Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Toch nog een mailtje van Dieter Waechter ontvangen. Het is nu duidelijk. De layout van de print is zodanig dat je naar de componenten kijkt, maar de buis zit op de andere kant. Best wel verwarrend !

Hier dus de pinnummering:

Pin 12 en 14 missen op de buis, maar zitten wel op de voetjes.

Mocht je interesse hebben, da zijn er nog 3 te koop op eBay inclusief buisjes. Geen waterstof gevulde EZ10B, maar de argon gevulde EZ10A, edie trager is, maar lagere voedingspanning behoeft. Gaat kapot op d voeding van de EZ10B, maar is pin compatibel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 25 augustus 2018 22:45:27 schreef Tidak Ada:
maar de buis zit op de andere kant. Best wel verwarrend !

Maar dat was op deze foto toch duidelijk te zien?

Kruimel

Golden Member

Op 25 augustus 2018 10:45:59 schreef Arco:
Apex had meer van die bijzondere uitvoeringen. Ook een 8 pins TO-3... ;)

[bijlage]

Ik heb ook nog wel zo een ding liggen: een OPA541AM van Burr-Brown (nu Texas Instruments), best een duur kreng, iets van $80. Ik begreep dat de TO-3 behuizing speciaal gemaakt was om in de buisvoeten van die tijd te passen, dus in zekere zin zou je kunnen zeggen dat de twee-pins TO-3 initieel eigenlijk het buitenbeentje was. ;-) Burr-Brown maakte indertijd ook nog een bijpassende voet: de "0804MC", maar die is volgens mij inmiddels uit de productie.

Ok hier heb ik ook iets.
Ikzelf denk dat het een temp. sensor is maar kan nergens info vinden.
Draden : GND, +24Vdc, FAN

http://i65.tinypic.com/if679u_th.jpg
http://i65.tinypic.com/if679u.jpg
http://i68.tinypic.com/2n9jql4_th.jpg
http://i68.tinypic.com/2n9jql4.jpg

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl
maartenbakker

Golden Member

Technisch Buro Jowor
Elektrotechnisch ingenieur in Delft
Adres: Rotterdamseweg 370a/16, 2629 HG Delft
Provincie: Zuid-Holland
Telefoon: 015 262 1736

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 25 augustus 2018 15:13:32 schreef Tidak Ada:
[...] Hmm.... volgens de schema's in Dance hebben alle katodes een weerstand.

Of is het omdat er in dit geval door Dieter alleen maar een spinner mee is gemaakt?

Die weerstanden zijn alleen nodig als je de betreffende kathodes wilt lezen (wat je in "normaal" gebruik ook zou willen, anders pak je geen register dekatron)

Mocht je interesse hebben, da zijn er nog 3 te koop op eBay inclusief buisjes. Geen waterstof gevulde EZ10B, maar de argon gevulde EZ10A

Ik zag ze ja, die argon buisjes zijn ook net wat minder kritisch dan de helium of waterstof gevallen. Ik heb nog aardig wat dekatrons die op een toepassing liggen te wachten. Dus ik denk dat ik deze eventjes laat gaan ;)

Als je bij die verkoper kijkt zie je overigens de zelfde truuk, er is maar een enkele kathode apart aangesloten, de rest hangt aan elkaar.

Ik heb hier een hall-effect sensor die afgebroken is van een printplaat.
Het is een 3p-SIP behuizing met de markeringen
0625
205A

Aan de andere kant zie ik nog net een 'A' staan, dus het is zeker een Allegro onderdeel. (https://www.allegromicro.com/)

Alleen nu loop ik helemaal vast.
0625 komt overeen met de rest van de elektronica, dus ~2006.
Dus 205A moet het type zijn.

Ben dus opzoek naar het volledige typenummer zodat ik deze kan zoeken+vervangen. Heeft iemand een idee?

Update: ik denk dat ik het weet. Juist op de andere zijde zou het echte typenummer staan, alleen is deze zijde onleesbaar door mechanische schade...
Maar, in het systeem waar deze sensor in zat zag ik nog een andere sensor, een SOT23 en hierop staat 04E. Lijkt mij dat de fabrikant dezelfde type sensor gebruikt heeft en dan zou dat dus de A1104EUA zijn. Gaan we gewoon proberen :)

[Bericht gewijzigd door Al_Bundy op dinsdag 28 augustus 2018 21:18:08 (27%)

ik ben op zoek achter de leds die in een velomobiel quest zijn ingebouwd.
ik heb er een aantal kapotte die ik wil vervangen.

ze hebben die gewoon met 2 in serie op een 6V NiMh pack gemonteerd, zonder enige driver of serieweerstand.
als ik de stroom meet, is dit iets van 1,3A die door beide leds gaan.
ik heb me al suf gezocht achter leds met T0220, TO253, TO263, TO268 maar vind niks.

ik 'vermoed' dat het 3W leds zijn die ze (door de knipperfunctie) overbelasting, of 5W leds die gewoon op te lade spanning werken.
elke led zou iets van 4W moeten zijn, en die vind ik nergens.

http://fcapri.homelinux.com/fcapri/quest/640/IMG_20180902_192525.jpg

als test heb ik een kapotte vervangen door zo eentje (1W) en dan branden beide leds HEEEL ZWAK.
als ik 2 zulke zelfde leds in serie zet, branden die wel fijn hard. er is dus iets dat belemmert dat beide leds mengen, niet werkt.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31KV1glSeiL._SX342_.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Weet iemand wat dit is ?
Google is in dit geval niet mijn beste vriend.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Ik probeer er een datasheet van te vinden :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een buis van mijn nixie klok is helaas defect gegaan door transport. Helaas zijn alle logo's eraf.

De maker:
https://www.klokken-expert.nl/capventure-puhlmann-nixie-wandklok

heeft wel een grotere reso foto met daarop het type staan, maar die kan ik niet vinden?

Ik denk daar te lezen Z5800M ? Maar als ik dat google vind ik geen gelijke buis.

Gaat dus om een topview nixie
D = 29.8mm
H = 26mm (ex pootjes)
Digit hoogte is ongeveer 15mm
Zit in een voet, geen soldeerversie dus.

Wie kent deze?

-
maartenbakker

Golden Member

Als de nixie per ongeluk uit een Philipsfabriek komt, staat er misschien op of langs de bodem een kleine stempelcode. Kun je eens kijken of je daar iets van ziet?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 oktober 2018 23:29:49 schreef Ganzz:
De maker

Wil die het antwoord niet geven? Of misschien een reserve buisje leveren?

If you want to succeed, double your failure rate.
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Is een buisje van o.a. RFT / WF... (maar de 5800 heeft geen voorzijde uitlezing...)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 17 oktober 2018 14:03:32 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 oktober 2018 12:33:45 schreef Jochem:
[...]Wil die het antwoord niet geven? Of misschien een reserve buisje leveren?

Reageert niet op de mail, is ook een limited editie geweest, waarschijnlijk uitbesteed.

Op 17 oktober 2018 12:51:32 schreef MNM(tm):
Volgens mij hoort dit in het Waar kijg ik dit onderdeel... topic thuis?!

Ik zat te twijfelen, al hebben deze 2 topics wel raakvlakken. Ik weet nu nog niet wat dit is. (typenummer)

Op 16 oktober 2018 01:18:27 schreef maartenbakker:

Als de nixie per ongeluk uit een Philipsfabriek komt, staat er misschien op of langs de bodem een kleine stempelcode. Kun je eens kijken of je daar iets van ziet?

Helaas, helemaal blanco...

Maar...

Op 17 oktober 2018 14:01:34 schreef Arco:
Is een buisje van o.a. RFT / WF... (maar de 5800 heeft geen voorzijde uitlezing...)

Het merk is al een begin. En dan blijkt het geen 8 te zijn maar een 6!
http://www.swissnixie.com/tubes/Z5600MRFT/
http://www.swissnixie.com/tubes/Z5600MRFT/Z5600MRFT_1.jpg

allen bedankt, ik kan weer verder!

-
Sine

Moderator

Vervangers: ZM1022, ZM1020, GN4, qs30-1, Z560M.

En vast nog wel een paar anderen.

Ik heb zitten kijken maar zijn die buizen ook echt 1:1 gelijk? Als ik de datasheet bekijk denk ik dat ze wel werken (zelfde voet, pinout) maar optisch zijn er kleine verschillen zo te zien. Dat is voor een klok niet zo mooi denk ik.

-
RAAF12

Golden Member

Nee, dan wil je wel allemaal dezelfde types hebben. Is het nog wat geworden?

Wat is er zo bijzonder aan deze Bi-film C? Dit exemplaar komt uit een KTV.
Zitten er inwendig twee pulsvaste C's parallel geschakeld of is het iets anders?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 15 november 2018 15:49:28 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Als je geluk hebt, ben ik vanavond bij m'n databoeken.

Voor het nageslacht: op de foto staat een 2222 344 93002 van 3,3uF 160V met opschrift Bi-film. Nooit eerder gezien. Als het ding een hogere werkspanning had gehad, zou ik aan een MK/MP denken, dus met een dubbel diëlectricum (omdat papier makkelijker op te dampen was dan polypropyleen). Het kan natuurlijk ook nog een MK/MKP zijn, maar die waren meestal als MK/MKP gemarkeerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Hier staat verder geen tekst op, omdat de vorm nogal afwijkend is had ik het vermoeden dat er weleens twee in een huisje konden zitten (helaas geen röntgen apparatuur voorhanden) In KTV's met 2 thyristors in de eindtrap zaten die soms ook. Maar dan gewoon vierkant, rechthoekig en geen afgeschuinde hoeken bovenop. Ik ben benieuwd!!

maartenbakker

Golden Member

De 344 reeks die ik in databoeken tussen 1973 en 1986 heb nagezocht, kent geen 160V types en alleen rechthoekige huisjes zonder schuine kanten. Ze bestaat uit MKT en MKC types.

Mede gezien de 93 op positie 8 en 9 van het codenummer en het ontbreken van een codering voor de waarde in de 10e t/m 12e positie, denk ik dat het om een customtype gaat.

De afwijkende vorm wijt ik aan de nogal dikke rol die je nodig hebt voor 3,3u (de standaardreeks eindigt bij 6,8u voor 100V en 2,2u voor 250V).

Dat wordt nog even doorzoeken helaas, of anders afwachten tot er wat opduikt.

EDIT: Nog gevonden dat de K9 een voorloper hiervan gebruikt. Polycarbonaat in een blikken bus, ook 3,3u 160V Bi-film, type 2222 325 90003. Dat maakt het in elk geval waarschijnlijk dat het hier ook om een polycarbonaattype gaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 16 november 2018 02:37:37 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Bi-film blijft het buzz-word :-) Het komt uit een bestaand Philips apparaat dat ik eigenhandig heb gesloopt. Maar nu ga ik twijfelen of het een KTV was...
Binnenkort ga ik maar eens een zoekslag naar 3.3µ in een aantal schema's maken...

maartenbakker

Golden Member

Ik denk wel dat het een KTV was, misschien een K11? In elk geval heb ik in mijn vorige bericht nog aangevuld dat er een voorloper met dezelfde waarde in de K9 zit. Op die condensator luidt de werkspanning in AC, en dan klopt het weer met de databoeken. Dat komt dan overeen met een normaal 250V type, en die zijn er in de catalogus maar tot 2,2u. Dan weten we meteen waarom 3,3u een custom type is. Leading edge technology ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 16 november 2018 02:43:17 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten