[CO voeding 2019] discussie topic

Sine

Moderator

Op 20 februari 2019 22:36:13 schreef Aart:
Wat is de functie van het stroombronnetje Q9 en de diodes D6/D7 ?

Die stuurt een minimaal stroompje door de torren, en ontlaad de uitgangs C. De equivalent van een weerstand over de uitgang maar dan wat constanter.
De diodes zitten er om te voorkomen dat hij de uitgang negatief trekt.

De betreffende trafo komt uit een 0~30V/3A voeding (op basis van een LM723) die via een relais naar de extra 14.6V wikkeling omschakelt (de nul zit aan het uiteinde van de eerste wikkeling), zodra de ingestelde uitgangsspanning boven een bepaalde waarde komt. Ook een vorm van dissipatie-begrenzing dus.

code:


    ------ 0
   C
   C
   C (18.6V)
   C
   C
    ------ 18.5V
   C
   C
   C (14.6V)
   C
   C
    ------ 34.6V

Onder een bepaalde uitgangsspanning instelling wordt de voedingsingang dus voorzien van 18.6V, bóven een bepaalde spanning krijgt 'ie 34.6V aangeboden.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Vraagje:

Als je een master/slave opstelling maakt, hoeveel trafo’s heb je totaal nodig?

Ik neem aan 2x de 120VA trafo en 2x de 3VA 12V trafo? Klopt dat? Of heb je dan maar 1x de 3VA trafo nodig?

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

2x3VA anders 'zweven' de voedingen niet meer tov van elkaar. (De ground van de voeding zit aan de 0 van de +/-12V).

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 21 februari 2019 16:37:11 (31%)

Sine

Moderator

Precies, die hebben een eigen trafo nodig ... Je komt overigens weg met een enkele wikkeling, dan kun je van een dubbel trafotje een wikkeling per voeding gebruiken.

In mijn test voeding heb ik net zoals bij de vorige weer een losse wikkeling op de ringkern erbij gelegd. ( want: geen plaats voor een extra trafo )

maartenbakker

Golden Member

Heeft iemand al gefilosofeerd over aansluiten op een schakelende voeding en eventueel het voorregelen daarvan in plaats van omschakelen tussen trafowikkelingen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je komt overigens weg met een enkele wikkeling, dan kun je van een dubbel trafotje een wikkeling per voeding gebruiken.

Je koppelt dan cap/ind vrij sterk.

Verder is een C'tje over beide secundairen van de kleine trafo aan te raden.

Sine

Moderator

@Maarten,
Jep, en ook mee gestunt. Als je dat met een SCR wilt doen heb je een smoorspoel na de trafo nodig om hem niet kaduuk te rammelen.

Een switchende voor-regelaar zou nog kunnen, maar dan zou ik denk ik voor een complete switchende voeding gaan met een lineaire regelaar er achter.

@Markce,
Capacitief wellicht, maar dan nog niet schokkend.

Overigens hangt de massa van de hulpvoeding aan de '+' uitgangsklem!

blackdog

Golden Member

Hi Maarten, :-)

Ik kan iedereen die niet voldoende schakelende voeding ervaring heeft, afraden dit te gaan toepassen.
Je kan veel beter je energie storten in een goede koeling, dat houd in b.v. het gebruik van PC koelblokken en een low noise ventilator.
Gebruik geen typen waarvan de ventilator afmetingen kleiner zijn dan 8cm, daar het anders voor velen, te veel geluid oplevert bij grotere disipatie.

Neem de behuizing ook niet te klein, ook wat warmte betreft, Sine heeft wat laten zien in een mooi doosje,
maar ik vind dat te krap bij b.v. langere tijd vol vermogen daar de trafo en de brugcel bij elkaar dan ook zo'n 10-Watt gaan dissiperen.
Verder heb je met een te kleine behuizing ook bij gebruik van een ringkern trafo dat het stoorveld te groot is op je lineaire electronica.

Denk niet alleen aan de situatie van nu maar denk aan de zomer maanden dat het boven de 30C kan gaan worden, dan moet je voeding ook goed werken.

Je kan beter een ventilator hebben bij een koelblok dat je goed hebt uitgezocht die je voeding koel en betrouwbaar houd,
dan een voeding met of herry omdat je het koelblok en ventilator te klein hebt gekozen,
of een voor regelaar die als een Neutronenster energie in het rond sweept...

Ik denk bij SMPS altijd aan dit soort plaatjes... *grin*
http://www.bramcam.nl/Diversen/Neutronenster.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Sine,

Ik krijg de indruk dat jou laatste opmerking is wat @maartenbakker bedoeld.

