Philips P800

Op 20 mei 2018 23:16:18 schreef Hoeben:
Nutson, ik ben al met jdreesen in overleg. Het is echt een flinke stapel racks met allerlei CPU kaarten, diskcontrollers, harddisk, floppy drives (8"), heel erg veel diverse IO kaarten. Misschien dat jullie even samen moeten overleggen over wie wat zou willen? Stuur even een bericht buiten CO om zodat we hier e.e.a. niet vervuilen?

Je hebt wel een redelijke maat auto nodig anders krijg je het er niet in.

Auto is geen probleem. Vanzelfsprekend wil ook ik niet 7 +- identitieke systemen in mijn verzameling, dus als er andere gegadigden zijn deel ik graag. Met Nutson heb ik kontakt opgenomen.

Wel zou ik gaarne eerst beide/alle disks uitlezen met de MFM reader.

Zit er doku bij ?

Jos

Goeie dag allemaal
Jos heeft me op deze discussie gewezen.
Ik woon in Denemarken, en heb gewerkt aan de PTS serie. Deze serie was gebaseerd op de P800 serie, maar speciaal gericht op de front-offrice markt (reisbureaus, bank, enz.). Ekstra hardware werd gemaakt in Järfälla.
Toen Philips stopte med de PTS serie, rond 1984, heb ik alles overgenomen. Helaas is er in de loop der jaren wat verdwenen. Zoals het nu staat, heeft het deense IT museum (www.datamuseum.dk) een draaiende PTS 6813 (P857 cpu, DOS). Ik heb 2 X1215 diske, maar die moeten nog gerenoveerd worden. Ik heb hier alle backup en grof gezegd alle relevante dokumentatie.
Ik ben nu bezig met het opbouwen van een P852 vanuit reservedelen, met 2x floppydisk. Er is ook een Assembler, geprogrammeerd in Delphi 6, en een debugger.
Ik ben op zoek naar Selector Units en/of kaarten die daarbij horen. Weet niet of die in Holland te vinden zijn. Ik heb wel een paar PTS printers en keyboards, maar niet de Selector Units die daarbij passen. Om een draaiend systeem te krijgen, moet ik een TOSS monitor genereren, en dat kan ik niet zonder disk.
Ik heb ook problemen met het verbinden van een serielle console aan de P857 CPU. Hoe doe ik dat? Het is de bedoeling dat ik daar een PC voor gebruik, omdat ik geen papier meer kan vinden....

Ben benieuwd naar de reakties

Nico

Op 23 mei 2018 13:46:31 schreef nico_dk:

Ik heb ook problemen met het verbinden van een serielle console aan de P857 CPU. Hoe doe ik dat? Het is de bedoeling dat ik daar een PC voor gebruik, omdat ik geen papier meer kan vinden....

Ben benieuwd naar de reakties

Nico

Het Philips P856/P857 service manual heeft alle info voor het serielle channel. Blz 297 en volgende..
Als je een moderne PC met USB / RS232 converter gebruikt moet je 9600 baud instellen, vele van die dongles kunnen niets anders.

Ik gebruik als terminal oude laptops, die nog een printerpoort en serieel kanaal hebben ( bv compaq M700 oid )

Jos

Proxxima

Golden Member

Hallo Nico,

Die Philips P85x serie zoals de P857, welke nog via het front
geprogrammeerd kunnen worden, vind ik echt prachtig.
Maar je ziet die machines nergens... Laat staan met een harddisk!

Theo Engel heeft ook aardig zijn best gedaan om het één en
ander openbaar te maken: http://www.theoengel.nl/P800/

Ik zou graag nog eens wat uit die tijd van Philips treffen.
Past mooi bij de rest van mijn vroege Philips items zoals
jaren 20 radio's, Philips hondje, prototype kleuren TV,
videorecorder met buizen etc... :-)

Maar een P85x, kom er maar eens aan... Een kennis van mij heeft
een P850 staan. Toch laat hij ook niet meer los ben ik bang...
Die machine heeft nog iets van 4k ringkerngeheugen geloof ik.

Toch maar blijven dromen, je kunt niet alles hebben.
Maar je weet maar nooit...

Groeten, Roland

Ik heb dus een reeks P851 (blijkbaar deze) staan met harddisk en floppy drive en veel diverse kaarten die ik kwijt wil. Bij interesse even met mij en jdreesen en nico contact opnemen. Wel voor vrijdag!

Op 23 mei 2018 22:07:35 schreef Proxxima:
Hallo Nico,

Die Philips P85x serie zoals de P857, welke nog via het front
geprogrammeerd kunnen worden, vind ik echt prachtig.
Maar je ziet die machines nergens... Laat staan met een harddisk!

Maar een P85x, kom er maar eens aan... Een kennis van mij heeft
een P850 staan. Toch laat hij ook niet meer los ben ik bang...
Die machine heeft nog iets van 4k ringkerngeheugen geloof ik.

Dan wil je zeker niet van mij horen dat ik 15 jaar geleden 5 a 6 mooie Philips P856, met blinkenlights en 32K core memory heb moeten vernietigen, geen interesse, destijds geen plaats om ze behouden.
Een exemplaar staat bij mij in de kelder.

Pieter, met Roland was ik al een tijdje in kontakt vanwege andere dingen, hij neemt ook een P851 systeempje.
Laat even weten of het afgesproken tijdstip OK is.

Jos

Ik heb een paar screenshots genomen van mijn PTS debugger. Ik heb vergeten te schrijven dat er na het IPL'en op INST of RUN gedrukt moet worden.
Er is ook een Editor beschikbaar, die naar behoefte zal worden verbeterd.
/Nico

De bedoeling is twee-delig : testen van onderdelen / funkties, maar ook het aan "jongere" mensen laten zien hoe je vroeger, dwz jaren 60-80 programmeerde. Enkele dingen zijn er gewoon niet, bv floating point instrukties. Ik het niet uit kunnen vogelen hoe die gerepresenteerd staan in het geheugen

De PTS machine die ik hier aan het opbouwen ben, is gebaseerd op een P852 CPU, 64 KB RAM, 2x 8" floppy (in een 19" moduul van Christian Rovsing), adapter voor kassettedrive, adapter voor RS232, zodat ik kan inlezen van een PC (moet nog geprogrammeerd worden).

Mass Storage komt van een PC disk Alle backups die ik heb liggen, liggen nu op de PC. PTS werd in DK gebruikt voor front-office voor gemeentes, een provincie, en ziekenhuizen, terminals voor plaatsreservering voor de Spoorwegen, sturing van Diebold ATM, validering van jaaraangiftes voor de belasting, concentrator funkties zodat meerdere ziekenhuizen maar 1 3780 leiding nodig hadden haar de centrale verwerking. Heb zeker nog wat vergeten :-)
Ik heb met PTS gewerkt full time van 80 tot 84, en dat was mijn beste tijd als loonslaaf.
/Nico

Docu gevonden:
P852M System Handbook
P856M/P857M System Handbook
P800M Programmers Guide Vol II en III
P800M Fortran Reference Manual
P855M/P860M System Software Manual
P817 User Manual
2 stuks P800M Programmer's Reference Data maar wel andere versies

Alles gaat met jdreesen mee. Ik hoop dat jullie onderling wel kopiën of scans kunnen regelen?

Ik heb een hoeveelheid gescande PTS manuals. Is er een centrale website voor dat soort dokumenatie, of is alles "gedecentraliseerd" ?
/Nico

De normale locatie is bitsavers.

Misschien eerst is een lokale kopie van alle P800 docu maken, dan Al Kossow van bitsavers erop wijzen.

De P800 systemen zijn nu bij mij, probeer morgen een kleine inventarisatie te maken.

Jos

Even een kleine inventarisatie van het materiaal :

0 x P851 computers
7 x P854 computers, waarvan eentje inkompleet.

