Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Lucky: Erg leuk gemaakt!
En er zit nog meer in dan ik had verwacht! Ik dacht meer aan een meer basic principe maar hier kunnen in de toekomst vast nog meer uitbreidingen op ;)

Merk je ook dat het ontwerp niet helemaal in balans is door de elco's die niet in het midden staan of is dat verwaarloosbaar?

Vervelend ongeluk! Sterkte daarmee!!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Lambiek

Special Member

Hier nog een projectje van deze kant, staat momenteel live te draaien. Het is een zonnevolgsysteem voor zonnepanelen, ben een test aan het doen of het rendabel is om de panelen mee te laten draaien met de zon.

Ik ben daar ook een uitgebreid artikel over aan het schrijven dat als het goed is weer geplaatst gaat worden op CO. De opgebrachte energie wordt gemeten met Profilab en uitgewerkt in Excel. Bovenop het paneel zie je een klein paneeltje dat dient als zonnesensor, die kijkt dus of er zon is of niet. Als er geen zon is of zwaar bewolkt weer dan draait het systeem op een klok. Onder het kleine paneeltje zie je twee LDR's zitten, daar wordt de zon mee gevolgd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Onder het kleine paneeltje zie je twee LDR's zitten, daar wordt de zon mee gevolgd.

Kan me herinneren dat Elektuur daar vroeger ook eens een artikeltje over had in een Halfgeleidergids.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Ja dat klopt, daar stonden ook twee opamps bij die de waardes van de LDR's met elkaar vergeleken. Dit werkt ongeveer net zo, maar dan beter. Ik gebruik ook nog een RTC voor als er geen of weinig zon is, dus het paneel draait altijd. Maar daar kun je straks alles over lezen in het artikel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mooi gemaakt, vooral draaigedeelte.

Als ik naar de cijfers van mijn PV installatie (Zuid) kijk dan zou je bijna dubbel zoveel opbrengst moeten hebben.
Had ik een grotere tuin dan was dat al het geval, ik heb jaren geleden zo'n voet (in beton gegoten) laten schieten tegen een vriendenprijsje omdat ik deze niet kon plaatsen.
Toen kon je nog zonnepanelen met omvormer kopen die je in het stopcontact kon steken, nu is dat verboden heb ik mij laten wijsmaken.

Ben niet zo gevoelig als er een PC aan te pas komt ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2019 12:56:01 schreef MGP:
Mooi gemaakt, vooral draaigedeelte.

Dat is het onderstel van mijn robotarm in aanbouw, dat project loopt al jaren. Pas weer eens opgepakt. :)

Als ik naar de cijfers van mijn PV installatie (Zuid) kijk dan zou je bijna dubbel zoveel opbrengst moeten hebben.

Dubbel ga je niet halen, maar ik zie nu al aan de meting die nu loopt, dat het meer is dan met een vaste opstelling.

Had ik een grotere tuin dan was dat al het geval,.....

Dat is het probleem, de ruimte. Je moet zo veel mogelijk vrij zicht hebben voor zo'n installatie, het mooiste is dat je kunt zien waar de zon opkomt en waar de zon onder gaat. Maar dan moet je eigenlijk helemaal vrij zitten.

..., nu is dat verboden heb ik mij laten wijsmaken.

Hier mag dat nog gewoon tot 600 Watt, is dat bij jullie anders?

Ben niet zo gevoelig als er een PC aan te pas komt ;)

De PC is alleen voor nu om het te registreren, maar dat is normaal niet nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het zal toch niet veel schelen om aan het dubbele te geraken als je het paneel volledig kunt besturen.
In bijlage de opbrengst van eergisteren en als je het rode vlak bekijkt is er nog veel plaats over.
In de zomer is het verschil nog groter omdat ik vanuit het westen al zeer laag zit terwijl de zon nog hoog staat, dan verlies ik ettelijke uren opbrengst (PV's liggen onder 47°)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Het lijkt mij niet dat het hele rode vlak opgevuld wordt, maar vanavond weet ik wat het verschil is tussen vast en mee draaien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Volgt je opstelling alleen het azimut van de zon, of ook de elevatie?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sine

Moderator

Op 1 april 2019 13:48:02 schreef Lambiek:

[...]
Hier mag dat nog gewoon tot 600 Watt, is dat bij jullie anders?

CMIIW, maar volgens mij mag dat helemaal niet meer.

RAAF12

Golden Member

Op 1 april 2019 12:13:51 schreef bprosman:
[...]
Kan me herinneren dat Elektuur daar vroeger ook eens een artikeltje over had in een Halfgeleidergids.

Dat artikel is hier te zien https://www.scribd.com/document/276060126/Zonnevolger Let op de stand van de LDR's in de buis.

Lambiek

Special Member

Op 1 april 2019 14:44:09 schreef MNM(tm):
Volgt je opstelling alleen het azimut van de zon, of ook de elevatie?

De opstelling volgt alleen de Azimut, dus de hoek ten opzichte van het aard vlak moet je zelf bijstellen. Maar het is vrij simpel om ook de Elevatie automatisch te laten verlopen.

Op 1 april 2019 15:16:54 schreef Sine:
CMIIW, maar volgens mij mag dat helemaal niet meer.

Dit is wat je overal leest op het net.

VRAAG 24. Moet er een extra elektriciteitsgroep worden aangelegd?
Als het zonnepanelensysteem meer energie kan leveren dan 500Wp moet er een extra groep worden aangelegd. Dit houdt in dat er in de meterkast een nieuwe groep gemaakt wordt met een aparte zekering. Hierop wordt een kabel aangesloten die direct naar de omvormer gaat. Als de omvormer niet meer dan 500 Watt kan leveren, dan mag de omvormer aangesloten worden per bestaande groep op een aanwezige wandcontactdoos.

Of het moet allemaal veranderd zijn, maar bij mijn weten niet.

Op 1 april 2019 15:30:38 schreef RAAF12:
Dat artikel is hier te zien https://www.scribd.com/document/276060126/Zonnevolger Let op de stand van de LDR's in de buis.

Alleen heeft een systeem met alleen maar LDR's een nadeel, die volgen ook het licht als het erg bewolkt is. Ik heb dat anders opgelost, is straks te lezen in het artikel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 april 2019 20:57:27 (0%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik denk dat je met elevatie tracking nog best wat winst kunt behalen, vooral in het vroege oosten en in het latere westen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2019 15:34:54 schreef MNM(tm):
Ik denk dat je met elevatie tracking nog best wat winst kunt behalen, vooral in het vroege oosten en in het latere westen.

Misschien wel, maar de zon heeft dan nog niet veel kracht. En je zit met een extra as, dat kost ook geld. En die extra motor die moet ook draaien, kost weer energie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat klopt, maar daarom lijkt het mij juist belangrijk om het oppervlak van het paneel zo optimaal mogelijk te richten.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Hensz

Golden Member

Op 1 april 2019 15:37:45 schreef Lambiek: Misschien wel, maar de zon heeft dan nog niet veel kracht.

En dat komt volgens mij voor een flink gedeelte vanwege die azimuth. Compenseren zou wel degelijk moeten helpen.
Als de zon 's morgens en 's avonds weinig kracht zou hebben, verminderd dat ook het effect van het meedraaien.
De cijfers gaan ons hopelijk op weg helpen.

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2019 15:44:01 schreef Hensz:
De cijfers gaan ons hopelijk op weg helpen.

We gaan het zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hier de meet resultaten, ik ben blij verrast. Krijgt MGP toch nog gelijk. :)

Meting vast paneel en draaibaar paneel.docx

Ik ga van de week het hele artikel insturen, dus nog even geduld.

EDIT:
ik heb een fout gemaakt en door het verkeerde getal gedeeld.
Het had 59.695 - 31.918 = 27.777 / 0.31918 = 87%. Ik had 27.777 / 0.59695 gedaan, stomme fout. :+ 8)7

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Indrukwekkende installatie en resultaten. Heb je ook gemeten wat het meedraaigebeuren “verbruikt” over dezelfde periode? Zal vast niet veel zijn, maar zou er wel vanaf moeten voor het totaalplaatje?

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

Op 1 april 2019 19:27:29 schreef LetterHenk:
Heb je ook gemeten wat het meedraaigebeuren “verbruikt” over dezelfde periode?

Nee dat heb ik nu niet gedaan omdat het paneel daar veel te klein voor is, maar dat moet wel natuurlijk.

Zal vast niet veel zijn, maar zou er wel vanaf moeten voor het totaalplaatje?

Het verbruik is +/- 9 Watt, dat valt dus mee. Maar met grotere panelen is de opbrengst ruim voldoende om een ruim percentage winst te behalen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek Ik ben ook heel benieuwd naar het artikel!
Goed initiatief!

Lambiek

Special Member

Ik heb het net ingestuurd, dus het is even afwachten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 1 april 2019 15:31:04 schreef Lambiek:
[...]
De opstelling volgt alleen de Azimut, dus de hoek ten opzichte van het aard vlak moet je zelf bijstellen. Maar het is vrij simpel om ook de Elevatie automatisch te laten verlopen.

[...]
Dit is wat je overal leest op het net.

Dat was tot 2017 zo ja, daarvoor was het zelfs 2kW. In de nieuwe nen staat dat het helemaal niet meer mag.

Ik heb er zelf geen, maar ik kom op verschillende plaatsen tegen dat het sinds 2017 niet meer is toegestaan.

Wellicht dat iemand die hem wel kan inzien daar nog iets zinnigs over kan vertellen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 1 april 2019 22:20:03 (19%)

Lambiek

Special Member

Oké, dat wist ik niet. Heb me er ook nog nooit in verdiept moet ik zeggen. Maar dat weten we ook weer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Leuk, ik ken iemand (geen CO-er) die ook een zonnevolgsysteem wil gaan maken.
Zal 'm tippen.

(En tsja. Extra groep is ook niet zo'n punt, toch? Anders gewoon niet op de badkamergroep, en doen alsof het nog nostalgisch 2017 is.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten