3D Printers - deel 2

@Titatommeke :
Bedankt voor de link. Ik heb er even rondgekeken, en ik krijg het idee dat ik zelf wat kan instellen. Dat zal natuurlijk afhankelijk zijn van de aansluitpinnen en de gebruikte ATMega. Het eerste wat me aangenaam verraste was dat ik eventueel ook de taal kan aanpassen naar het Nederlands.

Waar ik waarschijnlijk tegen aan zal lopen is dat het met Arduino moet. Ik denk dat ik binnenkort mijn eerste stapjes ga maken en zal daar ongetwijfeld nog op terug gaan komen.

@vincent1971 :
Dankzij je reactie denk ik er erg sterk over na om zelf een printje te maken (*), waarbij stepticks gebruikt worden (heb er nog een paar liggen). Dan wordt het makkelijk(er) uitwisselbaar en kan ik nog een paar wijzigingen doorvoeren (andere MOSFETs, connectors, UART-to-USB, etc.).

(*) In de afgelopen uurtjes heb ik een PCB-ontwerp getekend op basis van een schema van een "Melzi-clone" in Eagle :

https://www.uploadarchief.net/files/download/melzi_clone.jpg
Ik heb de .sch-file bijgesloten in dit bericht. Verder is het ontwerp zo goed als af. Ik zal het vannacht nogmaals controleren. Als ik geen foutjes zie, gaat de opdracht voor het maken van een PCB vannacht nog de deur uit.
Opm: Ik heb in het ontwerp rekening gehouden met een Atmega1284P in TQFP-, en MLF-behuizing.

@Rew :
(Reactie verwijderd na her-bestudering vraag / verzoek)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Inmiddels heb ik de print binnen en voorzien van componenten :

https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-go_s.jpg

Ik moet nog controleren of het werkt zoals ik had ontworpen, maar ik kom alvast met vervolg-vragen :

1) Hoe kan ik achterhalen wat voor temp-sensor wordt gebruikt bij de Anet A8 printer ?

2) Is het mogelijk om met Arduino een hex-file te maken ?

Wat betreft 2), ik heb een kale Atmega1284P op het boardje gezet. Ik vermoed dat ik de sourcecode van de Melzi-clone moet downloaden waarin de nodige aanpassingen gemaakt dienen te worden. Vervolgens zal ik het om moeten zetten naar een hex-file die in de Atmega1284P geprogrammeerd kan worden.

Op 2 augustus 2018 02:08:02 schreef oxurane:

Als je op "compile" ("verify" geloof ik in arduino-speak) of "compile en upload" ("run"?) clickt dan bouwt ie van wat jij hebt getikt in /tmp een compleet project wat ie gaat compileren. De hex blijft daar staan totdat je arduino verlaat.

Als het goed is, heeft je atmega1284p een bootloader aan boord. als je de HWB pin laag maakt (b.v. met een weerstandje) en op het resetknopje drukt, dan komt ie in de ingebouwde bootloader. als het GOED is zit /die/ bootloader ook al in de "kale chip". (in de praktijk heb ik nu een serie chipjes liggen waar Atmel dat vergeten is).

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 2 augustus 2018 07:43:03 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hmm,. het wil niet helemaal lukken met Arduino. Ik heb Marlin gedownload en ik zag in de map "example_configurations" een sub-map met "Anet\A8". Daar staan 2 files in :
- Configuration.h
- Configuration_adv.h

Beiden heb ik naar de hoofdmap gekopieerd. Ik heb nagenoeg niets gewijzigd in Configuration.h. Toch krijg ik een aantal foutmeldingen, wanneer ik Sketch > Verify/compile selecteer.

1) #error : "unknown CPU"
2) #error "Oops! Make sure you have 'Anet V1.0', 'Anet V1.0 (Optiboot)' or 'Sanguino' selected from the 'Tools -> Boards' menu."

Wat betreft 1) heb ik geen idee waar ik de correcte CPU (Atmega1284P) kan selecteren.
Wat betreft 2) kan ik helemaal geen "Anet V1.0" of "Sanguino" vinden in het menu van Arduino.

Voor de volledigheid heb ik de errors gecaptured., in een bestandje gezet en bijgesloten bij dit bericht. Ik ben absoluut niet thuis in Arduino, dus ik hoop dat er wederom wat hulp geboden wordt. Ik wil graag binnenkort even wat printen.