@maartenbakker,

Ik denk dat het vandaag de dag heel gebruikelijk is i.p.v. een zware trafo met omschakeling de keuze is aan jou ;)
Alleen als je de kwaliteit van het ontwerp niet om zeep wil helpen is zo'n schakelvoeding als voorregelaar zo simpel nog niet maar het is te doen!
En voor de standaard spanningen en stromen is de complexiteit te overzien.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een deftig koelprofiel is niet de grootste kost.

Neem dan nog een dubbele voeding met een dissipatie van 10W elk. 14°C temperatuur stijging lijkt me ook in de zomer geen probleem.

Komt er nog een BOM van zelf te voorzien materiaal?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Kruimel

Golden Member

Ik geloof dat het alleen om de dissipatie van de trafo en brugcel ging toen er 10W geroepen werd. Er komt nog rustig 50W aan dissipatie bij van de regeltransistoren.

Dat neem overigens niet weg dat je wel gelijk hebt dat een goed koelprofiel eigenlijk zo duur niet (meer) is. Ik kan me herinneren dat ik vroeger alleen kon dromen van zo een koelprofiel voor een redelijk bedrag.

Sine

Moderator

Er komt nog een bouwbeschrijving

Maar wat heb je zelf nodig?

Zo even uit mijn hoofd.

- kastje
- netschakelaar
- drukknop(pen) (eventueel met LEDs)
- potmeters (bij voorkeur 10-slags, 1k tot 50k)
- potmeter knoppen
- banaanbussen
- zekeringen (primar / secundair)
- zekeringhouders
- Trafo (2x15V of 2x12V 120VA)
- Trafo (2x12V 3VA)
- brugcel 8A
- elco 10000u 50V
- koelplaat
- isolatie en montage materiaal voor de transistors en diode

blackdog

Golden Member

Hi kruimel, :-)

Ik heb het over de ongeveer 10W in het kastje bij vollast, dan krijg je ook nog de warmte van het koelelement
dat weer op het kastje afstraald dat weer temperatuurverhoging in het kastje geeft.

Het gaat mij er om dat nabouwers hiervan zich bewust zijn.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Snap ik, maar met een link naar een 0,7K/W koelprofiel en het noemen van een temperatuursverhoging van 14°C (precies de temperatuursverhoging die een 2x10W dissipatie zou veroorzaken) vermoedde ik een misverstand. :)

Op 20 februari 2019 22:48:05 schreef Sine:
[...]
Die stuurt een minimaal stroompje door de torren, en ontlaad de uitgangs C. De equivalent van een weerstand over de uitgang maar dan wat constanter.
De diodes zitten er om te voorkomen dat hij de uitgang negatief trekt.

Ik heb 'moeite' met de stroombron. Deze trekt ca 4mA. Omdat de stroombron achter de stroommeetweerstand zit wijst de stroommeter 4 mA te laag aan. Is dat voor jullie acceptabel?

Sine

Moderator

Aah detective pi,

Kijk nog eens .. er loopt geen stroom door D6, behalve als?

En ja, ook dat maakt een meetfout, net als R53,54 en 58. Maar die vallen onder nihil en binnen de meetfout van de instrumenten.

maartenbakker

Golden Member

Op 21 februari 2019 19:40:45 schreef electron920:
@Sine,

Ik krijg de indruk dat jou laatste opmerking is wat @maartenbakker bedoeld.

Klopt! Ik zie nu dat het inderdaad wat dubbelzinnig is zoals ik het schreef, maar om een of andere reden lijkt het me makkelijker om een schakelende voeding afdoende te filteren dan een triac- of thyristorregeling

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

@Maarten
Nee, ik maak de fout, ik schreef het een maar bedoelde het ander.

HF-spul filteren is een stuk lastiger dan gerammel op 100Hz.

Maar bij deze kleine vermogens stook ik liever wat weg dan dat ik een switcher introduceer.
Plus dat je het dan over een flinke switcher hebt, flink in de zin dat je hem tussen zeg 5 en 40V moet kunnen instellen en in dat hele bereik met de volle stroom belasten.
En het ding moet snel genoeg zijn om de lineaire regelaar bij te houden.
Dan stel je nog al wat eisen aan die switcher.

Ik heb hier zelf voor lompe vermogens twee 10A 28V voedingen staan, (delta modulaire dingen) en die voldoen eigenlijk prima, als ik een keer wat meer vermogen nodig heb dan ben ik in de regel ook niet bang voor een beetje meer rimpel/zooi op de uitgang.

Op 21 februari 2019 19:34:46 schreef blackdog:

Ik denk bij SMPS altijd aan dit soort plaatjes... *grin*
[afbeelding]

Super Massive... PS ?

