Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Op 13 januari 2019 09:43:19 schreef testman:
die rifa is niks mis mee, die plek aan de zijkant is gewoon deel van het productie proces. men dampt die geleidende zijkant op de folie en meteen het pootje eraan.

Dampen ofte vapen lijkt me wat vergezocht. Als ik me niet vergis gebeurd het aanbrengen van die schijnbaar gesoldeerde zijvlakken nog steeds door "sputtering". een beetje vergeten maar nog steeds toegepaste techniek om ergens een metaal op aan te brengen zonder de boel (teveel) te verhitten.

Arco

Special Member

Waarschijnlijk zelfde manier als bij de Siemens/Epcos 'kale' MKT's. Maar daarbij zie je nooit van dat soort 'schroeiplekken'...
Die zijn (zelfs zonder huisje) van uitstekende kwaliteit. Nog nooit een kapotte gehad, alleen door fysieke 'marteling' (pootje losgetrokken, soldeerbout beschadiging,...)

https://i.ebayimg.com/images/g/mmkAAOSwHoFXtRMT/s-l300.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 13 januari 2019 14:28:11 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ik heb alle rifia's richting container verbannen dus ik kan niet meer voor je kijken, maar die open hoekjes is normaal.

Het leuke van die kale MKT´s is dat je ze nog wat kan trimmen door er gaatjes in te boren.
(of er een hoekje af vijlen)

maartenbakker

Golden Member

Maar ze zijn (dan al helemaal) niet volledig vochtbestendig. Kan dus dat de capaciteit met de jaren spontaan verder gaat teruglopen door oxidatie. Het zijn zeker geen slechte condensatoren en ik heb ze ook vaak gewoon kaal gebruikt, maar onder wat zwaardere omstandigheden zou ik ze wel op zijn minst van conforme coating voorzien.

Op 13 januari 2019 14:56:45 schreef Sine:
Ik heb alle rifia's richting container verbannen dus ik kan niet meer voor je kijken, maar die open hoekjes is normaal.

Als we het allemaal over hetzelfde hoekje hebben en het echt normaal is, dan zet ik in op een 'normale fabrieksfout'. Die kan er ook nog wel bij *emoticon met brandblussertje*

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 13 januari 2019 15:44:33 schreef Brainbox:
Het leuke van die kale MKT´s is dat je ze nog wat kan trimmen door er gaatjes in te boren.
(of er een hoekje af vijlen)

Yep en een loslatend pootje kan je er weer op solderen!

Arco

Special Member

Zelfs als SMD versie is 'ie te gebruiken. (pootjes gaan er makkelijk af... ;) )
Hebben we een tijdje gedaan als vervanger voor een TDK smd versie. (die TDK was vele malen duurder en slechter...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik denk dat dat de reden is dar die rifa's de hoeken kaal hebben, daarmee worden bestaande modellen in capaciteit aangepast naar gewenste waarde in de fabriek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo te zien zit het elektrisch alsnog allemaal vast, het is toch gewoon een stapel opgerolde folie samen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je maakt de condensator door een rol te maken waarbij twee folies opgerold worden met een isolator er tussen. De ene steekt aan de ene kant buiten de isolatie, terwijl de andere er duidelijk tussen blijft en aan de andere kant is de andere aan de beurt (*). Rest alleen nog om het pootje gewoon aan het folie vast te maken.

Dan kan je het pootje gewoon aan 1 hoekje van het folie vastmaken, maar dat is niet optimaal: Je krijgt dan een vrij grote ESR omdat de verste stukken folie alleen maar via geleiding door het dunne folie bereikt kunnen worden. Dus je wilt de hele rand aan het pootje maken. Kennelijk is dat hier op 1 kwart niet gelukt. In princiepe krijgt ie daar alleen een iets grotere ESR. Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn.

En toch is het iets wat je best als hint kan zien van: "er is iets mis". Zeker als je het ding toch open hebt, en de reputatie van RIFA kent, dan moet je iedere hint aangrijpen om hem te vervangen. En de wat lage RP is dan OOK zo'n hint waarop je kan besluiten om hem te vervangen. En ook iets als "scheurtjes in de behuizing" zou ik aangrijpen om hem te vervangen.