Anoniem

Op 8 augustus 2018 08:21:41 schreef oxurane:
.
1) #error : "unknown CPU"
2) #error "Oops! Make sure you have 'Anet V1.0', 'Anet V1.0 (Optiboot)' or 'Sanguino' selected from the 'Tools -> Boards' menu."
.

Bij Tools->Boards kiezen voor Boards Manager. Dan zoeken op Sanquino.
De board info wordt dan opgehaald.

Daarna kun in in Tools->Boards kiezen voor Sanquino en juiste CPU

Op 2 augustus 2018 02:08:02 schreef oxurane:
Inmiddels heb ik de print binnen en voorzien van componenten :

[afbeelding]

Ik moet nog controleren of het werkt zoals ik had ontworpen, maar ik kom alvast met vervolg-vragen :

1) Hoe kan ik achterhalen wat voor temp-sensor wordt gebruikt bij de Anet A8 printer ?

Wat betreft 2), ik heb een kale Atmega1284P op het boardje gezet. Ik vermoed dat ik de sourcecode van de Melzi-clone moet downloaden waarin de nodige aanpassingen gemaakt dienen te worden. Vervolgens zal ik het om moeten zetten naar een hex-file die in de Atmega1284P geprogrammeerd kan worden.

Je moet ook nog een bootloader erop zetten als ik me niet vergis.

Nou, ik denk dat er in de basis iets mis is met Arduino, want wat ik ook doe met die Board Manager, Sanquino intikken levert een leeg scherm op.

Dit is het scherm wanneer ik pull-down menu "All" selecteer.
https://www.uploadarchief.net/files/download/arduino_bm1.jpg

En dit krijg ik, indien ik Sanquino intik...
https://www.uploadarchief.net/files/download/arduino_bm2.jpg

-= EDIT =-
Ja, ik heb ook "Sanguino" als zoekterm gebruikt.
-= EDIT =-

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 8 augustus 2018 18:31:06 (11%)

Anoniem

Op 8 augustus 2018 18:26:48 schreef oxurane:
Nou, ik denk dat er in de basis iets mis is met Arduino, want wat ik ook doe met die Board Manager, Sanquino intikken levert een leeg scherm op.

Probeer dan eens met de hand toe te voegen. Zie link:
https://github.com/Lauszus/sanguino

Ik heb het gedownload en uitgepakt en heb nu een map "Sanguino-master". Deze heb ik naar "Arduino\hardware" gezet en vervolgens Arduino opgestart. Ik zie nu inderdaad dat Sanguino geselecteerd kan worden, evenals de CPU.

Via Tools > Get Board info krijg ik het volgende :
https://www.uploadarchief.net/files/download/sanguino_gbi.jpg

Klopt dit ? (BN : Unknown board)
Kortom, moet ik me hier zorgen over maken, of maakt het niet uit, omdat "SN : Upload any sketch to obtain it" al betekent dat er sourcecode geupload kan worden ?

-= EDIT =-
Wanneer ik "Verify" aantik, geen foutmeldingen, alleen :

Sketch uses 103104 bytes (79%) of program storage space. Maximum is 130048 bytes.
Global variables use 4163 bytes (25%) of dynamic memory, leaving 12221 bytes for local variables. Maximum is 16384 bytes.

Dit lijkt me dus prima. Dan zit ik alleen nog met uploaden.

Wanneer ik upload doe, krijg ik hetzelfde bericht, alleen na een tijdje aangevuld met :

avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xbe

[knip]

avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0xbe
Problem uploading to board. See http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload for suggestions.

Wel kan ik in de map 2 hex-files vinden :
1) Marlin.ino.sanguino.hex
2) Marlin.ino.with_bootloader.sanguino.hex

Ik vermoed dat ik dan 1) kan gebruiken om rechtstreeks de hex-file naar de CPU te flashen met AVRStudio.
Ik geloof dat ik hiermee het probleem heb opgelost.
-= EDIT =-

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 8 augustus 2018 19:45:59 (31%)

Op 8 augustus 2018 18:58:51 schreef oxurane:
Ik heb het gedownload en uitgepakt en heb nu een map "Sanguino-master". Deze heb ik naar "Arduino\hardware" gezet en vervolgens Arduino opgestart. Ik zie nu inderdaad dat Sanguino geselecteerd kan worden, evenals de CPU.