This is the world we know best, the world of madness

Ha Sine,

Een kort antwoord op de vraag van @maartenbakker.
Ik denk dat een SCR of FET schakelaar niet de juiste keuze is.
Beter voor een preregulator in de vorm van een schakelvoeding gaan.
Zo,n voeding kan op 300....500kHz werken en gestuurd worden door de lineaire voeding die tevens gebruikt wordt als actief filter.
Let hierbij op de diverse galvanische scheidingen.

Alles goed zo,n voeding heeft een heel hoog rendement geen zware trafo een koelprofiel als een lucifer doosje maar....
De voeding wordt een stuk complexer denk aan dat stukje printontwerp afscherming filtering enz.

Ik denk dat de discussie hier zijn focus legt op de nieuwe CO2019 voeding dus laat ik uitgebreide ideeën achterwegen :+
Verder deel ik de mening van @Sine dat als het om kleine vermogens gaat de complexiteit niet opweegt tegen het iets meer warmte produceren en dus een groter koelprofiel.

Uiteindelijk gaat het om een project waarvan de insteek is dat het door (misschien met wat hulp) iedereen gebouwd kan worden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 21 februari 2019 19:34:46 schreef blackdog:
Verder heb je met een te kleine behuizing ook bij gebruik van een ringkern trafo dat het stoorveld te groot is op je lineaire electronica.

De eigenschap van een ringkern trafo was toch juist dat de flux geheel binnen de kern blijft en er daardoor (vrijwel) geen magnetisch veld buiten de trafo komt?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ha MNM(tm),

Dat is wel waar maar.... een ringkern transformator heeft meerdere lagen waardoor er niet een zuivere cirkel geschreven wordt.
Hierdoor wordt het magnetisch veld aan de buitenkant niet geheel opgeheven.
Er is dus altijd een rest veld op 0° maar gemiddeld is dit bij 100 wikkelingen zo'n 12 keer lager als bij een E/I pakket.
Alles heeft te maken met de eisen die je aan je voeding stelt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Op 22 februari 2019 09:47:45 schreef electron920:
Ik denk dat een SCR of FET schakelaar niet de juiste keuze is.
Beter voor een preregulator in de vorm van een schakelvoeding gaan.
Zo,n voeding kan op 300....500kHz werken en gestuurd worden door de lineaire voeding die tevens gebruikt wordt als actief filter.

Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat je gaat voor een preregelaar op 50/100Hz met een thyristor oid. Daar zijn een aantal redenen voor:

  • Het is niet de schakelfrequentie die meestal de oorzaak van het probleem is, maar de flanken. Thyristors, triacs en dioden zijn van zichzelf al best wel traag, en kunnen bijna willekeurig trager worden gemaakt met snubbers. Op 500kHz kan je je geen trage schakelelementen veroorloven want dan haal je de 500kHz gewoon niet, en die steile schakelflanken krijg je moeilijk weg uit de uitgangsspanning en ze stralen makkelijk rond, beide capacitief en inductief.
  • Er is veelal minder capaciteit naar het net, in het bijzonder voor transformatoren met gescheiden bobines.
  • De stoorspanning op een schakelvoeding is vaak ook gerefereerd aan de netspanning. Je krijgt dus het probleem dat je de schakelfrequentie als common-mode storing op je uitgang. Vooral de wat gevoeliger schakelingen houden er niet van als hun voedingsspanning met 500kHz op en neer zwiert ten opzichte van het net, zeker als die dan vervolgens ergens aan iets verbnden wordt dat wel geaard is of daar aan gerefereerd is. Met flyblack topologieën is de amplitude 'worst-case' groter dan de piek netspanning (iets van 325V) en dat is moeilijk te filteren.

In elk geval zal ik deze voeding gaan opbouwen met een 50Hz transformator, en een schakelvoeding kopen als ik die nodig heb voor stroomvreters. ;-)

Ha Kruimel,

Ik denk dat je keuze terecht is en dat is ook hetgeen @Sine voorstaat een voeding voor laag vermogen lineair en als het om power gaat een switcher ;) ook al werkt deze op 100Hz.
Maar het is een misverstand dat een hoge frequentie meer problemen zou geven integendeel zou ik willen zeggen.
Bij deze hoge frequenties ik heb twee jaar terug een prototype gemaakt van een 500 Watt switcher op 3.72MHz rare frequentie doet even niet ter zaken en deze is schoner als je SCR of FET schakelaar :o
Het hard schakelen is niet nodig je kunt met soft schakelen en een BJT mooie resultaten bereiken en dit zal dan ook de trend worden.

Een ander punt is de isolatie (common mode) naar het net ook dit is geen probleem het op de juiste manier opbouwen van het netfilter en de plaats van de Y condensator.
En het onderdrukken van stoorsignalen op de uitgang/ingang lineaire voeding wel hier dient de lineaire voeding voor.
De schakelaar is alleen bedoeld als preregelaar.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.