Een system bestaat uit de CPU (2 PCB), SCC kaart (Floppy interface, 2 serielle kanalen), ALC kaart ( 2 serielle kanalen), Memory kaarten (2 of 4, totaal 512 Kbyte), DTC20 ( realtime clock), WDC20 ( onbekend), 2xOTC22 digitale outputs, 1xITC22 ( digitale inputs)

Een P854 is een AMD2901-bitslice gebaseerde versie van de P800, de krachtigste versie. Helaas geen blinkenlight paneel mogelijk.

3 x 8" floppy disk Mitsubisi M2896-63 ( DSDD 1 Mb )
2 x MFM harddisk Rodime RO202 ( 10 Mb ) met WD-1002-HDO controller.

In de racks past zowel een P851 als een P854 CPU, beide zijn aangeschreven op het rack, vandaar de eerdere verwarring.

4 systemen zijn besproken, 3 (volledige systemen) zijn nog beschikbaar.

Jos

Ik zou graag een van die komplete systemen willen reserveren. Dan heb ik in ieder geval iets, zou mijn PTS projekt mislukken.
Mag ik aannemen dat de instrukties en de Assembler hetzelfde zijn als die voor de P852/857, of is het iets heel anders? Wat mijn bijzonder aanspreekt is de serielle kaart.
/Nico

Ik moet nog wat kaarten hebben liggen. Ik weet nog niet welke of waar. Ik kom daar nog op terug. Die zijn in ieder geval ook voor jullie. Dan is misschien dat ene systeem ook compleet te krijgen?

Deze P854 systemen zijn inmiddels opgehaald en verdeeld aan enkele liefhebbers. Een system is nog beschikbaar.

Een van beide harddisks was dood, van de andere heb ik een image weten te maken. Daar ik het gebruikte filesysteem niet ken, kan ik de losse files nog niet extraheren.

Dit image vind je op ftp://ftp.dreesen.ch/P854/philips_a1.img
De ASCII secties hieruit vind je op ftp://ftp.dreesen.ch/P854/disk.txt

(Windows gebruikers moeten hiervoor een editor gebruiken die met UNIX files kan omgaan, zoals Notepad++)

Uit deze ASCII secties blijkt overduidelijk dat deze systemen in de produktietest gebruikt werden.

Volgende uitdaging is dus deze systemen te dokumenteren, en kijken in hoeverre de normale Philips Data Systems software hierop draaien kan.

Jos

De ascii versie lijkt verbazend veel op wat ik van PTS ken, dwz en DOS versie. Mocht het een bulls-eye zijn, dan heb ik de software om de dump uit te pakken, en dan kun je zelfs de bestanden er uit pakken.
Als ik volgende week van een Nationale Reserve oefening terugkom, zal ik het eens nader bekijken.
Groeten
nico

Ik heb nu de tape image een beetje bekeken, en kan zien dat het formaat hetzelfde is als van de PTS, afgezien van het feit dat de bloklengte 512 is, en niet 410 zoals bij PTS. Op zich geen probleem. De image bevat een minimaal DOS systeem (LKE, ASM,..) maar daarbuitgen alleen maar load modules. Die zijn slechts interessant als je de apparaten hebt die daarbij horen.
Heeft het nog nut om verder te rommelen, of zal ik het hierbij laten?
/Nico

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat de samenstelling van de computers gedocumenteerd is, dus dan is het ook interessant om te weten waarvoor de boel gediend moet hebben. Wat ik zo snel uit de strings opmaakte, is dat het een relatief geavanceerd testsysteem uit een apparatenfabriek moet zijn geweest met enige kennis om aan te geven waar mogelijk rework nodig is als een test faalt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 11 september 2018 15:03:17 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nico,

kan je individuele files eruit halen ? Of mij vertellen hoe ik dat kan doen ?