(*) Dus: isolator van 0.0 - 1.0 , dan een geleider van -0.1 tot 0.9 dan weer een isolator van 0.0 - 1.0 en dan de andere geleider van 0.1 tot 1.1.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Iedere hint... Zoals de opdruk RIFA in combinatie met dat het een papiercondensator is? >:) Plasticfoliecondensatoren zou ik gewoon laten zitten maar daar trek ik wel de grens ;)

Het lijkt erop (gerucht) dat Philips zelfs servicebulletins (aanvullingen op de basisdocumentatie) uitgaf voor V2000 videorecorders en een paar andere apparaten waar zulke condensatoren inzaten. Daar stond kennelijk in dat ze er gewoon uit moesten zonder noodzaak tot vervanging, met als reden brandgevaar. Nou denk ik vooral aan rook, maar toch. Als Philips het binnen een paar jaar na gebruik al doorhad en radicaal verwijdering voorschreef...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De problemen zitten toch wel degelijk in de zwarte hoekjes. Heb er een gekraakt en de zwarte hoekjes afgeschraapt.
Rp is nu weer oneindig, capaciteit is hetzelfde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

knap dan, hoe een metaal kan verdampen zonder dat de behuizing opbolt verkleurt of open is gebarsten..

dat de weerstand nu weer oneindig is zegt natuurlijk niks, dat kan het eraf hakken van het plastic ook hebben gedaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het kan misschien ook zijn dat er op dat hoekje geen goede metallisering heeft gezeten en dat de aantasting van het diëlectricum daar is begonnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Na het afhakken van het huisje was Rp nog steeds ~400k. Pas na afschrapen was Rp oneindig.
Het leek mij ook al dat de aantasting daar begonnen was...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

't is natuurlijk mogelijk dat door indringing van vocht of iets dergelijks de elektrode is gaan vergaan tot iets wat de "kortsluiting" veroorzaakt. (470k is niet echt een HARDE kortsluiting, maar toch). Zoals ik de fotos interpreteer is het zo dat de elektrode locaal weggevreten is.

@ arco hieronder: Nee, natuurlijk is het niet geruststellend. Voor een condensator is 470k gewoon een kortsluiting. De stop zal er niet van doorslaan of zo.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 14 januari 2019 20:55:15 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

470k voor een Y2 condensator vindt ik toch niet erg geruststellend... ;) (De ESR was ook al 4x zo hoog als bij een 'echte' condensator...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Deze diode gaat het voorlopig niet meer doen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Hoe is dat zo gekomen? Bewust doorgeslepen voor inspectie van een defect?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De rest van de electronica op de print wordt afgevoerd. Wat mechanische delen waar deze diode "te dicht bij zit" moeten bewaard blijven. Dus: om de boel te scheiden is de boel doorgeslepen. Toevallig net door de diode. Ik denk dat de diode daarna nog een aanvaring met de kniptang heeft gehad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 januari 2019 14:22:48 schreef Arco:
Waarschijnlijk zelfde manier als bij de Siemens/Epcos 'kale' MKT's. Maar daarbij zie je nooit van dat soort 'schroeiplekken'...
Die zijn (zelfs zonder huisje) van uitstekende kwaliteit. Nog nooit een kapotte gehad, alleen door fysieke 'marteling' (pootje losgetrokken, soldeerbout beschadiging,...)

[afbeelding]

De pootjes van die dingen gaan nogal snel los. Zeker als je ze zwevend ergens soldeert. Heb nog een bakje vol. Niets mis mee verder :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lucky Luke

Golden Member

Van wounded electronica naar wounded mensen:

goed, niet gedurende uitoefening van de hobby, al had ik mijn zelfgebrouwen extra felle achterlicht met nabrander gewoon aan op de fiets. Evenals het welliswaar niet zelgebrouwen, maar toch zeer behoorlijke voorlicht...

Ik ging/wilde rechtdoor, de auto rechtsaf. En is doorgereden :(

Dus een oproepje aan alle automobilisten hier: Check behalve je spiegels ook je dode hoek voor je een fietspad oversteekt! (en geef richting aan.)

En mocht je toch een fietser raken, heb dan het fatsoen te stoppen, hulp te verlenen, en je gegevens achter te laten... ("verlaten plaats ongeval" zonder dat is ook een misdrijf, so you 'd better!. Maar ook gewoon "laat je gewonde medemens niet achter" - er waren nu gelukkig een paar andere fietsers die wel hielpen, maar alsnog).

Je achteraf bij de politie melden is wel heel erg bare minimum... (en zelfs dát heeft mijn anonieme automobielbestuurderprutser niet gedaan. Of nog niet)...

Want ik heb liever een ander soort ARM om me mee bezig te houden. (zonder dat ik met 1 hand en hoofdpijn code moet tikken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat ze alleen je vingers er uit laten steken hoort volgens mij bij "pols gebroken", Dat gebeurt als je voorover valt en jezelf probeert op te vangen. Past prima bij het verhaal..... Maar als ze ook je elleboog inpakken, begin ik te denken dat er hoger nog een breuk is... Dubbele breuk? Sterkte!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Unlucky Luke... succes met je herstel!

Heeft niemand het kenteken gezien?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten