+10V Reis Referentie, Interesse?

miedema

Golden Member

Een aspect wat tot nu kennelijk over het hoofd gezien wordt:

Blackdog bied met deze reis-referentie een kopietje aan van zijn vers gekalibreerde Agilent 3458A!
Dichter bij de waarheid zul je als amateur niet snel komen....

Je kan afdingen of die reis-ref ideaal is. Maar liever een reis-ref die een paar ppm verloopt onderweg, dan een stabielere waarvan de bron tientallen ppm's onzekerheid heeft :o

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Dat is een goed punt! Mijn referentie van JBerg54 met LT 2012 is afgeregeld volgens de meetbrief op een HP34401A die in 2014 gekalibreerd is. Maar ik heb niet voldoende digits beschikbaar om het verschil te kunnen meten met een andere/betere bron...

LetterHenk

Golden Member

Precies. Vandaar dat ik schreef:

Op 4 juni 2018 10:13:57 schreef LetterHenk:
Prachtig initiatief. Dichter bij een 'echte calibratie' zou het bij mij niet komen.

Action expresses priorities LH

Hi,

Er is meer dan duidelijke informatie in mijn eerste posting die laat zien dat dit geen multimeter kalibrator is.
Dit is nu de vierde keer dat ik dit hier schrijf zoiets als een => Fluke 5730A NEEN!
Ik heb ook geen pretenties dat het die kwaliteiten zal hebben/krijgen.
Maar ik zal mijn uiterste best doen deze "Reisreferentie" zo goed mogelijk te maken!

Verder heb ik ook al in mijn eerste post aangegeven wat HP, Agilent en Keysight aangeven, betreffende de stabiliteit van deze/mijn multimeter (3458a).

Als er hier CO gebruikers allerlij opmerkingen gaan scoren die onzinnig zijn en wat ik al duidelijk heb aan gegeven wat dit meetinstrument niet is,
is het dan vreemd dat ik geirriteerd raak?

Een analogie, misschien komt dit wel binnen :-)
Je bent een buurman/buurvrouw van mij en je bent de sleutel vergeten, de partner gaat pas uren later thuis komen met de sleutel.
Ik bied aan een uitgebreide lunch bij mij te nuttigen.
Daarna gaat die buur vragen om Whisky om dat het wat lang duurt voor de partner er is, met daarna de serieus bedoelde vraag:
of er al een extra bed is opgemaakt en er ontbijd op bed wordt geserveert morgen ochtend.
En als ik dan zeg dat dit niet de bedoeling, is men teleurgesteld.
Men is door mij op het verkeerde been gezet? doe mij nu even een lol...

Lezen, nogmaals lezen, probeer te begrijpen wat er staat, ga geen conclusies trekken over wat nooit beweerd is, pas eens wat zelfreflectie toe.
Bij nog meer bullshit trek ik de plug er uit, dat word het een CO zonder Blackdog, jammer dan voor de gene die wel willen leren/meewerken aan zoiets als dit gezameijk projectje.
Het moet toch wel duidelijk zijn dat ik veel tijd steek in het uitdragen van kennis op dit forum. (ja er zijn er meer op CO, door mij zeer gewardeerd)
Maar bij te veel geneuzel, ga ik mijm tijd in andere zaken steken die meer plezier opleveren.
Ja dat geeft de neuzelaars macht, ik was de eerste die daar aan dacht, hij zij zo.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Terug naar de electronica

De inhoud van deze Reisreferentie zal waarschijnlijk één of meerdere verouderde LT1021CH (meer dan drie jaar 24/7/365) referenties bevatten en Fred, die zijn wel erg goed. :-)
De LT1021CH heeft net als de LM399AH een "Buriet Zener" alleen niet gekacheld en ik heb vandaag spul binnen gekregen waardoor ik beter testen kan doen voor de gewenste temperatuur compensatie.
Mijn doel is toch wel binnen de 2PPM/C te blijven en met een Cal. lijstje dat dan bij de referentie zit,
kan je zelf uitrekenen wat de referentie voor spanning zou moeten geven bij de temperatuur die het display aangeeft.

Test materiaal
Dit zijn twee Polystyreen doosjes en ik heb er nog wat meer formaten, maar voor deze testen is dit wat ik ga gebruiken.
Het pocketboekje is om aan te geven hoe groot het ongeveer is.
Let ook op de wanddiepte van de doosjes, waar het boekje in ligt is 38mm en waar de blauwe elementen in liggen is zelfs 45mm.
Ik zal aleen op zoek moeten naar iets kleinere blauwe elementen, in bijde doosjes passen ze net niet vlak in.
Dat vlak passen zou handig zijn maar moet niet, kan de doos ook vullen met de blauwe ellementen op hun kant, dus zal nog wat moeten uitzoeken.
De rede, ik wil meten vanaf zeg 10C a 15C en meestal is het rond de 24C in mijn werkruimte.
Met de koelelementen koel ik dus af en met een oventje breng ik de LT1021CH in stapjes omhoog tot zeg 35C.
Natuurlijk zal ik nog meerdere zaken moeten uitvinden, maar ik vind dit in eerste instantie toch een betere opset dan met peltier elementen te gaan knoeien.

Zoals jullie kunnen zien passen de dozen in elkaar, dit is met opset, dit materiaal is ook voor andere testen bedoeld.
Gertjan ik heb voor jou ook twee dozen meebesteld, als je eens iets goed geissoleerd wilt testen, ja het is gratis :-)
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TempTest-V1-01.png

-------------------------------------------------------------------------------------------

Het gebruik
Vast een voorschotje op wat er bij komt als handleiding.
Aanpassingen hoor ik graag op deze voorlopige lijst die ik net verzonnen heb.

Haal de spanningsreferentie uit de doos en het koffertje, zet de spanningsreferentie op een plekje op tafel weg van warmte of stralende bronnen, ook niet in de zon!.
Laat hem maar een dag zo staan, dit vooral als het echt koud is.
Na een uur kan hij aan de lader zodat je een maximale werktijd van de accu hebt.
Laden en tegelijk meten is niet de bedoeling!

Na het bovenstaande heb je dan mooi de tijd om de stekkerbussen van je DMM eens goed schoon te maken met een watte tip en wat alcohol (geen consumptie spul gebruiken!)
Als het goed is, dan is er wat schoonmaakspul aanwezig bij de zending.
Maak ook de bijgeleverde banaanstekkers van de aansluitkabels schoon.
Zorg er voor dat je meetinstrument dat je wilt testen lang genoeg opgewarmd is.

Ga er vanuit dat na het aansluiten je 10 minuten moet wachten voor de stekkers op temperatuur zijn gekomen nadat ze zijn ingeplugt in je te testen meetinstrument of het weerstandbankje.
Dit geld vooral bij metingen boven de 4.5 digits.

Eigendom en gebruik
Het meetinstrument is en blijft eigendom van Blackdog.
De gebruiker zal zorgzaam met dit meetinstrument omgaan.
De hoeveelheid energie uit dit instrument kan bijna geen andere instrumenten beschadigen (6mA max).
Dit instrument mag alleen met de meegeleverde adapter worden opgeladen.
Alle geleverder materialen worden ook weer terug gestuurd naar het door Blackdog opgegeven retour adres, behalve natuurlijk de verbruikte schoonmaak materialen.

Blackdog houdt zich het recht voor zelf te bepalen wie dit meetinstrument krijgt toegezonden voor gebruik.
De gebruiker stuurd het de materialen terug in de zelfde doos en koffertje met Post-NL met track en trace (rond de 7 Euro) De gebruiker betaalt zelf de retourkosten.
Bij beschadiging van verpakkings materiaal en/of meetinstrumentjes dit overleggen met Blackdog.

De spanningsreferentie en de eventueel meegeleverde het weerstandsbankje mogen alleen bij elkaar gebruikt worden. en niet aan andere meetinstrumentarium verbonden worden.
Ook hierbij geldt zorgzaam gebruik, de referentie is bedoeld voor maximaal 1mA uitgangsstroom en het is niet de bedoeling dat de 10Ω in het weerstandsbankje op de uitgang van de spanningsreferentie aan te sluiten!

Dat is het voor nu wel even, ik zie graag jullie input te tegemoet.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Anoniem

Op 4 juni 2018 23:38:43 schreef blackdog:
Hi,

Ik ben nog steeds verbaasd over de opmerkingenhouding hier op dit forum...

Ik bied iets aan zodat je een aantal meetbereiken kan testen van DMM's en voor de betere typen is het 10V bereik vaak de basis voor een aantal meetgebieden.
Samen met nog twee weerstanden die ook in het kastje komen kan je met je eigen creativiteit nog meer zaken testen.
En als het een beetje meezit komt er ook een appart weerstands doosje zodat er nog meer mogelijkheden zullen zijn.

Ik gaf al twee keer aan dat dit meetinstrumentje geen Fluke 5730 kalibrator is of zal worden!
Dit meetinstrumentje is net zoiets is als wat op de EEVBlog door een aantal mensen mee wordt geexperimenteerd en die het leuk vinden het 10V bereik van hun meetinstrument te testen en de log gegeven openbaar maken.

Een deel van de opmerkingen hier zijn van negatieve aart, waarom nu toch, kijk eens wat welke mogelijk er wel zijn met dit meetinstrumentje, kruip eens uit die negatieve schulp!
Constant zeiken over het kan dit niet, het is niet traceerbaar, morgen regent het, wat moet je dan met de andere meetbereiken, ik denk dan: wees eens een beetje creatief of ben je niet capabel daartoe?

Ik ben niet geintresseerd in dat een groot deel van de mensen hier hun analoge meters gebruiken of dat hun meter nu 9,1V of 9,3V aanwijst en dat het hun niet uitmaakt dat het zo is.
Wat voegen al die opmerkingen toe aan dit project?

Voor alle ziekers/zeikers, ik zou zeggen start een nieuw topic(bij voorkeur in de koffiehoek), ga daar samen lekker met gdt in jullie eigen negatieviteit rondwentelen, lijkt mij een goed plan!

Voor de gene die willenen of al meewerken/denken, ik waardeer jullie input! :-)

Groet,
Bram

Wel, eerst en vooral was ik niet van plan om mijn mening te uiten in dit topic. Maar heb je mij zelf uitgelokt door op meewarige toon mijn onderbouwde standpunt omtrent dat pseudokalibratiegedoe in andere topics, belachelijk te maken. Op bedekte wijze, maar niet mis te verstaan.

Ik heb jarenlange ervaring met kalibratie en meetinstrumenten en
ken zowel de officiele procedures als de kunst om daar pragmatisch mee om te gaan.

En nu lok je het weer uit weer door je arrogante houding tov terechte bemerkingen. Een goed ontwerp moet juist die kritische toets kunnen weerstaan.
Als ik mij kritisch uitlaat is dat niet om jouw te vernederen,of de boel te verzieken, maar om de minder ervaren hobbyisten er voor te verwittigen dat een enkele referentiespanning van 10V, wat de oorspronkelijke opzet was slechts een zeer beperkte meerwaarde heeft.
Zo worden sommigen verblind door de professionele aanpak op het verkeerde been gezet en menen dat door te checken op enkel 1 punt in het 10V bereik de ganse meter afgeregeld is. Niets is minder waar.

Ondertussen zie ik dat je toch over de opmerkingen nagedacht hebt en je bakje iets uitbreidt om de bruikbaarheid te verhogen. Maar een volledige check-up van zelfs een simpele universele meter kun je er niet mee doen.

Ik moet niet met stenen gooien want het is eigen aan elektronici dat ze een sterk ontwikkelde verbeelding hebben.
Toen ik de ontdekte hoeveel meer je met een goede warmtebeeldcamera kunt
dan enkel isolatie van een woning checken. zoals het duidelijk lokaliseren van peesonstekingen,sinusitis ed en foutzoeken in een circuit in één oogopslag om maar iets te noemen, wilde ik er direct één kopen om na mijn pensionering zinvol een aantal diensten te verlenen die volgens mij nog niet bestonden.
Ben ik blij dat ik toen op de rem ben gaan staan. Dat apparaat ter waarde van een personenwagen had ik nooit of nooit terugverdiend.

