Siglent SDG2042X en Rigol DG1032Z generatoren bekeken

Hallo Bram,

met mijn VNWA3E kan ik hele nauwkeurige frequentiemetingen doen. In dit geval is de schaal per deel 1 mHz.Dat heeft Gertjan ook al eens hier op dit forum uiteengezet. Voorwaarde is natuurlijk wel een stabiele en nauwkeurige bron. In mijn geval wordt de VNWA gestuurd vanuit een HP GPSDO 1.10E-12.

De meting die ik nu doe, is dat ik het uitgangssignaal van de SDG2082X op 10 MHz aan het meten ben en dan zie ik dus niet een mooi strak signaal, maar dit signaal.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Wat wil je zichtbaar maken? als ik je goed begrijp haal je 10MHz uit je blokkendoos en je kijkt 1mHz per divisie :? .
Heb je dit ook wel eens met de HP 3335A gedaan.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

het signaal op 10 MHz van de HP3335A ziet er als volgt uit:

schaal is 1 mHz per schaaldeel.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Ik heb hier geen Siglent generator staan, dus kan je meting niet reproduceren....
Waar ik benieuwd naar ben: draait de SDG2082X aan z'n interne clock, of aan een externe 10MHz referentie?

groet, Gertjan.

Ha NKHteB,

Ik ga er vanuit dat ik 1mHz goed heb begrepen 1 millihertz 10E-3 Hz.
Ja dat dat uit de generator komt onder je vergrootglas kan ik mij voorstellen.
Zo'n sinus zijn ook allemaal kleine stapjes ik weet niet het patroon wat je laat zien is dat periodiek ook met de puls naar beneden?

Je moet je voorstellen (ik heb hier zelf een blokkendoos gemaakt tot 150MHz)
dat je geen filters kan gebruiken de band welke je wil bestrijken is te groot.
Dan zijn er grofweg twee mogelijkheden:

1 Analoog op een hogere frequentie een afstembaren oscillator gebruiken en naar beneden mengen.

2 Digitaal een lookup table gebruiken met de amplitude en fase coëfficiënten van de golfvorm welke je wil maken.
Het is heel gemakkelijk om van een blokgolf een aangewezen harmonische te onderdrukken.
Zo kan ik bijvoorbeeld de derde en de negende onderdrukken en de rest ongemoeid laten of de vijfde en de zevende geen punt.
Door dit te doen kan je bijna elke golfvorm maken hier is je arbitraire generator :D .

Het enige wat je moet doen bij het schakelen is de tijd zo klein maken dat de rimpel in het niets valt met de uiteindelijke frequentie die je wil opwekken.
Kan je ook het 10MHz signaal laten zie ik denk dat is prima en dan is er aan bovenstaande criterium voldaan.
Dit over een ARB generator overigens is dit type generator niet bruikbaar voor jou toepassing even min dat je geen lage vervorming cijfers van de sinus mag verwachten het is een functie generator een universele doos en geen rf generator en ook geen audio generator ;(

Nu de detector in je VNA ik gebruikte in een van mijn ontwerpen dezelfde chip van AD en hier zitten wat haken en ogen aan.
Het ligt een beetje aan de software van de ontwerpers hoe ze een en ander hebben getackeld dat weet ik niet.

Ik denk in jou situatie je beter een stabiele 10MHz zelf kan ontwerpen en tevens een delay line stuk coax of beter i.v.m. temperatuur een allpass filter zodat je maar 1 periode nodig heb om je time meting uit te voeren of te vergelijken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Helaas nu geen tijd om een meting te doen, maar ik weet vrij zeker dat er uit mijn Rigol DG1032Z (evenknie van de Siglent SDG20xx) wèl een strakke 10 MHz komt. Het kan dus wel.

In deze eerdere post heb ik gebruik van deze generatoren als (variabele) 10MHz clock generatoren besproken. Daar helaas niet dit frequentie plaatje, maar als daar wat raars te zien was had ik het wel laten zien. Daar staan wel Allan Deviation en spectra van beide generatoren. Ik weet toch vrij zeker dat als ik een rare frequentie slinger als in het plaatje van NKHteB gezien had, me dat wel bijgebleven zou zijn :-).
(Ook hier is 1mHz per divisie m'n standaard instelling op de VNWA als ik naar 10MHz clock kijk...)

groet, Gertjan.

Het is mij nog niet 100% duidelijk wat de meting nu voorstelt. Met wat puzzelen ga ik gokken: Er staat de frequentie tegen de tijd uitgezet.

Het is niet handig om de cijfertjes van je display net buiten beeld te houden. Jij zegt dat de schaal 1mHz/div is en dan denk ik eerst dat ik naar een spektrum zit te kijken.

