Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

RAAF12

Golden Member

Yahh maar wel Bi-film. Latest developments! Voor de hh monteurs die zich de condensator misschien herinneren een extra plaatje

Op 16 november 2018 10:04:44 schreef RAAF12:
extra plaatje

Ik herken hem niet. Maar ik kan de vorm van het ding op deze foto beter inschatten dan op de eerdere. Ik had het kennelijk niet goed begrepen hoe het in mekaar zat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 15 november 2018 19:09:47 schreef RAAF12:
Hier staat verder geen tekst op, omdat de vorm nogal afwijkend is had ik het vermoeden dat er weleens twee in een huisje konden zitten (helaas geen röntgen apparatuur voorhanden)

fred101

Golden Member

Heeft het misschien wat te maken met de "massa" aansluiting. Veel condensators hebben een streep die aan de kant met de laagste spanning moet ivm zo min mogelijk gevoelig voor EMI.

Als je er twee in serie zet met die "streep kanten" in het midden. Dan heb je er een die beter werkt met pure AC omdat hij symmetrisch is. ? Of misschien daardoor veiliger is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 16 november 2018 10:04:44 schreef RAAF12:
Yahh maar wel Bi-film. Latest developments! Voor de hh monteurs die de condensator misschien herinneren een extra plaatje
[bijlage]

Die opgerolde condensator uit de K9 was ook bi-film, gemeld in de genoemde edit ;) De nieuwe behuizing was de doorbraak, niet de inwendige constructie denk ik. Ze hebben gewoon heel hard geprobeerd de rol bi-film die in de aluminium bus zat, samen te persen in een plastic doosje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 16 november 2018 12:55:09 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat zijn dit voor vreemde metalen dingen?
Er staat verder geen tekst op...
Volgens mij kwam de sloopprint uit een video decoder oid

Arco

Special Member

Lijkt me (ook gezien de opbouw) een printversie van een soort bliksembeveiliging...

https://media.rs-online.com/t_large/CF445543-01.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Het ziet eruit als een Collins mechanisch filter maar daar zaten geen afregelpunten in.
Ik denk dat het een filtertrein is (er zitten spoeltjes in zo te zien)
Of misschien een RF modulator voor een PAL uitgang?
Schiet mij maar lek,ik weet het niet.

vergeten

Golden Member

Op 18 november 2018 14:41:40 schreef Arco:
Lijkt me (ook gezien de opbouw) een printversie van een soort bliksembeveiliging...
[afbeelding]

Op die plaats op een print ben je al wat te laat om tegen bliksem/overspanning te beveiligen.

@Vaas:
Staan er elders op de print nog (revisie)nummers/markeringen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De print geeft het volgende:

Arcom
AGE-1000
40-000150 REV B

RAAF12

Golden Member

Ik zie dat het ding geklemd gemonteerd zit en er drie draden zijn, op de PCB gemerkt met resp. A,B,C en IN. For the record...Dit zal familie zijn, een encoder: https://www.ebay.co.uk/itm/Arcom-AGE-2000-Encoder-/122044766642

Op 17 oktober 2018 19:53:27 schreef Sine:
Vervangers: ZM1022, ZM1020, GN4, qs30-1, Z560M.

En vast nog wel een paar anderen.

Vandaag de GS30-1 binnen gehad,

Wat een chinese brol, glas niet netjes geblazen, de digits zitten niet in het midden etc.

Ook het gridrooster is compleet anders. Dus ik denk dat ik toch echt op zoek ga naar exact dezelfde buis. Voor de klok wel zo mooi.

-
Arco

Special Member

De Russische/Chinese buizen hebben doorgaans een lomp/dik gridraster ervoor zitten. (zeker vergeleken Europese ZMxx of Rodin buisjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hier een A3315 hall sensor van Allegro die waarschijnlijk stuk is. (SIP behuizing dus een "platte" to92 lookalike)

Weet iemand wat voor type dit is: Unipolair/bipolair of latching.
Komt uit een brushless fan en ben een vervangend type aan het zoeken.

Zo nee: Wat wordt er over het algemeen in die dingen gebruikt?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Henry S.

Moderator

Op 18 december 2018 00:07:39 schreef henri62:
Ik heb hier een A3315 hall sensor van Allegro die waarschijnlijk stuk is. (SIP behuizing dus een "platte" to92 lookalike)

Allegro kent deze niet, wat is de marking op de behuizing?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

A
3315
829

Waarbij die A het allegro logo is. Die 829 is waarschijnlijk een datum code.
Zover ik nu na kon gaan is het een bipolaire verzie, waarschijnlijk ook latching.

Ik heb 2 fan's beide defect, van eentje is ongeveer alles stuk (inclusief weerstanden) behalve de hall sensor en een bc849.
Die andere moet ik nog open maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Wie kan mij zeggen wat het zwarte druppeltje is?
Is dat een tantaal C'tje? Opschrift is niet meer te lezen.
Het meet 38 pF.

Het zit naast een 250V 2n5 condensator.
Beide staan parallel over een motorwikkeling ve afzuigkapmotor.

Gezien de beschrijving en de positie in het schema gok ik op een VDR.
Het merk ve ken ik overigens niet.

maartenbakker

Golden Member

Parallel met een X condensator een tweede is niet logisch, dus dan zal het wel een VDR wezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zal wel vergelijkbaar zijn met een S5/S7/S10/S14K250. (S5/S7/S10/S14 is diameter van het varistorlichaam)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Maar ik had het over het zwarte druppeltje he? Niet over de blauwe condensator. Die heeft inderdaad VDR afmetingen.

Arco

Special Member

Kleur zegt weinig bij een varistor, kan van alles zijn...

de blauwe condensator. Die heeft inderdaad VDR afmetingen.

Mogen wij die afmetingen ook weten, of is dat geheim?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
M-i-c-h-e-l

Golden Member

:-)
Ik bedoel, hij lijkt op VDR's zoals ik die vaker in m'n handen heb gehad.

Maar dat zwarte ding, is dat echt een VDR?

Arco

Special Member

Waarom niet? Dit is er ook een:

https://4.imimg.com/data4/NB/GX/MY-111309/metal-oxide-varistors-500x500.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt op een varistor.
Het zit op de plaats van een varistor.
Er is geen reden dat het iets anders zou kunnen zijn.
Dus is het een varistor.

Dit topic is gesloten