Ik heb mijn standpunt bij deze toegelicht en zal me niet meer met dit topic moeien. tevreden?

Ik heb in het begin ook wat moeite gehad met de manier van communicatie van Bram (Blackdog) maar dat is na wat onderling overleg gelukkig helemaal opgeklaart. Bram heeft veel input gegeven op dit forum met interessante artikelen die ik met veel interesse volg.

Dus ik neem eea. met een korreltje zout. Ook ik heb professioneel met kalibratie's te maken (en gehad), iso enz.

Ik blijf dit draadje met interesse volgen en helaas geldt dit voor elke forum: Je kunt het niet voor iedereen naar zijn zin maken .... :)

Groetjes,

Fotohuis (Robert).

@Fotohuis,

Je kunt het niet voor iedereen naar zijn zin maken ....

Dat is waar maar het kan wel inspiratie geven :P
Als ik het draadje nog een goed door lees dan kan ik nergens de tekst terug vinden om je multimeter te kalibreren
Sterker in de derde opmerking/antwoord geef @blackdog ook aan dat het met een 6.5 of hoger niet zin vol is.
Uiteraard heeft @grotedikken een punt maar wel ver aan de horizon en soms misschien een beetje om moe van te worden :O
Als amateur meten fysische grootheden moeten we niet denken aan een certificering dat kan namelijk particulier niet ook niet zelfs als je een josephson voltage standard in huis heb.
Je zult in eerste instantie aan een aantal eisen moeten voldoen als organisatie pas dan wordt je toegelaten in het traject.
Ik denk dat Robbert en grotedikken dit ook wel weten dus is het continu opmerkingen lanceren ook niet zo zinvol meer |:(
Het blijft een 10V referentie met een kleine uitbreiding dat is in eerste instantie een mooi begin en wie weet volgt er een uitbreiding :)
Wel is het noodzakelijk ook als amateur een tolerantie venster te vermelden zodat de gebruiker een idee heeft waar de waarheid nu ligt of tenminste tot welke resolutie het doosje bruikbaar is.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nu het meeste wel gezegd is wil ik toch - als eenvoudige bescheiden amateur, met een erg beperkt "park" meetapparatuur - de vraag stellen: wat kan het nut van zo'n referentie wél zijn? (Het calibreren van een multimeter lijkt mij een behoorlijk complexe klus, ik overweeg zelfs niet daaraan te beginnen).

Iemand stelde: je kunt ermee checken of je eigen referentie wel ok is; ja goed dat zal dan wel, maar dan? Wat is voor de modale amateur het nut/de functie van een nauwkeurige referentiespanning, hetzij permanent in huis of af en toe, op bestelling?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bram, voor het opladen en beschermen tegen overmatige ontlading wil ik het volgende bordje aanbevelen:

Lithium Battery Charging Board Charger Module+Protection Dual Functions TP4056

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ha big_fat_mama,

Dat is een terecht vraag ik denk dat @blackdog in het ontwerp het antwoord geven heeft het is een 10V spanningsbron meer niet ;)
En het wordt beschikbaar gesteld door de @TS dat is een mooi infinitief en voor de mensen tot een 4.5 digit voltmeter bruikbaar om het meest gebruikte gebied van je ADC te testen.... ook meer niet.
Is dit te weinig ja zelfs een losse ADC kan je hier niet mee testen je kan alleen zien in dat bereik/spanning of je code klopt dat is leuk...... denk ik :+
En het is mogelijk om een 10V nauwkeurige spanningsbron tijdelijk in huis te hebben om bijvoorbeeld je eigen referentie te vergelijken maar het nut hier van mag een ieder zelf invullen.
Zo,n referentie heeft dus allen zin als je er een ADC of DAC mee stuurt of experimenten met een PWM of PDM doet.
Dus niets met een multimeter dit is de opzet niet en nog een keer wordt nergens genoemd dat er leden zijn die denken met een 10V spanning een multimeter te kunnen testen geluk ;)
Ik volg veel draadjes zelden reageer ik maar heel veel reacties gaan in het geheel niet over het topic kan zijn dat ik daar aan moet wennen en de technische inhoud vindt ik ook matig tot niets.
Eigenlijk beginnen de meeste bij de start van een draadje al verkeert vragen om inbreng maar hebben hun plan al getrokken dat is voor de leden die een inbreng willen geven niet zo interessant meer en wordt een afwijkende inbreng al snel als negatief ervaren terwijl het op punten wijzen zeer leerzaam is.
Als ik zoals in mijn draadje onlangs gestart om inbreng vraag bedoel ik mee bouwers die een deel schakeling willen testen dus het samen doen dat is namelijk een stuk leuker dan alleen prutsen :D

