Hierbij een eerste schema van de complete regeling:
Sommige componenten moet ik nog uitrekenen.
De brugcel en de zekering zitten al in de lamp, net als de led array.
Q2 is de schakelaar van de buck converter (met L1/D3). Die wordt PWM gestuurd vanuit de IC1 Tiny13. Puls breedte en frequentie bepaalt het vermogen naar de leds. Meten van stroom hoeft niet, zolang de PWM niet al te groot wordt. Voorlopig mik ik op een PWM frequentie van max 50 kHz of zo.
Weerstand delers R7/R8 en R9/R10 zorgen ervoor dat de controller de spanningen in de gaten kan houden en dus de max puls breedte en minimum pauze kan berekenen.
Buffer Elco C5 is eigenlijk overbodig, maar zorgt wel voor een gelijkmatige stroom door de leds.
C3 is de buffer elco die zorgt voor een constante voeding van 326 VDC. Die wil ik niet hard aan de brugcel koppelen, want dan vliegen de zekeringen eruit als je de stekker plots in het stopcontact steekt. Bij inschakelen is de fet Q1 uit, en is ook de led uit, zodat C3 via R2 op spanning kan komen. Daarna schakelt de processor Q1 in en heb je geen last meer van die weerstand.
De processor wordt gevoed door een condensator-deler (C3/R1/Z1) en spannings regelaar U2. Component waarden moet ik nog uitrekenen.
Dit alles is direct verbonden met de netspanning. Dus de koppeling met de dynamo moet galvanisch gescheiden, hier met U3/U4. De processor kan dan de frequentie bepalen, en daarmee de PWM bijstellen.
Ik heb altijd wel moeite om een fet te kiezen, omdat er zoveel verschillende types zijn. Deze lijken me wel geschikt, zijn goedkoop, rds-on van 600 milliOhm, VDS Max 700V, iMax 8A, TO220. Maar misschien is een IGBT hier beter?
Misschien kan ik alles zo in de lamp inbouwen, al is er niet veel ruimte. De bestaande drivers moet ik wel helemaal loskoppelen in elk geval.
Heb ik nog iets vergeten? Opmerkingen?