Groet Jos

maartenbakker

Golden Member

Ik vermoed dat er van zo'n image een .tgz te maken is. Dat was vroeger een gangbaar archiefformaat en is met bijvoorbeeld winrar te openen om de individuele mappen en bestanden te zien.

Het is dan denk ik wel nuttig om de samenstelling (insteekkaarten, modules, eventuele ROM's) erbij te documenteren van de computer waar het uit kwam. Ik heb aan de hand van wat ik zo snel zag, wel enige hoop om uit te vissen in wat voor soort productie de machines gebruikt zijn. Ik zag in elk geval positienummers van componenten en vast ook wel ergens een 12NC.

Heeft een van jullie een site waar het een en ander op te hosten is? Anders kan ik alvast een provisorisch archief maken op mijn toekomstige website waar meer van Philips op te vinden gaat zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 11 september 2018 16:37:06 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,

dat image is een direkte dump van de harddrive, sector per sector.
Om dit naar individuele files te vertalen, moet het door Philips gebruikte filesysteem bekend zijn. Nico-dk kan ons daar wellicht mee helpen.

Het is nu niet meer te achterhalen welke van die machines de harddrive had, ik heb bij Hoeben losse komponenten opgehaald. De machines heb ik al eerder beschreven (mei 2018), de enige verschillen zitten in de ramkaarten en de SCC kaart. Daar zijn verschillende floppykontrollers gebruikt : eenmaal double density controller (WD2795) , en andermaal single density controller ( intel 8271 )

Dump van alle roms staat op de todo list.

Trouwens : heeft iemand een P851 "Planet" CPU controller chip over voor mij ?
Ik heb 2 P851 CPU boards, maar beide missen deze chip en er is dus geen werkend systeem mee te maken.

Jos

maartenbakker

Golden Member

Dat zijn maar kleine verschillen, dat zal voor het analyseren van de bestanden niet heel belangrijk zijn - pas als je de productielijn zou willen nabouwen is dat van belang en zo fanatiek zal wel niemand zijn. Uitvinden welke apparaten op de betreffende lijn getest zijn, vind ik wel een leuke sport. Weten hoe custom meetapparaten (zoals in het verleden mogelijk aan de computer gehangen hebben) aan te sturen, is ook wel interessant en daar kan een protocol van boven water komen op deze manier (ervan uitgaande dat daar wel enige standaarden voor waren kan dat van breder belang zijn). Ik hoop dat het bestandssysteem ontcijferd kan worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 11 september 2018 16:42:36 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen probleem met het bestandsysteem. Ik heb het wat nader bekeken, en de verschillen zijn
(1) de lengte van de geschreven sectors (512 ipv 410),
(2) de eerste 2 granules moeten overgesprongen worden,
(3) ik moet de inputruotine weizigen zodat de bestandnamen korrekt uitgepakt en vertoond worden. Dan kan ik elk bestand afzonderlijk extraheren.
Zal wel een dag of zo in beslag nemen, maar dan kan het ook voor andere dumps gebruikt worden.
/Nico

maartenbakker

Golden Member

Nice!

Ondertussen nog wat foto's van het systeem van een van de gelukkige ontvangers bekeken en wat hij al uit de strings dump gehaald had. De herkomst is zo goed als zeker Hasselt, en ik gok op basis daarvan dat het om testen van (printplaten voor) CD-spelers of aanverwante apparaten gegaan kan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan nog toevoegen dat tapes die met SUM gemaakt zijn, korrekt uitgepakt en naar de schijf geschreven worden. En wat is dan het verschil tussen SUM en dump? SUM schrijft de bestanden sekventielt, terwijl en dump hele tracks schrijft. Aangenomen dat bv een 5.0 MB schijf half vol is, kan ik ook de bestanden reorganiseren, zodat je van een 5.0 naar een 2.5 MB schijf kunt konverteren. Dat had ik nodig omdat mijn backups van een 6876 waren (5.0), terwijl de schijven die ik nu heb 6875's zijn. Nood leert de naakte vrouwen spinnen.