Je mooiste meetapparatuur. Deel 9

Dit topic is gesloten

Ha pietplof,

Leuke spullen heb je gescoord op je eerste foto zie ik twee bekende kastjes :D
Die zwarte van HDW elektronik zijn voor het meten van kabel secties (demping) in de trunk (hoofdnet) in de kabel tv bedoeld deze werkt op 100MHz zender en ontvanger.
De zender is heel stabiel 0.05dB en de ontvanger sterktemeter idem de combinatie heeft een meet nauwkeurigheid van beter als 0.25dB.
De firma HDW is beter bekend van de impuls reflectie meetapparatuur TDR zowel coax als spanningskabels tot wel 40kV.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

@pietplof
Volgens mij is de draai regelaar van je Russische meter de instelling van de fase aangezien hij van 0-180-0 loopt en het ding alleen AC kan meten. L zal dan voor inductief en C voor capacitief zijn. Links boven zit het teer nog op de schroef dus hij is nog nooit open geweest.

pietplof

Golden Member

Electron920; ha, dank voor de info.
Die dingen heb ik in een impuls aangeschaft ( 10,-). Daar ik meestal op zoek ben naar voor mij onbekende spullen en thuis aangekomen heerlijk ga snuffelen.
Maar ook, na verloop van tijd, wat kan/ moet ik ermee?
Dus Henk, wat kan ik er mee uitkuren?
Het zal duidelijk zijn dat ik geen beschikking heb over een ,,trunk".
Kan uk bv de demping meten van mijn coax antennekabel tussen de ,,set" en de antenne?

festina lente

Ha pietplof,

Ja natuurlijk je genereert een 100MHz signaal aan het begin van je te meten object en aan het einde meet je de demping.
Let wel even op er zitten batterijen in ik denk oude dus weg er mee.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pietplof

Golden Member

Flash2b; dat russische ding heeft links boven inderdaad een busje rond de bevestigingsschroef. Op de foto ziet het zwart uit en de logische gedachte is dan ook dar het schroefje nooit los geweest is.
Echter bij nauwkeurige inspectie blijkt dat de sleuf van de bout echt zichtbaar is zodat ik veronderstel dat het wel open is geweest.

Verder rammelt het van de stekerbussen.. Twee zwarte met een *( sterretje). Wellicht massa?
Links zitten er drie met daaronder de tekst ~110-220. ( voeding ?)
Duidelijk is dat ik de werking nog niet begrijp en dus bij thuiskomst eerst maar eens het binnenwerk ga besnuffelen.

Electron 920; ja, klopt beide kastjes zijn afgeladen met maar even 16 AA celletjes.

Voorlopig hoeft deze bejaarde man zich niet te vervelen. Ook al daar ik drie ,,make's" heb meegenomen ( tijdschtift). En moet nadenken over een Rigol dig. Scoop nadat Flash2b mij dat fraaie apparaat had gedemonstreerd.

[Bericht gewijzigd door pietplof op zondag 3 juni 2018 08:53:50 (20%)

festina lente

???? = fase
???????? = waarde

Altijd leuk, een raadsel. Het lijkt me een russische U/I/cos-phi meter.

Terugbrengen? Dacht het niet. :)

Is het geen plaatje?

Uit een AVR project die dmv een I2C DAC een waveform genereert:

I2C op kanaal 1 (SDA) en 2 (SCL). Trigger ingesteld op I2C Start condition. Het commando gaat naar een DAC.

Op kanaal 4 de uitgang van de DAC, die dus verandert op het moment dat het I2C commando klaar is.

Op kanaal 3 PD6 van de controller. Die wordt gezet aan het begin van de timer interrupt en weer gecleared aan het eind van de timer interrupt. De timer interrupt verstuurt het I2C bericht, en berekent een nieuwe waarde voor de volgende keer. In die volgorde omdat de berekening een variabele doorlooptijd heeft en dat heeft zo geen invloed op de timing van de signalen.

Onderaan het scherm dan nog de gedecodeerde I2C data.
Dit alles opgenomen met 500MSa/s dus ik kan nog heel diep inzoomen.

De I2C signalen zijn erg strak tgv lage pullup weerstanden (1K). Maar dat geeft wel spikes op de DAC output, dus die weerstanden moeten toch weer hoger..