Als een 10MHz signaal plots 1 mHz afwijkt, en relatief regelmatig een stappie heen en een stappie terug (nouja, twee dan), dan lijkt het me dat je naar een interferentie artefact zit te kijken tussen de twee apparaten en dat je kunt concluderen dat de klokfrequenties van beide apparaten behoorlijk gelijk zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha heer miedema,

Ik geloof het direct ik ken deze apparatuur niet misschien een schakel foutje :+ even afwachten maar.
Maar ik kan mij voorstellen op 10MHz ongeveer 1 mHz dat is niet slecht.

@rew dat lijkt mij ook.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Gertjan,

naar aanleiding van je vraag: het fenomeen doet zich alleen voor bij de externe clock. Ik heb diverse bronnen geprobeerd.

Maar zonder externe clock heeft niet veel zin. De stabiliteit van de interne clock had jij al gemeten, die is niet slecht. De nauwkeurigheid kan beter, zeker voor onderhavige metingen.

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
blackdog

Golden Member

Hi NKHteB

Ik heb niet de VNWA, staat wel op mijn lijstje dat ik graag wil hebben/aanschaffen.
Dus ik kan nu niet een vergelijkbare meting voor je doen met mijn SDG2042 generator.

Als je en een keer langs wilt komen om mijn generator te testen of de twee andere hier beschikbaar zijn, dan is dat OK.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@ rew

Je hebt gelijk, het is op deze manier allemaal wat verwarrend. Maar om privacyredenen heb ik voor foto's gekozen, ipv schermafdrukken van het VNWA DG8SAQ programma. De licentiecode komt volgens mij dan in beeld. Maar dat ga ik uitzoeken. En dan betere plaatjes.....

@ blackdog

Allereerst bedankt voor het meedenken. En je aanbod vind ik super. Maar misschien ligt in de analyse van rew wel de sleutel. Ik kom er op terug. En die VNWA is zeker een aanrader.

@ electron

Mijn conclusie uit de voorgaande metingen van Gertjan was, dat het apparaat in principe wel voor dit soort metingen geschikt zou zijn. Ik hoef geen laboratorium, maar het gewicht van de HP3335A was de oorspronkelijke aanleiding voor dit item. Voor beurzen en partijen moest de SDG2082X goed genoeg zijn..... (hi)!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Zonder lock is het signaal schoon dat is het niet de resolutie van de golfvorm.
Omdat je apparaat nieuw in gebruik is zijn de niveaus goed?
Ik denk even wachten op @heer miedema.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Thevel

Golden Member

/Offtopic/

@miedema,
Hoi Gertjan,
Ik keek vanavond "Nederland op film" op NPO2 met daarin privé filmopnamen uit de vorige eeuw.
Er kwam een familie uitgebreid aan bod, de familie Miedema welke in de jaren 50 op pakjesavond het hele gezin op film vastgelegd heeft.
Ik lees dat jij ook in de filmwereld zit en mogelijk is het gezin familie van jou, klopt dat?

miedema

Golden Member

Ik heb uit nieuwsgierigheid mijn Rigol DG1032Z AWG aan de VNWA gehangen om naar het frequentie verloop te kijken. Omdat ik niet kon zien wat de instellingen van NKHteB waren kon ik die niet reproduceren, dus heb ik gekozen wat in mijn geval het duidelijkste plaatje opleverde.

1 ding is zeker: de Siglent van NKHteB doet het een stuk beter dan mijn Rigol :-) ( De DG1032Z is ook een generatie ouder dan de SDG2082X...)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/rigol-siglent/Rigol-DG1032Z-10MHz-met-interne-en-externe-clock-600pix.png
klik op plaatje voor grotere versie

Verticaal de freqentie, 0,1Hz per divisie. Dus 100x grover dan het plaatje van NKHteB....
Horizontaal de tijd, 1 seconde per divisie. Om meer resolutie in de tijd te hebben heb ik de measurement time per datapoint op 10ms gezet. Dat is 10x kleiner dan gebruikelijk bij dit soort frequentiemetingen met de VNWA. Daardoor ligt het eigenruis niveau hoger, maar dat speelt geen rol bij de relatief grove schaal van 0,1Hz/div.

De rode curve is de Rigol op z'n eigen interne clock. De frequentie staat dan dus ongeveer 0,15Hz te zwabberen.
De blauwe curve is met de Rigol gelocked aan een externe referentie. De Rigol blijft nu strakker op frequentie, maar je ziet dat hij steeds bijgetrokken wordt. De top-top frequentie variatie is nu zo'n 50mHz.
Die externe referentie was mijn MasterClock (een Oscilloquartz OCXO), diezelfde Masterclock leverde ook de referentie voor de VNWA, via een blokvormer.

Deze curven bevestigen dus het verhaal van electron920.
Ter vergelijk heb ik ook een losse OCXO (in een koektrommel) gemeten, de bruine curve. Die is véél strakker. Je moet dan naar 1mHz/div gaan om variaties te zien...

En voor NKHteB: Zoals je ziet geen licentiecode op bewaarde plaatjes. Ik maak ze via: File -> Save Screen -> To file.

Verder is het goed om te bedenken dat het helemaal van je toepassing afhangt of je last hebt van deze frequentie variaties. B.v. bij gebruik als clock voor een counter vallen de variaties weg in de gatetijd etc. De gemiddelde frequentie is wél stabiel....
Ik gebruik deze Rigol regelmatig met succes als variabele externe clock voor allerlei toepassingen.

@ Thevel:
Ik heb het niet gezien, maar ik denk niet dat het mijn familie was.
Mijn vader was enthousiast amateur fotograaf, dus er zijn veel foto's, maar filmen deed hij niet, en ik weet ook niets van filmen door derden bij ons thuis....

Groet, Gertjan

Thevel

Golden Member

/Offtopic/

Je kan hier terug kijken als je wilt. (vanaf 20:30)

Hallo Gertjan,

allereerst hartelijk dank voor je reactie. Ik ben er erg blij mee. Blijkbaar heb ik toch nog een nieuwe invalshoek om te testen aangekaart. Fijn, dat je in je drukke bestaan, de tijd vond om de meting te doen. Tnx voor de tip over de "plaatjes". Ik had ergens anders op CO daar iets over gelezen.

Getriggerd door jouw plaatje, nog even snel de meting herhaald van gisteren. Dat is het rechter deel van de schermafdruk. Eerst zie je een rij dubbele pulsen, zowel naar boven als naar beneden en dan plotsklaps enkele pulsen, varierend in hoogte.

Ik heb het n.l. in 2 stappen gedaan.

Gisteravond had ik gemerkt, dat wanneer ik de frequentie in Hz ingeef, met resolutie achter de komma, dat dan het beeld van de pulsen verandert. Dat zie je links op het scherm. Je kunt ook zien, dat de frequentie 1 mHz hoger is (10 000 000.001 Hz). Eens met je terechte constatering toendertijd, dat het lastig is, dat je dat in het display niet ziet (minpuntje).

Alle metingen 1 mHz per divisie.

Ik hoop dat je het nog kunt volgen (hi).

Bedankt voor de terechte -relativerende- opmerkingen m.b.t. het gebruik. Ik gaf al aan, dat de FG primair bedoeld is voor "bruiloften en partijen"! Laat onverlet dat het goed is om te weten wat je spullen "doen".

Groet,
N.

@rew: ik heb mijn best gedaan.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Hallo NKHteB,

Ik zie aan je plaatje dat je 100ms meettijd per sample gebruikt. Zoals dat inderdaad normaal gesproken ook optimaal is voor frequentiemetingen met de VNWA. In het menu settings -> Sweep: de slider "Measurement time" helemaal naar rechts.

Maar dat betekend dat je ook maar 10x per seconde een meetpunt hebt. Die pieken in je plaatje worden veroorzaakt door slechts èèn sample...
Probeer eens te meten met die slider een stuk naar links, b.v. op 10ms. Dan heb je opeens 10x meer resolutie in de tijd.
Ben benieuwd wat je dan ziet..... (mogelijk zie je dan ook waar jouw verschil tussen de Hz en mHz setting vandaan komt)

groet, Gertjan.

Hallo Gertjan e.a.

ik heb de metingen herhaald, maar nu met 10 ms. Allereerst 10 MHz:

Nu 10 000 000,001 Hz

Ik zie weinig verschil tussen beide. Maar om ze binnen het scherm te houden is de Y-range wel op 10 mHz/Div. gezet! Nog even en het lijkt op jouw Rigol plaatje (hi).

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Dat was mijn ervaring ook... Door die trage sampletijd zie je niet het hele signaal. Nu blijkt je frequentie variatie toch een stuk groter te zijn.
Helaas brengt dat je alleen verder van je gewenste ideaal af...

Overigens denk ik wel dat electron920 helemaal gelijk had, en dat dit gewoon het normale gedrag is wat je van een AWG generator kunt verwachten.

groet, Gertjan.

Gertjan,

you've got mail!

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Vraagje kan je een plaatje maken van het spectrum uit je generator?
Gister avond nog een keer je foto bekeken het lijkt net twee zijbandjes lage dan richting zero beat daarna de hoge :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

volgens mij zijn je ogen nog uitstekend...

Ik heb mijn best gedaan. HP8561E, 100Hz Span, 1 Hz RBW/VBW.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

ter aanvulling: beide aan Rb 10 MHz standaard.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

als laatste: nog een keer zonder Averigeing. Iets geprononceerder.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
Hewlett

Honourable Member

Hoe schoon is je referentie eigenlijk?

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.