wissel bediening met triacc

ik heb onderstaande schakeling vroeger eens gebouwd en die werkte prima. Nu bouw ik hem opnieuw, maar één van beide wisselspoelen werkt niet. De positieve puls werkt keurig. De negatieve puls komt wel op de gate van de triac, maar de triac reageert niet. Ik heb allerlei zaken geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar. Wat kan er fout zijn, wat kan ik fout hebben gedaan? Het ingangssignaal is laag (0V) of hoog (12V DC). De spanning op de wisselspoelen is 24V AC

Hugo Welther

Moderator

MT1 en MT2 verwisseld bij die triac?
Diode verkeerd om gezet?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zijn de beide helften van de spoel nog ok? Ohms doorgemeten?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Waarschijnlijk is de elco voor de ene puls niet goed geladen of ontladen, waardoor de houdstroom te kort kan zijn.
Wat is het niveau van de ingang in rust?

M<T1 en MT2 zijn niet verwisseld. Is bij beide triac's identiek aangesloten. Diode's zitten ook keurig volgens schema.
Beide spoelen zijn oke, ik heb namelijk de spoelen ook gewisseld , toen deed de ander spoel het wel. Het zit echt in het stukje van D2, R3 en MT2.
De pulsgrootte aan de gate is bij beide triacs even groot, de één krijgt een positieve puls, de andere triac een negatieve. Laad-tijden kies ik lang genoeg. Het precieze niveau van de ingang heb ik niet gemeten, maar de pulsgrootte is bij beide gate'\s even groot.

Heb ook de beide gate-ingangen op de triacs omgewisseld. Toen ging de andere triac werken. Het is iets met de negatieve puls.

en waarschijnlijk iets ongelooflijk stoms. Ik heb eerste de schakeling op een printplaat gesoldeerd. Toen dat niet werkte heb ik hem met nieuwe componenten op een breadboard gebouwd. Zelfde gebrekkige resultaat.

Lambiek

Special Member

In principe zou dit gewoon moeten werken. Weet je zeker dat je MT1 en MT2 niet verwisseld heb?

Die waarde van C1 zou ook goed moeten zijn. Wat is je voedingspanning van je stuur signaal? Zit je condensator goed?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ook een andere voedingsbron geprobeerd. Spanning van 9V, 12V en nadat ik de beide torren had verwijderd ook met 24V DC rechtsreeks op C1.. Ook met een andere wissel geprobeerd. Aan de Ac-trafo kan het niet liggen, die is voor beide spoelen identiek.

Ik heb ook MT1 en MT2 even verwisseld om dat uit te sluiten. Dat leverde een ongewenst resultaat op, de triac bleef "open".

Lambiek

Special Member

Heb je de massa van je stuursignaal ook aan de nul van de wisselspanning liggen?

En staan je BC547 en je BC557 wel goed?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 7 september 2018 17:38:22 schreef Herms Lunenborg:
Ik heb ook MT1 en MT2 even verwisseld om dat uit te sluiten. Dat leverde een ongewenst resultaat op, de triac bleef "open".

Dat is vreemd want de triac is symmetrisch van opbouw. Alleen wegens de warmte ontwikkeling is de codering MT1 en MT2 aanwezig. Ik zou er 2 nieuwe triac's inzetten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 7 september 2018 17:47:04 (42%)

Arco

Special Member

Zijn het ook de juiste triacs? (niet alle triacs zijn even gevoelig in alle kwadranten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

massa's zijn goed aangesloten. De beide torren staan ook goed, anders kan het signaal op de C1 niet goed komen. En ook: nadat ik beide torren eruit had gehaald en er 'hard' 24V opzette dan wel 0V deed slechts 'één triac het.

Lambiek

Special Member

Op 7 september 2018 17:46:13 schreef RAAF12:
Dat is vreemd want de triac is symmetrisch van opbouw. Alleen wegens de warmte ontwikkeling is de codering MT1 en MT2 aanwezig. Ik zou er 2 nieuwe triac's inzetten.

Dat is niet waar, als je een triac verkeerd aansluit werkt het niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

TIC206D. En ik heb het ingangssignaal van beide triacs ook gewisseld. De triac die de negatieve puls krijgt reageert niet.

Anoniem

Ligt in je voorraadbakje waar de weerstanden R2 en R3 uitkomen wel de juiste waarde? ;-(

Edit: Volgens mij toch iets met verschil in triggerstroom

bovendien heb ik de schakeling met geheel nieuwe componenten nog eens opgebouwd met hetzelfde resultaat.

Lambiek

Special Member

Je spoelen van je wissel, hebben die vier aansluitdraden, of zitten er twee draden aan elkaar als midden aftakking?

Als je de wissel bedient zonder de schakeling, werkt het dan wel?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

wissel = 2 spoelen met middenaftakking. Werkt gewoon zoals het hoort. Heb ik ook gemerkt door steeds zaken te wisselen

benleentje

Golden Member

Volgens de datasheet heet deze triac in het negatieve gebied ca 4mA nodig voor een goed trigger signaal. Die 4mA is er alleen als de sinus boven de ca 23V komt. De weerstand van 470 is dus wat aan de grote kant en mag rustig een stuk kleiner.
De maximale waarde voor de trigger stroom is 200mA er is nog genoeg ruimte voor een kleinere weerstand.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 7 september 2018 19:54:23 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

waarde gehalveerd. Geen verschil in resultaat helaas.

Het precieze niveau van de ingang heb ik niet gemeten, maar de pulsgrootte is bij beide gate's even groot.:

Lijkt me toch belangrijk. Als de elco geladen of ontladen is. kun je in een van de richtingen geen puls door geven.