[CO voeding 2019] discussie topic

Op 14 februari 2019 17:49:54 schreef Sine:
Alles wat je nooit had willen weten.

Bedankt voor de moeite trouwens. Het past helaas voor geen meter in het front van mijn huidige voeding.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

@Jochem

Op 15 februari 2019 17:46:12 schreef Peter R.:
Is er ook een Nog hogere spanning mogelijk of is 2x15vac input max?

Waar dacht je aan?

2x15V maakt bruikbare 34V DC

2x18 maakt 45, daarmee kom je al buiten de specs van bepaalde onderdelen, maar dat kan met wat aanpassingen.

En met 2x20V zou je aan 50V zitten, dat kan wellicht nog *net*, alles daarboven kom je zeker ingrijpende dingen aan het veranderen.

Dit alles voor de ervaren hobbyist, anders zeker niet aan beginnen.

[1] master / single kits
[0] slave uitbreidig (Dit zijn enkel de extra onderdelen)
[0] kale pcb sets

graag verzenden. ik weet nog niet of ik naar Rosmalen kom.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

Kunnen de printen ook compleet met gesoldeerde SMD componenten geleverd worden?

Het zelf SMD( processor) solderen is voor mijn ogen niet meer weggelegd.

Met dank, Frans

Misschien een domme vraag maar ik weet dat jullie niet snel een vraag dom vinden dus stel ik hier ben toch ?
Ik wil al een lange tijd een fatsoenlijke labvoeding. Vorig jaar zat ik ook al te denken om de co voeding aan te schaffen. Nu speelt "niet zo veel budget hebben" helaas altijd een rol bij mij.
Ik denk dat ik veel onderdelen (zoals koelblokken, behuizing, netfilter, gelijkrichter, schakelaars,behuizing e.d.) zou vinden, heb nog zo veel spullen liggen. En ik vindt het ook heel leuk om zo veel mogelijk onderdelen te hergebruiken ? Maar ik heb geen idee van de trafo. Hebben jullie een idee in welke prijsklasse ik moet denken voor een trafo? In wat voor soort apparatuur zou ik die evt kunnen vinden?
Ik heb interesse en zou liefst naar Rosmalen komen (maar dat is wel "gevaarlijk" ??)
Maar voor ik ja zou zeggen wil ik eerst een schatting willen maken van de kosten.
Ik zou denk ik wel dat beste is om voor de kit gaan. Ik denk niet dat ik veel bespaar door alle onderdelen los te zoeken. En sommige onderdelen zijn denk ik beter om nieuw te gebruiken.
Maar geen idee wat jullie daarvan denken.

Sine

Moderator

@Lupus,
Nee, helaas,
Bij deze kleine aantallen is het niet te doen om de printen te laten bestukken. Met de hand ook niet, want je (ik) ben er toch wel een middag zoet mee.

@Brains,
Dat blijft tricky, baco heeft in het verleden leuke trafo's gehad voor een nog leukere prijs, maar helaas hebben ze momenteel niets. Wellicht bij een andere handelaar.

Op rosmalen heb ik ook al diverse ringkernen gescored voor een leuke prijs, maar garanties dat je er daar gaat vinden krijg je natuurlijk nergens.

De prijs van de kit is erg netjes geprijsd, zeker omdat we redelijk groot inkopen maakt dat als je zelf de onderdelen bij elkaar moet grabbelen je eigenlijk altijd duurder uit bent.

Een 2x15V of 2x12V trafo ergens uit slopen ... tricky denk ik, in sommige audio apparatuur zitten wel eens leuke trafo's ( ik heb zelf ooit een mooie met allerlei spanningen uit een dood home cinema setje gehaald ) maar meestal ontbreken daar de gegevens van wat betreft belastbaarheid.
Een andere optie is iets in de richting van halogeen transformatoren, in plaats van een trafo met twee 12V wikkelingen is er niets wat je ervan weerhoudt twee trafo's te gebruiken met een enkele 12V wikkeling.

Merci voor de tips. Halogeen transformatoren, die heb ik misschien nog wel liggen of is gemakkelijk aan te komen.
Helaas heb ik nog geen apparatuur met ringkern trafo's gevonden.
Maar ik ben aan het opruimen, geen idee wat ik nog tegen kom.

@sine

Jammer, dan gaat het over.
Het gaat me echt niet lukken.

Groet, Frans

Jinny

Golden Member

Frans, eventueel wil ik wel voor je bestucken...
Moet je het wel bij mij krijgen...
We hebben ook koffie.
PE1REA

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@brains, drop me even een mailtje, ik heb diverse trafo's liggen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
help

Golden Member

Heb even gekeken in mijn bak met Ringkerntrafo's maar kom heel veel 30V modellen zonder middenaftakking tegen. Een zoektocht op het www levert ook wel wat zinvolle resultaten op, zoals deze https://link.marktplaats.nl/m1375547913

Mogelijk voor een groepsaankoop ook wel interessant, en nee ik heb geen aandelen!
Al zou er iemand in die regio ze op moeten halen en verdelen op Rosmalen, anders ben je het kwijt aan verzendkosten.