@Roland van Leusden,

Wauw daar kan je niet tegen op bouwen :D

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Tjonge jonge, wat hebben we weer een hoop azijnzeikers vandaag.

Iemand die interesse heeft in die referentie behoeft geen uitleg over hoe het ding te gebruiken. Er komt een vrij aardige 10V uit, als je niets kunt verzinnen wat je daarmee zou kunnen aanvangen is dit rondje dus duidelijk niet voor jou.
Electron920 slaat de spijker op de kop werkelijk niemand heeft beweerd dat her een meter compleet mee kunt kalibreren (Hint: dat kun je er namelijk niet mee)

Dat GD zich voelt aangevallen en heftig reageert als je iets verteld wat hem niet aanstaat over een onderwerp wat te maken heeft met "zijn" (ex)professie is ook al duidelijk, dat ligt in de lijn der verwachting en kan ik dan ook vrij makkelijk negeren. Hoi GD http://www.gigawatts.nl/co/smile/bye.gif
@GD het is GEEN calibratie en al zeker niet traceerbaar ... dat weten we, en dat is niet het punt, dat jij het punt niet ziet te snappen kan ik niet helpen.

Over warmtebeeld camera's hebben we ook al eens een discussie gehad geloof ik ... daar was ook iets "onmogelijk" meen ik me vaag te herinneren.

@BFM: Inderdaad je 10V eigen referentie controleren:

https://c1.staticflickr.com/1/787/41556475501_23102872bf_z.jpg

en dan kalibreren:

https://c1.staticflickr.com/1/856/40845010774_c78e6951dd_z.jpg

In dit geval de meest rechter potmeter: DCV

Met als resultaat:

https://c1.staticflickr.com/1/842/40663541035_5f130c926b_z.jpg

https://c1.staticflickr.com/1/866/39747900590_3c9f63b648_z.jpg

https://c1.staticflickr.com/1/863/40663540955_c02ef404ff_z.jpg

https://c1.staticflickr.com/1/826/41556475351_0a542801ef_z.jpg

Daar doen we het voor, een Proton DMM04 zelf gebouwd in 1981. Hopelijk zijn je vragen bij deze beantwoord. :)

Hi

Wat vind iemand zinnig, even dit nog uit mijn toetsenboard knallen en daarna niets meer over dit soort zaken van mij.
Alleen nog referentie spul in dit topic en input hierover hoor ik nog steeds graag!

Zinnig ,er rond de Aarde een Maan draait, er mensen zijn die zelf bier brouwen, of het leuk vinden zich zelf helemaal kappot te trappen op een fiets...

Ik nog loop steeds graag, maar ben gestopt voortdurend meer/harder te willen, mijn lijf zegt dat het niet zinnig is, een vriend van mij doet dat nog wel, ik vind het best voor zijn ruim 60 jaar :-)

Waarom zijn er mensen die frequenties tot op microHertzen meten en stabiel hebben op 1Ghz, voor de meeste zendamateurs is die nauwkeurigheid b.v. niet nodig,
of het zinnig is mag iedereen zelf beslissen.
Maar als iemand daar mee bezich is, hoor en zie ik graag het traject dat hij gevolgt heeft,
ook omdat die persoon bezig is met zijn grenzen te verleggen en ik daar zeker van kan leren.
Net als die echte wielrenner die zich kappot trap zonder gebruik van dope, groot respect voor hem, maar voor mij niet zinnig.

Mensen hebben in allerlij zaken intresse, groot deel hangt voor de TV, zuipt alcohol en blowt zich stom, gooien een hoop leven weg,
wat hun keuze is, ik vind het best maar niet zinnig.

En er zijn mensen die spanningsreferenties bouwen, dit zo goed mogelijk doen en dan delen met anderen die ook intresse hebben in deze precisie instrumenten,
ik vind dit zinnig maar velen niet, ook best.
Ik had ook een ijkinstrument voor klokken kunnen ontwerpen, en dan gaat men hier op CO weer zeggen,
ik kijk wel op mijn horloge of op de TV enz, enz. die opmerkingen zijn voor mij niet zinnig.

En ik denk dan waarom niet deze vragen: waarom heb je om die en die techniek gekozen, hoe stel je nu een pendule af met jouw meetinstrument,
kan je een microfoon aansluiten enz, enz.
Intresse in je medemens hebben is echt niet zo moeilijk, daar komt veel meer plezier uit dan TV of de asociale media.

big_fat_mama
Op wereldschaal is er een flinke groep mensen die zich bezich houden met precisie meetinstrumenten, jij mag voor je zelf bepalen of je dit zinnig vind.
Als je geen kennis van je meetinstrumentenomdat deze voor jou complex zijn, dan zou ik geen verzoek doen tot het lenen van mijn Reisreferentie :-) want dat is totaal niet zinning voor jou.
Zeg dat je net als ik dat vroeger deed ,veel met zenders en radio bezig bent die zijn uitgerust met buizen, tik dan b.v. een Heathkit buisvoltmeter op de kop en ga meten.
Meten aan buizenspul, behalve dan de wat complexere zaken, kan bijna met een natte vinger. (ik adviseer dit echter niet!) maar dat maakt het buizenspul zeker niet minder leuk!

Mocht iemand zijn die wel meer wilt weten van nauwkeurige metingen aan AC en DC, zoek dan naar info van de HP 3458A meter en
bij Keithley in de application notes die zeer veel documentatie hebben over meettechnieken.

Zinnig? als je zelf van lekker bierbrouwen houd? je kan ook beide doen, of misschien zoals ik in mijn jeugd filosofie ging lezen (Pa had een aantal boeken) en ik daar bij mijn electronica ontwikkeling veel aan heb gehad :-)
Zoveel mogelijkheden mentale zelfverrijking vind ik zinning, maar TV kijken, neuzelen, ik vind het niet zinnig :-)

Mooi, dan nu weer even naar mijn doosje, en dan heb ik het niet over mijn Vrouw *grin*
Maar over de twee tempex dozen met koelelementen om te zien hoe laag de temperatuur daar in word.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Bram: Ik stel je gratis een peltier element met waterkoeling ter beschikking. Zinnig: Geen idee, ik koel er mijn klasse A versterker mee.

Zinnig: Jouw uitgebreide verslag van MM en de mooie MC phono RIAA versterker met MAT-02 (nog een doosje vol van liggen). Ik maak het +/- 0,5dB in de beide kanalen. Als grote fan van vinyl lees ik graag jouw verslagen hierover: TOP! Zinnig: Volgens mij hoort bijna niemand het verschil, horen EN meten is twee. Maar wel LEUK!

Sine

Moderator

Jaha ... en nou :P

Dit zit er overigens in dat witte doosje:

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 6 juni 2018 00:00:47 (47%)

DAT bedoel ik nou: Rampzalig .... :)

Ha Sine,

Mooie meters de 2000 ik heb zelf de 2015 met audio vervormingsmeter.
Heb je software via rs232 ? kan je loggen enz.

@Fotohuis,

Maar dat ga je met een referentie niet opknappen die meters zijn 6.5 digit.

Groet Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op dinsdag 5 juni 2018 23:27:08 (25%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Hee electron,

Nee, de software heb ik nooit mee gespeeld, heb ik ook niet trouwens, eens kijken wat daarvan te vinden is.

Ik heb jaren geleden drie stuks defect voor een (relatief) prikje gekocht, daar heb ik er twee werkende aan overgehouden.

@e920: Ik ga gewoon even bij Blackdog langs om eea. "even" te vergelijken met zijn referentie en zijn gekalibreerde HP-Agilent 8 1/2 digit meter. :)

Ha Sine,

Mooi gebouwd (in eerste instantie) :) je 10V referentie is beter als de reisreferentie dus aan jouw kant alleen een vergelijk.
Maar je heb twee referenties ik zie ook een LM399 voor een andere spanning ?

Er zijn een aantal mogelijkheden om een nauwkeurige spanning te maken statisch d.m.v. een zener junction of dynamisch denk aan een rf array.
Maar... je kunt ook d.m.v. statistische berekeningen verbeteringen bereiken.
Je heb dan een ADC nodig en een computer en een teller.
Ik denk dat je nog wel verbeteringen kunt aanbrengen bijvoorbeeld de uitgangsdraden wat heb je daar gebruikt zilver lage EMF hier kun je spelen door verschillende materialen te gebruiken aan de hete kant en de retour leiding zodat het Seebeck-effect minder heftig is.
Je ruis hoe groter de resolutie hoe meer je ruis een invloed heeft op je nauwkeurigheid dit kan je bijna niet ontlopen.
Ruis is de beperkte factor in een communicatie systeem vervorming kunnen we makkelijker verbeteren denk aan balans trappen grotere eindtrap enz.
Heb je schema van je referentie ?

Ik vindt je uitlezen van de meters keurig heb er niet aan gerekend maar ik denk binnen specificaties.
Als je een meter test moet je ook ompolen dus plus op min.
Als je het calibratie manual nodig heb van de 2000 deze heb ik voor je verder ook een aantal programma's jij heb rs232 op de meters dat is wat makkelijker als IEEE488.

In mijn draadje maak ik de referentie op een andere manier ik ga uit van een stabiele frequentie GPSDO en proces dit d.m.v. een 3 x 48 bit FVC dit PWM signaal wordt vergeleken met een 24 bit ADC waarna de nodige berekeningen plaats vinden.
Tevens wordt de uitgangsspanning door middel van een VFC aan een PLL gevoerd waar fasevergelijking plaats vindt een en ander op mijn draadje.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Op 6 juni 2018 07:24:24 schreef electron920:
...je 10V referentie is beter als de reisreferentie dus aan jouw kant alleen een vergelijk...

En daar zit dus precies de misvatting :-)
Die LM399 van Sine is (wellicht) stabieler dan de reis-referentie, maar wat heb je daar aan als je niet precies z'n waarde weet..... Komt er 9,995V uit of toch 10,005V. Sine weet dus nog niet welke meter hij kan vertrouwen....

Sine kent de nauwkeurigheid van z'n referentie niet....
Dan komt de reis referentie van pas. Want die is recent vergeleken met de 3458A van Blackdog, en die 3458A is weer recent vergeleken met een traceerbare standaard. Daarvan is dus de nauwkeurigheid bekend :-).

groet, Gertjan.

Ja, zo zit het uiteindelijk in elkaar. Ik maak vast een afspraak met het NMI voor een 10 digit Europesche standaard vergelijk ... :)

Sine

Moderator

Het zijn inderdaad twee referenties in een doosje een 399 voor 6.95V en een AD2700LD voor 10V

@Blackdog,
Gezien dit al een aardig discussie topic geworden is stel ik voor om een tweede topic te maken om echt interesse te peilen cq een vorm van inschrijving te regelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 6 juni 2018 11:13:47 (49%)

pietplof

Golden Member

Als dat gebeurt, kan ik bij dit onderwerp nog ( vermoedelijk) niet zo slimme vraag stellen.
Kan ik met de te realiseren reisreferentie mijn eigen , zeer bejaarde, Hp6920b vergelijken?
Na zoveel jaren ben ik toch wel benieuwd hoever de spanningen van het genoemde apparaat afwijken.

festina lente

Domme vragen zijn er niet. :)
Ja dat kun je vergelijken en evt. op de 10VDC opnieuw inregelen. Een AD584 standaard met 2,5-5-7,5 en 10V is daarna wel handig om de lineariteit te kunnen controleren.