijke schema's erbij geen enkel probleem.

Op 23 mei 2018 19:50:22 schreef Tidak Ada:
Daarom schreef ik ook "....laat zien." Natuurlijk beticht ik Jinny niet! :)

Ik maakte ook maar een geintje. :)

Het is alleen een mooi voorbeeld, dat hij om dezelfde reden hier publiseerde.

Ja, het is wel een groot verschil. Helaas ben ik een perfectionist, en dat keert zich wel eens tegen mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten