De Fluke 2165A Digital Thermometer (Made in USA), welke ik in Friedrichshafen heb gekocht bleek defect te zijn. Van de display lichte alleen de °C of °F op. In de handleiding van het andere model, de 2166A, stond dat de display moest knipperen bij een over range, maar bij de mijne knipperde er dus niks. Mijn exemplaar is uit 1977 en voorzien van de Type J optie.
De oorzaak was snel gevonden, de voeding leverde slechts 3V! Een 7805 kreeg 6V aan zijn ingang in maakte daar 3V van. De transformator en de gelijkricht brug was goed, dus het moest de buffer elco zijn. Deze was 30nF ipv 4000µF dus duidelijk defect.
Hieronder staat die op de foto, als ik alleen maar gekeken had of 'die niet bol stond' had ik het probleem nooit gevonden, maar gelukkig heb ik gemeten . (de sticker bovenop is de aanduiding dat de trafo voor 230V bedraad is door de fabriek)
Ook geleerd dat WVDC staat voor Working Voltage DC, had ik nog niet eerder gezien. Het is een beetje vreemde waarde die 4000µF voor deze axiale elco dus ik heb een klein printje met 4 stuks radiale 1000µF elco's gemaakt om hem hiermee te vervangen.
Grappige is dat er een gloeilampje in het apparaat zit wat met het laadcircuit van de NiCd's te maken heeft (komt bij een Fluke 8000A ook voor).
Nadat de kast grondig was gereinigd kon het 40 jaar oude apparaat weer dicht en de thermo koppel eraan. (de display is veel helderder dan op de foto te zien is).
Ik hou me nog steeds aanbevolen voor een kopie of link van de operator en/of service manual. Softcopies heb ik nog niet gevonden, papieren versies alleen op ebay voor hoge bedragen.