Via Tools > Get Board info krijg ik het volgende :
[afbeelding]

Klopt dit ? (BN : Unknown board)
Kortom, moet ik me hier zorgen over maken, of maakt het niet uit, omdat "SN : Upload any sketch to obtain it" al betekent dat er sourcecode geupload kan worden ?

-= EDIT =-
Wanneer ik "Verify" aantik, geen foutmeldingen, alleen :

Sketch uses 103104 bytes (79%) of program storage space. Maximum is 130048 bytes.
Global variables use 4163 bytes (25%) of dynamic memory, leaving 12221 bytes for local variables. Maximum is 16384 bytes.

Dit lijkt me dus prima. Dan zit ik alleen nog met uploaden.

Wanneer ik upload doe, krijg ik hetzelfde bericht, alleen na een tijdje aangevuld met :

vrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 2 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 3 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 4 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 5 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 6 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 7 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 8 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 9 of 10: not in sync: resp=0xbe
avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10: not in sync: resp=0xbe
Problem uploading to board. See http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload for suggestions.
-= EDIT =-

Denk dat je er eerst een bootloader moet inzetten. Krijg je als je met de seriele monitor van de arduino ide gebruikt ook teksten te zien? Zo niet dan is er iets mis met de seriele communicatie.

Via Tools > Burn Bootloader, krijg ik een error : "Error while burning bootloader".

Dit is overigens een screendump van het Tools submenu :
https://www.uploadarchief.net/files/download/sanguino_tools.jpg

Anoniem

Op 8 augustus 2018 19:53:06 schreef oxurane:
Via Tools > Burn Bootloader, krijg ik een error : "Error while burning bootloader".

Welke programmer gebruik je?

Als het een USB aansluiting is op je board probeer dan is USBTinyISP

AVRISP mkII is vaak een losse programmer. Voor de USBTinyISP heb je wel bootloader nodig. Deze is allen via een AVRISP te installeren.

Het boardje is voorzien van een CP2102 (COM4) en die staat in verbinding met de Atmega1284P volgens het schema van een Melzi-clone.

Standaard heb ik altijd een losse programmer (AVRISP mkII) aan mn PC hangen (COM3).

Wanneer ik USBTinyISP selecteer (COM4), komt de volgende melding bij Burn Bootloader :
avrdude: Error: Could not find USBtiny device (0x1781/0xc9f)
Error while burning bootloader.

Ik denk dat het een kwestie wordt van die hex-file via de MKII in de CPU te flashen.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 8 augustus 2018 20:06:57 (39%)

Anoniem

Op 8 augustus 2018 20:04:28 schreef oxurane:
Het boardje is voorzien van een CP2102 (COM4) en die staat in verbinding met de Atmega1284P volgens het schema van een Melzi-clone.

Programmeren van mijn Melzi-clone gaat via de usb-aansluiting op het board en USBTinyISP. Er zit bij mij een jumper op die hem in programmode zet.

Nu programmeer ik hem via een AVRISP op de ISP aansluiting van het board.

Heb zelf een ender-2. Die moest eerst worden voorzien van een bootloader. Heb die via een iscp connector er op gezet m.b.v. een arduino uno. Vervolgens kon ik er versie 1.1.9 van marlin erop zetten. Dit kan gewoon via de usb poort.

Deze jumpers ben ik niet tegen gekomen in het ontwerp, maar kan het toevallig iets zijn met die AIFO en AIFI-pins ?

Is dat 6-pins blokje linksmidden op de foto ?
(Aanklikbaar voor grotere afbeelding (1500 x 1500 pixels)

https://www.uploadarchief.net/files/download/melziclone_s.jpg

Op het board zijn 3 aansluitingen die nu niet bestuckt zijn(*). Ze zijn midden op het board geplaatst. Bij deze aansluitingen heb ik de pinvermeldingen erbij laten drukken op de PCB.

(*) Ja, ik heb een nieuw boardje bestuckt.

Op 8 augustus 2018 20:25:48 schreef oxurane:
Deze jumpers ben ik niet tegen gekomen in het ontwerp, maar kan het toevallig iets zijn met die AIFO en AIFI-pins ?

Is dat 6-pins blokje linksmidden op de foto ?
(Aanklikbaar voor grotere afbeelding (1500 x 1500 pixels)

[afbeelding]

Op het board zijn 3 aansluitingen die nu niet bestuckt zijn(*). Ze zijn midden op het board geplaatst. Bij deze aansluitingen heb ik de pinvermeldingen erbij laten drukken op de PCB.

(*) Ja, ik heb een nieuw boardje bestuckt.

Mijn tip, pak eens een arduino uno, mega enzovoort board en bekijk hoe die iscp connector sporen lopen en vergelijk die.

Anoniem

de ISP is het middelste blokje met MOSI, MISO, etc. Dit is een 10pins ISP connector. Die kun je met de AVRISP mkii laden.

Overigens als je met ISP programmer aan de gang gaat dan heb je geen bootloader nodig. Scheelt weer een paar KB. Bootloader heb je alleen nodig als je programmeert via de USB interface.

Dus ik zou de ISP aansluiting erop zetten. Dat programmeert beter.

Na wat stoeien kan ik melden dat het me deels gelukt is. Ik programmeer via de ISP-header.

Inmiddels heb ik het LCD (met Nederlandse text) aan de praat en dat is toch een geruststellende start. Wel krijg ik er nog vreemde waardes te zien. Ik ben er dus nog (lang) niet, maar heb wel een belangrijke stap kunnen maken.
Bij deze wil ik jullie bedanken voor het op weg helpen ! _o_

TIP: Zet de temp niet te heet.

Ik heb nu maanden nauwelijks kunnen printen omdat ik kennelijk op kleine printjes "heter is beter" had gevonden en daardoor, blijkt later, liep de boel vast bij grotere (langere) prints. Duurde effe voordat ik het door had.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi allemaal,

Recent heb ik me een Wanhao D9 aangeschaft,
Mooi ding, onder de motorkap niets dan chinese ellende...

Heb hem nu 3 maand en zit al aan derde moederbordje
Bed is met een soort magnetisch afneembare folie, 1 kant komt de lijm al los van de alu plaat.
Lagers moeten allemaal vervangen worden.
Inductieve Z as homingsensor vervangen.

Ben deze nu van een upgrade aan het voorzien.

Ben aan het rondneuzen, goede ervaringen met deze site?
https://www.123-3d.nl/123-3D-SBR16-geleiderail-16-mm-x-60-cm-i338-t148…
dit zou ik gebruiken voor het bed

dan bestel ik gelijk ook daar deze lagers
https://www.123-3d.nl/123-3D-V-slot-wiel-i1992.html

Volgende stap word wss nieuwe aansturing. Tips zijn welkom

ASPA-tech.be

Ik kocht een keer wat inkt bij 123-inkt (ofzoiets). En dan maken ze reclame voor 123-3d: "wil je niet ook wat filament bestellen". Dus ik: Ja doe maar. Blijk ik voor 200 euro aan inkt met gratis verzenden te hebben en dan moet ik voor het verzenden van de filament gaan betalen. Dus daarmee hebben ze me voor de kop gestoten.

Ik ben WEL tevreden over "reprapworld.com". Ik heb de indruk dat die gasten daar ook echt weten waar ze het over hebben, terwijl bij 123-in ze dachten: "er valt vast ook geld te verdienen door consumables voor 3D-printers te verkopen". Zo zijn die er ingerold.

Rew, zo ver ben ik nog lang niet (temp niet te heet instellen). Ik sta nog steeds aan te modderen met de instellingen van de printer om een goede hex-file te kunnen flashen. Het probleem is dat ik niet thuis ben in Arduino en het is me echt niet duidelijk hoe alles precies werkt of waar het voor staat.
Het levert me al het nodige zoekwerk op om te zien wat waarvoor staat. Een praktisch voorbeeldje : Ik meende dat de LCD al geconfigureerd was. Nadat ik de hex-file had geflashed, kreeg ik niets te zien op het scherm. Kwam ik er later achter dat ik zelf nog moest aangeven of het een karakter of grafisch LCD was. Ik gebruik een karkater-LCD, maar ik zag in het commentaar dat het ook mogelijk was om in te stellen wat voor karakter-LCD er wordt gebruikt : 2x16, 4x20, etc. Maar waar die instellingen staan ? Geen idee, maar de oorspronkelijke 4x20 LCD is aan de praat (ik wil er wel eens een 2x16 aanprikken, want daar heb ik hier nog wel wat van liggen).

Ik zie enorm veel "#define"-instructies, maar weet niet wat ik er mee aan moet. De verwarring wordt nog groter als er dan vervolgens een "#if"-constructie achter zit. Tsja, moet het dan verwijderd worden of niet ? Zo heb ik geen probe (hoogtemeting) : weghalen of niet ?
Een ander voorbeeld waar ik tegen aan loop :

code:

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT   { 100, 100, 400, 100 }

Zoals ik het begrepen heb, zijn die getallen het aantal steps per mm voor elke as. Ik heb een steppermotor (200 steps / rotation) met een pulley van 20 tanden en volgens een GT2 (pitch = 2 mm) tandriem. Wanneer ik het terugreken, kom ik uit "5 steps per unit" voor de X en Y-as. Da's wel een erg lage waarde. Nou zou ik micro-stepping kunnen inschakelen (op de stepstick) op 1/16, maar dan kom ik uit op 80 (16 x 5). Dat wijkt nog steeds af van de vooraf reeds ingestelde waarde van 100. Dit soort dingen brengen me serieus aan het twijfelen.

Toen ik het LCD aan de praat had, dacht ik : OK,. vanaf nu hoef ik hier geen vragen meer te stellen en kan ik het zelf wel uitzoeken. En dat klopt ook wel, maar het vreet enorm veel tijd. Eerst op internet uitzoeken wat een bepaalde regel betekent, dan napluizen of een "#if"-constructie een mogelijk effect heeft en of dat het wellicht verwijderd kan / moet worden. Man man man, wat een gepiel en ik wou dat iemand me even op weg kon helpen. En dan te bedenken dat ik bijvoorbeeld niet weet wat voor sensor wordt gebruikt in de extruder en de hotbed.

Tsja, het was een goedkope printer, maar het zit 'm vooral in het nawerk om een hex-file uiteindelijk in elkaar te knutselen (en ik ben er nog steeds niet). Dus het daadwerkelijk kunnen 3D-printen heb ik noodgedwongen op de lange baan geschoven.

Anoniem

Op 14 augustus 2018 19:49:25 schreef oxurane:

Man man man, wat een gepiel

Sja ik herken het. Ben overgestapt van de standaard firmware van mijn 3D printer naar 1.19 van Marlin. Een hoop config opties.
Nu zijn over het algemeen de fysieke instellingen het belangrijkste, endstop etc. De snelheden voor printen kun je in het algemeen wel laten staan.

Als je via een serieel comm programma verbinding hebt met je printer dan kun je eens kijken of je via een 3D printer programma het printbed en de extruder/hotend instellen en kijken of de temperatuur mee loopt.

Ook het versturen van x-y-z commandos is dan snel te controleren.
Ik gebruik zelf repsnapper onder Linux.

Op 14 augustus 2018 18:57:00 schreef bordje:
Hoi allemaal,

Recent heb ik me een Wanhao D9 aangeschaft,
Mooi ding, onder de motorkap niets dan chinese ellende...

Heb hem nu 3 maand en zit al aan derde moederbordje
Bed is met een soort magnetisch afneembare folie, 1 kant komt de lijm al los van de alu plaat.
Lagers moeten allemaal vervangen worden.
Inductieve Z as homingsensor vervangen.

Ben deze nu van een upgrade aan het voorzien.

Ben aan het rondneuzen, goede ervaringen met deze site?
https://www.123-3d.nl/123-3D-SBR16-geleiderail-16-mm-x-60-cm-i338-t148…
dit zou ik gebruiken voor het bed

dan bestel ik gelijk ook daar deze lagers
https://www.123-3d.nl/123-3D-V-slot-wiel-i1992.html

Volgende stap word wss nieuwe aansturing. Tips zijn welkom

Heb zelf die sbr16 geleide rail maar dan voor mijn cnc machine.
Zou zelf voor een mgn12 geleide rail gaan of een zwaardere variant als ik het opnieuw zou kiezen. De sbr16 werkt erg goed alleen moet je een enkel keer de verstelschroefjes aandraaien.
Heb ze zelf op aliexpress gekocht. Zijn er vrij goedkoop