En dat alles met 1 druk op de knop in een .png plaatje.
Ideaal voor een software-man zoals ik.

@deKees. Wat betreft je stelling: maar als je echt wilt meten dan is een modern apparaat toch veel handiger?
Is wat kort door de bocht. Er zijn tegenwoordig veel instrumenten die beter, goedkoper en ook nauwkeuriger dan wat men vroeger maakte.
Bijvoorbeeld de DER EE LCR meter DE-5000.

Maar vaak is een oud instrument veel goedkoper. Neem een RACAL-DANA 1998. 10 digit Frequentiemeter. 10 Hz tot 1300 MHz. Bracht een vriend mee uit Engeland. Zijn te koop voor 150 pond.
Probeer dat eens nieuw te vinden. En dan heb ik het niet eens over de zielige LCD displays. Deze led-display counter kan ik aan het andere eind van de kamer aflezen.
Een ander aardig voorbeeld : de 7A13 Differential Comparator plug in Unit voor de 7000 serie van Tektronix. 10 mV per schaaldeel bij 100V offset. Zoiets is volgens mij niet eens meer te koop.

Nieuw is niet altijd handiger of beter.
Groet,
Henk

Soms weer wel:

https://c1.staticflickr.com/5/4322/36223509775_7213ddda4f_z.jpg

30MHz 2Ch voor Eur. 260 incl. probes enz.

en de Lidl MM (rechtsonder) was ook maar Eur. 10.

RAAF12

Golden Member

Op 3 juni 2018 12:33:04 schreef Fotohuis:
Soms weer wel:

[afbeelding]

30MHz 2Ch voor Eur. 260 incl. probes enz.

Oude scopes die meer > MHz kunnen zijn veel goedkoper....een Tek475 bijv. van Marktplaats https://www.marktplaats.nl/z.html?query=oscilloscoop&categoryId=0&…

Ik heb m'n oude Trio-Kenwood CRT van 1980 5MHz 1Ch. verkocht met wat pijn en moeite voor Eur. 20.

Bovendien kan ik nieuw apparatuur ook nog afschrijven dus dan is de afweging zo gemaakt. :)

dingen die ik dagelijks voor diverse gebruik heb ik liever modern, dus de dmm komt er elke zoveel jaar een nieuwe. voedingen hoeft minder nieuw te zijn, maar wel betrouwbaar dus een gebruikte ( beter betaalbare ) delta.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juni 2018 20:09:14 schreef flash2b:
Mijn nieuwste aanwinst is een Leader LCR-740 LCR Bridge (Made in Japan) in werkelijk mint conditie. De manual is hier te vinden. Hoewel dit een niet alledaags appraraat is, trof ik hetzelfde type brug toevallig óók al aan op de markt van Oisterwijk, maar niet zo gaaf als mijn exemplaar.

Ik heb hem ook!
Best leuk om al draaiend aan de knoppen uiteindelijk op de gezochte waarde uit te komen, en ook nog extra parameters te kunnen aflezen.

In de praktijk gebruik ik het ding eigenlijk nooit, dus hij mag bij de volgende opruiming vermoedelijk van eigenaar gaan wisselen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Tuurlijk, die oude -professionele- apparaten hebben ook zo hun charme, en zijn inderdaad op veel punten nauwkeuriger. En zijn vaak ook uitgevoerd in een onberispelijke bouwkwaliteit. Niks mis mee.

Maar zo een moderne skoop is kwa veelzijdigheid niet te kloppen. Een enkel handzaam apparaat dat de volgend funkties combineert:
- Oscilloskoop
- Logic analyser
- Data logger
- Frequentie meter
- Spectrum analyser
- Power analyser
- ...

Dus wat mij betreft is dit toch echt mijn mooiste meetapparaat. :)

flash2b

Special Member

De Fluke 2165A Digital Thermometer (Made in USA), welke ik in Friedrichshafen heb gekocht bleek defect te zijn. Van de display lichte alleen de °C of °F op. In de handleiding van het andere model, de 2166A, stond dat de display moest knipperen bij een over range, maar bij de mijne knipperde er dus niks. Mijn exemplaar is uit 1977 en voorzien van de Type J optie.

De oorzaak was snel gevonden, de voeding leverde slechts 3V! Een 7805 kreeg 6V aan zijn ingang in maakte daar 3V van. De transformator en de gelijkricht brug was goed, dus het moest de buffer elco zijn. Deze was 30nF ipv 4000µF dus duidelijk defect.

Hieronder staat die op de foto, als ik alleen maar gekeken had of 'die niet bol stond' had ik het probleem nooit gevonden, maar gelukkig heb ik gemeten :+. (de sticker bovenop is de aanduiding dat de trafo voor 230V bedraad is door de fabriek)

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc06202%20(1).jpg

Ook geleerd dat WVDC staat voor Working Voltage DC, had ik nog niet eerder gezien. Het is een beetje vreemde waarde die 4000µF voor deze axiale elco dus ik heb een klein printje met 4 stuks radiale 1000µF elco's gemaakt om hem hiermee te vervangen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc06191.jpg

Grappige is dat er een gloeilampje in het apparaat zit wat met het laadcircuit van de NiCd's te maken heeft (komt bij een Fluke 8000A ook voor).

Nadat de kast grondig was gereinigd kon het 40 jaar oude apparaat weer dicht en de thermo koppel eraan. (de display is veel helderder dan op de foto te zien is).

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc06205.jpg

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor een kopie of link van de operator en/of service manual. Softcopies heb ik nog niet gevonden, papieren versies alleen op ebay voor hoge bedragen.

Netjes gedaan met dat adapter printje flash. Wat is nou het WVDC? de tekst staat wel op de elco, maar geen waarde?

Action expresses priorities LH
flash2b

Special Member

Op de oude elco staat "4000MFD10 WVDC" wat tegenwoordig "4000µF 10V"zou zijn. Dus de "Working Voltage" is gewoon de maximale spanning.

maartenbakker

Golden Member

WV is de nominale spanning. Vooral in het buizentijdperk was er een gespecificeerd verschil tussen WV en max.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Grappig dat alles hier op CO gecorrigeerd wordt alleen klopt de correctie niet: https://www.electronics-tutorials.ws/capacitor/cap_3.html

WV staat in relatie met DC en niet met AC waarbij de piek waarde hoger ligt.

Hi,

Deze keer maar een aantal tegelijk op foto reparatie display netwerk analyzer hoogspanning doet het weer :P

Stukje van de werktafel oude situatie

Reparatie HP functie generator.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Dat is een goed voorziene werkplek :-)
Moet je nieuwe plek soortgelijk worden?

Prettig als je iets wilt repareren (die HP functie generator) al je er een tweede naast kunt hebben ter vergelijk :-)

groet! Gertjan.

Hi Henk

Mooie verzameling HP en Fluke.
Zijn dat twee 8921a op de achtergrond? Ik heb er zopas eentje gevonden maar hij moet nog gepoetst en gecontroleerd worden.

Groet

Kris

ps: je beschermkappen van de HP182A zitten niet correct vastgeklikt.

Ha heer miedema,

Ja dit was een stukje van de oude werkplek ik vond deze oude foto.
Nee ze waren alle bij defect dat kleine kastje links er naast met de twee kabeltjes is een signature analyzer onmisbaar bij heel veel apparatuur van HP :D
Anders had ik de logic analyzer van de andere tafel moeten pakken HP16500c deze is voor het grote werk.

Hier nog een ander tafeltje datron 1281 8.5 digit

In het rek voornamelijk video meetapparatuur.
Van de andere twee tafels nog geen foto's gevonden.
Klein stukje andere tafel

Reparatie HP analyzer

Maar zo iets moet het weer worden 1 tafel van 7.5 meter 1.15 meter diep.

PS @Kridri,

Die zullen nu toch wel dicht zitten |:( foto is van een jaar of 3 terug ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Wederom mooie spullen :-).

Een werktafel van 7,5 meter is begerenswaardig. Lekker veel ruimte, en de mogelijkheid verschillende projecten / metingen tegelijkertijd te laten staan.

Dat wordt wel een gepuzzel wat waar moet komen staan.... Om een overmaat van lange meetkabels te voorkomen :-)

Als ik de hoge stapels op de oude foto's zie, dan kan ik me voorstellen dat je nu denkt aan planken boven je werktafel voor de apparatuur: meer ruimte op tafel, en apparatuur makkelijker te verplekken.

groet, Gertjan.

Dit topic is gesloten