Of nieuw:
https://www.reichelt.nl/ringkerntransformator-120-va-2x-15-v-2x-4-0-a-…
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringkerntrafo/120va/172/2x-12v-ringk…

Ik twijfel zelf of ik deze 2019 voeding ook aan ga schaffen, de vorige CO voeding moet nog steeds van een fatsoenlijk huisje voorzien worden :-\

maartenbakker

Golden Member

180VA is geen 180W...

Ik ben nog twijfelende over de CO-voeding omdat ik net een nieuwe Peaktech gekocht heb (ik had bijvoorbeeld die gammele Philips ook net zo lief overgenomen als die te koop stond, past beter in mn arsenaal en zou ik eerst nog proberen netjes te repareren, maar er was net niets te koop toen ik ernaar zocht). Ik hak de knoop uiterlijk de 20ste door. Opzich zie ik wel mogelijkheden voor zo'n CO-voeding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 17 februari 2019 19:23:24 schreef maartenbakker:
180VA is geen 180W...

Da's waar, maar de opbrengst is wel opmerkelijk laag. Een PF van onder de 0,3 was in de jaren '70 ook opvallend laag. Misschien een voorregeling met een thyristor en wat lompe spoelen/condensatoren of zo?

Op 15 februari 2019 10:02:47 schreef Kruimel:

Op 15 februari 2019 09:51:51 schreef Diamon:
Wat ik mis in mijn eigen voeding, is het kunnen aflezen hoeveel stroom er wordt afgenomen (bv 2A ingesteld, hoeveel wordt er op dat moment afgenomen door het aangesloten object).
Is dit ook te realiseren in dit ontwerp ?

Huh? Heb jij een voeding die alleen toont wat de instelling is, maar niet de gemeten waarde? Ik had het juist andersom verwacht... In elk geval geloof ik dat de voeding hierin is voorzien met een functie die de ingestelde waarde toont als de uitgang uitgeschakeld is:[...]Wellicht is er ook nog ergens een aansluiting voor een knop om de instellingen te tonen zonder de uitgang uit te schakelen? Je zou een 'feature request' kunnen doen. Gegeven het feit dat de functionaliteit reeds bestaat zou het waarschijnlijk niet meer hoeven zijn dan het toevoegen van de pads om een schakelaar op aan te sluiten (maar dat is speculatie).

Gevonden! Op het schema van de voeding zou je voor een U/I-set functie pinnen 9, 10 en 11 van U4 moeten isoleren en daar een logisch signaal aanbieden zodat je kan schakelen tussen de ingestelde en daadwerkelijke instellingen zonder de uitgang af te schakelen. Een kleine pull-up serieweerstand en een schakelaar naar gnd op die node zou voldoende moeten zijn (zo op het eerste gezicht in elk geval).

Sine

Moderator

De post krijgt het nog druk ;)

Op het schema van de voeding zou je voor een U/I-set functie pinnen 9, 10 en 11 van U4 moeten isoleren en daar een logisch signaal aanbieden zodat je kan schakelen tussen de ingestelde en daadwerkelijke instellingen zonder de uitgang af te schakelen. Een kleine pull-up serieweerstand en een schakelaar naar gnd op die node zou voldoende moeten zijn (zo op het eerste gezicht in elk geval).

Pull up was goed, en pen 9 zou ik laten zitten.

Maar dan kom je wel aan het pielen met extra draadjes en zwevende SMD pennen en meer van dat soort spul. Geen aanrader.

Kruimel

Golden Member

Op 19 februari 2019 18:31:57 schreef Sine:
De post krijgt het nog druk ;)

[...]

Pull up was goed, en pen 9 zou ik laten zitten.

Maar dan kom je wel aan het pielen met extra draadjes en zwevende SMD pennen en meer van dat soort spul. Geen aanrader.

Nee snap ik, maar misschien is het mogelijk de weerstand en een footprint voor een 2-pins 0.1" header te implementeren zodat je zonder de schakeling te hoeven modificeren je een set-knop mogelijkheid krijgt zoals op het front van die Deltavoeding die je aan het begin toont.

Ik bedoel een beetje zo (beetje met paint bij elkaar gecopy-paste, pin 9 niet aangepast):

Gegeven een ~22kΩ weerstand zou de schakeling volgens mij zoals ontworpen moeten werken, maar dan met de optie de knop op een willekeurig moment de weergave te kunnen overrulen.

Anyway, ik ben niet in het bijzonder belanghebbend bij deze functionaliteit en had er niet echt bij stilgestaan toen Diamon het noemde, maar omdat het me vrij makkelijk te implementeren lijkt en handig uit kan komen... :9~

Is het definitieve ontwerp van de voeding al bevroren?

Sine

Moderator

@Kruimel,

Jep, snap wat je bedoeld, en dat zal inderdaad werken zo.

Maar we willen niet meer te veel aan de versie zoals hij nu staat gaan verbouwen, het zou vervelend zijn als je hiermee onbedoeld wat smerigs introduceert. En voor nog een proto tussendoor is gewoon de tijd niet.
Extra geintje, alle bedieningselementen lopen over de 16 polige header, daar is geen lijntje meer vrij voor een extra schakelaar. Dus dan zou je die ook moeten verbouwen tot een 20p als je het netjes wilt doen.

Diamon

Golden Member

Heb een mooie ringkern liggen van 2x25V 6,00A, maar helaas niet geschikt voor deze voeding (te hoge spanning).
De bloktrafo die ik ook heb liggen heeft meerdere uitgangen, dit zijn 8,6 en 19,5.

Wat zeggen jullie, zou dit een geschikte trafo zijn of gaat dit problemen opleveren. Qua vermogen is het onbekend wat deze trafo kan leveren.

Draai nu beetje in het ongewisse wat de huidige voeding betreft qua stroom, kan dus niet aflezen waar hij op ingesteld wordt.

Schimanski

Golden Member

Heb een mooie ringkern liggen van 2x25V 6,00A, maar helaas niet geschikt voor deze voeding (te hoge spanning).

Als bij de ringkern het gat in het midden niet is volgegoten met kunststof dan kun je vrij eenvoudig wikkelingen eraf halen om zo de spanning te verlagen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Kruimel

Golden Member

Op 19 februari 2019 23:54:17 schreef Sine:
@Kruimel,

Jep, snap wat je bedoeld, en dat zal inderdaad werken zo.

Maar we willen niet meer te veel aan de versie zoals hij nu staat gaan verbouwen, het zou vervelend zijn als je hiermee onbedoeld wat smerigs introduceert. En voor nog een proto tussendoor is gewoon de tijd niet.
Extra geintje, alle bedieningselementen lopen over de 16 polige header, daar is geen lijntje meer vrij voor een extra schakelaar. Dus dan zou je die ook moeten verbouwen tot een 20p als je het netjes wilt doen.

Gesnopen, feature request voor de CO voeding van 2022 dan maar weer? ;)

Op 20 februari 2019 08:14:47 schreef Diamon:
Draai nu beetje in het ongewisse wat de huidige voeding betreft qua stroom, kan dus niet aflezen waar hij op ingesteld wordt.

Alleen als je de uitgang uitschakelt dus:

Op 11 februari 2019 23:45:24 schreef MAH:
Belangrijkste aanpassingen:

  • [...]
  • Weergave van instellingen, als de uitgang is uitgeschakeld worden de ingestelde stroom en spanning weergegeven
  • [...]

Verder heeft het nieuwe ontwerp alles wat de vorige al had

Oh jee, al een nieuwe versie, mijn vorige CO2016 is nog niet helemaal af.
Al wel bruikbaar gelukkig, maar de 2e is nog niet af.
Hmm, twijfel twijfel. Nog tot vannacht ...

Wat is eigenlijk de maximale AC ingangsspanning voor deze voeding?
Ik heb hier namelijk nog een trafo liggen met 18.6V + 16.2V, waarvan de center tap dus niet precies in het elektrische midden ligt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sine

Moderator

Dat gaat niet zondermeer werken, kijk maar eens naar het schema, je hebt echt gelijke wikkelingen nodig.

Kruimel

Golden Member

Op 20 februari 2019 14:45:48 schreef MNM(tm):
Wat is eigenlijk de maximale AC ingangsspanning voor deze voeding?
Ik heb hier namelijk nog een trafo liggen met 18.6V + 16.2V, waarvan de center tap dus niet precies in het elektrische midden ligt.

Klinkt mij een beetje in de oren als een defecte trafo om eerlijk te zijn. Ik kan me geen enkele toepassing voor zo een trafo indenken. :?

Sine

Moderator

Als dat gescheiden wikkelingen zijn zou dat zomaar eens kunnen natuurlijk.

Maar dan nog is twee volt verschil wat vreemd.

Nog eens nadenkend, hier is de truuk van mans ook toepasbaar, een paar windingen er af halen en ze zijn waarschijnlijk gelijk.

Wat is de functie van het stroombronnetje Q9 en de diodes D6/D7 ?